manisch depressief

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: manisch depressief

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 jul 2006 16:34

Gerdien85 schreef:Hoi,

Ben je manisch depressief? Of denk je dat je dit misschien bent? Ook wel genoemd: bipolaire stoornis.
Lees dan verder!

Ik ben op zoek naar mensen met symptomen van deze stoornis.

Symptomen. Herken je het volgende bij jezelf?

Periodes van depressiviteit of neerslachtigheid waar je eigenlijk bijna niets doet/kan en
Periodes waarin je je extreem goed voelt, heel veel activiteiten onderneemt.
Ik lees dit voor het eerst, maar pas op dat als je dit herkent, je je gelijk zorgen gaat maken. Een bipolaire stoornis is heel heftig. Het is niet zo dat je een dag of wat depressief bent, dat kan weken, maanden duren. Ook dat je heel veel kan, de manie, dat duurt soms wel maanden. Je kunt enorme dingen bereiken.

Als je het af en toe hebt, met betere periodes tussendoor hoef je je niet direct zorgen te maken, maar wat niet is, kan nog worden. Sowieso als je deze klachten herkent is het beter om naar de huisarts te gaan, zelfmoordneigingen hebben is niet gezond uiteraard.

Nogmaals, niet om bijdehand te doen, maar dit is echt een heftige stoornis, en ik draag iedereen die het heeft een warm hart toe.

Links erover:
http://www.kenniscentrumbipolairestoorn ... -stoornis/
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1245

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jul 2006 10:03

Ik heb ook wel eens gedacht dat ik manisch depri was omdat ik me tussen de dips door goed voel. Maar dat is niet manisch gelukkig. Das normaal ;)

Ik behoor zoals heel veel mensen tot de herfstcollectie en heb er mee leren leven. Van oktober tot december heb ik moeite om productief te zijn en ben ik chronisch moe. Eventuele depressieve gevoelens relativeer ik tot die herfstdepressie en in combinatie met een regelmatig leven van goed eten, gewoon werken en op normale tijden naar bed en uit bed gaan, heb ik er eigenlijk niet meer zoveel last van.

Dus als jij je goed voelt ben je niet meteen manisch. Pas als je denkt dat je kunt vliegen ofzo... ;)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 10:35

met herfst heb ik niet zoveel problemen, meer een soort blijdschapssomberheid omdat de warme zomer is begonnen.
Vaak heb ik wisselende perioden van somberheid in de lente. Blij dat dingen gaan groeien, kan ik gaan genieten, en tegelijkertijd weet ik dat ik een ellendige warme periode tegemoet ga, waarin ik ziek ben, bevangen van de warmte, hoofdpijn, duizeligheid etc (tijdens hittegolven lig ik ergens in een hoek halfdood te zijn).

Maar juist de lente en de herfst zijn jaargetijden waarin ik mezelf ben. Somber, maar toch fit.
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”