GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2006 11:03

maar volgeling je bent het er dus wel mee eens dat binenn onze GKV wel eens wat te makkelijk over behouden zijn gedacht wordt tegenover de onzekerheid die er dan weer binnen de GG kan heersen.

Al ben ik er vanaf overtuigd, dat in beide kerken de echte christenen
heel goed doorhebben hoe het wel zit.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 11:11

BigSmile schreef:@ Raido: ja precies. Als ik mijn vriend moet geloven ga ik naar de hemel omdat ik gedoopt ben. Ik mag daarom aan het avondmaal omdat ik gedoopt ben en later belijdenis heb gedaan. Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben, maar dat terzijde.
Nee, dan heeft jou vriend zich niet verdiept in zijn kerkleer ;)

De GKV zegt dat je bij je doop inderdaad lid bent van het verbond (tervergelijking: GG zegt dat het heenwijst naar de belofte van God: het verbond), je bent dan wel kind van het verbond maar niet automatisch bekeerd. Net als de Joden allemaal verbondskinderen waren maar niet automatisch bekeerd waren. (De GG zegt daar dan weer over dat ze geen échte verbondskinderen waren, maar dat het verbond niet toegepast was). Vanuit de GKV-visie mag elke gedoopte (goddelijke recht) en belijdende (kerkelijk recht) aan het avondmaal en maakt de GKV het avondmaal voor het hele verbond van God met de kerk en niet als verbond van de uitverkorenen die 'bekeerd/wedergeboren' zijn. Dat is inderdaad een groot verschil. Moeilijke is alleen ze zijn alle twee Bijbels te onderbouwen.

Wat jou vriend zegt is (naar mijn weten) de leer van de Gereformeerde Kerk (met je doop ben je wedergeboren, altans daar gaat men van uit, ga je van de kerk af dan was je blijkbaar toch niet uitverkoren) de GKV is om die reden van de GK afgesplitst omdat ze het vond lijken op dat de mens zijn wedergeboorte moet bewijzen door bekering. De GKV denkt daar dus best anders over. Ik zal het vanavond even voor jou opzoeken ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2006 11:19

Heej BigSmile, ik kan me niet voorstellen dat dat in die GKV geleerd wordt. Mag ik trouwens vragen in welke GKV hij lid is? Gelderland staat er bij je naam, als hij ook in Gelderland woont ken ik allicht te voorganger wel en misschien zelfs wel wat gemeenteleden, aangezien ik ook in een Gelderse GKV kerk.

Wat betreft te visie op de doop, verdiep je je er maar eens in. De leer van de GKV is dat God heel veel belooft aan de gedoopte, maar aan de belofte ook een eis gekoppeld is. Wedergeboorte blijft noodzakelijk, maar het verbond krijgt ook veel aandacht, kijk maar eens naar wat God daarover allemaal belooft in het doopformulier!

Verder denk ik dat het ook wel went de verschillen zitten hem vooral in vormen, iets modernere berijming, wat sneller en ritmisch zingen enzo... In de GKV is de laatste tijd ook een hoop veranderd en ik ben er inmiddels al aan gewend... dus blijkbaar went dat snel genoeg ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 07 jul 2006 11:22

spacy schreef:maar volgeling je bent het er dus wel mee eens dat binenn onze GKV wel eens wat te makkelijk over behouden zijn gedacht wordt tegenover de onzekerheid die er dan weer binnen de GG kan heersen.

Al ben ik er vanaf overtuigd, dat in beide kerken de echte christenen
heel goed doorhebben hoe het wel zit.

Met allebei je uitspraken ben ik het helemaal eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 11:25

Het is een beetje 'de vloek van de verbondenleer'. De ene maakt het verbond erg algemeen, waardoor het mogelijk is dat je vervalt in het ontkennen van de noodzaak van bekering omdat je al in het/een verbond zit. (en dus de oproep tot bekering naast je neerlegt).

Het andere is het erg nauw maken van het verbond waardoor je kans maakt te vervallen in het extreem moelijk maken van de toenadering/inplanting in dat verbond waarbij geloof alleen blijkbaar niet genoeg is, en er weinig zekerheid is over of je nou wel ingeplant bent..

André

Berichtdoor André » 07 jul 2006 11:49

spacy schreef:hehe m.a.w. ze moeten hem duidelijk maken dat voor hem de keus tussen haar of de gkv is :mrgreen: van wie zou ie het meeste houden..?..
Ik zou voor God kiezen. :wink:
Maar ik denk dat ik het verschil tussen deze 2 kerkverbanden wel een beetje aanvoel.
Het zal wsl lang kunnen duren maar kies voor God en Zijn Woord, misschien kun je naar verloop van tijd door de tradities van beide kerken heen kijken.
En de andere kan van het verhaal, hoe sterk is jullie liefde voor elkaar.......

gr. André geboren gkv'er Afbeelding

Ps: Deze ken je al?

André

Berichtdoor André » 07 jul 2006 11:51

BigSmile schreef:In de GKV mag je allemaal aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan.
Mag, dat is idd de juiste omschrijving, ook de GKV heeft een formulier vwb de viering van het HA

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2006 12:25

Een dooddoener, maar toch: elk(e) kerk(verband) heeft zijn gebreken. Ook als jullie biddend zoeken naar een alternatief blijf je tegen het blok aanlopen dat er landelijk gemeenten binnen dat verband zijn die anders zijn dan gemeenten van datzelfde verband elders in het land. Die diversiteit vormde ook een probleem toch? Als dat een probleem mocht blijven, vrees ik echt dat je er niet uit zult komen, tenzij je thuislezer wordt. Ik krijg een beetje de indruk dat je vriend zijn keuze al gemaakt heeft en zijn hakken in het zand zet en dat lijkt me heel frustrerend voor jou.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 07 jul 2006 12:27

BigSmile schreef:Maar wat wel bijv een punt van discussie blijft is het Avondmaal. In de GKV mag je allemaal aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan. In de GerGem heb je een zogenaamd kerkelijk recht (belijdenis) en een goddelijk recht (bekering) en bij beide ga je pas aan het avondmaal.

Nog even inhaken op dit punt: ik heb wel eens gehoord dat het belijdenis doen in de GerGem voor velen slechts een instemmen is met de waarheid, maar dat je zelf daar als het ware nog buiten kan staan. (Corrigeer me aub als dit niet zo is). In de GKv worden deze dingen niet los van elkaar gezien.

Kort gezegd:
in de GG kun je belijdenis van het geloof doen.
in de GKv doe je belijdenis van je geloof.

Daarom kun je zeggen dat je aan het avondmaal mag als je belijdenis gedaan hebt.

Echter ook hier bestaat het gevaar - net als bij de doop - dat mensen blijven kijken naar de uiterlijke status: ik heb belijdenis gedaan, ik ben nu belijdend lid, ik mag nu aan het avondmaal. Als dit alles zonder echt geloof is, dan is er iets ernstig mis.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jul 2006 12:38

Het is idd goed om samen te zoeken naar een kerk waar je je beide thuis voelt. Er zijn voor je vriend misschien ook nog wel andere kerken waar hij zich thuis voelt dan alleen de GKV. Het is niet goed om op zoek te gaan naar een kerk terwijl je eigenlijk in je hoofd hebt dat de GKV de kerk is waar je wilt kerken.

Ga deze weg biddend af. Met God zal je nooit beschaamd uitkomen.
Het garandeert niet dat het een makkelijke weg wordt.

Klinkt misschien erg cliche, maar mijn vriend en ik zitten in een zelfde schuitje. Onze hou vast is God! God zal ons helpen bij onze keuze, daar vertrouw ik volledig op.

Kijk vooral naar de over eenkomsten die jullie hebben. Wij hebben er nog verstelt van gestaan hoeveel we het eigenlijk met elkaar eens zijn. De zaken waar we het niet over eens zijn zijn eigenlijk hoofdzakelijk de uiterlijke dingen. Daarin zal je dan beide een veer in moeten laten. Het is niet reeel om van 1 van de 2 te verwachten dat die alles los laat en met de ander mee gaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 12:45

Nog even inhaken op dit punt: ik heb wel eens gehoord dat het belijdenis doen in de GerGem voor velen slechts een instemmen is met de waarheid, maar dat je zelf daar als het ware nog buiten kan staan. (Corrigeer me aub als dit niet zo is). In de GKv worden deze dingen niet los van elkaar gezien.

Kort gezegd:
in de GG kun je belijdenis van het geloof doen.
in de GKv doe je belijdenis van je geloof.
Eensch..

Al zou de stelling 'in de GG kun je belijdenis van de kerkleer doen.' beter zou zijn :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2006 13:22

André schreef:
BigSmile schreef:In de GKV mag je allemaal aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan.
Mag, dat is idd de juiste omschrijving, ook de GKV heeft een formulier vwb de viering van het HA

Hetzelfde formulier zelfs dacht ik, alleen wat taal iets nieuwer... en daarnaast heeft de GKV wat extra formulieren, korte formulieren enzo. Overigens wordt er in de GKV gekeken naar een opener avondmaal, ik denk dat dit binnenkort wel gaat gebeuren... waardoor het mogelijk wordt voor christenen van buiten de GKV om ook aan het avondmaal deel te nemen. Een goede zaak, bij relaties tussen twee christenen uit verschillende kerken vind ik het zo jammer als ze niet samen aan het avondmaal kunnen omdat de ander niet belijdenis in dezelfde kerk heeft gedaan. Gelukkig komen daarvoor nieuwe mogelijkheden, een terecht, want Christus is nog altijd de gastheer aan tafel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 14:14

@ André: Ja de GKV site ken ik inderdaad. En ik geloof wel dat je met veel liefde en respect voor elkaar ver kunt komen.

@ Reci Tativo: Dat realiseer ik me ook. In iedere kerk is er iets waar je het niet mee eens bent. Dat zal ook altijd zo blijven, de perfecte kerk vinden we hier niet. En het is niet zo dat mijn vriend niet weg zal gaan uit de GKV. Maar er zijn bijna geen alternatieven waar hij zich wel thuisvoelt. Dus hoe groot is de kans dan dat je weggaat? Vandaar dat het soms voor mij voelt alsof ik geen keus heb dan me thuis te voelen in zijn kerk.

@ Volgeling: Ja dat klopt nu je het zegt. Volgens mij is dat bij ons de laatste tafel ofzo. Althans ik kan me herinneren dat de dominee zoiets zei in zijn uitnodiging om aan tafel te komen. Als je het zo bekijkt doet de GKV dat helemaal niet verkeerd.

@ Gerdien B: Fijn dat er iemand reageert die in het zelfde schuitje zit. Uit wat voor kerkgenootschappen komen jullie dan? Hoe gaan jullie hiermee om? Je hebt gelijk, uiteindelijk gaat het er om dat we samen in dezelfde God geloven, in de Bijbel geloven etc. De mening over uiterlijke dingen zullen altijd blijven verschillen, ook al zit je in dezelfde kerk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jul 2006 14:41

BigSmile schreef:@ Gerdien B: Fijn dat er iemand reageert die in het zelfde schuitje zit. Uit wat voor kerkgenootschappen komen jullie dan?

Hij is lid in de PKN en gastlid in de OKK
Ik ben lid in de gergem.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Vooral veel in gesprek gaan met elkaar. De over eenkomsten zoeken. Kijken hoe belangrijk de punten eigenlijk zijn waar we op verschillen. Iig niet te krampachtig er over doen en heel open naar elkaar zijn. Al worden de discussie dan is heftig en erg lang, ga ze niet uit de weg!

Je hebt gelijk, uiteindelijk gaat het er om dat we samen in dezelfde God geloven, in de Bijbel geloven etc. De mening over uiterlijke dingen zullen altijd blijven verschillen, ook al zit je in dezelfde kerk.

Ja dat zal altijd blijven. Wel is het goed om uit eindelijk in kerk terecht te komen. Om samen de zelfde regels te handhaven.
Stel dat je later gezegend mag worden met kinderen, dan is het goed als je op 1 lijn zit. Ook op geloofsstandpunten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 14:54

Oh okay, dus dat is wel vergelijkbaar met wat wij hebben. Ik weet natuurlijk niet hoe jij staat tegenover de GerGem. Maar voel jij je in de PKN wel thuis? Is er bij jullie duidelijk dat bijv jij naar zijn kerk gaat of andersom? Of gaan jullie samen naar een andere kerk?

Sorry voor deze vragen. Maar het zit me inmiddels behoorlijk hoog. En ik vind het goed om te weten hoe andere mensen dat ervaren of doen.

Terug naar “Archief”