reformatorisch? kort voor de kop?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: reformatorisch? kort voor de kop?

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 feb 2006 18:13

Lorijntje schreef:Hmm. tis eigenlijk wel een btje te verwachten..Als ze weten dat je van de driestar komt weten ze ongeveer wat ze in huis halen,dat weten ze niet als je van een andere pabo komt..Ik vind het eig opzich wel logisch ergens..

ik vind het dus de grootste onzin. Waarom zouden ze niet weten wat ze in huis halen als ze iemand van een andere pabo halen?

Misschien heb ik wel een reden dat ik nie tnaar Gouda naar school kon, daar wordt niet naar geluisterd en als je dat heb geschreven in de brief, vinden ze dat ook onzin. Ik klets niet uit 1 ervaring, maar ik loop hier al zeker een stuk of 8 keer tegen aan. K kan niet anders zeggen dat ik het heel jammer vind dat het zo moet binnen de reformatorische gezindte.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: reformatorisch? kort voor de kop?

Berichtdoor Debor@ » 15 feb 2006 18:38

paprikameisje2 schreef:K kan niet anders zeggen dat ik het heel jammer vind dat het zo moet binnen de reformatorische gezindte.

Ik zou zeggen: juist daar. Althans, dat is mijn ervaring.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2006 19:26

Het moet zo zijn dat iemand in ieder geval voor een gesprek kan komen. Ik vind dat eigenlijk veel belangrijker dan de keuze (om welke reden dan ook) van een pabo. In een gesprek komt - als het goed is - duidelijk naar voren hoe iemand in het leven staat, wat het geloof in zijn/haar leven betekent en hoe iemand tegen kinderen aan kijkt.. Kortom - ga in gesprek, dan weet je waar iemand voor staat.

Je blind staren op één pabo is niet juist.
Helemaal niet omdat de ene student anders van dezelfde pabo komt als de ander. Het heeft vooral ook te maken met feeling voor de kinderen, om maar wat te noemen...

Zijn niet-reformatorische scholen maar wel protestants-christelijk geen optie?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 feb 2006 20:46

De reden waarom ik eigenlijk altijd naar de pabo Gouda wilde gaan en niet naar bijv Rotterdam ofzo, naar een onchristelijke pabo, was dat ik met een Gouda achtergrond veel beter aan de bak zou kunnen komen, naja, bij meer brede scholen. Van heeeel zwaar tot onchristelijk.

Toen ik verhuisde richting hier ergens, ben ik automatisch naar de CHE gegaan, maar daar werd me wel verteld dat ik dan, zelfs als stagiaire, maar een beperkter scholenaanbod zou hebben.
Om de normale reden dat scholen een bepaalde band hebben met pabo's. En dan vooral met christelijke pabo's. Maargoed, dat gaat dan om stages he. Daar is het de gewoonte dat een basisschool aan een pabo gekoppeld is. Dus een deel aan de Driestar en een deel aan de CHE en/of Marnix.

Maar het blijft idd vervelend. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde onderscheid als er nog steeds gemaakt wordt voor buitenlanders. Ook zij komen er minder snel door als Nederlanders....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Technico

Berichtdoor Technico » 15 feb 2006 21:18

Hmmm, als ik je verhaal zo lees, knappen ze eerder af op jou manier van benaderen, in plaats van te kijken op welke Pabo je gestudeerd hebt.

Het idee van 'vragen wat een school jou te bieden heeft' is een manier van solliciteren die op dit moment in het algemeen erg gewaardeerd wordt, maar volgens mij niet zo heel erg binnen reformatorische kringen.

Ik vraag me af hoe ze reageren als je je iets minder assertief opstelt.

Ik gooi zomaar wat erin hoor, ik wil je nergens van beschuldigen ofzo.

Hoe kom je tot de conclusie dat ze echt afknappen op je opleidingsplek?

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 15 feb 2006 22:25

Technico schreef:Hmmm, als ik je verhaal zo lees, knappen ze eerder af op jou manier van benaderen, in plaats van te kijken op welke Pabo je gestudeerd hebt.

Het idee van 'vragen wat een school jou te bieden heeft' is een manier van solliciteren die op dit moment in het algemeen erg gewaardeerd wordt, maar volgens mij niet zo heel erg binnen reformatorische kringen.

Ik vraag me af hoe ze reageren als je je iets minder assertief opstelt.

Ik gooi zomaar wat erin hoor, ik wil je nergens van beschuldigen ofzo.

Hoe kom je tot de conclusie dat ze echt afknappen op je opleidingsplek?

Ik vind hier ook wel wat inzitten eigenlijk! Ik zeg overigens niet dat ik er mee eens ben ofzo, maar dat soort zaken weet je gewoon van te voren ja. Of het nou rechtvaardig is of niet. En als iemand zich nou zo stoort aan dat soort beperkt denken is het waarschijnlijk ook fijner om op een ander soort school te gaan werken..
Dat verhaal over zon school met lange mouwen en lang haar enzo ken ik wel ja :) Ach, gewoon niet gaan werken daar dan he. Tis ook niet christelijk om je uitdagend op te stellen als je van te voren weet dat dat soort scholen dat soort regels hanteren.
En je moeten verdedigen omdat je tv hebt..?? Hm, apart! Waar blijven btw de reformatorische universiteiten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2006 00:13

Reformatorische universiteit? :shock: Dat nooit!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 feb 2006 00:49

Het is belachelijk dat je geselecteerd wordt op PABO van een bepaalde school.

Al net zo belachelijk als het volgende gesprek wat ik had aan de telefoon, met de eigenaar van een dure (reformatorische!) kledingzaak:

Hij: Já, je spreekt met (...)
Ik: hallo, u spreekt met (...mij dus...)
Hij: Ow, je hebt een brief geschreven zeker.
Ik: Dat is correct.
Hij: Hmm, hebben je ouders pas dat grote huis laten verbouwen in Bles..eh, rijden ze in een Chrysler?
Ik: Nee, maar ik weet meteen wie u bedoelt :roll:
Hij: Ow, maar daar ben je dus geen dochter van?
Ik: Néé, en zelfs geen familie ook. (Ik begon langzamerhand een beetje kriegelig te worden..)
Hij: Hmm, ben jij dat meisje in dat gele T-Shirt, op die pasfoto?
Ik: Nee. (ik op kookpunt inmiddels)

EN DAT SCHEPSEL NOEMT ZICH CHRISTEN.
Ik was in staat om te zeggen: We wonen in een huurhuis en mijn vader rijdt in een Peugeot 106. Wat merkt ú daarvan als ik klanten adviseer. :x

Dus christelijke scholen, bedrijven of wat dan ook, het zegt allemaal niets.
Ik heb op dit moment een ongelovige baas en het is de beste die ik ooit gehad heb.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 feb 2006 01:26

Idem hier. Ongelovig bedrijf, maar ik heb het er prima naar mijn zin. Zou niet anders willen. Stel je voor zeg, iedere avond een dagsluiting.....ik heb wel betere dingen te doen tijdens mijn reis...!

Maar even serieus, het is wel raar. Mijn ex kwam eens langs, daarna gelijk mijn refo buurjongens in de kroeg (zaterdagavond voor 12)...: "zo, je ex is langs geweest".... Alsof ze de hele dag achter de geraniums hebben zitten koekeloeren....!!!! Ik kan me voorstellen, dat als je in zo'n omgeving opgroeit, dat je er wel eens een punthoofd van krijgt....!!!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2006 09:56

Lorijntje schreef:Waar blijven btw de reformatorische universiteiten?

Dat vroeg ik me ook al af! De VU kan je niet echt gereformeerd meer noemen, ook al 'bezinnen ze zich op hun identiteit'. Ik had wel relatief veel gereformeerde docenten, maar dat verschilt per faculteit.

Paprikameisje: wat een onzin dat ze daarop letten. Maar denk je dan ook niet van: op een school waar ze zo kortzichtig zijn wil ik niet werken?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 feb 2006 10:00

Maar denk je dan ook niet van: op een school waar ze zo kortzichtig zijn wil ik niet werken?

Dat vroeg ik me ook al af, of je daar uberhaupt wel wil werken, zegt toch al genoeg over zo'n school. Wil je daar dan wel deel van gaan uitmaken?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2006 10:01

Lalage schreef:

Dat vroeg ik me ook al af! De VU kan je niet echt gereformeerd meer noemen, ook al 'bezinnen ze zich op hun identiteit'. Ik had wel relatief veel gereformeerde docenten, maar dat verschilt per faculteit.

Wat zou de meerwaarde van zo'n universiteit zijn?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2006 10:04

Aragorn schreef:
Lalage schreef:

Wat zou de meerwaarde van zo'n universiteit zijn?

Niks. Maar als mensen zo nodig refo-hogescholen willen hebben, waarom dan geen refo-universiteit? Vind ik wel opvallend. Ik heb trouwens zelf op een openbare middelbare school gezeten en heb het daar prima naar m'n zin gehad en een supergoede opleiding gehad. Maar dat terzijde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2006 10:19

Maar die refo-hogescholen (dat is alleen Gouda toch?) hebben vooral opleidingen die min of meer identiteitsgebonden zijn en waarmee je waarschijnlijk ook bij reformatorische instellingen komt te werken, zoals de pabo en sociaal werk-opleidingen. Een economische opleiding aan een refo-school zou weinig zin hebben, evenals bijna alle academische opleidingen.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 16 feb 2006 10:33

Aragorn schreef:Maar die refo-hogescholen (dat is alleen Gouda toch?) hebben vooral opleidingen die min of meer identiteitsgebonden zijn en waarmee je waarschijnlijk ook bij reformatorische instellingen komt te werken, zoals de pabo en sociaal werk-opleidingen. Een economische opleiding aan een refo-school zou weinig zin hebben, evenals bijna alle academische opleidingen.

Wha, ik word toch gewoon een reformatorische dokter en nu nog een reformatorisch ziekenhuis. Dan verkeer ik gewoon 24 uur per dag in reformatorische kringen. Lijkt me zo makkelijk, nooit ergens na over hoeven denken enzo...

Terug naar “Archief”