Welke eisen stel je aan een relatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 18:51

mystery schreef:Het ligt er denk ik aan wélke voorwaarden je bijstelt. Ga je je helemaal aanpassen aan je vriend? Wilde je bijv. een bepaalde eigenschap in je vriend terugvinden die hij nu niet heeft? Hoe belangrijk was die eigenschap voor jou? Heel noodzakelijk of maakt het achteraf niet zo uit dat hij deze eigenschap niet heeft?

Kijk, volmaakt is niemand. En je kunt een ideaalbeeld hebben, dat is oké, maar als je het volmaakte eist, dan kun je beter alleen blijven. Je vriend blijft mens en onvolmaakt, net als jijzelf. (dit in algemeen gericht, niet op één iemand)

Ehm.... wat ik bedoel is eigenlijk:
- zijn mijn eisen (sorry: voorwaarden) te hoog?
- is er iemand die dichter bij mijn voorwaarden in de buurt komt?
- of ben ik gewoon een zeur?
Tja, geef daar maar eens antwoord op (op die eerste 2 dan).
Eigenlijk is er maar één belangrijke voorwaarde die ik mis (want er zijn natuurlijk veel kleinigheidjes en daar leer je mee om te gaan) maar deze voorwaarde wil ik liever niet noemen en is misschien wel erg belachelijk en daarbij: is hij belangrijk genoeg?

Zucht............

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 02 mei 2006 19:03

Tuurlijk mag je eisen stellen!! Kijk alleen eerst in de spiegel :)

Eisen klinkt egoistisch maar als je het anders noemt, bijv ' het zoeken naar jouw type' klinkt het al logischer. En het is ook heel logisch want hij moet gewoon bij je passen en als hij tever van je eisen vandaan ligt wordt het nooit wat leuks.

En btw, je hebt vast niet zon eisenlijst als ik :) Mijne is lang. ERG lang :)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 19:10

Lorijntje schreef:En btw, je hebt vast niet zon eisenlijst als ik :) Mijne is lang. ERG lang :)

Ha, zullen we eens meten? :mrgreen:

Technico schreef:Wel leuk om nog even over na te denken, hoe eis je eerlijkheid van iemand?

Waarom zou je dat niet kunnen eisen? Je kunt alles eisen, het is alleen de vraag of die eisen ingewilligd worden. :wink:
Maar ik denk dat eerlijkheid tegenover elkaar sowieso een belangrijke voorwaarde is. Alleen moet je daarbij wel bedenken dat iedereen wat dat betreft wel eens (of vaker :wink: ) de mist ingaat.
Mijn eigen ervaringen zijn in ieder geval dat we nog wel eens een loopje nemen met de eerlijkheid (en nu kijk ik vooral mezelf aan).
Het is wel belangrijk dat je wel een keer vertelt dat je oneerlijk bent geweest. (en nu kijk ik mezelf weer streng aan, want dat doe ik niet :oops: )

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 02 mei 2006 20:37

Charlotte schreef:Wat ik bedoel is eigenlijk:
als je nog geen relatie hebt, denk je aan liefde, droom je van liefde, fantaseer je over liefde én je fantaseert over De Ware. Je denkt na over jezelf en je denkt dan: zo en zo moet HIJ of ZIJ zijn.
Nou, ik kan je wel vertellen: mijn vriend is hééééél anders dan De Ware in mijn fantasieen (okee, misschien heb ik teveel fantasie :wink: ).
Maar dat hoor ik wel van meer mensen.

Sowieso heeft iedereen denk ik wel een beeld van zijn/ haar toekomstige levensgezel, de één met wat meer details dan de ander. Als ik even alleen even uitga van het uiterlijke (als ik over het innerlijk begin, ben ik nog wel even bezig :mrgreen:) en kijk naar wat voor types ik om zou kijken op straat (dus de de ware in mijn fantasie) en waar ik mee thuis kwam... dat was een hémelsbreed verschil. Over het innerlijk zal ik dus maar even wijselijk zwijgen :wink:

Charlotte schreef:Goed. Echte vriend blijkt dus anders te zijn dan droomvriend.
Je zegt niet: ik zoek een ander, deze is het niet. Want je houdt van hem. Wat doe je dan? Je gaat je voorwaarden bijstellen. Toch?
Maar hoever ga je daarin?

Het lijkt mij dat je je over bepaalde dingen wel heen moet zetten. Je kunt je vent moeilijk even doorlichten aan de hand van een checklist en even afvinken wat er wel/ niet bijzit. Zit er teveel niet bij, mag hij de laan uit. Het ligt er denk ik maar net aan wát voor voorwaarden dat zijn. Zijn het dingen waar van je zegt: 'daar kan ik mee leven', oké, zet je er over heen en leef er mee.
Zijn het dingen die je écht van levensbelang vindt... het lijkt me dan dat je een keus moet maken tussen stoppen of je er over heen zetten c.q. je voorwaarden bijstellen. Maar ik denk dat je bij die laatste keuze iedere keer op het moment dat je haarscherp beseft dat hij die eigenschap mist (door een of andere situatie of zo) je je eigen erg irriteert of iig, het heeft geen positieve invloed op jou en dus uiteindelijk ook niet op je relatie.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 20:48

Ik had twee eisen:
1. hij moet christen zijn
2. we moeten verliefd op elkaar zijn
Nou die tweede zorgde nog voor wat gedoe met Borkdude, omdat ik zelf nog niet door had dat ik toch echt wel verliefd op hem was 8)

Verder is eerlijkheid ontzettend belangrijk. Ik ben zelf een open boek. Ik heb weleens vriendjes gehad die niets zeiden, daar kan ik dus echt niet tegen. Een goede relatie kan ik alleen met iemand hebben die z'n diepste gedachten en gevoelens met mij deelt.

Natuurlijk zijn er ook dingen die je erg dwars kunnen zitten en dan moet je dus kiezen: kan ik hiermee leven of wil ik dat niet? In zo'n situatie zit jij nu toch Charlotte? 't Kan helpen om er 's met iemand over te praten, om de boel op een rijtje te zetten. Ik ken wel een refowebber die daar goed in is, dus als je dat wil kan ik je wel even koppelen ;) voor als je niet iemand hebt om irl mee te praten.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 02 mei 2006 20:48

Eisen in een relatie. Dit klinkt mij heel fout in de oren. Volgens mij valt er niets te eisen binnen een relatie. Dit lijkt me namelijk een zeer foute basis van je relatie. Je kan hoogstends dingen graag willen en hopen dat de ander daar in mee gaat. Daarbij moet je altijd meer geven als nemen. Maar de term eisen impliceert weer te veel de eigen zin door te drijven.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 02 mei 2006 20:52

Ik houd van lijstjes 8)

- ze moet christelijk zijn
- eerlijkheid/sociaal vind ik belangrijk..duhh dat vind iedereen
- standvastige persoonlijkheid
- open
- ik houd wel van vrouwen die iniatief tonen
- uiterlijk dat kan van alles zijn, lichte voorkeur voor donker haar
- en natuurlijk ook erg belanrijk: ze moet 2 min per week semi-geïnteresseerd zijn als ik weer loop te blaten over wielrennen.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 20:55

Pivo schreef:Eisen in een relatie.

Eisen aan een relatie. Dat zijn dingen die je van tevoren al bedacht hebt of dingen die je tijdens je relatie bedenkt. Dingen die niet met een bepaalde persoon te maken hebben, maar met hoe jij een relatie ziet en wat je ervan verwacht.
Ook wel voorwaarden genoemd.
Als je dit topic goed gelezen hebt, begrijp je dat het niet gaat over eigen zin doordrijven, maar over het afstemmen op elkaar en dat is iets heel anders. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 20:57

Weet je wat het is, de voordelen moeten opwegen tegen de nadelen. Ik dacht een tijdje geleden: ik kan 't wel uitmaken om dit of dat, maar het is wel erg stom om iemand te laten lopen die...
* christen is en heel erg met mij op een lijn ligt qua geloof
* wiskunde ook tof vindt
* heel intelligent is
* voor me kookt
* voor me stofzuigt
* lang krullend haar heeft
* grote blauwe ogen heeft
* zanger en toetsenist in een band is
* van progressieve metal houdt
* een lekkere nerd is
* niet van voetbal houdt
* voor mij in Amsterdam is gaan wonen & werken
* mij mooi en lief vindt
Dan moet ik het dus maar accepteren dat hij soms ook z'n nukken heeft net als elk ander mens ;)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 21:00

Heel goed Lalage! :D

Soms denk ik ook: ik mag blij zijn dat er iemand is die me accepteert!!

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 02 mei 2006 21:00

Lalage schreef:Weet je wat het is, de voordelen moeten opwegen tegen de nadelen. Ik dacht een tijdje geleden: ik kan 't wel uitmaken om dit of dat, maar het is wel erg stom om iemand te laten lopen die...
* christen is en heel erg met mij op een lijn ligt qua geloof
* wiskunde ook tof vindt
* heel intelligent is
* voor me kookt
* voor me stofzuigt
* lang krullend haar heeft
* grote blauwe ogen heeft
* zanger en toetsenist in een band is
* van progressieve metal houdt
* een lekkere nerd is
* niet van voetbal houdt
* voor mij in Amsterdam is gaan wonen & werken
* mij mooi en lief vindt
Dan moet ik het dus maar accepteren dat hij soms ook z'n nukken heeft net als elk ander mens ;)

Schitterend!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 21:01

Lalage schreef:Ik had twee eisen:
1. hij moet christen zijn
2. we moeten verliefd op elkaar zijn
Nou die tweede zorgde nog voor wat gedoe met Borkdude, omdat ik zelf nog niet door had dat ik toch echt wel verliefd op hem was 8)

Verder is eerlijkheid ontzettend belangrijk. Ik ben zelf een open boek. Ik heb weleens vriendjes gehad die niets zeiden, daar kan ik dus echt niet tegen. Een goede relatie kan ik alleen met iemand hebben die z'n diepste gedachten en gevoelens met mij deelt.

dacht even dat je mijn verhaal postte. Het enige verscchil is dat ik alleen eis 1 had en verder echt niets ;)
ik was geloof ik de laatste die door had dat ik echt verliefd was geworden

Openheid is erg belangrijk vind ik zelf. anders word het denk ik ook snel 1 richtings verkeer.

Ik denk dat het goed is om een doel voor ogen te stellen samen en daar naar toe proberen te werken. duidelijk en goed met elkaar bespreken hoe elk er over denkt en dan proberen naar elkaar toe te komen. Dat vraagt van beide kanten wat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sproetje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sproetje » 02 mei 2006 22:22

Eisen??? Nee die heb ik niet (jeetje wat ben ik toch makkelijk :lol: )
Maar ik heb wel een aantal punten die voor mij in een relatie heel belangrijk zijn, maar deze punten die moeten met de tijd groeien om het maar zo even te verwoorden!
Nu heb ik het vooral over eerlijkheid & vertrouwen!!!
Vertrouwen moet gewoon groeien... dat is er niet gelijk (tenminste niet bij mij) en over eerlijkheid ben ik heel kort, ben je niet eerlijk tegenover mij dan trap ik die vent gelijk de deur uit 8)
Ik ben absoluut niet jaloers, contact met exen heb ik totaal geen probleem mee (mijn beste vriend is mijn ex, dus het zou raar zijn als ik tegen mijn "vriend" ga zeggen van nee je mag ex niet zien :? )
Maar het moet wel op een manier gaan dat we er open en goed over kunnen praten en het moet niet zo zijn dat ze elkaar in het geheim zien etc want dan heb je een hele slechte aan mij!!!

Maar voor de rest ben ik absoluut niet een type die eisen gaat stellen aan relaties!!!
Iemand die zichzelf aanprijst, is niet van waarde.
Maar als iemand door de Here geroemd wordt, is dat een bewijs van zijn waarde.
2 Corinthe 10:18

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 23:54

Sproetje schreef:over eerlijkheid ben ik heel kort, ben je niet eerlijk tegenover mij dan trap ik die vent gelijk de deur uit 8)

Toch kunnen mensen een goede reden hebben om niet eerlijk te zijn. Niet dat het dan goed is en het is ook heel erg, maar gelijk de deur uittrappen?
Wel vind ik dat je het later moet zeggen als je niet eerlijk bent geweest, je moet er geen maanden mee rond blijven lopen.
En het is erg dat door niet eerlijk te zijn het vertrouwen geschaad wordt, want zie dat vertrouwen maar weer terug te krijgen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2006 00:46

marina87 schreef:*knijpt ogen half dicht* eerlijkheid en geen contact met exen
Afbeelding

Waarom geen contact met exen? Ik vind het nogal getuigen van een gebrek aan vertrouwen en geloof in elkaar om daar problemen mee te hebben. Als je dat als vriend(in) van de ander verlangt doe je mi. aan symptoombestrijding en zou je beter eens je eigen relatie onder de loep kunnen nemen.
Bovendien zou ik mijn vriendin nu niet eens kennen als ze nooit meer contact met haar ex gehad zou hebben. 8)

Verder vind ik eerlijkheid eigenlijk geen bijzondere voorwaarde, dat lijkt me sowieso een logische zaak.

Charlotte schreef:Ehm.... wat ik bedoel is eigenlijk:
- zijn mijn eisen (sorry: voorwaarden) te hoog?
- is er iemand die dichter bij mijn voorwaarden in de buurt komt?
- of ben ik gewoon een zeur?

Ach, wat is te hoog.. het is kennelijk een feit dat je bepaald niet tevreden bent met de huidige situatie en het lijkt me dan verkieslijker om met hoge eisen vrijgezel te blijven dan de rest van je leven met een onbevredigende relatie te zitten. Die voorwaarde die je mist is blijkbaar voor jou wel erg belangrijk, anders zou je er niet zo mee zitten.

Ik had zelf voor mijn huidige relatie ook de nodige voorwaarden en was niet echt van plan om een relatie aan te gaan als ik er niet zeker van kon zijn dat daaraan voldaan zou worden. Dan doe je het dus ook alleen voor die persoon en niet om maar een relatie te hebben en eerlijk gezegd heb ik ook nog geen moment spijt gehad en is het zelfs leuker dan ik verwacht had. :)

Terug naar “Archief”