HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 31 mar 2006 20:57

bloob schreef:(...) een geruststellend gevoel om te ontdekken dat bepaalde gevoelens en reacties niet 'gek' hoeven te zijn.
Zo lees ik het ook heur.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 31 mar 2006 21:13

Smurffie schreef:Die waslijst voor eigenschappen van een HSP-er is wel érg lang ook..
Logisch dat iedereen zich hierin herkent. Of in ieder geval in veel dingen.

Jep, zelfs ik kan een aantal punten onderschrijven. En ik ben best wel een botterik. ;)

Da's het vervelende met dit soort dingen: een hele hoop mensen gaat er mee aan de haal en dat werkt alleen maar nadelig voor de mensen die écht een probleem hebben.
En dat heb je pas als je er flink door wordt gehinderd in je functioneren.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 31 mar 2006 21:19

Op een of andere manier krijg ik altijd het idee dat dat HSP-idee echt iets voor de 'zwakke lammeren' in de wereld is. Van die types die overal over mekkeren terwijl het weinig tot niks voorstelt. Ronduit iedereen is wel op één of andere manier gevoelig, alleen sommigen zeuren daar gewoon ontiegelijk over, waardoor ze het etiket HSP krijgen/nemen, waardoor ze nog meer kunnen zeveren - ze zijn per slot van rekening HSP |:)| - .

Dit lijkt wel een rage te worden, je kunt nog niet hoofdpijn krijgen of je bent HSP. En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 31 mar 2006 21:28

Tobbe schreef:Op een of andere manier krijg ik altijd het idee dat dat HSP-idee echt iets voor de 'zwakke lammeren' in de wereld is. Van die types die overal over mekkeren terwijl het weinig tot niks voorstelt. Ronduit iedereen is wel op één of andere manier gevoelig, alleen sommigen zeuren daar gewoon ontiegelijk over, waardoor ze het etiket HSP krijgen/nemen, waardoor ze nog meer kunnen zeveren - ze zijn per slot van rekening HSP |:)| - .

Dit lijkt wel een rage te worden, je kunt nog niet hoofdpijn krijgen of je bent HSP. En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.

Yes, jij bent ook een botterik, ben ik niet de enige. :mrgreen:

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 31 mar 2006 22:12

ik vind dit wel heel kort door de bocht tobbe.
Maar ja, jij kunt dat doen. Jij hebt tenslotte nergens last van :mrgreen:
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2006 22:31

André schreef:
Aragorn schreef:Mjah, die stellingen zin dan wel weer zo breed en algemeen dat zelfs ik de helft kan onderschrijven.
Ow, vorig jaar had je maar 3 van de 23 vragen positief. :P

Hoho, het waren er 4! 8)

Maar dat waren andere stellingen dan deze. Die kwamen uit een test terwijl dit vermeende eigenschappen van HSP'ers zijn.
Overigens vind ik dit ook erg vage eigenschappen. Want hoeveel is 'veel'? En wanneer ben je echt bovengemiddeld gevoelig voor bepaalde dingen? Hoe meet je dat?

Zelf kreeg ik vooral de kriebels toen ik achterop een boek over HSP een citaat van Daphne Deckers zag staan in de trant van: "Na het lezen van dit boek weet ik dat ik geen mietje of zielig typje ben, ik ben HSP. Daar kun je mee aankomen."
Dat soort uitlatingen bieden wel grond voor opmerkingen als die van Tobbe..

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 31 mar 2006 22:49

bloob schreef:ik vind dit wel heel kort door de bocht tobbe.
Maar ja, jij kunt dat doen. Jij hebt tenslotte nergens last van :mrgreen:

Tobbe schreef:En mensen die écht wat hebben, probeer er een iets verder uitgewerkte term op te plakken, een of andere échte aandoening. Dit zegt gewoon niets.

Ík vind dit zelfs vrij lang door de bocht...

Airke schreef:Yes, jij bent ook een botterik, ben ik niet de enige. :mrgreen:

Aangenaam! Ik walg van dergelijke er-niet-toe-doende etiketten die elke geestelijke klusser op zijn geest kan plakken.

Aragorn schreef:Zelf kreeg ik vooral de kriebels toen ik achterop een boek over HSP een citaat van Daphne Deckers zag staan in de trant van: "Na het lezen van dit boek weet ik dat ik geen mietje of zielig typje ben, ik ben HSP. Daar kun je mee aankomen."
Dat soort uitlatingen bieden wel grond voor opmerkingen als die van Tobbe..

Het zijn ook allemaal van die zelfhulptestjes. Gewoon vijftig zinnetjes nagaan, score berekenen en ziedaar, een gloednieuw HSP-figuur.
Wetenschappelijk onderbouwd, eenduidige wannabe-zinnen, hó maar. Iedereen kan optreden als rasechte psycholoog...

En het staat ook zo interessant hè... - nee hoor, ik ben het niet -

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 31 mar 2006 23:08

Die zelftestjes e.d. hebben idd weinig nut. Dan zou ik ook hoogsensitief zijn.
Toch weet ik dat ik het niet ben, heb er wel -zoals veel mensen- trekjes van.

Maar ik weet ook dat HSP géén onzin is. Iemand die ik èrg goed ken heeft HSP, en dat is zeker geen onzin. Het beperkt haar in het dagelijkse functioneren en is voor haar erg lastig om mee te leren leven.

HSP is hooggevoeligheid. Je kunt de prikkels die op je af komen niet goed verwerken. Niet-hsp-ers selecteren de informatie die binnenkomt, een hoop wordt meteen weggegooit. Mensen met HSP krijgen dezelfde prikkels -of meer door erg gevoelige zintuigen- binnen, maar kunnen ze niet goed verwerken.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

André

Berichtdoor André » 01 apr 2006 00:04

Javaca schreef:HSP is hooggevoeligheid. Je kunt de prikkels die op je af komen niet goed verwerken. Niet-hsp-ers selecteren de informatie die binnenkomt, een hoop wordt meteen weggegooit. Mensen met HSP krijgen dezelfde prikkels -of meer door erg gevoelige zintuigen- binnen, maar kunnen ze niet goed verwerken.
Dit is een voor mijn beleving de juiste omschrijving en idd je zult sommige dingen dan niet doen 'in je dagelijkse leven'

André

Berichtdoor André » 01 apr 2006 00:10

Airke schreef:Jep, zelfs ik kan een aantal punten onderschrijven. En ik ben best wel een botterik. ;)
Je kunt b.v. ook bot zijn want dan hoef je niet zoveel prikkels te verwerken, meestal noemen ze het 'iets minder tactvol zijn' btw

André

Berichtdoor André » 01 apr 2006 00:14

"Na het lezen van dit boek weet ik dat ik geen mietje of zielig typje ben, ik ben HSP. Daar kun je mee aankomen."
Ik heb haar gezien bij Rik Felderhof, het citaat past wel bij haar.
Maargoed of andere mensen dat kunnen waarderen of accepteren is natuurlijk hun probleem, toch? (dit zou je b.v. minder tactvol kunnen noemen)

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 01 apr 2006 09:01

Allereerst: HSP héb je niet, dat bén je.

Ik ben het zeker weten met veel mensen hier eens dat het een makkelijk etiketje is. Maar ik denk ook dat veel echte HSP's zich voelen 'thuiskomen' toen ze er voor het eerst van hoorden!
Ik heb me er behoorlijk in verdiept en vaak hebben dit soort mensen een echt niet makkelijke jeugd (gehad) of leven. Je je hele leven al onbegrepen voelen, omdat jij zo overgevoelig lijkt te zijn, en nog veel meer en dat dit horen... dan vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats!!
Ik ken een groot aantal HSP's en op de een of andere manier weet je of ze het echt zijn of niet, toch wel!

Ik denk dat het niet goed is om je te presenteren 'ik ben HSP', dat is dom en werkt aversie. Wat mij wel goed lijkt is gewoon om met jezelf te leren rekenen (doen veel hsp's niet) en gewoon eerder je grenzen aangeven of je terugtrekken. Maar niét onder het mom van 'ik ben hsp'!!!!

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 01 apr 2006 10:11

Airke schreef:
Tobbe schreef:Op een of andere manier krijg ik altijd het idee dat dat HSP-idee echt iets voor de 'zwakke lammeren' in de wereld is. Van die types die overal over mekkeren terwijl het weinig tot niks voorstelt. Ronduit iedereen is wel op één of andere manier gevoelig, alleen sommigen zeuren daar gewoon ontiegelijk over, waardoor ze het etiket HSP krijgen/nemen, waardoor ze nog meer kunnen zeveren - ze zijn per slot van rekening HSP |:)| - .

Yes, jij bent ook een botterik, ben ik niet de enige. :mrgreen:

Ik noem dat gewoon nuchter nadenken :) .

Maar goed, er zullen best mensen zijn die er echt last van hebben. En ik denk inderdaad dat het dan goed is dat je het zelf weet en een paar mensen in je omgeving, zodat je er rekening mee kan houden, maar niet om even interessant of zielig te doen, zo van: ik ben HSP, dus......

Het lijkt mij dat die internet-testjes dan niet kloppen, want er zijn zóveel mensen waarbij er dan HSP uitkomt, dat dan zo ongeveer de halve wereld het heeft. En dan is het niet iets bijzonders meer, maar eigenlijk iets heel gewoons! Net zoiets als zwart-blank, zo heb je dan ook HSP-ers en niet-HSP-ers.
Dat lijkt me een beetje sterk.

Als je inderdaad ergens last van hebt, ergens mee zit, dan kan het misschien helpen als je HSP-er blijkt te zijn, maar zomaar zo'n testje doen en dan ineens HSP-er zijn..... het wil er bij mij niet in.

(ik moet bekennen, ik heb zelf de test ook een keer gedaan :oops: en er kwam dus uit dat ik HSP zou zijn, nou daar geloof ik dus niet in :lol: )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 apr 2006 14:48

Charlotte schreef:Toch valt het me op dat er wel heel veel mensen zijn die zich in HSP-eigenschappen herkennen (ik ook).
Het zal allemaal wel. Waarom moet er dan weer zo nodig het etiketje 'HSP-er' op geplakt worden?
Iedereen is toch anders, heeft bepaalde eigenschappen die anderen niet hebben?

Ik denk ook niet dat het te pas en onpas gebruikt moet worden. Als ik het even op mezlef betrek...bij mij liep er een hele hoop mis hierdoor maar heb dmv therapie daar een weg in gevonden. Het is lastig om mee om te gaan zeker omdat je de hele dag zoveel prikkels binnenkrijgt, zowel gesproken als ongesproken woorden, gbeurtenissen, kleuren, geluiden, gevoelens enzovoort...

Ik vind het bruut om te lezen hoe er over gepraat wordt...zeker net zo bruut als vele mensen HSP misbruiken. Wil je er zeker vanz ijn doe dan de uitgebreide test bij de psych...

En ach..ik laat me er niet door leven ofso, het is iets wat bij me hoort en waar ik prima mee leven kan.....
(al is het soms heavy shit)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 apr 2006 17:37

Ik wilde hierover nog iets van mezelf vertellen, en ooit ook aan mensen met wie ik samen moet werken van mijn opleiding. Maar in de reacties van dit topic voel ik me echt belachelijk gemaakt en uitgelachen... :(
Kdenk niet dat ik het nog doe...

Terug naar “Archief”