Repetitive Strain Injury (RSI)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 13 jun 2006 19:18

Tijdens m'n 4e semester van m'n opleiding heb ik ook heel erg last van m'n rechterpols (muis) en schouders gehad. In dat semesters moest ik veel (computer)tekenen. Was echt zeer pijnlijk. Zeker als ik ook nog eens heel de avond op orkest viool moest spelen... sjonge...
Na dat semesters volgde de zomervakantie, dus kon ik goed uitrusten.

Tijdens m'n eerste stage (half jaar tekenen bij architectenburo) had ik er nog wel last van, maar wel minder dan toen het zo stresserig was voor school.
Het blijft een zwakke plek en ik moet nog wel oppassen met m'n houding, al valt het de laatste tijd erg mee.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 jun 2006 16:31

Ik heb een jaar geleden ongeveer behoorlijk last gehad. Ik heb toen onder andere workpace geinstalleerd en me daar goed aan gehouden. Toen werden de klachten veel minder, en na een tijdje waren ze praktisch weg. Alleen als ik heel lang achter de PC zat kreeg ik weer last. Mmteel ben ik bezig met mn bachelorscriptie en zit ik de hele dag achte de PC nu heb ik weer meer last dus. Gelukkig begint over twee weken mn vakantie, dan ga ik denk ik maar een paar weken niet achter de PC.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 20 jun 2006 16:55

Mijn broer de nerd heeft het gehad, niet zo heel erg gelukkig maar het was lastig genoeg. Hij doet nu alles (voor zover mogelijk, en dat is erg veel) met het toetsenbord, kent enorm veel sneltoetsen uit zijn hoofd. Als je dat eenmaal kunt, gaat het ook nog sneller dan met de muis :)
Ik zit altijd met verbazing te kijken hoe hij computert 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2006 14:04

auau m'n linker pols :( Ik muis nu maar weer met rechts, maar ook typen geeft pijn. Gelukkig heb ik vanaf vrijdag vakantie en gaan we een weekje kamperen. Heeft iemand nog een tip, wat kan je doen aan een pijnlijke pols? Het schiet ook al wat door naar m'n hand :(

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2006 14:13

Je hebt ook van die ergonomische toetsenborden, waarbij de toetsen verdeeld zijn in 2 'blokken' en van elkaar afbuigen. Als je érg vaak computert en vooral ook voor school e.d. is het misschien een optie om die aan te schaffen? :)

Ehm, helaas helpt dat nu niet tegen een zere pols :roll:

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 04 jul 2006 14:32

ik heb een ander toetsenbord en een andere muis aangeschaft, het kost nu minder moeite om te typen en te muizen. KHeb ook stukken minder last van tintelingen!
succes lalage :? hopelijk kun je een beetje rust nemen in de vakantie met je pols!
PaSaP Hoogh!!

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 04 jul 2006 23:24

Ik heb ook weleens last gehad van RSI klachten. Pijn in rug en schouders na te lang achter de computer te hebben gezeten. Het is vanzelf weggegaan. Komt nog weleens terug, maar dan moet ik van houding veranderen.

Er zijn wel veel interessante onderzoeken e.d. en men ontkende een poos dat het een ziekte was toch? De beste verklaring van R.S.I vind ik nog steeds die van dat er te lang onder stress gewerkt wordt waardoor je spieren overspannen worden.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 05 jul 2006 21:53

Lalage schreef:auau m'n linker pols :( Ik muis nu maar weer met rechts, maar ook typen geeft pijn. Gelukkig heb ik vanaf vrijdag vakantie en gaan we een weekje kamperen. Heeft iemand nog een tip, wat kan je doen aan een pijnlijke pols? Het schiet ook al wat door naar m'n hand :(

Volgens mij is de beste tip rust. Probeer in de vakantie je armen en polsen zo min mogelijk te belasten. Dat werkt bij mij het beste tenminste.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 21:25

Smurffie schreef:
een bepaald plekje tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht,

Dit komt me verekte bekend voor 8) Maar wel met tussenpozen. zomaar een paar dagen, dan is het weer over, en na een tijdje begint het weer. Gelukkig geen weken achter elkaar iig.

Mij ook, gelukkig ga ik zo 2 weken op vakantie dus kan ik er even geen last van hebben :) Laten masseren werkt ook goed! Maar idd, rust nemen is altijd het beste. Of wat minder mailtjes klikken, ik weet niet of iemand bekend hier is met betaalde (search)mail, maar als je dr elke dag zo'n 150 klikt zuigt dat ook enorm veel van je muis.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 09 jul 2006 13:40

S-je schreef:Tijdens m'n 4e semester van m'n opleiding heb ik ook heel erg last van m'n rechterpols (muis) en schouders gehad. In dat semesters moest ik veel (computer)tekenen. Was echt zeer pijnlijk. Zeker als ik ook nog eens heel de avond op orkest viool moest spelen... sjonge...
Na dat semesters volgde de zomervakantie, dus kon ik goed uitrusten.

Tijdens m'n eerste stage (half jaar tekenen bij architectenburo) had ik er nog wel last van, maar wel minder dan toen het zo stresserig was voor school.
Het blijft een zwakke plek en ik moet nog wel oppassen met m'n houding, al valt het de laatste tijd erg mee.

Ik hoor ook vaak dat mensen met een ontwerp opleiding (architectuur of IO ofzo) last van RSI krijgen. Die zijn 'gewoon' om onder stress nog ontwerpen te maken. Met een computer kan dat funest zijn.

Ik heb er zelf een tijdje last van gehad toen ik tijdens een bepaald project op school op een gare werkplek moest werken.
Nu voel ik een enkele keer wat als ik een week heel intensief op de computer werk. Verder werk ik continu op de computer zonder problemen, gelukkig.

Bij sommige bedrijven waar ik kom gebruiken zo ook WorkSpace. Ik vind het wel een goed programma. Die mini pauzes zijn echt wel handig.
Alleen vervelend dat 'ie na 8 uur vind dat je helemaal niks meer mag doen. Het kost dan even moeite het programma zover te krijgen dat je gewoon verder wil ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2006 13:56

Ik heb nu een week niet achter een computer gezeten en heb nog steeds wel wat last van m'n pols, het was van de week juist extra erg :-S Misschien is het dan geen RSI?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jul 2006 17:59

Lalage schreef:Ik heb nu een week niet achter een computer gezeten en heb nog steeds wel wat last van m'n pols, het was van de week juist extra erg :-S Misschien is het dan geen RSI?

Een week is niet echt veel he? :wink:

Het heeft alleen zin als je veel minder gaat computeren. Dat je er nu meer last van hebt, kan kloppen. Je lichaam kan ook wennen aan pijn, en als je dan een week niets ermee doet, en je gaat weer computeren, kan de pijn erger worden.

Je kunt TIJDELIJK pijnstillers innemen. Maar, dan los je het gevolg op, niet de oorzaak, en daar heb je niets aan. Als je het onderdrukt, en het word erger, heb je niets aan. Ik zou als ik jou was voor de zekerheid even langs de huisarts gaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2006 18:01

neu ik wacht nog wel even af... en muis gewoon een tijdje met rechts (links doet zeer)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jul 2006 18:07

Lalage schreef:neu ik wacht nog wel even af... en muis gewoon een tijdje met rechts (links doet zeer)
Eigenwijs :mrgreen:

Houd er wel rekening mee dat dat schade voorgoed kan betekenen :wink:

En weet ook dat het niet leuk is om snel en veel pijn te hebben aan gewrichten :wink:

Je kunt trouwens ook 1 keertje langs de fysio gaan voor oefeningen. Dat wil ook wel helpen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2006 18:44

maar hoe weet je dan of het RSI is? En waarvan het dan precies komt?

Terug naar “Archief”