Pieter schreef:En maak ik in de wereld een heleboel plezier zonder daarin van de wereld te worden.
Da's nou juist dat grijze gebied waar ik zo vaak mee worstel. Want bij het meeste plezier dat ik ervaar, heb ik achteraf niet het idee dat ik God daarmee een plezier doe.... Maar ja, da's mensen eigen schijnbaar.
Heb ik ook aan getwijfeld ja.
Ik ben al een tijdje van plan om een biervereniging te gaan oprichten. Dat het er nog niet van is gekomen, is omdat ik me afvroeg of het wel wat toevoegt aan het leven als Christen en aan een christelijke levensstijl. Maar uiteindelijk heb ik besloten om dit plan toch door te zetten. De redenen zijn de volgende:
1. Heeft Jezus gezegd dat het hele leven een onophoudelijk gebed, en onophoudelijke 'verootmoediging' moet wezen? Waarbij je het dus niet 'leuk' mag maken voor jezelf? God heeft in het oude testament de Joden opgedrongen om feest te vieren. Jezus zelf ging ongetwijfeld ook wel eens feesten en partijen af. In elk geval is hij op een bruiloft geweest, waar de aanwezigen zich aan wijn te buiten gingen.
2. Christenen zouden een licht in de wereld moeten zijn. Niet een dichtgetikt stel zeurende mensen die met hun eigen groepje dingen doen. Dingen die niet direct christendomgerelateerd zijn (zoals dus een bierdrinkvereniging), kunnen je horizon verbreden, en kunnen je in contact brengen met niet-christenen die op dat vlak dezelfde interesses hebben (speciaal bier drinken in dit geval). Middels vriendschapsevangelisatie (waar ik absoluut voor ben, ik ben beslist geen sinaasappelkistjes-predikant) kun je ook wat van Jezus laten zien...
3. Mijn op te richten vereniging heeft echter geen niet-christenen als doelgroep, maar alleen de christenen die lid zijn bij mijn studentenvereniging. Toch denk ik dat het ook daar nut heeft: samen leuke dingen doen, samen een 'gemeenschap' vormen en elkaar leren kennen is ook heel belangrijk. In de bijbel wordt vaak een voorbeeld gegeven van mensen die samen maaltijden houden, om zo het zijn van een gemeenschap te bevorderen.
Is trouwens ook een goeie stelling:
Wanneer je omgaat met niet-christenen, mag je je niet verlagen tot je bezig houden met aardse (= niet-goddelijke) zaken.
En wanneer je omgaat met christenen, moet dat altijd raakvlakken hebben met God en/of de bijbel.
Ik ben het met beide stellingen oneens, maar dat moge duidelijk zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.
Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)