Oppervlakkige vriendschappen, of zijn het kennisssen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mei 2006 09:18

Je hebt mensen die vrienden zijn en je hebt mensen met wie je bevriend bent; dat is een verschil maar welke... dat weet ik niet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 09 mei 2006 08:00

Serieuze gesprekken zijn bij mij niet een gesprek met zomaar iemand die net even iets dieper gaan dan een doorsnee conversatie.

En ik voer ze ook alleen maar met mensen, van wie ik weet dat ze serieus terug doen. Met `vreemde` mensen ga je niet zomaar een serieus gesprek aan, lijkt mij!!
What a wonderfull girl!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mei 2006 08:02

Niet? ik dan weer wel, in de trein, op het station heb je altijd fantastische gesprekken hoor. Laatst nog gefilosofeerd met een moslim in de trein, dat was goed :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 09:33

Raido schreef:Niet? ik dan weer wel, in de trein, op het station heb je altijd fantastische gesprekken hoor. Laatst nog gefilosofeerd met een moslim in de trein, dat was goed :)

Ah idd, dat kan zeer interessant zijn :) Totdat hij me mee uitvroeg :? Probeer dan maar eens uit te leggen dat dat gewoon niet gaat werken, alleen al om de geloofsverschillen. ''Ja maar, alleen maar voor de gezelligheid, je weet toch!'' Nee N. , geen sprake van. En toen was hij beledigd..

Té spontaan zijn heeft dus soms zijn nadelen :|

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mei 2006 10:07

Ik heb twee erg goede vrienden die mij goed en lang kennen en die ik echt vertrouw. Zij zijn de enige om wie ik echt zou treuren als ik hen om welke reden dan ook als vrienden kwijt zou raken.

Ik noem mensen al snel 'vrienden' wanneer ik het dermate goed met ze kan vinden dat ik ze regelmatig zie/spreek en wanneer onze gesprekken over meer gaan dan alleen de koeien en kalveren.
Misschien niet altijd terecht, ik weet het niet. Hoe dan ook heb ik niets te klagen wat betreft waardevolle contacten. Ik ben er ook wel weer nuchter in geworden, mensen, tijden, omstandigheden veranderen: vrienden verdwijnen vaak ook weer uit beeld om plaats te maken voor anderen.

Wat ik soms wel grappig vind is dat je iemand kan tegenkomen die je nog nooit eerder ontmoet heb en het al in korte tijd over hele wezenlijke zaken kan gaan, nog dieper dan je met vrienden heb gevoerd die je al 4 of 5 jaar kent. Het gebeurt zelden en meestal houd ik er geen contact mee maar dat is altijd wel heel bijzonder.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 09 mei 2006 20:53

reform schreef:Ik heb eigenlijk allemaal een beetje verschillende soort vrienden. Met de ene praat je vaak oppervlakkiger en met de ander meer diepzinnig. Ik vind dat ik ook helemaal niet zo erg. Ik vind duurzaamheid belangrijker voor vriendschap.

:)

ik heb alleen vrienden met wie ik diepzinnig kan praten.

beter een aantal goede vrienden, dan talloze oppervlakkige contacten. kwaliteit is beter dan kwantiteit
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 mei 2006 19:43

ezri schreef:
reform schreef:Ik heb eigenlijk allemaal een beetje verschillende soort vrienden. Met de ene praat je vaak oppervlakkiger en met de ander meer diepzinnig. Ik vind dat ik ook helemaal niet zo erg. Ik vind duurzaamheid belangrijker voor vriendschap.

:)

ik heb alleen vrienden met wie ik diepzinnig kan praten.

beter een aantal goede vrienden, dan talloze oppervlakkige contacten. kwaliteit is beter dan kwantiteit

Vind ik in relaties niet altijd opgaan, zolang je maar een of enkele vriend(en) heb waar je 'diepzinnig' mee kan praten. (anders lijkt mij het leven best eenzaam) Hoeveel kenissen/vrienden je daar omheen hebt hoeft niet af te doen aan de waarde.
Is ook per persoon verschillend, sommige mensen kunnen tien hele goede vrienden onderhouden.
Nadeel van veel goede kenissen/vrienden is wel dat de tijd en de energie wel eens ontbreekt om bij iedereen goed betrokken te blijven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 mei 2006 21:01

Raido schreef:Niet? ik dan weer wel, in de trein, op het station heb je altijd fantastische gesprekken hoor. Laatst nog gefilosofeerd met een moslim in de trein, dat was goed :)
Hoe begin je dan zo'n gesprek?? Ik merk het wel aan meerdere: "Ja ik had toch zo'n fijn gesprek!!" Maar hoe begin je? Ik heb bijna nooit een gesprek met mede-Christenen of met iemand van een andere geloofsovertuiging :?

Ik heb weinig echte vrienden. Ik zit in een stichting waar een paar goede kennissen zitten tegen wie ik alles kan zeggen en delen. Mijn vriend is mijn soulmate met wie ik alles kan delen.

Mijn schoonzusje is een lieve meid die ik in korte tijd (zonder spijt) goed heb leren kennen en dat is mij uitstekend bevallen! :lol: 8)

Ik HAD een allerbeste vriendin (woont aan de overkant) maar is door het geloof eigenlijk gecrashed. Doordat ik geloof en zij eigenlijk niet, heeft zij een vriendin gezocht die ook niet gelovig is en zodoende zijn we uit elkaar gegroeid.

Voor de rest hoop ik nog wat vrienden te "zoeken" maar echt wanhopig ben ik niet (meer, wel geweest). Ik wilde graag een grote kennissen/vrienden kring maar ach.. zo ben ik ook gelukkig :)
Afbeelding

Terug naar “Archief”