drie-eenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 23 jun 2006 10:51

een paar overdenkingen over de" drieeenheid . "

De" drie- een heid" is een uitvinding de geest van beperkte mensenkinderen om de Godheid proberen te verwoorden , dat zal nooit lukken , omdat wij mensen daar te beperkt voor zijn .
net als blinden die allemaal een ander deel van een olifant betasten en bevoelen en dan moeten uitleggen wat een olifant is.
Wij kennen slechts ten dele en zullen het moeten hebben van de Heilige Geschriften om Hem te leren kennen.
YHWH eloheinu adonai achad

YHWH our God(s) is one Lord

Vader in de Hemel
Zoon als de Engel van het aangezicht - van het Verbond de Memra Logos figuur
Heilige Geest zie onderstaande bijbelgedeeltes

YHWH de Eeuwige laat zich op verschillende manieren kennen .
Al deze manefestaties kom je door de hele Tenach tegen, en steeds wordt Hij genoemd met een naam die bij een bepaalde gebeurtenis past.
Zie bijv de manefestatie van de engel van Gods aangezicht
De Engel van Het Verbond .
http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/ ... -9303.html

Stel er komt een man zijn huis binnen daar zitten zijn vrouw , zijn neef , zijn zoon , zijn buurman en nog iemand .ze zullen hem allemaal anders noemen:
echtgenoot, oom , papa, buurman, de slager.
Toch kwam er maar een persoon het huis binnen.
quote:
Perhaps we could best express it in the words of Dr. Henry Heydt: "In Romans 1:20 Paul uses the creation of the kosmos as demonstrating this Godhead (theiotes). The universe ... is an absolute tri-unity of space, time, and matter. Each of these in turn is an absolute tri-unity. Space consists of length, breadth, and depth or height; time is future, present, and past; matter is energy, motion, and phenomena. Here we have not merely an illustration of three in one - as in the case of light, heat, and ultraviolet rays of the sunbeam, or the manifestation of H2O as liquid, ice, and steam - but an absolute triunity composed of three absolute triunities."
misschien ook interressant

http://www.jesusplusnothing.com/messiah/messiah.htm

http://www.jesusplusnothing.com/messiah ... 20of%20God

leven als christen.
de uitleg van Joh 1 over de LOGOS is wat er al in vroeger tijd van de MEMRA (ArameeS ) gezegd wordt in de Jewish encyclopedia.
MEMRA=LOGOS = in Yeshua vlees geworden !
http://www.jewishencyclopedia.com/view. ... 9&letter=M

serenity zegt;"
Mijn uitleg:
Gods Geest (geloof), het water (doop, bekering) en het bloed (afwassing/vergeving van zonden.
Om deze 3 dingen gaat het in het geloof, want je moet je bekeren van je zonden zodat je vergeving krijgt en dan zal Gods Geest je helpen
Waar die "Vader, Woord en Geest" dan ineens vandaan komt? "

Gods Geest is veel meer dan " Geloof " ---
Het is een Kracht!! Hij staat op Zichzelf als Goddelijk en komt van de YHWH en is toch een met de YHWH deze Spirit heeft grote kracht , staat boven tijd en materie.
een paar Bijbel teksten:
Spirit of God -Gods Geest - Heilige Geest

Job 33:4 The Spirit of God hath made me, and the breath of the Almighty hath given me life.
Isa 48:16 Come ye near unto me, hear ye this; I have not spoken in secret from the beginning; from the time that it was, there [am] I: and now the Lord GOD, and his Spirit, hath sent me.
Mic 3:8 But truly I am full of power by the spirit of the LORD, and of judgment, and of might, to declare unto Jacob his transgression, and to Israel his sin.
Zec 4:6 Then he answered and spake unto me, saying, This [is] the word of the LORD unto Zerubbabel, saying, Not by might, nor by power, but by my spirit, saith the LORD of hosts.
Eze 11:24 Afterwards the spirit took me up, and brought me in a vision by the Spirit of God into Chaldea, to them of the captivity. So the vision that I had seen went up from me.
Eph 4:30 And grieve not the holy Spirit of God, whereby ye are sealed unto the day of redemption.

We believe that there is One living and true God who eternally exists in three distinct persons: the Father, the Son and the Holy Spirit, equal in power nad glory

We believe in Jesus Christ, God's one and only Son, conceived by the Holy Spirit, both true God and true man.
AMEN
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2006 10:56

Hm ik denk dat ik niet geloof dat Gods Geest een aparte persoon is en God de vader een aparte persoon. Mijn geest is toch ook niet een aparte persoon? Bij mensen noemt met dan schizofreen.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 23 jun 2006 11:04

In het kader van de Drie-eenheid, een paar bijbelteksten om eens goed te bestuderen:

De eerste en de laatste

Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israël, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God. (Jesaja 44:6)

12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; (...) 17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste (Openbaring 1:12-13, 17)

Als je nog twijfelt over wie de 'iemand als eens mensen zoon' is, lees dan dit:

8 En schrijf aan de engel der gemeente te Smyrna:
Dit zegt de eerste en de laatste, die dood geweest is en levend geworden (...)
18 En schrijf aan de engel der gemeente te Tyatira:
Dit zegt de Zoon Gods, die ogen heeft als een vuurvlam en zijn voeten zijn als koperbrons (Openbaring 2:8, 18)

Over de Heilige Geest

9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.

Zie je hoe de Geest wordt genoemd? Geest, Geest Gods, Geest van Christus, Christus zelf. Wonderlijk hoe Paulus hier deze namen afwisselt...

Onze Heiland in de brief aan Titus

3 die mij is toevertrouwd in opdracht van God, onze Heiland: 4 aan Titus, mijn waar kind krachtens (ons) gemeenschappelijk geloof: genade zij u en vrede van God, de Vader, en van Christus Jezus, onze Heiland. (Titus 1:3-4)

9 De slaven moeten hun meesters onderdanig zijn in alles, het hun naar de zin maken zonder tegenspraak, 10 of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.
11 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, 12 om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, 13 verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus (Titus 2:9-13)

4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, 5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, 6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland (Titus 3:4-6)

De Zoon is God

7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden. (Hebreeën 1:7-12, met daarin aanhalingen van Psalm 45:6-7 en Psalm 102:25-27)

Vers 10-12 is een citaat uit Psalm 102 waar het gaat over de HERE (JHWH). Let ook op vers 12. De auteur van de Hebreeënbrief zegt hetzelfde verderop, in net iets andere bewoordingen:

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. (Hebreeën 13:8)

De Zoon is mens

Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus (1 Timotheus 2:5).

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 jun 2006 12:03

volgeling schreef:In het kader van de Drie-eenheid, een paar bijbelteksten om eens goed te bestuderen:

De eerste en de laatste

Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israël, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God. (Jesaja 44:6)

12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; (...) 17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste (Openbaring 1:12-13, 17)

ehm.. ja ik twijfel nogsteeds, want waar komt die tekst die je citeert vandaan?

Bekijk MIJN bron eens... ik vertrouw erop dat dat de grondtekst is, met vertaling ernaast. Bekijk het eens goed, en je zal zien wat ik bedoel. Want "Ik ben de Eerste en de Laatste" gaat niet over Jezus, maar over YHWH. Dat stukje in dat betreffende vers zie ik dus echt niet staan in de "grondtekst", maar gek genoeg WEL in de KJV... vertaling dus. En dus staat het ook in de Statenvertaling.

http://www.solcon.nl/wkh.ploeg/rev1_12.jpg

wat betreft vers 17: daar staat het weer WEL. Maar NIET in vers 12/13. Dat pleit dus weer wel voor de "Son of Man" als zijnde de Eerste en de Laatste. Waarschijnlijk gaat dat over Jezus inderdaad.
what the soul hides, blood tells

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jun 2006 12:10

Tja, Westcott-Hort versus Textus receptus in dit geval. De KJV en de SV gaan uit van de Textus Receptus en jouw bron blijkbaar van de Wescott-Hort.

Maar dat maakt verder niet uit. In Openb. 2:8 en 18 staat het wel in de variant van Westcott-Hort

N.B. ik heb van het plaatje even een link gemaakt, om het leesbaar te houden.
Laatst gewijzigd door elbert op 23 jun 2006 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 jun 2006 12:11

volgeling schreef:
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. (Hebreeën 13:8)

De Zoon is mens

Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus (1 Timotheus 2:5).

erg interessant. Maar dit gaat dus over 3 partijen.
1. YHWH
2. de Middelaar (Jezus?)
3. de mensen

De middelaar is de mens Christus Jezus. Niet Jezus Christus?
hm...

volgens mij heeft P. Strootman daar wel een leuke theorie over.

Maar je haalt een tekst aan die je, als je die letterlijk neemt zoals je andere teksten ook letterlijk neem, niet kan gebruik in je "drie-eenheid" theorie.
Jezus (de mens) is NIET YHWH. Hij is een Zoon des Mensen (de perfecte Adam) die in de evangelie-en tot YHWH bidt, tot zijn Vader. En hij spoort ons aan om dat ook te doen (Vader zeggen).
Bij zijn doop waren er in feite twee partijen. De stem uit de hemel (YHWH) en daarna de YHWH's Geest in de gestalte van een duif. Dat kan je zien als twee. Maar dan nog heb je nog een derde persoon, Jezus, waar de duif op neerdaalt. "Ja maar Jezus was toen mens". Ok. Dus toch :)
Ik ga hier niet zeggen dat Jezus niet God was maar "gewoon" een perfecte mens. Daar waag ik me niet aan want daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Wel heb ik het gevoel de theorie daarover (dat Jezus God is) op losse schroeven lijkt te staan. De "argumenten" voor drie-eenheid morrelen namelijk aan die schroeven hier en daar.

Maar alsnog 3 partijen: God, de middelaar tussen God en mensen in, en de mensen zelf.

Dus God en de mensheid inclusief de middelaar-mens is OOK een drie-eenheid! Geweldig. NOG een drie-eenheid :)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 jun 2006 12:13

en jouw bron blijkbaar van de Wescott-Hort.

blijkbaar? je weet het dus niet zeker maar je concludeert dat maar omdat het afwijkt van wat er in de Statenvertaling staat?

Ik ga niet meer discussieren over autoriteit van Textus Receptus of Wescott-Hort. Dat is eigenlijk zinloos. Maar toch.

Maar je hebt inderdaad gelijk:

___Original Text___
WH_NA : Westcott-Hort text from 1881, combined with the NA26/27 variants
Laatst gewijzigd door Serenity op 23 jun 2006 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jun 2006 12:16

Serenity schreef:
en jouw bron blijkbaar van de Wescott-Hort.

blijkbaar? je weet het dus niet zeker maar je concludeert dat maar omdat het afwijkt van wat er in de Statenvertaling staat?

Ik ga niet meer discussieren over autoriteit van Textus Receptus of Wescott-Hort. Dat is eigenlijk zinloos. Maar toch.

Dat weet ik wel zeker. De grondtekst die je gebruikt is hetzelfde als die op www.scripture4all.org gebruikt wordt. Daar staat dat het de Westcott-Hort versie betreft. Zie http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... _Index.htm
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 jun 2006 12:17

yop daar issie vandaan. Had m'n post net ge-edit :)

trouwens, ik wil daarnaast ook nog wel een soortgelijk programma waar de Textus Receptus in gebruikt wordt (uiteraard ook freeware).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2006 12:18

Het kan best dat Jezus de eerste en de laatste is. Ik vind die tekst uit Romeinen 8 wel boeiend... waar het over Gods geest en Christus' Geest gaat. Daar ga ik 's verder naar zoeken.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 jun 2006 12:24

Jezus als eerste en laatste. Johannes 1 gaat daarin een eigen weg, alsof het een nieuwe theologie navolgt. Paulus volgt die nieuwe theologie ook. Jezus blijft echter vrij dicht bij zijn dagelijkse prediking.
En toch zegt hij: "eer Abraham was, ben Ik".
maar wacht, dat staat OOK in het Johannes-evangelie...

hm...

volgens mij zie ik een duidelijk verschil in theologie tussen het Oude Testament, het eerste deel van het Nieuwe Testament en het tweede deel van het Nieuwe Testament (beginnend bij het Johannes-evangelie, doorgaand met de brieven van de apostelen, waaronder Paulus).
En ook opvallend dat ook Openbaring door dezelfde Johannes geschreven lijkt te zijn.

Ik zie verbanden... die eigenlijk alleen bij Johannes er zijn.

Was er overigens kritiek op het manuscript Openbaring tijdens de concilies waarin de canon werd vastgesteld?

uh oh... kritiek op de canon... maar ik heb al geen toegang meer tot de Religie-fora... hoever kan ik nog berispt worden? :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jun 2006 12:26

Lalage schreef:Het kan best dat Jezus de eerste en de laatste is.

Als je Openb. 1:8 (Alpha en Omega) naast Openb. 22:13 legt, dan is toch duidelijk dat Jezus Christus hier spreekt, de Almachtige (1:8 ), Die zal komen (22:13, 22:20: "Ja, kom, Heere Jezus")?

Serenity schreef:Ik zie verbanden... die eigenlijk alleen bij Johannes er zijn.

Ai, een nieuw complot? neeschudden
D'r was al zo'n theorie over Paulus, maar die over Johannes is nieuw. :)

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 23 jun 2006 12:52

Serenity schreef:
volgeling schreef:In het kader van de Drie-eenheid, een paar bijbelteksten om eens goed te bestuderen:

De eerste en de laatste

ehm.. ja ik twijfel nogsteeds, want waar komt die tekst die je citeert vandaan?

Bekijk MIJN bron eens... ik vertrouw erop dat dat de grondtekst is, met vertaling ernaast. Bekijk het eens goed, en je zal zien wat ik bedoel. Want "Ik ben de Eerste en de Laatste" gaat niet over Jezus, maar over YHWH. Dat stukje in dat betreffende vers zie ik dus echt niet staan in de "grondtekst", maar gek genoeg WEL in de KJV... vertaling dus. En dus staat het ook in de Statenvertaling.

http://www.solcon.nl/wkh.ploeg/rev1_12.jpg

wat betreft vers 17: daar staat het weer WEL. Maar NIET in vers 12/13. Dat pleit dus weer wel voor de "Son of Man" als zijnde de Eerste en de Laatste. Waarschijnlijk gaat dat over Jezus inderdaad.

Ik heb bewust de NBG geciteerd die op de Westcott-Hort grondtekst is gebaseerd. Als je goed leest, dan zie je dat ik vers 12, 13 en vervolgens 17 citeer. 12 en 13 citeer ik enkel om duidelijk te maken dat het hier over Jezus gaat, de mensenzoon.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 jun 2006 13:04

Lalage schreef:Hm ik denk dat ik niet geloof dat Gods Geest een aparte persoon is en God de vader een aparte persoon. Mijn geest is toch ook niet een aparte persoon? Bij mensen noemt met dan schizofreen.

Durf jij jezelf te vergelijken met God?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2006 13:08

Dippie schreef:
Lalage schreef:Hm ik denk dat ik niet geloof dat Gods Geest een aparte persoon is en God de vader een aparte persoon. Mijn geest is toch ook niet een aparte persoon? Bij mensen noemt met dan schizofreen.

Durf jij jezelf te vergelijken met God?

Wat moet ik hier nou weer op antwoorden. Ik probeer dingen serieus te bestuderen en te overdenken en dan kom ik op dit. Vind je dat raar?

Terug naar “Archief”