zondvloedoverleveringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 apr 2003 13:16

Ik moet zeggen... Je doet je best... En het is interessant.

Ik heb een keer een documentaire gezien over de zwarte zee en de dorpen die op de bodem ervan gevonden zijn. Ze weiten dat ook aan de zondvloed.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 apr 2003 11:51

Ik moet zeggen... Je doet je best... En het is interessant.

:P Haha
Het roept alleen weinig reacties op. Komt blijkbaar dat veel tekst lezen op het web niet zo aangenaam is. Maar hopend dat er meelezers zijn, aan wie ik wat kan doorgeven.
Ik rekende wel op twijfel rond de zondvloed en de ark en zijn lading. Maarja, het moet je boeien of niet. [/quote]
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 12:31

Nieuwe tussen stand van de overeenkomsten en verschillen in de eerste 6 verhalen (incl. Genesis):

Motivatie
6x - God vanwege zonde van de mens in het algemeen
4x - geen (ramp)
1x - Vanwege de zonde van 1 mens
1x - boze

Voorspelling watervloed:
6x - niet
2x - God
1x - droom
1x - Prairiwolf
1x - grote vis
1x - ja, maar onbekend

Wereldwijd
9x - ja
2x - ja, m.u.v. bergtoppen
1x - niet expliciet genoemd
Er zijn overigens ook vele verhalen (zoals dat van Atlantis) van vloedgolven die niet wereldwijd zijn

Overlevenden:
5x - gezin met kinderen
3x - man alleen
2x - stam van de redder.
2x - man en vrouw

Aanwezigheid plantenzaad:
8x - nee
4x - ja.

'Reddingsboot'
7x - Ark/schip/boot/kano
2x - bergtop
1x - vlot
1x - schildpad
1x - man redde zichzelf

Ontdekking einde
8x - niet benoemd
3x - vogel(s)
1x - wolf

Herbevolking aarde met dieren
6x - vanuit boot (dieren op boot)
3x - niet genoemd; niet noodzakelijk?
1x - deels vanuit boot, echter deels overleeft!
1x - nieuw gemaakt

Herbevolking aarde met mensen
9x - vanuit boot/berg
1x - ook nieuw gemaakt uit stenen
1x - vrouw nieuw gemaakt uit staf
1x - totaal nieuw gemaakt

Regenboog
10x - nee
2x - ja

Het "consensus" (het meest beschreven) verhaal is het meest waarschijnlijke verhaal indien er sprake is van 1 gezamelijke bron voor alle verhalen.
Het meest beschreven verhaal
God wilde de aarde vernietigen vanwege zonde van de mens in het algemeen. Deze watervloed was wereldwijd, maar niet voorspeld. Een gezin met kinderen overleefden op een schip, zonder plantenzaad, met dieren. Hoe het einde is ontdekt is niet bekend. De aarde is herbevolking aarde met dieren en mensen vanuit boot. Er was geen regenboog of verbondsteken.

Het tweedst beschreven verhaal
Het was een ramp zonder aanleiding, die door God was voorspeld. Met uitzondering van de bergtoppen was heel de aarde onder gelopen. Een man alleen op de bergtop was de overlevende, tezamen met plantenzaad.
Vogels ontdekte het einde van de vloed, de aarde werd op natuurlijke wijze herbevolkt, maar de vrouw werd opnieuw gemaakt. De regenboog stond aan de hemel ...

Conclusies
Het verhaal van Noach wordt op 3 belangrijke punten (de voorspelling van de vloed, ontdekking einde van vloed, en het regenboog-verbond na de vloed) niet ondersteund door de consensus van de zondvloed-overleveringen.

Het verhaal uit de bijbel lijkt het meest op het Babylonische verhaal, en zou dus daarvan afgeleidt kunnen zijn.
De Bijbel geeft daar een mogelijke reden voor, de Joden zijn in Babylon geweest.

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 apr 2003 12:36

Groenrondballetje,

Natuurlijk allemaal onder voorwaarde dat alle bronnen gelijkwaardig zijn. De meeste Christenen zullen het daar niet mee eens zijn, maar dat terzijde. En natuurlijk is het erg wetenschappelijk om uit het niet vermelden van de voorspelling af te leiden dat de vloed niet voorspeld is. Als je zo nodig wetenschappelijk wilt lijken doe het dan goed. En neem "niet vermeld" niet mee in je statistieken, maar geef ze zeker niet de betekenis van "niet gebeurd".

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 12:52

parsifal schreef:Groenrondballetje,
Natuurlijk allemaal onder voorwaarde dat alle bronnen gelijkwaardig zijn.

en onafhankelijk zijn.

parsifal schreef:De meeste Christenen zullen het daar niet mee eens zijn, maar dat terzijde.

Meschianza begon deze topic met "Het zondvloedverhaal van Genesis staat niet alleen. Overleveringen, die op dit verhaal lijken, worden onder haast alle volkeren en stammen ter wereld gevonden. Als een verschrikkelijke wereldcatastrofe, als in de bijbel beschreven, echt is gebeurd is het knap logisch dat dit zo'n indruk heeft achtergelaten dat de gebeurtenis elke keer weer werd verhaald van generatie op generatie. "
Vanuit deze lijn ben ik door gaan redeneren.
Als Christen zou ik zeggen lees het Bijbelse verhaal in zijn context tegen de logica en de boodschap van de rest van de Bijbel en Gods schepping, maar hier discussieren we over de bewijsvoering aan de hand van de wereldliteratuur.

parsifal schreef:En natuurlijk is het erg wetenschappelijk om uit het niet vermelden van de voorspelling af te leiden dat de vloed niet voorspeld is. Als je zo nodig wetenschappelijk wilt lijken doe het dan goed. En neem "niet vermeld" niet mee in je statistieken, maar geef ze zeker niet de betekenis van "niet gebeurd".

In dat geval zou de statistiek veranderen in 2x niet vermeld maar het gevolg van Gods plan, en 4x niet vermeld en zonder diepere motivatie gebeurd. :wink:

John

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 apr 2003 13:12

groenrondballetje schreef:Nieuwe tussen stand van de overeenkomsten en verschillen in de eerste 6 verhalen (incl. Genesis):

Conclusies
Het verhaal van Noach wordt op 3 belangrijke punten (de voorspelling van de vloed, ontdekking einde van vloed, en het regenboog-verbond na de vloed) niet ondersteund door de consensus van de zondvloed-overleveringen.

Het verhaal uit de bijbel lijkt het meest op het Babylonische verhaal, en zou dus daarvan afgeleidt kunnen zijn.
De Bijbel geeft daar een mogelijke reden voor, de Joden zijn in Babylon geweest.

John

Ik vind jouw tussenstanden erg leuk, hoef ik het zelf niet te doen, haha.
Maar deze verhalen zijn een enkeling uit een grote verzameling van vergelijkbare zondvloedverhalen. Refoweb crashed als ik die allemaal hier zou dumpen. De verhalen heben verdacht veel sterke overeenkomsten. Daarnaast kan maar bij enkele verhalen vermeld worden dat er de mogelijkheid is dat een vroege evangelist de veroorzaker is van de volksoverlevering. Ik vind dat fascinerend, en vraag me af wat alternatieven zijn voor dit verschijnsel.

Wat betreft de babyloniche en bijbelse verhaal, zal ik nog op erageren. Nu ff geen tijd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”