Zo lees ik het ook heur.bloob schreef:(...) een geruststellend gevoel om te ontdekken dat bepaalde gevoelens en reacties niet 'gek' hoeven te zijn.
Moderator: Moderafo's
Smurffie schreef:Die waslijst voor eigenschappen van een HSP-er is wel érg lang ook..
Logisch dat iedereen zich hierin herkent. Of in ieder geval in veel dingen.
Tobbe schreef:Op een of andere manier krijg ik altijd het idee dat dat HSP-idee echt iets voor de 'zwakke lammeren' in de wereld is. Van die types die overal over mekkeren terwijl het weinig tot niks voorstelt. Ronduit iedereen is wel op één of andere manier gevoelig, alleen sommigen zeuren daar gewoon ontiegelijk over, waardoor ze het etiket HSP krijgen/nemen, waardoor ze nog meer kunnen zeveren - ze zijn per slot van rekening HSP- .
Dit lijkt wel een rage te worden, je kunt nog niet hoofdpijn krijgen of je bent HSP. En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.
André schreef:Ow, vorig jaar had je maar 3 van de 23 vragen positief.Aragorn schreef:Mjah, die stellingen zin dan wel weer zo breed en algemeen dat zelfs ik de helft kan onderschrijven.
bloob schreef:ik vind dit wel heel kort door de bocht tobbe.
Maar ja, jij kunt dat doen. Jij hebt tenslotte nergens last van
Tobbe schreef:En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.
Airke schreef:Yes, jij bent ook een botterik, ben ik niet de enige.![]()
Aragorn schreef:Zelf kreeg ik vooral de kriebels toen ik achterop een boek over HSP een citaat van Daphne Deckers zag staan in de trant van: "Na het lezen van dit boek weet ik dat ik geen mietje of zielig typje ben, ik ben HSP. Daar kun je mee aankomen."
Dat soort uitlatingen bieden wel grond voor opmerkingen als die van Tobbe..
Dit is een voor mijn beleving de juiste omschrijving en idd je zult sommige dingen dan niet doen 'in je dagelijkse leven'Javaca schreef:HSP is hooggevoeligheid. Je kunt de prikkels die op je af komen niet goed verwerken. Niet-hsp-ers selecteren de informatie die binnenkomt, een hoop wordt meteen weggegooit. Mensen met HSP krijgen dezelfde prikkels -of meer door erg gevoelige zintuigen- binnen, maar kunnen ze niet goed verwerken.
Ik heb haar gezien bij Rik Felderhof, het citaat past wel bij haar."Na het lezen van dit boek weet ik dat ik geen mietje of zielig typje ben, ik ben HSP. Daar kun je mee aankomen."
Airke schreef:Tobbe schreef:Op een of andere manier krijg ik altijd het idee dat dat HSP-idee echt iets voor de 'zwakke lammeren' in de wereld is. Van die types die overal over mekkeren terwijl het weinig tot niks voorstelt. Ronduit iedereen is wel op één of andere manier gevoelig, alleen sommigen zeuren daar gewoon ontiegelijk over, waardoor ze het etiket HSP krijgen/nemen, waardoor ze nog meer kunnen zeveren - ze zijn per slot van rekening HSP- .
Dit lijkt wel een rage te worden, je kunt nog niet hoofdpijn krijgen of je bent HSP. En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.
Yes, jij bent ook een botterik, ben ik niet de enige.
Charlotte schreef:Toch valt het me op dat er wel heel veel mensen zijn die zich in HSP-eigenschappen herkennen (ik ook).
Het zal allemaal wel. Waarom moet er dan weer zo nodig het etiketje 'HSP-er' op geplakt worden?
Iedereen is toch anders, heeft bepaalde eigenschappen die anderen niet hebben?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten