Groot verschil wat betreft kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 16 mar 2006 21:14

Ik herken het wel ja!! Wij zitten met GerGem versus HHK. NIet de grootst mogelijke verschillen, maar toch zijn ze er en moet je kiezen...
Wij hebben zelf al geleerd (nog geen keuze gemaakt) dat als je star blijft kijken naar je eigen kerk je er dan in elk geval niet uitkomt. Openstaan voor andere kerken is echt nodig, je vooroordelen aan de kant schuiven enzo... wel moeilijk!
Wij willen voor we trouwen samen besloten hebben - met Gods hulp - van welke kerk we lid hopen te worden na ons trouwen.
Mijn opa en oma zijn tot hun oude dag gescheiden naar de kerk gegaan en wat voor trammelant je daar allemaal niet van krijgt!! :|

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mar 2006 21:19

de cgk heeft zelf al heel veel mogelijkheden. Zo alleen al op Urk
gemeente 1: bewaar het pand: alleen psalmen, veel al altijd een rok aan, hoed op, tv verboden enz
gemeente 2: alleen psalmen, hoed word gevraagd, maar niet verplicht, tv is niet uitdrukkelijk verboden, broek word ook gedragen (niet inde kerk)
gemeente 3: veelal gezangen, weinig hoeden, enz

in 1 dorp, 3 heel verschillende gemeenten binnen 1 kerkverband. (al vind ik niet persoonlijk heel erg).
Misschien kunnen jullie dus een tussenkerk zoeken. Kijk een beetje in welke omgeving jullie gaan wonen, en probeer daar verschillende cgk's uit (als jullie tenminste cgk willen blijven).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2006 21:28

Het kan natuurlijk wel he mensen, mijn vader is katholiek opgevoed en m'n moeder reformatorisch. Ze zijn samen NGK geworden en later PKN. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ze allebei al niet meer naar de kerk van hun ouders gingen toen ze elkaar leerden kennen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Groot verschil wat betreft kerk.

Berichtdoor Sabra » 16 mar 2006 22:07

AikonGirl schreef:Hm. Mijn vriend en ik gaan allebei naar een Christelijk Gereformeerde kerk.
Maar er is nogal wat verschil tussen die twee kerken.
Zo'n groot verschil, dat mijn vriend niet (meer) naar 'mijn' kerk wil, en ik niet naar naar 'zijn' kerk.

Samen een andere kerk zoeken heeft naar onze mening geen enkel nut.
Ik wil nl naar een kerk zoals de mijne, hij zoals de zijne.

Behoorlijk frustrerend.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Ik proef hier niet zozeer een verschil in hetgeen er wordt gezegd in de kerk, maar juist een verschil tussen bepaalde tradities.

Je moet oppassen dat je je niet teveel laat leiden door allerlei vormen en/of taalgebruik.

Als ik jullie was zou ik beiden 5 redenen opschrijven waarom je niet langer naar de kerk van de ander wilt. Daarna ga je samen de bijbel lezen en kijken wat de bijbel nu over die 10 punten te zeggen heeft.

Wellicht dat jullie dan alles in een ander licht zien.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 mar 2006 22:20

TheKeimpe schreef:Mocht je niet uit deze situatie kunnen komen, dan rest slechts één weg: uitmaken.

Ik ken uit mijn directe omgeving een voorbeeld van ouders die naar verschillende kerken gaan en dat is funest voor een gezin.

Mijns inziens is dit een goed voorbeeld van mensen die niet samen de bijbel lezen en onderzoeken en bidden.

De grote verschillen zitten vooral in onbelangrijke zaken. Mensen benadrukken altijd zo het verschil, en zoeken niet de overeenkomsten.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 17 mar 2006 12:45

Sabra schreef:De grote verschillen zitten vooral in onbelangrijke zaken. Mensen benadrukken altijd zo het verschil, en zoeken niet de overeenkomsten.

Dit lijkt me niet echt heel onbelangrijk:
Ik kan God daar niet (samen met andere mensen) dienen, aanbidden, lofprijzen, beter leren kennen, ontmoeten.

En het lijkt me dan wel logisch dat dat benadrukt wordt,
want dat is zeker niet onbelangrijk,
zonder dat mist zo'n dienst zijn doel voor mij namelijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mar 2006 11:27

Je zegt enkel wat je niet kunt, je geeft verder geen enkele reden aan waarom het niet kan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2006 15:03

mw schreef:de cgk heeft zelf al heel veel mogelijkheden. Zo alleen al op Urk
gemeente 1: bewaar het pand: alleen psalmen, veel al altijd een rok aan, hoed op, tv verboden enz

...met ds. van Heteren waarschijnlijk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 mar 2006 15:09

yeps
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2006 15:13

Sabra schreef:
TheKeimpe schreef:Mocht je niet uit deze situatie kunnen komen, dan rest slechts één weg: uitmaken.

Ik ken uit mijn directe omgeving een voorbeeld van ouders die naar verschillende kerken gaan en dat is funest voor een gezin.

Mijns inziens is dit een goed voorbeeld van mensen die niet samen de bijbel lezen en onderzoeken en bidden.

De grote verschillen zitten vooral in onbelangrijke zaken. Mensen benadrukken altijd zo het verschil, en zoeken niet de overeenkomsten.

Je kan dat wel makkelijk zeggen, geloof heeft echter niet slechts een rationele laag, maar ook een emotionele. Het lijkt erop alsof je dat over het hoofd ziet.
Ook met verschrikkelijk veel theologische kennis/kennis over de Bijbel kunnen de verschillen groot blijven. Dat lost echt niet alles op. Er zitten aan het geloof kanten, die emotioneel erg gevoelig liggen. Een reformatorisch denkend/voelend persoon, die sterk de nadruk legt op je plek als nietig en zondig mens voor de hoogverheven en volmaakt heilige God, zal zich niet lekker voelen in een 'evangelische' setting, waarin dat voor hem onderbelicht blijft. Andersom gaat dat ook op. De 'evangelische' zal weer zoiets hebben van: kan het allemaal niet wat vrolijker en losser, denkend aan de vreugde van het geloof waarover het ook veel gaat in de Bijbel?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 mar 2006 21:37

Sabra schreef:Je zegt enkel wat je niet kunt, je geeft verder geen enkele reden aan waarom het niet kan.

Mja, dat heb ik hier niet echt duidelijk genoemd nee,
maar ik bespreek dat wel met mijn vriend natuurlijk.

Voor de rest ben ik het inderdaad met Boekenlezer eens.
Mijn vriend en ik zijn gewoon heel anders wat dat betreft.

Maar goed, uitmaken zit er zeker niet in,
dus dan moet hij maar (al dan niet gedwongen) mee met mij. :clown:

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2006 21:26

Markus 10: 29, 30
Markus schreef:En Jezus, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg Ik ulieden: Er is niemand, die verlaten heeft huis, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijnentwil en des Evangelies wil,

Of hij ontvangt honderdvoud, nu in dezen tijd, huizen, en broeders, en zusters, en moeders, en kinderen, en akkers, met de vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

En daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat als een splijtzwam werken...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mar 2006 11:30

We gaan inderdaad niet samen verder, als we er niet uitkomen.
Dat zou helemaal niet verstandig zijn, daar hebben jullie gelijk in.

:(

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 20 mar 2006 17:58

Ik kan God daar niet (samen met andere mensen) dienen, aanbidden, lofprijzen, beter leren kennen, ontmoeten.

En het lijkt me dan wel logisch dat dat benadrukt wordt,
want dat is zeker niet onbelangrijk,
zonder dat mist zo'n dienst zijn doel voor mij namelijk.

Volgens mij is het belangrijkte aan een kerkdienst toch het leeraspect. Denk aan Jezus die de mensen in de synagoge leerde.
vergeet het korreltje zout niet

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mar 2006 21:19

Zenk schreef:Volgens mij is het belangrijkte aan een kerkdienst toch het leeraspect. Denk aan Jezus die de mensen in de synagoge leerde.

Ik zeg ook niet dat dat niet belangrijk is,
maar als dat enige is, dan kan ik net zo goed met een goed
leerzaam boek op de bank thuis gaan zitten.

Naar mijn (en mijn kerk's) mening is gemeente-zijn veel meer dan dat alleen gelukkig.

Terug naar “Archief”