Marnix schreef:Het probleem van Smurffie is denk ik juist de omgekeerde kant. Want wat als je niet verkozen bent? Ben je dan ff mooi de sjaak. Dan staat bij voorbaat al vast dat je het kan proberen als je dat dan al wil... maar dat het niets wordt. Het probleem is natuurlijk dat de uitverkiezing bij sommige mensen in plaats van de menselijke verantwoordelijkheid komt.... Je hebt immers niets meer te kiezen, als je uitverkoren bent ga je geloven, ben je niet uitverkoren, dan ga je niet geloven.
Laten we wel vooropstellen dat de vraag: "want wat als je niet verkozen bent?" voor ons persoonlijk niet zo'n relevante vraag is. En wel omdat de Bijbel (Jezus) ons oproept om te strijden om in te gaan door de enge poort. Als je door die poort (dat is Jezus Zelf!) bent, dan is deze vraag namelijk opgelost.
Als je nooit de moeite neemt om te strijden en aan die poort blijvend voorbij gaat, is die vraag ook opgelost: dan ben je blijkbaar niet verkoren.
De vraag die er wel toe doet is de volgende: erken ik voor God, dat ik voor Hem niet kan bestaan vanwege m'n zonden, maar dat ik toch door het bloed van Christus gered ben en dat ik uit dankbaarheid daarvoor voor Hem wil leven?