Internet: Gevaarlijker dan andere media zoals TV / Radio

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 25 sep 2002 11:52

Lekker makkelijk!!
Je zondigt toch dus maakt t niet veel uit wat je doet, dus mensen doe maar wat je wilt......zondigen doe je toch!! :shock:
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 sep 2002 11:56

dat is volgens mij niet wat jaop bedoelt. Hij zegt eerder dat het een probleem is dat je zondigt, en niet zozeer welke zonde het is. daarmee vergoeilijkt hij het doen van zonde niet, maar zegt eerder dat je tegen de zonde in het algemeen moet vechten, en niet alleen tegen internet ofzo. maar als ik het verkeerd interpreteer, hoor ik het graag.

Overigens heeft een mens volledige keuzevrijheid, wat in principe inhoud dat we voor elke zonde kunnen kiezen of we het wel of niet doen. In theorie zou het dus mogelijk zijn dat een mens niet zondigt, al is dit in de praktijk maar 1 keer voorgekomen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jaop

Berichtdoor jaop » 25 sep 2002 12:54

maar dat was dan niet alleen een mens.. idd Napoleon, je interpreteert me juist, en korsiaan
jij niet;-) het probleem met dat soort 'zondebronnen' aanwijzen, is dat je de rest dan wat naar de achtergrond drijft, waardoor de satan jou juist dáár kan aanvallen. er wordt hardgestreden tegen dat soort mascottes van de zonde, terwijl het gevaar nog veel meer op de loer ligt dan je denkt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 sep 2002 19:08

niet alleen de mogelijke gevaren van internet zijn groter, maar de mogelijke voordelen ook. En bedenk ook dat de menselijke fantasie helemaal geen beperkingen kent. Hoe gaan we ons daar voor afsluiten? :)
Niet kunnen zondigen is iets heel anders dan niet willen zondigen.....
Dus, internet is voor mensen die daar bewust mee willen/kunnen omgaan. Mensen die met internet ontvankelijk zijn voor bepaalde verleidingen waren dat voorheen ook al. Zonde is geen vorm van boekhouding, maar een gesteldheid van je geest.

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 26 sep 2002 07:45

Maar daarom is het nog niet verkeerd om door bepaalde maatregelen te nemen ervoor te zorgen dat de verleiding om te zondigen minder wordt!

Als ik alle reacties lees komt het er eigenlijk op neer dat internet wel net zo gevaarlijk is als TV.
Waarom wordt in de refo kringen internet meestal wel geaccepteerd en een TV uit huis gelaten? Dat snap ik dus niet helemaal!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 09:25

Dus, internet is voor mensen die daar bewust mee willen/kunnen omgaan

Dat wil ik graag beamen. Vind internet voor mij persoonlijk niet eens zozeer een gevaar. Ik ben me goed bewust wat kan en mag en ken mijn verantwoordelijkheden.
Ik zat eigenlijk meer te denken aan de enorme zuigkracht die ervanuit gaat met name voor de jeugd ( puberjeugd) ((tja ik blijf vakidioot)).
Er zijn ook veel ouders die bewust omdie reden de pc in de kamer willen hebben. Andere ouders waarbij de kids wel hun pc op bv slaapkamer hebben controleren vrij regelmatig hun kinderen.
Via het internet gaat er voor veel mensen een wereld aan mogelijkheden en nieuwigheden open. En daar moet je mee leren omgaan en daarom ben ik ervan overtuigd dat de jeugd daarbij begeleiding nodig heeft, bijv in de vorm van controle.

Waarom wordt in de refo kringen internet meestal wel geaccepteerd en een TV uit huis gelaten?

De "zwaardere" refokant is anti internet. Ben je lid van de Oud gergem en heb je open internet dan kom je onder censuur. rd net is toegestaan voor zakelijk gebruik. Ik besef heel goed dat het een beetje rennen achter de feiten is. Ook de gergem is nog steeds niet voor 100% positief gestemd en zeker niet wat betreft open internet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 sep 2002 09:51

De "zwaardere" refokant is anti internet.

door somminge onder de refowebbers wordt ik ook tot deze zware refokant gerekend, maar ik kan wel zeggen dat ik niet helemaal anti internet ben. ben wel tegen die rare sites. (die ik hier niet ga noemen)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 10:19

Johannes: Jij misschien niet maar je kerkraad zeker wel. Ik kom zelf van oorsprong uit die hoek dus weet hoe er gereageerd wordt

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 sep 2002 13:53

moppie schreef:Johannes: Jij misschien niet maar je kerkraad zeker wel. Ik kom zelf van oorsprong uit die hoek dus weet hoe er gereageerd wordt

Hier ligt inderdaad een verschil. Daar waar internet sterk wordt afgeraden voor privegebruik is het meestal de kerkelijke leiding die dat doet, terwijl heel veel gemeenteleden er anders over denken.
Althans..zo voel ik dat, ik weet dat niet zeker.

Reactie op een andere uitspraak:
Daar waar TV geweerd wordt wordt ook internet als puur prive gebruik (ik praat dan wel over een open verbinding) sterk afgeraden, of zelfs onder censuur gezet.
Overigens weet ik niet hoe het zit met dopen. Ik weet dat er gemeenten zijn waar bij TV bezit niet wordt gedoopt. Weet niet hoe men dan handelt met een internetverbinding. Zal het eens navragen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 15:29

Bij gergem in Ned mag je niet dopen als je open internet heb en men weet dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 sep 2002 17:39

moppie schreef:Bij gergem in Ned mag je niet dopen als je open internet heb en men weet dat.

Aha, ok...dan weet ik dat.
Overigens is het niet dopen bij TV bezit ook in de gergem aan de orde in sommige gemeentes. Weet dus niet wat ze daar met internetbezit doen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 17:55

Bij de gergem heb ik nog nooit gehoord dat men dan niet mag dopen. Van de gergem in ned dus wel. Familie stond voor de keuze internet eruit of neit dopen. :roll: :? :( :roll: :roll:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 sep 2002 17:58

moppie schreef:
keuze internet eruit of neit dopen
nou, lekker dan. Is dat christelijk?
Laatst gewijzigd door surfer op 26 sep 2002 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 18:04

blijkbaar wel

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 sep 2002 18:11

surfer schreef:nou, lekker dan. Kan zoiets zich een kerk noemen?

Hm..
Je kan het er mee eens zijn of niet....dat wil nog niet zeggen dat je geen respect mag tonen voor anderen die, naar ik aan kan nemen, deze keuzes ook niet zomaar maken.

Heb daarom iets moeite met bovenstaande bewoording...al vind ik het ook erg moeilijk een kind de doop te onthouden aan kinderen.
Laatst gewijzigd door Night op 26 sep 2002 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”