Hoe noem je de dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 15:19

Lalage schreef:Dat vind ik wel lastig, want ik krijg dat echt m'n strot niet uit (per e-mail lukt het nog net), omdat ik ze al jaren meneer noem.
Dat gaat wel over als je iets ouder wordt, enzo. :wink:

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 apr 2006 15:35

Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.

Dat is niet helemaal waar. De discipelen noemden Jezus rabbi. Daar sprak diept respect uit. Evenzo vind ik het van respect getuigen wanneer je een dominee aanspreekt als dominee.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 apr 2006 15:38

Wij hádden een dominee, G. Gerritsen. Hij heet Gerrit, dus als je zijn achternaam zei, had je zijn voornaam al uitgesproken 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 15:48

we zeggen dominee tegen de dominee. 8)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 apr 2006 16:22

Gerdien B. schreef:we zeggen dominee tegen de dominee. 8)

:shock: Bij ons ook. 8)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 18:21

Othello schreef:
Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.

Dat is niet helemaal waar. De discipelen noemden Jezus rabbi. Daar sprak diept respect uit. Evenzo vind ik het van respect getuigen wanneer je een dominee aanspreekt als dominee.

Dat deden ze lang niet altijd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 18:23

Marnix schreef:
mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee

En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?.

als ik gewoon met hem te maken heb in zijn werk/ambt, doe ik het niet. Ik zou het niet kunnen. Ik heb er verder geen bezwaar tegen als iemand het wel doet omdat de ds het zelf wil :wink:

Ik denk dat het ook wel scheelt of je de dominee heel goed persoonlijk kent, als vriend zeg maar, of dat je hem alleen kent in zijn ambt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 19 apr 2006 18:34

altijd met de achternaam. Dus "dominee de Jong" in het geval bij mij. Ik ken z'n voornaam niet eens :lol:
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 apr 2006 19:52

Marnix schreef:
mw schreef:Dat hij een speciaal beroep heeft hoeft niet in de manier van aanspreken zichtbaar worden, dit zie je in de bijbel ook niet terug bij Mozes, de richters, de profeten, Jezus, de apostelen... Dus dat is volgens mij nooit de reden om het te doen... Het kan uit respect, hoewel dat geen plicht is, respect zit hem uiteindelijk niet in titels...

Toen ik dit (en een eerdere posting van André) las schoot me te binnen dat Jezus soms door zijn discipelen en bijv Maria M. na de opstanding wel Meester of Rabbi werd genoemd. Was dat dan uit respect of omdat ze Hem zagen als uitoefenaar van het beroep 'leraar'?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 apr 2006 20:36

Marnix schreef:
Othello schreef:

Dat deden ze lang niet altijd :)

Daar zou ik wel eens een boom over willen opzetten... 8)

Misschien dat de discipelen Jezus in Het Boek bij name noemen, maar in de Statenvertaling met de titel rabboni? :D

Ik kan me, als verknocht gebruiker van de SV in ieder geval even geen teksten voor de geest halen waarin Zijn discipelen Jezus met zijn eigen naam aanspreken.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 apr 2006 00:04

Othello schreef:

Juist, ik spreek de dominee altijd aan met dominee en dan de achternaam. Twee van onze oud-dominees ken ik persoonlijk goed, het zijn vrienden van ons geworden. Ik spreek ze dan ook aan met dominee en dan de achternaam. Zo hoort dat naar mijn idee, ik hoef niet zo nodig mee te doen met de mode.
Bovendien zowel als sommige dominees hun status met het aanspreken als dominee misschien willen bevestigen, gaat mij het populaire gedrag van sommige dominees die zich bij de voornaam laten noemen, ook te ver.
Ik noem de dokter, hoewel ik hem ook persoonlijk goed ken, ook gewoon dokter Schuth. Noem het traditie maar ik vind dat het gewoon zo hoort, je geeft er een soort van "respect voor" mee aan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 23 apr 2006 13:38

De ds. die we nu hebben spreek ik aan met dominee Nijdam. De ds. die ik in mijn vorige gemeente had, spraken we aan met zijn voornaam, hij vond dat zelf prettig en nam ook de telefoon aan met ds. voornaam+achternaam.
ik denk trouwens niet dat het om zo te zeggen "in" is om de ds bij de voornaam te noemen. de ene zegt tegen zijn/haar ouders ook jij en de ander u. Net ook wat de ouders je geleerd hebben om te doen en wat ze prettig vinden.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2006 23:27

Onze eigen predikant te Berkenwoude: Lambert (op eigen verzoek)

In de diverse kerken waar ik regelmatig orgel speel:

Bergambacht: dominee
Krimpen aan de Lek: dominee
Schoonhoven: (meneer) pastoor
Culemborg: vader (dan bloost ie zo leuk)
Den Haag: pastoor
Ammerstol: Berg (op eigen verzoek)

De aartsbisschop van Utrecht: monseigneur (da's officieel, ik zou het niet wagen Hé Joris tegen hem te zeggen)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 23 apr 2006 23:39

Gewoon dominee. :)

Terug naar “Archief”