Dippie schreef:elbert schreef:Jakobus gebruikt deze tekst op een manier die iemand die een bijbeltekst strikt letterlijk uit wil leggen
Lees jij es goed in je Bijbeltje...
Bij mij staat erbij dat de Handelingen geschreven zijn door Lukas...

Hand. 15:13 En nadat deze zwegen, antwoordde
Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij.
Uitgesproken door Jakobus, en opgeschreven door Lukas.

Dippie schreef:Heeft God ons de Bijbel ook gegeven om ons het moeilijk te maken? Dat we ons zelf steeds maar weer af moeten vragen of Hij dat nu letterlijk bedoeld of figuurlijk? Ik denk het niet...Zijn Woord is duidelijk...En we moeten dat niet gaan 'aanpassen' aan/in ons eigen straatje.
Dat wat er staat, staat er....
Er staat in van Zijn Liefde, Zijn rechtvaardigheid, Zijn barmhartigheid, enz......Alles staat er in.
Alles staat erin inderdaad, maar dat ontslaat ons niet van de plicht om goed te lezen. Want het gevaar bestaat, dat we door "letterlijk" te lezen, missen wat de Bijbel ons probeert te vertellen. Goed in de context lezen is daarom noodzakelijk. En daar bedoel ik mee om bij het lezen jezelf de vraag te stellen: wie is de schrijver, wie is het publiek, wat is de kwestie die aan de orde is, enz.
Om een heel simpel voorbeeld te geven: alleen in het Evangelie van Mattheus komt de uitdrukking "het Koninkrijk der hemelen" voor, terwijl de andere evangelisten overwegend "het Koninkrijk van God" gebruiken. Wil Mattheus ons daarmee iets anders vertellen dan de andere evangelisten? Nee, want Mattheus schrijft aan een overwegend joods publiek, dat moeite had met het veelvuldig gebruik van de naam van God.
Een ander voorbeeld: de brief van Paulus aan de Kollossenzen kun je pas goed begrijpen als je weet dat hij in deze brief o.a. tegen een gnostische dwaalleer waarschuwt. Dan is ook te begrijpen dat hij de gnostici als niet-ingewijden te kijk zet (Kol. 2:18 ).
Tot slot: het Israel Gods in Gal. 6:16, hoe moeten we dat opvatten? Het letterlijke natuurlijke Israel zoals de dispensationalisten zeggen, of het geestelijke Israel, zoals de gereformeerden dit verstaan? Uit de context van de Galatenbrief blijkt (mijns inziens) dat je dit geestelijk op moet vatten, anders kom je in de knoei met de hele boodschap van deze brief (nl. dat er geen onderscheid is tussen jood en heiden, maar dat het onderscheid zit in het hebben van het geloof of niet).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)