overgevoeligheid voor geluiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 12:51

Hmz, mag je blij zijn dat je geen tinnitus hebt, ik hoor altijd hoge pieptonen in m'n oren.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 13:41

Lalage schreef:Hmz, mag je blij zijn dat je geen tinnitus hebt, ik hoor altijd hoge pieptonen in m'n oren.

Altijd? :shock: Lijkt me wel erg lastig!

Is je vraag een beetje beantwoord zo?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 13:43

ja altijd, maar muziek bijvoorbeeld kan het wel maskeren.

M'n vraag is door jou voldoende beantwoord ;) maar ik hoor graag van meer ervaringsdeskundigen.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 30 mar 2006 13:46

Er bestaat zelfs het ' Hoge Sensitiviteits Syndroom' . Misschien meer te vinden op internet? Een aantal mensen voelen zich door dit syndroom zeer beperkt in het dagelijks leven.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 13:48

Lorijntje schreef:Er bestaat zelfs het ' Hoge Sensitiviteits Syndroom' . Misschien meer te vinden op internet? Een aantal mensen voelen zich door dit syndroom zeer beperkt in het dagelijks leven.

Jeps, dat ken ik, doe ik dit jaar ook onderzoek over :wink:

Je kunt op www.hooggevoelig.nl kijken, daar staat info erover.

Het ligt er maar net aan hoe je jezelf met de eigenschap hoogsensitief beperkt. Als je ermee om kunt gaan, heb je het geintegreerd en is het geen beperking meer, maar een waardevolle verreiking van je leven.

Het is goed lalage, ik houd mijn mond en laat anderen spreken :mrgreen:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 mar 2006 17:13

tis vreselijk die geluiden!! ook tlbuizen en computers!! als ik sago ben kan ik er mij vreselijk aan ergeren!!1

En die hoogsentensive (als ik et goed geschreven heb) is weer een nieuwe stempel die ze kinderen kunnen opdrukken is mijn ervaring op dit moment!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mar 2006 17:45

Dat zzeggen ze toch ook van ADHD kinderen. Zij kunnen niet alle prikkels filteren. Horen daardoor ook echt alles en irriteren zich er snel aan.

Al vraag ik me wel is af in hoeverre dat in werkelijkheid echt zo is :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 19:26

Lalage schreef:bijvoorbeeld als je op kamp bent en je slaapt met anderen op een kamer en er snurkt er eentje...
Oordopjes indoen(is wel ff wennen), werkt uitstekend i.c.m. een nitrazepam nog beter.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 19:30

André schreef:
Lalage schreef:bijvoorbeeld als je op kamp bent en je slaapt met anderen op een kamer en er snurkt er eentje...
Oordopjes indoen(is wel ff wennen), werkt uitstekend i.c.m. een nitrazepam nog beter.

Jij hebt toch ook tinnitus? Dan is dat geen pretje... vind ik dan. Gelukkig helpt het wel als je de snurker een duwtje geeft.

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 19:32

Lalage schreef:ja altijd, maar muziek bijvoorbeeld kan het wel maskeren.
Hier nog 1 altijd en idd muziek helpt iets.
Heb je er ook last van als je slaapt?
Word je er b.v. wel eens wakker van?
Mijn ervaring is wel dat overgevoelig zijn voor prikkels (in soorten en maten) past bij mensen met oorsuizen.
Maar misschien is het wetenschappelijk TE suggestief.

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 19:34

Lalage schreef:
André schreef:

Jij hebt toch ook tinnitus? Dan is dat geen pretje... vind ik dan. Gelukkig helpt het wel als je de snurker een duwtje geeft.
Klopt je hoort dan alleen nog maar suizen, vandaar ook wat medicatie, thuis gebruik ik trouwens geen oordopjes.

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 19:38

paprikameisje2 schreef:tis vreselijk die geluiden!! ook tlbuizen en computers!!
Klopt toen ik nog in de winkel werkte zag ik blijkbaar als enige een TL buis knipperen.
En idd vwb de PC ik heb geld besteed aan 'stille' ventilatoren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 20:32

Ik heb zelf geen last van geluiden, ik weet dat het wel voorkomt bij mensen met tinnitus. Maar ik moet wel leven met iemand die niet tegen eetgeluiden enzo kan en daarom had ik dit topic gestart.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 mar 2006 20:43

Ah, er bestaan meer mensen die niet tegen eetgeluiden enzo kunnen :)
Ik drijf mijn familie tot wanhoop met mijn vieze / boze blikken aan tafel.
Het klinkt vreselijk overdreven, maar van eetgeluiden en ander soort irritante geluiden krijg ik echt gil- en schopneigingen, en een heel vervelend gevoel in mn maag :)

Het ligt er trouwens ook nog aan wie het doet, al kan ik niet aanwijzen waarom ik er van de één beter tegen kan dan van de ander.

Wat ik er aan doe? Proberen diep adem te halen, proberen redelijk na te denken en me ergens anders op te concentreren. Jammer alleen dat dit bijna nooit lukt, en dat ik echt de kamer uit moet lopen of hard muziek op moet zetten.

Nu ik het nalees lijkt het nogal of ik een zeikwijf ben, maar ik probéér echt om me er niet aan te irriteren :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 30 mar 2006 21:15

Haha ook voor mij is dit een zeer bekende irritatie. Toen ik nog bij ouders woonde had ik altijd commentaar op hun eet- en drinkgeluiden, je kent dat wel, wat oudere mensen dus krakende kaken en dat soort onsmakelijkheden. Vaak liep ik dan maar van tafel en at ik in de keuken verder.

In de bioscoop wil je als je niet netjes kunt eten écht niet naast me zitten want ik kijk je finaal die stoel uit. Ik vind het zo vreselijk irritant al dat gekraak en gesmak de hele tijd in je oor, getver!
Dan is het een kwestie van me zoveel mogelijk op iets anders concentreren, net als JK, maar soms moet je de situatie gewoon ontvluchten voor je echt uit je vel springt.

Daarnaast is een van de narigheden van mijn ziekte overgevoeligheid voor geluiden, ik hoor vaak té goed en dat is erg vervelend kan ik je vertellen. Ik vang echt alle dingen op die een normaal mens misschien nieteens als storend zou ervaren of misschien nieteens hoort. Toen ik nog thuis woonde hoorde ik vaak de pieptoon die de tv van de buren gaf, dat soort rare dingen en dan werd ik al gauw erg geirriteerd, vooral omdat ik in zo'n situatie niets kon beginnen.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Terug naar “Archief”