elbert schreef:Yael schreef:Straks als de Messias terugkomt zal de Tempel weer herbouwt worden, er staat nog een hoop te gebeuren daar in dat kleine Landje en in de Heilige Stad.
Even tussendoor, maar waar dient die Tempel dan voor?
Dat is wat ik me afvraag als mensen me dit vertellen.
Ik weet ook wel dat in de Reformatorische gedachtegang de herbouw van de Tempel geen plaats heeft en niet verwacht wordt.
Ik vind dat, dat Bijbels gezien niet terecht is, zeker als je de laatste hoofdstukken (vanaf 40) uit Ezechiel leest.
Steekt het jouw niet als je in Jerusalem op de Olijfberg staat en je die moskeen op de Tempelberg ziet staan?
Moet je voorstellen dat je dit ziet:

http://www.templeinstitute.org/gallery_49.htm
De Bijbel spreekt over de oudtestamentische tempels als plaatsen waar God woonde en waar de dienst der verzoening werd bediend (brandoffers, slachtoffers, Yom Kippoer enz.).
Sinds het offer van Jezus zijn die offers niet meer nodig en wordt in plaats daarvan gesproken over de christen en de gemeente als tempel van God (1 Kor. 3:16, Ef. 2:21).
Toch werd er na de dood (en opstanding) van Jezus nog 40 jaar doorgeofferd... Ik weet niet exact waar het staat maar in het OT moeten er ook profetieen staan die aangeven dat de Tempeldienst weer in ere zal worden hersteld ook de offers.
Bovendien staat in Hebr. 9 dat Jezus is ingegaan in het hemelse heiligdom, wat veel meer betekenis heeft dan het aardse.
Maar betekend dat, dat het uitgesloten is dat de Tempel weer zal worden herbouwt?
En in Openbaringen staat dat in het Nieuwe Jeruzalem geen tempel meer zal zijn, omdat God haar Tempel is (Openb. 21:22).
Ja.
Mijn vraag is dus wat een nieuw stenen gebouw in het aardse Jeruzalem daarbij vergeleken dan voor meerwaarde heeft.
Ligt eraan of je in het 1000 jarig Vrederijk gelooft of niet.