Dat gaat wel over als je iets ouder wordt, enzo.Lalage schreef:Dat vind ik wel lastig, want ik krijg dat echt m'n strot niet uit (per e-mail lukt het nog net), omdat ik ze al jaren meneer noem.

Moderator: Moderafo's
Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.
Othello schreef:Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.
Dat is niet helemaal waar. De discipelen noemden Jezus rabbi. Daar sprak diept respect uit. Evenzo vind ik het van respect getuigen wanneer je een dominee aanspreekt als dominee.
Marnix schreef:mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee
En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?.
Marnix schreef:mw schreef:Dat hij een speciaal beroep heeft hoeft niet in de manier van aanspreken zichtbaar worden, dit zie je in de bijbel ook niet terug bij Mozes, de richters, de profeten, Jezus, de apostelen... Dus dat is volgens mij nooit de reden om het te doen... Het kan uit respect, hoewel dat geen plicht is, respect zit hem uiteindelijk niet in titels...
Marnix schreef:Othello schreef:Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.
Dat is niet helemaal waar. De discipelen noemden Jezus rabbi. Daar sprak diept respect uit. Evenzo vind ik het van respect getuigen wanneer je een dominee aanspreekt als dominee.
Dat deden ze lang niet altijd
Othello schreef:Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten