IN de wereld, maar niet VAN de wereld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 15:54

ja connie, meestal zeggen we met die tekst dat we wel in de ewreld zijn, dus eigenlijk: op deze aarde rondlopen. maar dat we niet ván de wereld zijn. We zijn namelijk bestemd voor het hemels koninkrijk en eigendom van God. Daarom het verschil tussen in en van.

Maar ik denk dat je gelijk hebt verder! WE zijn in de wereld om van God te getuigen, daarom zou je kunnen zeggeN: we moeten óver de wereld!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 25 mar 2003 16:13

En maak ik in de wereld een heleboel plezier zonder daarin van de wereld te worden.

Da's nou juist dat grijze gebied waar ik zo vaak mee worstel. Want bij het meeste plezier dat ik ervaar, heb ik achteraf niet het idee dat ik God daarmee een plezier doe.... Maar ja, da's mensen eigen schijnbaar.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 16:14

dat is wel interessant, Pieter. Kan je meer vertellen?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 mar 2003 17:29

Pieter schreef:
En maak ik in de wereld een heleboel plezier zonder daarin van de wereld te worden.

Da's nou juist dat grijze gebied waar ik zo vaak mee worstel. Want bij het meeste plezier dat ik ervaar, heb ik achteraf niet het idee dat ik God daarmee een plezier doe.... Maar ja, da's mensen eigen schijnbaar.

Heb ik ook aan getwijfeld ja.

Ik ben al een tijdje van plan om een biervereniging te gaan oprichten. Dat het er nog niet van is gekomen, is omdat ik me afvroeg of het wel wat toevoegt aan het leven als Christen en aan een christelijke levensstijl. Maar uiteindelijk heb ik besloten om dit plan toch door te zetten. De redenen zijn de volgende:

1. Heeft Jezus gezegd dat het hele leven een onophoudelijk gebed, en onophoudelijke 'verootmoediging' moet wezen? Waarbij je het dus niet 'leuk' mag maken voor jezelf? God heeft in het oude testament de Joden opgedrongen om feest te vieren. Jezus zelf ging ongetwijfeld ook wel eens feesten en partijen af. In elk geval is hij op een bruiloft geweest, waar de aanwezigen zich aan wijn te buiten gingen.

2. Christenen zouden een licht in de wereld moeten zijn. Niet een dichtgetikt stel zeurende mensen die met hun eigen groepje dingen doen. Dingen die niet direct christendomgerelateerd zijn (zoals dus een bierdrinkvereniging), kunnen je horizon verbreden, en kunnen je in contact brengen met niet-christenen die op dat vlak dezelfde interesses hebben (speciaal bier drinken in dit geval). Middels vriendschapsevangelisatie (waar ik absoluut voor ben, ik ben beslist geen sinaasappelkistjes-predikant) kun je ook wat van Jezus laten zien...

3. Mijn op te richten vereniging heeft echter geen niet-christenen als doelgroep, maar alleen de christenen die lid zijn bij mijn studentenvereniging. Toch denk ik dat het ook daar nut heeft: samen leuke dingen doen, samen een 'gemeenschap' vormen en elkaar leren kennen is ook heel belangrijk. In de bijbel wordt vaak een voorbeeld gegeven van mensen die samen maaltijden houden, om zo het zijn van een gemeenschap te bevorderen.

Is trouwens ook een goeie stelling:
Wanneer je omgaat met niet-christenen, mag je je niet verlagen tot je bezig houden met aardse (= niet-goddelijke) zaken.
En wanneer je omgaat met christenen, moet dat altijd raakvlakken hebben met God en/of de bijbel.

Ik ben het met beide stellingen oneens, maar dat moge duidelijk zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 25 mar 2003 17:34

Mensen!

Op welke manier zijn christenen concreet en zichtbaar niet VAN DE WERELD? Op welke manier ben jij dat?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 mar 2003 17:53

Hee Wilko,

Ik denk dat het een kwestie van het hebben van een christelijke moraal is, die christenen (zouden moeten) hanteren, of waar ze naar streven. En het vormen van een gemeenschap zoals beschreven in Handelingen 2:43-47.

In Nederland is het onderscheid soms nog niet zo goed zichtbaar. Omdat enerzijds de christelijke moraal bij niet-christenen nog enigzins is blijven hangen door hun opvoeding, en omdat anderzijds veel christenen die moraal aan hun laars lappen (kom gerust eens langs in van die leuke christelijke dorpjes in de Alblasserwaard, waar roddel, schijnheiligheid en jaloezie hoogtij vieren).

Verregaande secularisatie in Nederland is wat dat betreft niet eens zo verkeerd: de cultuurchristen (op basis van een zekere moraal) begint steeds meer te verdwijnen, en daarvoor in de plaats komen steeds meer christenen die zich door Gods Geest laten leiden. Het onderscheid tussen christen en niet-christen zal daardoor steeds sterker worden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

henkie
Beheerder

Re: IN de wereld, maar niet VAN de wereld

Berichtdoor henkie » 25 mar 2003 23:24

TheEdge schreef:Gisteravond ben ik naar een lezing geweest van Danny Butler(...)Christenen moeten niet in hun beschermde wereldje blijven van de kerk, de jeugdvereniging, de christelijke vakanties. De wereld heeft van Christenen het idee dat het ontzettende zeurkousen zijn. Alleen maar langs de zijlijn staan en kritiek geven op de rest van Nederland, over de verrotte programma's op de televisie, immoreel gedrag, zondige ijsjes etcetera. Een insteek waarmee je niet-christenen enorm kun ergeren, en waarmee je pas bekeerde christenen enorm kunt beschadigen.

Ik vraag me heel erg sterk af of Butler wel zo'n inspirerend figuur is. Ik schrok nogal van zijn lezing op het flevofestival en op zijn reacties op dat forum. Met zulke denkbeelden is het inderdaad simpel om in de wereld te staan. Geen niet-christen die je iets in de weglegd.
Staat het juist niet in de bijbel dat we gehaat kunnen worden om ons geloof, omdat het zo confronterend kan zijn? Alleen als je meeloopt, zal je nooit een `zeurkous´ zijn.

Christenen moeten niet in hun beschermde wereldje blijven van de kerk, de jeugdvereniging, de christelijke vakanties

Zeker, dat is absoluut bijbels. Maar de praktijk is denk ik wat lastiger dan Butler zo stelt. Neem nou die vakantie eens. Als ik met een normale reis mee ga, dan gaat er geen moment voorbij of ik kan ergens niet aan meedoen. Ik kan me niet vol laten lopen in de disco, zondags zijn er beperkingen, er is een grote kans dat er een aantal vloekers rondlopen die ik (eigenlijk) er op zou moeten wijzen dat dat niet kan. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik zou niet zo sterk in mijn schoenen staan om daar goed mee om te kunnen gaan. Dat is toch geen vakantie meer?

Wat vind je van Alice Cooper? Een heavy-metalzanger die allerlei rottigheid op het podium heeft uitgevoerd, maar sinds zijn bekering in de jaren '80... euh.... nog steeds als heavy-metalartiest rondtoert, maar de boodschap van God in zijn optredens heeft verwerkt.

Het is toch om je te bescheuren! (als het niet zo triest was geweest)
Meneer de zangert heeft nooit afstand gedaan van de goddeloze zooi die hij (heeft) (ge)maakt en verdient er nog dagelijks.
Eigenlijk is het te zot voor woorden dat iemand hem een christen durft te noemen. (bijna net zo zot als dat ik hier moet gaan uitleggen dat hij dat niet is) Dit is gewoon een belediging voor God en zijn volk.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 23:50

henkie:
Staat het juist niet in de bijbel dat we gehaat kunnen worden om ons geloof, omdat het zo confronterend kan zijn? Alleen als je meeloopt, zal je nooit een `zeurkous´ zijn.

wilko zei:
Mensen!

Op welke manier zijn christenen concreet en zichtbaar niet VAN DE WERELD? Op welke manier ben jij dat?

Ik denk dat we als mens gewoon echt mens moetne zijn. Eerlijk en liefdevol, dienstbaar aan anderen>Gewoon in de straat, gewoon op je werk. Heel belangrijk in onze maatchappij van vandaag: laat ieder niet alleen de belangen van zichzelf in he toog houden, maar ook die van anderen. filipi 2:4.

De haat tegen christenen zal alleen maar groter worden de komende tijd. Maar net als Paulus mogen we er op vertrouwen dat we blijmoedig mogen getuigen van Christus liefde als wij voor het gerecht of onze belagers staan. Hij zal ons de woorden geven.

Ik denk dat voorwaarde is dat je alleen Christus 'predikt' en mensen niet lastig valt met het verschijnsel kerk. Geef toe dat we er als kerkmensen een zooitje van hebben gemaakt, en laat zien dat je het er niet mee eens bent. op zo'n manier heb ik in mijn teams al mensen zien ombuigen van vijandigheid naar interesse. Reken wel da de meeste nederlandsers zoals THEEDGE Schrijft ergenw ooit christelijk zijn geweest en met een teleurgesteld of bedonderd gevoel de kerk zijn uitgestapt. De mense hebben niet doorgehad dat God niet hezelfde is als de kerk. GOd houdt van mensen, de kerk vaakhelaas niet.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mar 2003 09:17

TheEdge zegt:
Wanneer je omgaat met niet-christenen, mag je je niet verlagen tot je bezig houden met aardse (= niet-goddelijke) zaken.

Je zegt dat je het zelf oneens bent met deze stelling, maar waar leg jij je grenzen dan? Juist in het gezelschap van niet-christenen is het je Bijbelse plicht om in je doen en laten uit te dragen dat je christen bent!

En wanneer je omgaat met christenen, moet dat altijd raakvlakken hebben met God en/of de bijbel.

Hiervoor geldt m.i. hetzelfde, je moet bij alles wat je doet "raakvlakken hebben met God en/of de Bijbel", ongeacht of je nu met christenen of met niet-christenen omgaat.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 26 mar 2003 16:21

Pieter schreef:Biddend in het leven staan én je verantwoordelijkheid nemen (dus leven naar Gods Woord) betekent dat een hele hoop van die geneugten niet meer door de beugel kunnen.

Als je dat ook beseft, Joris, dan kan het inderdaad allebei...

Welek geneugten niet? Geen wijn drinken of feesten. Is het het werkelijk zo'n saaie boel, dacht het niet. God heeft alles geschapen en alles was zeer goed.

Genisis 1:31
En God zag alles wat Hij gemaakt had , en zie, het was zeer goed.

Alle dingen zijn goed, maar de mens gaat er verkeerd mee om. Dat is wat anders dan je ercompleet voor af te sluiten. Geloven is een feest, een feest van verlossing en feest dat alles weer hersteld zal worden en wij mogen daar nu al deel aan hebben.

Een fout beeld dat heidenen vanhet leven met Yeshua hebben is dat je niks meer mag. Een beeld veroorzaakt door de kerk, die zelf het zicht op de heiland verloren heeft en blind is.

Psalm 150
1 ¶ Halleluja. Looft God in zijn heiligdom, looft Hem in zijn machtig uitspansel;
2 looft Hem om zijn machtige daden, looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
3 Looft Hem met bazuingeschal, looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans, looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen, looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE . Halleluja.

Hebben jullie wel eens cimbalen, harp, citer enflutien in de kerk gezien. Laat staan dat er gedanst wordt? Hoe hypocriet, ze zingen het wel, maar hun daden zijn er niet naar.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mar 2003 16:28

Maranatha schrijft:
Welek geneugten niet? Geen wijn drinken of feesten. Is het het werkelijk zo'n saaie boel, dacht het niet. God heeft alles geschapen en alles was zeer goed.

Jij gaat wel errug kort door de bocht zeg... Je slaat de complete zondeval over!! Daarna was er weinig goeds meer over hoor, in ieder geval niet meer in de mens. Lees Genesis 3 maar eens... Of zoek je soms een excuus om je volledig over te geven aan geneugten als wijn drinken en feesten? Dat gaat mij wat al te makkelijk.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 26 mar 2003 16:41

Pieter schreef:Jij gaat wel errug kort door de bocht zeg... Je slaat de complete zondeval over!! Daarna was er weinig goeds meer over hoor, in ieder geval niet meer in de mens. Lees Genesis 3 maar eens... Of zoek je soms een excuus om je volledig over te geven aan geneugten als wijn drinken en feesten? Dat gaat mij wat al te makkelijk.

Hoe korter hoe beter. Ja ik mag op zijn tijd genieten van een goed glas wijn of een stevig bier om eens een heerlijk roes in mijn kop te krijgen.

Waar ik verschil met de wereld is dat ik niet de controle over mijzelf te verliezen. Als ik merk dat ik genoeg op heb stop ik. En trouwens Yeshua kon er ook wat van. Op de bruiloft te Kana was halverwege het feest de wijn op. Dergelijke feesten duurde een week. Als Yeshua dan tegen wijn of bier drinken zou zijn waarom maakte Hij dan die wijn overigens van een kwaliteit nergens op aarde aangetroffen (tuurlijk niet want het kwam uit de wijnkelder van God's huis in de hemel).

Yeshua heeft ons niet opgedragen om niet te genieten van de dingen van deze wereld, want Hij heeft ze zelf geschapen.

Telkens als ik met God bezig ben is het feest.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mar 2003 16:49

Waar ik verschil met de wereld is dat ik niet de controle over mijzelf te verliezen. Als ik merk dat ik genoeg op heb stop ik.

Ik zo maar niet zo overtuigd zijn van mijzelf, m'n beste... "Wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle" (1 Kor. 10:5-12). Blijkbaar ben je jezelf nog nooit tegengekomen.

Telkens als ik met God bezig ben is het feest.

Ik begrijp dat je dus nooit gebukt gaat onder de last van je zonden...(of ben ik nu kort door de bocht?) Nooit met schroom het aangezicht van God gezocht, omdat je weer eens "teveel roes in je kop" hebt gehad? Altijd feest? Daar kan ik me niets bij voorstellen, eerlijkgezegd.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 26 mar 2003 17:29

Pieter schreef:Ik zo maar niet zo overtuigd zijn van mijzelf, m'n beste... "Wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle" (1 Kor. 10:5-12). Blijkbaar ben je jezelf nog nooit tegengekomen.

Ik ben mezelf zo vaak tegengekomen thuis op het station op het werk overal. Maar dat is juist een reden om door te gaan. Yeshua geeft je die kracht om door te gaan ondanks dat je continue tegen de lamp loopt.
Fietsen kon je ook niet direct. Dus zonder zonden leven ook niet. Het is een nieuw leven.

Pieter schreef:Ik begrijp dat je dus nooit gebukt gaat onder de last van je zonden...(of ben ik nu kort door de bocht?) Nooit met schroom het aangezicht van God gezocht, omdat je weer eens "teveel roes in je kop" hebt gehad? Altijd feest? Daar kan ik me niets bij voorstellen, eerlijkgezegd.

Ik ga niet gebukt onder mijn zonden, dat heeft Yeshua gedaan toen Hij het kruis opnam en het naar golgotha versleepte. Daar werden mijn zonden vastgespijkert op het kruis.

Ik kan de hemel niet verdienen, het is enkel en alleen genade. Als je dat niet vastpakt en met je zonde blijft zeulen heb je niet helemaal begrepen waarom Hij aan dat kruis bungelde.

Hij stierf opdat ik leef. Dat is niet meer mijn ik maar Yeshua in mij.

Halleluja!!!!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 26 mar 2003 17:53

"Yeshua" noemen wij al eeuwenlang "Jezus" in ons land. Waarom jij niet? Je praat toch voor de rest ook gewoon Nederlands, Maranatha?

Terug naar “Archief”