Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 10:49
Het kleine onderscheid tussen jou en mij is, dat jij Christus voor de wet stelt, ik zeg: eerst wet en dan Christus. Dat is volgens mij ook het onderscheid tussen, zeg maar, evangelies en reformatorisch. Als je bij de wet begint loop je niet dood! Dat is juist de belofte van het Verbond, dat is een achtereenvolgens. Ik weet natuurlijk ook dat de wet alleen niet zalig maakt, maar het is wel het begin, dat is 1+1=2 (niet zo populair gezegd). Als je bij de wet begint, dus onderhouden van, geeft dat door de werking van Gods Geest een onuitsprekelijk blijdschap, dat is belooft! Dat is de belofte die daar aan vast gekoppeld zit de eeuwen door. Dat was in het oude testament niet anders dan in het nieuwe testament en daar heeft Christus geen verandering in aangebracht, maar wel zichtbaar gemaakt. Paulus zegt uitdrukkelijk niet als je bij de wet begint dat je dan dood loopt! Want dan zou hij de beloften die daar op volgt teniet doen en het oude testament schrappen. De werking van Gods Geest was niet anders in het nieuwe testament als in het oud testament. Ook in het oude testament werd God Geest uitgestort en is niet alleen op de pinksterdag gebeurd. Vreemd?
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.
Ik lag en sliep gerust,
Van 's HEEREN trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van alle kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen.
Wat denk jij Marnix werkte Gods Geest hier niet? Juist door de letter van deze (en velen andere) psalmen wordt Gods Geest overvloedig uitgestort en dat start bij de start en niet bij de finish. Dat probeert Paulus uitteleggen in de Romeinen brief. Wat voor hem zo moeilijk was aan de christenen in Rome is voor mij idem aan jou.