Lalage schreef:Weet je, ik zal waarschijnlijk nooit een kerk vinden waar ze wat ik geloof als 'officiele leer' hebben, je moet altijd wel een compromis sluiten. Daarom kijken liever naar wat de basis is: Jezus zelf of iets anders? Wie wordt aanbeden? Daarom heb ik wel moeite met Maria-aanbidding, maar eerlijk gezegd ben ik dat op die pelgrimstocht niet tegengekomen en in de paar andere katholieke missen die ik heb meegemaakt ook niet.
Ik was eens in Siena in een kerk, en daar waren een aantal mensen, onder leiding van een monnik, ijverig aan het bidden tot Maria. Dat was op een maandagmiddag. Dat ging ongeveer zo: 'Heilige Maria, vol van genade, bid voor ons zondaren, nu en in het uur van onze dood.' Dat werd steeds herhaald. (
Rozenkransgebed?) Het ging dacht ik in het italiaans. (Anders zou het Latijn zijn geweest, maar ik dacht dat het italiaans was. Ik heb mijn aandacht eerlijk gezegd meer gericht op de inhoud dan op de taal, en dit heb ik duidelijk uit opgepikt.)
O, ik zie het al, het is het '
Wees gegroet' Dat gaat zo:
Ave, Maria, gratia plena,
Dominus tecum.
Benedicta tu in mulieribus,
et benedictus fructus ventris tui,
Iesus.
Sancta Maria, Mater Dei,
ora pro nobis peccatoribus,
nunc et in hora mortis nostrae. Amen.
In het Nederlands:
Wees gegroet Maria,
vol van genade.
De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot.
Heilige Maria,
Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.
Ja inderdaad 'De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot' werd ook gezegd.
Ik vond het nogal afgodisch, en was er niet zo van gecharmeerd.
De vorige paus, Johannes Paulus II, was ook een erg fanatieke maria-aanbidder. Die heeft ooit zelfs zijn hele ambtsleven aan Maria opgedragen. Zijn motto was: 'totus tuum', ofwel: geheel de uwe.
Het is mij onderhand wel duidelijk dat de mariaverering, of misschien beter: de maria-afgoderij, bepaald geen perifereel verschijnsel is in het rooms-katholicisme.
Over het pausdom heb ik overigens recentelijk ook dingen gelezen die er bepaald niet om liegen. De paus is in RK-visie echt nog wel heel wat meer dan slechts de baas van de kerk. M.i. niet ten onrechte heeft dr. H. Bavinck over de RK-kerk gezegd, dat Rooms-katholiek geen goede naam is voor die kerk. Rooms en katholiek zijn namelijk al een tegenstelling, een tegenstrijdigheid. Roomse kerk of Pauselijke kerk zou wel een goede naam zijn voor die kerk.
Lalage schreef:1. Ik geloof niet in de HC, ik geloof in Jezus.
De Heidelbergse Cathechismus gelooft ook in Jezus. Die weerspreekt Jezus helemaal niet. Dus je maakt een valse tegenstelling.
Ik heb eerder de indruk dat jij een nogal eigenzinnig dwaallicht bent. (Sorry, maar dat moest ik toch een keertje zeggen.)
Lalage schreef:2. De HC is geschreven in een tijd dat de RKK heeeeeeel anders was dan nu.
Dat is absoluut niet waar. Hooguit zijn de mensen anders, omdat ze in een andere tijd leven. Kijk, dat barbaarse van de middeleeuwen, daarmee loopt men niet meer zo te koop, want dat is niet meer populair in onze tijd. Want toen deed men aan martelen - ik heb er recentelijk een tentoonstelling over gezien, en werd er misselijk van - maar vandaag is dat in onze cultuur min of meer taboe. Daardoor gaat men ook anders met verschillen om.
Maar de vervloekingsuitspraken van Trente zijn echt niet herroepen. Trente vervloekte mensen, de cathechismus vervloekt een zaak, nl. de mis. Wat dat betreft is de cathechismus heel wat milder, dan datgene wat nog altijd officieel is in de Roomse kerk.
En de leer omtrent de paus
(wat dacht je van: plaatsbekleder van Christus
), en de Roomse kerk als de universele wereldkerk waar iedereen bij moet horen, om zich te onderwerpen aan het pauselijke gezag als het hoogste leergezag in de kerk
(een beroep op de Bijbel tegen een ex-cathedra-leeruitspraak van de paus kan niet, want zelfs dáár zou het pauselijke leergezag dan nog boven staan bij zo iets!
), dergelijke leerstukken staan nog helemaal overeind.