De Da Vinci Code & De Levende God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 20 mei 2006 18:31

blijkbaar valt het wel mee, en halen we onze schouders op als er weer een oude koe (die allang dood is) uit de sloot wordt gehaald. De feiten zijn allang bekend, dus we snappen niet waarom we ophef zouden maken als een of andere schrijver weer een boek heeft geschreven.

Want toen die Duitse zender dat spotje over Jezus die van het kruis afkwam en TV ging kijken uitzond was er WEL commentaar. En een drukte rond The Cronicles of Narnia, en The Passion of Christ.

Dit keer laat het de meesten misschien koud. Zeker, er verschijnen wel artikelen die waarschuwen voor het gevaar van het boek en de film, maar volgens mij is ook de niet-christelijke wereld het er globaal wel over eens dat dit boek/deze film niet echt veel voorstellen.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2006 19:02

Annemieke86 schreef:Het valt mij eigenlijk op dat als de krant cartoons plaatsen over de profeet Mohammed dat de moslims uit hun dak gaan terwijl als een dhr. Brown een stom verhaal schrijft zoals de DaVinci Code dat geen Christen opstaat en hun God verdedigt! Of zie ik dat verkeerd? :?

Daarin uit zich dan ook de superioriteit van de westerse cultuur boven die van ongeletterde woestijnbarbaren. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2006 19:15

Inderdaad. 'De moslims' hebben hun Allah met hun reacties naar mijn mening meer door het slijk gehaald dan de cartoontekenaars met hun tekeningen. Moeten christenen daar dan maar een voorbeeld aan nemen?

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 20 mei 2006 19:56

[quote=Annemieke]Het valt mij eigenlijk op dat als de krant cartoons plaatsen over de profeet Mohammed dat de moslims uit hun dak gaan terwijl als een dhr. Brown een stom verhaal schrijft zoals de DaVinci Code dat geen Christen opstaat en hun God verdedigt! Of zie ik dat verkeerd?[/quote]

Dat zie je verkeerd, want er is een enorme ophef over deze film gemaakt in de Christelijke wereld. Hoeveel sites zijn er wel niet gestart die zich uitspreken tégen deze film?

Dan Brown - de auteur - heeft dit heel slim aangepakt. Hij heeft het verhaal bewust in mysterie gedoopt. Een slimme marketingtruc! Het is net als bij een goede film. Nadat de film is afgelopen wilde je even gevoel nog even blijven houden. Je wilt nog even in de sfeer blijven. Zo ook met dit boek. Het boek is pure fictie, maar toch wilden veel mensen dat het waar zou kunnen zijn. Dat geeft het een extra lading.

Dit alles heeft te maken met het feit dat Dan Brown bestaande zaken heeft gebruikt voor een fictief verhaal. Echte locaties (Parijs) en echte mythen (De Tempeliers), gecombineerd met een aantal feiten, maken dit tot een bijzonder realistisch, maar fictief verhaal.

Het enige wat ik écht jammer vind is dat Dan Brown onwaardig is omgegaan met de Heere Jezus. Heel jammer, omdat dit verder wel een bijzonder mooi genre is. En bovendien brengt het de geschiedenis voor veel mensen weer tot leven. Maar daar heb ik dus wel grote moeite mee.

Ik geloof niet dat het zin heeft om je fel te verzetten tegen dit boek of het verhaal.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 23 mei 2006 21:13

Ruben Hadders schreef:Ik geloof niet dat het zin heeft om je fel te verzetten tegen dit boek of het verhaal.
Hmm ik weet het niet. Als Christen mag je toch opkomen voor God? Je moet toch juist laten zien dat je voor God bent? Niets zeggen wil zeggen dat je tegen bent.
Afbeelding

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 23 mei 2006 22:24

Wat denk je er mee te bereiken?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 mei 2006 22:41

Annemieke86 schreef:
Ruben Hadders schreef:Ik geloof niet dat het zin heeft om je fel te verzetten tegen dit boek of het verhaal.
Hmm ik weet het niet. Als Christen mag je toch opkomen voor God? Je moet toch juist laten zien dat je voor God bent? Niets zeggen wil zeggen dat je tegen bent.

dit boek schaadt "God" echt niet. Het "addertje" zit m in iets heel anders.

En dat hele andere is zo ongeloofwaardig als je er even met je gezonde verstand bij blijft.
Ik heb de film inmiddels gezien. Was wel leuk. Heb het boek niet gelezen maar misschien heb ik met de film een klein beetje een beeld gekregen van wat het boek inhoudt.

Wat de hele "complottheorie" echter helemaal vergeet is het hele Oude Testament met alles wat daar in staat. Het doet alsof alles met het Nieuwe Testament begonnen is, en er geen Oude Testament is. Het haakt verder wat in op apocriefe boeken zonder ook maar enige aandacht te schenken aan de canonieke boeken, en niet minder belangrijk een aantal andere apocriefe boeken.

Inhoudelijk gezien is de film (en het boek?) ongevaarlijk, als je er maar met je gezonde verstand bij blijft.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 10:31

Inhoudelijk gezien is de film (en het boek?) ongevaarlijk, als je er maar met je gezonde verstand bij blijft.
Klopt, wat mij opvalt is dat dat dus niet het geval is. Een smeugig thrillertje wordt opeens aangehaald als authoriteit als het gaat om de Goddelijkheid van Jezus, of hij getrouwd was etcetra en de Bijbel wordt aan de kant geschoven als een complotboekje samengesteld door een paar oude mannen in Rome.

Het boek was leuk om te lezen, maar het blijft fictie natuurlijk :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 24 mei 2006 12:07

yep. En ik bespeur hetzelfde verschijnsel als ook met het "evangelie naar Judas". Iedereen heeft kritiek op de bijbelse geschriften, twijfels en vraagtekens te over. Maar toch is het evangelie naar Judas ineens onbetwistbaar, authentiek en helemaal geweldig. Terwijl dat manuscript nog meer "zuigt" dan die hele theorie van de DaVince Code.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 17:36

Annemieke86 schreef:

Waarom zou je dat moeten laten zien? Naar mijn idee zegt niets zeggen eerder dat je wel belangrijker dingen te doen hebt in het koninkrijk van God dan je druk maken om populistische schrijvers van ongeloofwaardige complottheorieën.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 24 mei 2006 18:46

Aragorn schreef:
Annemieke86 schreef:

Waarom zou je dat moeten laten zien? Naar mijn idee zegt niets zeggen eerder dat je wel belangrijker dingen te doen hebt in het koninkrijk van God dan je druk maken om populistische schrijvers van ongeloofwaardige complottheorieën.
Ja dat is ook weer zo.. Hmm... ik voelde mij kwaad dat ze leugens verspreidde over Jezus. begrijpelijk toch? :wink: maar jullie geef ik ook gelijk!! :D
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 mei 2006 19:27

Annemieke86 schreef:
Aragorn schreef:
Annemieke86 schreef:

Ja dat is ook weer zo.. Hmm... ik voelde mij kwaad dat ze leugens verspreidde over Jezus. begrijpelijk toch? :wink: maar jullie geef ik ook gelijk!! :D

En ik geef jou gelijk. Zeker als mensen de leugens nog een beetje geloven (dan ook vanwege het feit dat mensen van alles beweren, zonder ook maar iets te onderzoeken)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 19:29

Ik begrijp opzich wel dat je er kwaad om kunt worden, maar denk dat ertegen demonstreren niet veel zal helpen. Mensen denken dan waarschijnlijk alleen maar dat het complot bevestigd wordt en dat de kerk het niet leuk vindt als de waarheid aan het licht komt. Nuja, dat is wellicht wat overdreven maar je zult dit soort dingen toch vooral in gesprekken met anderen of in boeken uit de wereld kunnen praten, niet met een demonstratie en spandoeken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 mei 2006 19:40

Aragorn schreef:Ik begrijp opzich wel dat je er kwaad om kunt worden, maar denk dat ertegen demonstreren niet veel zal helpen. Mensen denken dan waarschijnlijk alleen maar dat het complot bevestigd wordt en dat de kerk het niet leuk vindt als de waarheid aan het licht komt. Nuja, dat is wellicht wat overdreven maar je zult dit soort dingen toch vooral in gesprekken met anderen of in boeken uit de wereld kunnen praten, niet met een demonstratie en spandoeken.

:) Misschien helpen spandoeken je bent een luie goedgelovige sukkel als je gelooft dat de DaVinci Code op waarheid is gebaseerd. Dat kun je met goed fatsoen niet ontkennen tenzij je je in de bronnen gaat verdiepen (De Bijbel zou vrouwonvriendelijk zijn, daarom vlucht men tot de gnostiek :( ) Maar ik vind het inderdaad ook fout dat de Heere Jezus misbruikt wordt tot meerdere eer en glorie van de verkoopcijfers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 19:48

Ha, dat lijkt me dan wel weer een mooi spandoek ja. :D Maar zouden er nu echt (veel) mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat de DVC op waarheid berust? :roll: Het plebs is wel dom natuurlijk, maar ondertussen is al vaak genoeg aangetoond dat dit niet klopt toch?

Terug naar “Archief”