Ook een student voor de ggin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jun 2006 13:03

Raido schreef:De kerkenraad is ook min of meer de vertegenwoordiging van God op aarde, ze moeten dus de roeping van de persoon en de oprechtheid van zijn wedergeboorte toetsen aan het Woord.

En ja, dat is streng (imho terrecht).

Als deze mensen dit werkelijk vinden, dan begrijp ik niet waarom ze niet bij de Paus op audiëntie gaan, dat is ook al zo'n vertegenwoordiger.

Niet enkel een kerkenraad, maar iedere christen vertegenwoordigd God op aarde.

Verder vind ik het eigenlijk niet zo belangrijk om te weten of ze een student hebben toegelaten, die kerk is allesbehalve inspirerend. Maar een in zichzelf gekeerde groep mensen die menselijke leerstellingen boven alles zetten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2006 13:07

Eerlijk gezegt hou ik altijd mijn hart vast met zulke zaken.
Uit eindelijk komt het er dus op neer dat mensen gaan beslissen of jij volgens God wel dominee mag worden. Lijkt me niet echt terecht. Dat iemand het met de regels van die kerkgenootschap eens moet zijn voor hij in die stroming mag preken, dan vind ik weer anders.
Of je roeping wel goed genoeg is en je wel wederomgeboren bent e.d. dat is niet te toetsen door mensen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2006 13:25

Jantjes schreef:
De kerkenraad is ook min of meer de vertegenwoordiging van God op aarde,
Roomser kan het niet.

NONSENS! De Curia Romana heeft geen enkele vertegenwoordigende bevoegdheden, uitsluitend bestuurlijke. Dus Jantjes, eerst even de materie onderzoeken alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 13:46

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
De kerkenraad is ook min of meer de vertegenwoordiging van God op aarde,
Roomser kan het niet.

NONSENS! De Curia Romana heeft geen enkele vertegenwoordigende bevoegdheden, uitsluitend bestuurlijke. Dus Jantjes, eerst even de materie onderzoeken alvorens dergelijke uitspraken te doen.

PARDON
De Romeinse Curie (Latijn: curia romana) is het bestuursorgaan van de Heilige Stoel, waardoor de Paus de aangelegenheden van de gehele Kerk pleegt te behandelen en die in zijn naam en op zijn gezag haar taak vervult ten behoeve van de gehele Rooms-Katholieke Kerk. Het bestaat uit
• het Staatssecretariaat of Pauselijk Secretariaat,
• de Raad voor publieke aangelegenheden van de Kerk,
• de Congregaties :
o de Congregatie voor de Geloofsleer
o de Congregatie voor de Oosterse Kerken
o de Congregatie voor de goddelijke Eredienst en de Regeling van de Sacramenten
o de Congregatie voor de Heilig- en Zaligsprekingsprocessen
o de Congregatie voor de Evangelisatie der volkeren
o de Congregatie voor de Clerus
o de Congregatie voor de Instituten van Gewijd Leven en Gezelschappen van Apostolisch Leven
o de Congregatie voor de Katholieke Educatie (seminaries e.d.)
o de Congregatie voor de Bisschoppen
• de Rechtbanken :
o de Apostolische Penitentiarie,
o de Hoogste Rechtbank van de Apostolische Signatuur en
o de Rota
• de Pauselijke Raden
o de Pauselijke Raad voor de Leken
o de Pauselijke Raad ter bevordering van de Eenheid van de Christenen
o de Pauselijke Raad voor het Gezin
o de Pauselijke Raad voor Pastorale Zorg van Migranten en Reizigers
o de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog
• de Bisschoppensynodes
• de Pauselijke Commissies
o de Commissie voor religieuze betrekkingen met de joden
o de Pauselijke Bijbelcommissie
• de Pauselijke Academies
o Pauselijke Academie voor het Leven
• de andere instituten.
In beperkte zin wordt de term curie ook gebruikt voor de bestuursorganen van een bisdom.

volgens Wikipedia

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2006 13:50

Jantjes schreef:PARDON
De Romeinse Curie (Latijn: curia romana) is het bestuursorgaan van de Heilige Stoel,

Dank voor mijn gelijk.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 jun 2006 15:28

Optimatus schreef:
Raido schreef:
Dat is idd de vraag... ik weet ook niet hoeveel aanmeldingen er zijn... en waarom mensen worden afgewezen. Ik kan me echter wel indenken dat ze streng beoordelen.... Hoe ik daarbij kom? Tja...
De kerkenraad is ook min of meer de vertegenwoordiging van God op aarde, ze moeten dus de roeping van de persoon en de oprechtheid van zijn wedergeboorte toetsen aan het Woord.

Zijn die kerkenraadsleden dan zelf WEL al wedergeboren?

Das een goeie Opti. :o

Maar fijn voor de ggin dat ze ook weer 'ns een dominee bij krijgen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 15:31

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:PARDON
De Romeinse Curie (Latijn: curia romana) is het bestuursorgaan van de Heilige Stoel,

Dank voor mijn gelijk.
Mijn pardon was cynisch, maar desalniettemin jij hebt gelijk, het is maar hoe je het verstaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2006 20:22

Optimatus schreef:
Raido schreef:
Dat is idd de vraag... ik weet ook niet hoeveel aanmeldingen er zijn... en waarom mensen worden afgewezen. Ik kan me echter wel indenken dat ze streng beoordelen.... Hoe ik daarbij kom? Tja...
De kerkenraad is ook min of meer de vertegenwoordiging van God op aarde, ze moeten dus de roeping van de persoon en de oprechtheid van zijn wedergeboorte toetsen aan het Woord.

Zijn die kerkenraadsleden dan zelf WEL al wedergeboren?
Die zijn daar ook vast op getoetst en geselecteerd, dus vermoedelijk ja. (of ze hebben enige hope des evangelisch of zijn de oude waarheid toegedaan)..

Ik vind altijd wat raar dat iedereen denkt dat mensen andere mensen selecteren, maar die mensen gaan echt wel in gebed om te vragen of God het goede wil doen. Wat is dan eigenlijk het probleem? Moet elke persoon die gewoon predikant wil zijn toegelaten worden? In dat geval krijg je veel meer kans op allerhande rare ideën zoals het ontkennen van de Godheid van Jezus, reincarnatie of het niet geloven in de Hel.. (Ds. van de Linden?)..

Natuurlijk weet ik ook wel dat een cultuur mensen erg beïnvloed en dat bepaalde geloofssystemen echt extreem zijn in de GG en in de GGiN vast ook. Maar ik vind het wel dubieus om te zeggen. Wedergeboren zijn, dan heb je vruchten dus dat is geloof ik best te zien hoor ;)

Dat onze kerken wat andere vruchten willen zien dan de Bijbelse is wat anders :P

Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.
Denk daar maar eens over na, Jezus gaf ambtsdragers best wat macht ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2006 20:56

In de OK wordt formeel toestemming aan het kerkelijk volk gevraagd bij de wijding van diakenen, priesters èn bisschoppen. Dat vind ik ergens heel goed.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2006 13:18

Ik ben blij voor de GGiN dat ze weer een student erbij hebben. Als je weet hoe hoog de nood in de GG is, en daar is nog 1 ds per 3 gemeenten, dan moet het in de GGiN heel hoge nood zijn.

Verder is het hier denk ik niet de plaats om over curatoria te praten, daar zijn andere topics voor.

Als het je niet boeit dat de GGiN een student hebben toegelaten, dan heb je hier ook niets te zoeken. :!:

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 10 jun 2006 17:49

Ik vind het ook fijn voor ze. Een eigen dominee is toch wel heel goed voor een gemeente. Ik hoorde van een meisje uit mijn klas dat ze in de hele GGiN maar een stuk of 5/6 dominees hebben waarvan er ook nog 1 in Canada blijkt te zitten. Echt wel weinig. Dan is het extra fijn dat er nu weer een student is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jun 2006 23:26

De oplossing is vrij simpel, stel de opleiding open voor meer mensen. Beetje vreemd er in deze kerk weinig mensen worden gevonden die geschikt worden geacht om dominee te worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jun 2006 23:49

Raido schreef:
Optimatus schreef:Zijn die kerkenraadsleden dan zelf WEL al wedergeboren?
Die zijn daar ook vast op getoetst en geselecteerd, dus vermoedelijk ja. (of ze hebben enige hope des evangelisch of zijn de oude waarheid toegedaan)..

Dat vraag ik mij dus af. Als ik even naar onze eigen kerkenraad kijk, dan zie ik een stel Bonders die proberen overal een vinger achter te krijgen en vooral de verschillen tussen Geref. Bond en Midden-Orthodoxie te benadrukken en ook een stel kibbelende dames en heren die graag belangrijk willen zijn maar geen (censuur) uitvreten.

Nee, een aantal leden van de kerkenraad in Berkenwoude zit er niet vanwege de competentie.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2006 18:46

Sabra schreef:De oplossing is vrij simpel, stel de opleiding open voor meer mensen. Beetje vreemd er in deze kerk weinig mensen worden gevonden die geschikt worden geacht om dominee te worden.

het vreemde is dat zo weinig mensen zich tot dominee geroepen voelen in deze kerkgenootschap. dat is de andere kant van de medaille.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jun 2006 19:17

johannes1 schreef:
Sabra schreef:De oplossing is vrij simpel, stel de opleiding open voor meer mensen. Beetje vreemd er in deze kerk weinig mensen worden gevonden die geschikt worden geacht om dominee te worden.

het vreemde is dat zo weinig mensen zich tot dominee geroepen voelen in deze kerkgenootschap. dat is de andere kant van de medaille.
Is dat zo gek? Als je doodgegooid wordt met de reusachtigheid van je zonden en je niete/nutteloosheid van je bestaan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”