Papa <-> Almachtig God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 09:37

Je bedoelt die discussie over wormen? ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jan 2006 10:25

Klaas schreef:Je bedoelt die discussie over wormen? ;-)

Dat kwam daar ook aan de orde inderdaad, maar even verder lezend kom je de bewuste discussie wel tegen. Maar je mag er uiteraard op verder in een nieuw topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 jan 2006 14:57

dit topic is afgesplitst uit het topic "Waar staan de Gereformeerde Gemeenten" (religie-dogmatiek/kerkleer). hier gaan we verder over de aanspreekvorm van God, en wat daarmee samenhangt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 jan 2006 16:41

Ik ben er van overtuigd dat we God met de nodige eerbied en ontzag moeten aanspreken. Voorbeelden daarvan zijn te vinden in de Bijbel.

Genesis 18:27 schreef:En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!

1 Samuël 3:10 schreef:Toen kwam de HEERE, bleef daar staan en riep als de vorige keren: Samuel, Samuel! En Samuel zeide: Spreek, want uw knecht hoort.

Johannes 20:16 schreef:Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester!

Handelingen 9:4 schreef:en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij?

Openbaring 1:17 schreef:En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten;

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 16:45

Ik vraag me af waar in de bijbel staat dat God onze abba (papa) is...Hij zegt dat Hij onze Vader is maar onze Papa....?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 16:50

In Mark 14:36 noemt Jezus God Abba.

In Rom. 8:14 en in Gal 4:6 wordt gezegd dat we door Gods Geest God kunnen aanroepen als Abba.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 jan 2006 16:53

Dreamster schreef:Ik vraag me af waar in de bijbel staat dat God onze abba (papa) is...Hij zegt dat Hij onze Vader is maar onze Papa....?

Dit vond ik er over:

Abba

[Aramees], betekent vader. In het Nieuwe Testament komt dit woord drie maal voor.
In het Grieks is het evenals in de NBG51 getranslittereerd tot abba, resp. Abba. Op andere plaatsen in het Griekse Nieuwe Testament wordt het woord pathr gebruikt, dat in het Nederlands vertaald vader betekent.
Opmerkelijk is het gebruik van abba o pathr door Jezus in zijn gebed in Markus 14:36, terwijl Hij op andere plaatsen het abba weglaat. Andere plaatsen waar het woord Abba wordt gebruikt zijn Romeinen 8:15 en Galaten 4:6}.

---
Andere verklaarder:

Abba =" lieve vader" Arameense eigenaam

1) vader: gangbare titel, die in het gebed gebruikt wordt voor
God. Als het verschijnt in het N.T. heeft het de Griekse
uitleg die er mee overeenkomt, dat het blijkbaar uitgelegd
moet worden door het feit, dat de Chaldeeën "ABBA"
regelmatig in het gebed deze naam gebruikten, die
geleidelijk het karakter van een allerheiligst naam aannam,
waaraan de Griekssprekende Joden de naam voor hun eigen
taalgebruik toepasten
2) de eenvoudige taal van kinderen en drukt een vader-kind
verhouding uit: lieve papa
3) verboden voor slaven om deze naam te gebruiken

---
En een derde schrijft:

Abba, het met Gr. letters geschreven Aramese woord Abba di. Vader, door Jezus in Zijn gebeden, en in navolging van Hem ook door de eerste Christenen bij plechtige aanroeping van God gebruikt. Overal waar het in het N.T. voorkomt, staat het overeenkomstige Gr. woord, o pathr, er naast

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 16:59

Dus als ik het goed begrijpt mag Jezus God aanroepen als Papa, en degenen die Hij Zijn kinderen noemt.

Er zijn er zoveel in de kerk die niet Gods kinderen zijn...maargoed, dat is natuurlijk ook van toepassing op het woord Vader. Al leerde Jezus ons bidden met het 'onze Vader' en niet het 'onze Papa'....

Wat is het werkelijke verschil tussen Vader en Papa? Ik vind Papa een woord voor een klein kind, dat tegen zijn Vader opziet met een kinderlijke vrees (wat een woord) en een kinderlijk vertrouwen. Vader zie ik als een woord voor (wat) ouderen. Verder zie ik er eigenlijk geen verschil in.

Waarom zou God verder weg staan als je Hem Vader noemt? Is Papa en Vader zo'n groot verschil?

Technico

Berichtdoor Technico » 30 jan 2006 18:08

Volgens mij ligt de nuance ergens anders. Ik noem mijn vader altijd pap of papa. Ik zeg alleen vader als ik het over hem, of over de papa van iemand anders heb. Vroeger werd vader wel meer gebruikt in de vorm waar wij nu papa voor gebruiken volgens mij.

Het is dus maar de vraag of de statenvertalers het 'onze Vader' in deze tijd niet met 'onze Papa' vertaald zouden hebben.

Maar dat daargelaten. Ik vind het een onzin om een van 2 af te branden. Wij mensen kunnen God niet in 1 woord vatten denk ik. De ene keer bid ik Almachtig God, de andere keer Lieve Vader.

Ik maak van Vader geen Papa uit gewoonte, niet omdat ik het denigrerend vind ofzo.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 jan 2006 18:39

Technico schreef:Het is dus maar de vraag of de statenvertalers het 'onze Vader' in deze tijd niet met 'onze Papa' vertaald zouden hebben.

In de NBV is het ook gewoon Vader gebleven... Dus ook de statenvertalers zullen het zo gelaten hebben schat ik in...

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 18:58

Het gaat er gewoon om dat het een beetje onzin is om te denken dat een Papa dichter naast je staat als een Vader.

Technico

Berichtdoor Technico » 30 jan 2006 19:32

PeterD schreef:
Technico schreef:Het is dus maar de vraag of de statenvertalers het 'onze Vader' in deze tijd niet met 'onze Papa' vertaald zouden hebben.

In de NBV is het ook gewoon Vader gebleven... Dus ook de statenvertalers zullen het zo gelaten hebben schat ik in...

Mee eens, Onze Papa klinkt gewoon niet. Je zegt toch ook niet mijn papa is aan het werk (zei ik voor het laatst toen ik 7 was ofzo). Het ligt grammaticaal gewoon niet lekker vind ik.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 19:36

Er is ook geen enkele reden om er Onze Papa van te maken omdat in de grondtekst niet het woord Abba staat.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 19:38

Hamer niet zo vast op de letterlijke vertaling.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2006 19:39

Toch denk ik dat Papa en Vader hetzelfde is.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.

Terug naar “Archief”