Liefde, zonder meer een gave Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2006 21:04

Mij is ook wel is de bvraag gestelt: wat als die 2 jongens zouden gaan trouwen, zou jij dan naar hun bruiloft gaan?

ik zou er wel heen gaan. Ze weten mijn mening en die respecteren ze ook, maar om ook mijn respect voor hun te tonen zou ik er wel heen gaan. Het zijn en blijven vrienden.
Ik vind wel dat je je mening er over mag geven en zij die van hun, maar ga elkaar niet de grond in trappen omdat de aner het in jou ogen niet goed doet. Doe alles in de liefde en biddend!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 21:38

Liefde is een gave... dat klopt... maar volgens mij heeft iedereen die ten dele en kan je het ook ontwikkelen als je de Geest aan het werk laat. God schiep mensen naar zijn beeld en God is liefde. Daarom wordt liefde in 1 Kor 12 (slot) en 13 ook niet onder een van de gaven gerekend... maar als de weg die nog veel hoger voert. En de bijbel roept ons telkens op om anderen lief te hebben zoals God ons liefheeft, en dat wie Hem lief zegt te hebben maar zijn broeder haat een leugenaar is. God liefhebben en de naaste als jezelf, dat zijn de geboden die we krijgen... en die God ook mogelijk maakt. (Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven;
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2006 22:31

Er is wel verschil tussen de verschillende vormen van liefde.. God roept ons op om onze naaste lief te hebben, dat houdt niet in dat wij dan met allen seks moeten hebben, of dat wij zoveel van ze moeten houden als wij van onze man/vrouw of ouders houden..

Liefde komt van God, zonder God was er geen sprankje liefde maar enkel haat, maar dat houdt niet in dat de geslachtelijke daad (ookal is hij uit liefde) goed is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 31 mei 2006 09:58

Liefde komt van God, zonder God was er geen sprankje liefde maar enkel haat, maar dat houdt niet in dat de geslachtelijke daad (ookal is hij uit liefde) goed is.

Als er dan liefde onstaat tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, dan komt die toch ook van God? Zonder God enkel haat, zoals je zegt.
Natuurlijk houdt dit niet gelijk de geslachtelijke daad goed is, maar liefde is ook niet alleen datgene, liefde is zoveel meer. En die wordt dan toch vaak direct afgewezen als het om vurige liefde gaat tussen 2 mannen of vrouwen.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2006 10:01

Jep, dat vind ik dus ook onzinnig. Ik heb zelf een vriend die homofiel is, een heterofiel iemand wil bij verdriet het liefst getroost worden door iemand van het andere geslacht bijvoorbeeld. Hij heeft dat niet; hij wil door mij getroost worden wat ik dan ook rustig doe. Dat is liefde..

Er is geen mooiere liefde dan platonische liefde; maar seks is voor mij voorbestemt aan mensen van verschillende geslachten binnen een huwelijk. Maar liefde; ja dat is altijd van God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Liefde, zonder meer een gave Gods?

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2006 18:42

bloob schreef:N.a.v. wat een iemand me vertelde , is er me iets onduidelijk. Nou ja, ik kom er gewoon niet uit.
Het is toch zeker dat ware liefde, ook tussen mensen onderling, van God komt. Dus als een man en een vrouw genegenheid voor elkaar gaan voelen is dat Gods gave. Want een mens kan uit zichzelf alleen maar haten, toch? Hoe zit het dan als twee mensen van hetzelfde geslacht diepere genegenheid voor elkaar gaan voelen? Ik bedoel: liefde is een gave van God en dus niet fout. Toch is homosexualiteit wel 'fout' Hoe zit dat nu. Is dat dan geen ware liefde ofzo????

Is liefde niet gewoon een scheppingsgegeven? Een ingeschapen effect tussen mensen wat optreedt? Dat heeft toch dan op zich niks met geloof te maken?
En homoseksualiteit zal dan wel een verstoring zijn van de scheppingsorde. Net als ziekte. (Nu ja: de aanleg ertoe. De daad is natuurlijk een eigen keuze.) Of vraag je je dan ook af, waarom God ziekte geeft? Waarom Hij blijkbaar verzwakt/afbreekt wat Hij zelf gemaakt heeft?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”