Ik moet zeggen... Je doet je best... En het is interessant.
Ik heb een keer een documentaire gezien over de zwarte zee en de dorpen die op de bodem ervan gevonden zijn. Ze weiten dat ook aan de zondvloed.
Moderator: Moderafo's
Ik moet zeggen... Je doet je best... En het is interessant.
parsifal schreef:Groenrondballetje,
Natuurlijk allemaal onder voorwaarde dat alle bronnen gelijkwaardig zijn.
parsifal schreef:De meeste Christenen zullen het daar niet mee eens zijn, maar dat terzijde.
parsifal schreef:En natuurlijk is het erg wetenschappelijk om uit het niet vermelden van de voorspelling af te leiden dat de vloed niet voorspeld is. Als je zo nodig wetenschappelijk wilt lijken doe het dan goed. En neem "niet vermeld" niet mee in je statistieken, maar geef ze zeker niet de betekenis van "niet gebeurd".
groenrondballetje schreef:Nieuwe tussen stand van de overeenkomsten en verschillen in de eerste 6 verhalen (incl. Genesis):
Conclusies
Het verhaal van Noach wordt op 3 belangrijke punten (de voorspelling van de vloed, ontdekking einde van vloed, en het regenboog-verbond na de vloed) niet ondersteund door de consensus van de zondvloed-overleveringen.
Het verhaal uit de bijbel lijkt het meest op het Babylonische verhaal, en zou dus daarvan afgeleidt kunnen zijn. De Bijbel geeft daar een mogelijke reden voor, de Joden zijn in Babylon geweest.
John
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten