Stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 20 mei 2006 19:24

Nee joh Pol, hartstikke goed juist. Je moet ergens beginnen.
Nou ja, wat te doen: bidden, bijbellezen en dan nog bidden over het gelezen gedeelte en alles waar je verder nog voor bidden kan. Een kwartier is zo om hoor. Je kan eventueel ook nog een studieboek of commentaar lezen over het bijbelgedeelte dat je net hebt gelezen, om het beter te begrijpen.
Hartstikke goed dat je ervoor gaat en veel succes.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mei 2006 09:58

pol schreef:Wat bedoel jij met knipogen van God?

Soms zijn dat gebedsverhoringen, soms kleine dingen die toeval lijken te zijn, maar waar ik dan weleens van denk dat het toch niet toevallig is maar dat God dat deed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2006 10:53

pol schreef:Het voornemen vanaf maandag:

Na het middageten, als de kleintjes op bed liggen, ga ik in het vervolg stille tijd houden. Begin met gebed en bijbellezen en wat dan daarna?
Als ik nou probeer het een kwartier vol te houden moet dat toch wel lukken?

Nou moeten jullie niet reageren in de trant van: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens want dan kan ik het net zo goed niet doen.

Succes ermee... en als je bidt en bijbelleest en wat daar stata overdenkt, op jezelf probeert toe te passen (wat heeft God mij te zeggen met deze tekst) is een kwartier zo om hoor :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Stille tijd

Berichtdoor scape » 21 mei 2006 11:15

pol schreef:Stille tijd hoor je heel vaak. Wie houdt dat en wat doe je dan en hoe lang. Als je wilt vertel er eens wat over

[url=http://www.flickr.com/photos/glabeur/137442063/in/set-72057594112958702/]Afbeelding
[/url]

In de aanbieding: stilletijdspakketjes

scape

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mei 2006 18:26

Stille tijd is voor mij ook: stil zijn. Alleen maar stil zijn, je open stellen voor God. Wij zijn vaak zo geneigd om met God te praten, Hem veel voor te leggen. Maar luisteren we ook?
Wij hadden vroeger een dominee die de dienst zondagsmorgens begon met: "laten wij stil zijn om ons hart te richten op de Heer"...
Het is heel moeilijk. In de kerk vind het ik dat veel minder moeilijk, omdat er dan sprake is van 'gevulde stilte'. Je bent samen stil voor God.
Maar alleen zijnde kan stilte ook bijna bedreigend zijn.

Ieder heeft zijn eigen manier van 'stille tijd houden'. Ik denk dat elke manier goed is, zolang wij er mee bij - of tenminste in de buurt van - de Heer blijven...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mei 2006 11:42

Ik heb geen vaste stille tijd eigenlijk :oops: hoewel ik dat graag zou willen. Op de een of andere manier heb ik daar nog geen regelmaat in gevonden. Ik ben op het moment gewoon even te druk met andere dingen. Ja ja, dat is geen excuus dat weet ik :oops: :?

Vanavond als ik uit mijn werk kom ga ik GEEN tv kijken maar eerst stille tijd houden!
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 mei 2006 10:29

Wat me opvalt bij mezelf is, juist als er dingen niet goed lopen hou ik veel meer stille tijd. Iig steek ik veel meer tijd in gebeden. Soms bid ik dan de hele dag door.
Als het weer goed gaat dan schiet het er juist zo snel er bij in. Juist dan moet ik er zo voor waken dat ik niet vergeet te lezen enzo.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mei 2006 07:30

Ik houd sowieso elke avond 'stille tijd', al ben ik nooit helemaal stil. Op de bijbelkring hadden we het er ook al over: hoe ervaar je God in je stille tijd? Door helemaal stil te zijn en te wachten op wat Hij zegt?'
Ik niet in ieder geval. Ik hoor Zijn stem meer door de Bijbel te lezen.
Mijn stille tijd houdt dus in dat ik een dagboek en de bijbel lees en bid.
In de zomer tijdens dabar hebben we elke morgen een half uur stille tijd, en ik merk dat, als ik dan heerlijk helemaal alleen aan het water tussen de weilanden zit, ik wel echt helemaal stil ben. En daardoor voel ik God wel. Thuis gaat dat moeilijker, er zijn zoveel geluiden enzo!

Met mijn vriend stille tijd houden helpt ook. Dan praten we er samen over door.
Voor mij hoeft stille tijd helemaal niet lang te duren. Een paar minuten, ik vind het prima. Ik weet van mezelf dat ik me slecht kan concentreren, dus pik ik in die paar minuten veel meer op, dan wanneer ik ga proberen het zo lang mogelijk te doen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 mei 2006 21:14

het is me van de week gelukt om 2x stille tijd te houden. De ene keer heb ik een preek terug zitten luisteren en de andere keer, bijbel bidden dagboek.
Dus hopelijk komt er een beetje routine in.
Vandaag niet want we zijn naar de kerk geweest en 2x is er heel de dag visite geweest.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 mei 2006 21:24

stille tijd... daarin ervaar ik het meest echt contact met God!

altijd 's avonds. Net voor het slapen gaan. De laatste tijd alleen een stukje uit de bijbel lezen en bidden. In dit gebed probeer ik heel veel aan God voor te leggen. Gebed voor alles en iedereen zeg maar. Maar ook het gebed waarin ik het meest mijn eigen zorgen aan Hem voorleg.
Eerst had ik ook een dagboek erbij over de dordtse leerregels, omdat ik die graag wil lezen. Maar 's avonds kon ik daar mijn gedachten niet bijhouden. Dus heb ik besloten om te beginnen met de bijbel van kaft tot kaft te lezen.
In de voorbereidingsweek is dit ook het moment dat ik intensief met het Avondmaal bezig ben, en hierover ik gesprek ben met God.

's morgens: na het opstaan en douchen. Als ik me verslaap alleen een gebed. Ik probeer altijd een stukje uit de bijbel te lezen aan de hand van een dagboek. Het gebed is persoonlijk, om kracht voor die dag enz.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 30 mei 2006 08:42

Ik ben al jarenlang gewend om voor dat ik naar bed ga in mn Bijbel te lezen en daarnaast een dagboek. Dan bidden en dan snel naar bed. Tsja.. twas meer een verplichting dan echte stille tijd.
Nu probeer ik me meer te concentreren en ben van voor af aan in de Bijbel begonnen. Daarna probeer ik te bidden. Iedere avond en iedere morgen. Maar ook nu neigt het steeds meer naar een verplichting.
Wat kan ik daar nu aan verbeteren??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2006 09:16

Blijf variëren, ik weet van mijzelf dat ik mijn wekker een kwartier eerder moet zetten en mij moet verplichten om dan uit een bijbel te lezen, dat doe ik dan ook niet meer. Een ochtendgebed doe ik niet, dat gaat samen met mijn gebed voor het eten.

's avonds ga ik meestal in kleermakerszit zitten en ben dan meestal eerst gewoon stil, niets doen en nergens aan denken. Dan lees ik vaak iets uit een bijbel (momenteel de studiebijbel, met bijbelcommentaar) en bid daarna kort, en ga dan slapen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2006 10:13

Ik hield altijd 's avonds stille tijd, maar doe het sinds vorige week ook 's ochtends. Dit komt omdat ik in een boekje aan het lezen ben die over de voorbereiding en nabetrachting gaat voor het Heilig Avondmaal. Hierin staan stukjes voor de ochtenden.
Ik vind het eigenlijk best fijn om 's ochtends te lezen. Dan heb je de hele dag nog om over dat stukje na te denken. ALs ik 's avonds lees, dan ben ik de helft de volgende dag al weer vergeten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 10:57

Mariaa schreef:Ik ben al jarenlang gewend om voor dat ik naar bed ga in mn Bijbel te lezen en daarnaast een dagboek. Dan bidden en dan snel naar bed. Tsja.. twas meer een verplichting dan echte stille tijd.
Nu probeer ik me meer te concentreren en ben van voor af aan in de Bijbel begonnen. Daarna probeer ik te bidden. Iedere avond en iedere morgen. Maar ook nu neigt het steeds meer naar een verplichting.
Wat kan ik daar nu aan verbeteren??

Het zien als een verplichting is niet het ergste, als je maar beseft dat het goed voor je is ;) Wat ook kan helpen is de tijdstippen iets veranderen. Ik bedoel dit: Op het moment dat je met jezelf afspreekt eerst te lezen en te bidden voordat je gaat slapen, kan het zijn dat je 's avonds op een gegeven moment denkt: Pff, ik wil naar bed, ik ben moe. Op het moment dat je dan nog moet gaan bijbellezen en bidden heb je eigenlijk je bed al in het vooruitzicht en hoe sneller je klaar bent, hoe sneller je naar bed mag. Verder ben je al moe dus dan concentreer je je ook niet zo goed, je zit eigenlijk al met slapen in je achterhoofd. Dat kan je opvangen door 's avonds wat eerder te bidden en te lezen, bijv. een uur voordat je gaat slapen. Dan wordt het denk ik minder je "laatste ding wat je moet doen voordat je kan gaan slapen".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 jun 2006 12:41

Herkenbaar: het slaapprobleem :)
Ik heb het een tijdje proberen 's ochtends te doen, maar dat werkte helemaal voor geen meter. Nu is het eigenlijk net hoe het uitkomt. Klinkt chaotisch, maar gaat beter dan ik had verwacht. Stiekem toch vaak 's avonds, maar inderdaad niet wanneer ik m'n kussen al zie, want dat schiet niet op. Dan heb ik het over bijbellezen en bidden.

Maar, als ik thuis ben speel ik vaak piano. Heerlijk. Stiekem vind ik dat ook wel stille tijd hoor! Al is het niet stil, het is toch tijd met/voor God.

Wel is het relax om 's avonds nog even een gave cd op te zetten.
Lekker luisteren en vaak veel denken. Soms kunnen dat juist hele heldere momenten zijn!
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”