"Het maakt niet uit waar je begraven wordt"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 01 mar 2006 12:07

Als je dood bent wordt je lichaam terug gegeven aan de aarde waaruit je ook gemaakt bent. ( genesis 2:7) en je ziel/ geest keert terug naar God, waar het ook vandaan komt. ( zelfde bijbeltekst)

Daarom vind ik persoonlijk begraven mooier, maar ik denk dat een ieder bij zichzelf na moet gaan wat hij of zij hier van vindt, daar kan een ander je geen antwoord over geven, vind ik.

Waar ik begraven wordt maakt mij niets uit, het is maar wat mijn gezin het liefste heeft.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 mar 2006 12:31

Waar ik begraven word, maakt me niet zoveel uit, wel wat er na verloop van tijd met m'n begraven lichaam wordt gedaan. Volgens mij kun je als christen, niet zomaar je lichaam ergens laten 'slingeren', met grafruimingen na een aantal jaren en dergelijke. Wat dat betreft heb ik groot respect voor joden, die hun lichaam voor altijd in een graf willen laten liggen, tot de opstanding uit de doden. Dat respect voor het begraven lichaam, zou ons christenen denk ik niet misstaan, want dat lichaam zal straks bekleed worden met heerlijkheid. Ik vind het bij een christen horen, dat hij/zij daar naar uitziet en daar ook zoveel mogelijk praktisch gestalte aan geeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

cornelis
Kapitein
Kapitein

Het maakt niet uit waar je begraven wordt.

Berichtdoor cornelis » 29 apr 2006 18:59

Al lezend in de topic,vraag ik me het toch af,of dat ook zo is.
Natuurlijk maakt het voor de overledene niets uit.
Het lichaam wacht hier op Jezus komt.
En als het goed is,dan is de ziel bij God en Jezus in de Hemel.
Maar hier op aarde hebben bedroefden soms een sterke behoefte om het graf van je dierbare op te zoeken.
Al weet ik ook wel,dat we het niet bij de doden moeten zoeken,want de ware Troost is er in de binnenkamer bij de ontmoeting met onze God.
Maar ik ben menigmaal vertroost op een begraafplaats door een lied of Bijbeltekst.
Het zijn heerlijke getuigen van een Troostende God.
Dit wilde ik even kwijt,met vr gr Cornelis

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 27 jun 2006 16:43

Het maakt inderdaad niet uit denk ik..

Maar ik wil perse op de oosterlaan in Nunspeet begraven worden (andere kant ingang is de eperweg)

Omdat ik die begraafplaats heel rustgevend vind...

het kan raar klinken, maar soms loop ik er ook gewoon over, en dat vind ik fijn...

Andere begraafplaatsen vind ik allemaal eng.....

ik weet dat het niet uitmaakt als je toch dood bent...

maar dit is gewoon een laatste wens van me.. :wink:

ik wil dat mensen dezelfde rust ervaren als ik doe op die begraafplaats..
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

ahuibers
Majoor
Majoor

Re: "Het maakt niet uit waar je begraven wordt"

Berichtdoor ahuibers » 28 jun 2006 08:05

Annemieke86 schreef:Ik heb een stelling voor jullie: Het maakt niet uit waar je begraven wordt, je verkrijgt daarna toch eeuwig leven.

Brandt maar los! Wie mee eens en wie niet? Zet er dan wel je argumenten waarom wel/waarom niet. (Geen ruzie maken a.u.b. :P )

In de bijbel lees je op diverse plekken dat bekeerde mensen vragen om op een bepaalde plek begraven te worden.
Jozef is onderkoning geworden in een ander land en heeft zijn vader Jakob laten halen wegens die hongersnood. Als deze in Goser heeft gewoond en daar op het sterfbed ligt, vraagt hij uitdrukkelijk of ze heb in het beloofde land willen begraven.
Hij vond het blijkbaar belangrijk om later bij zijn nageslacht begraven te liggen. Ik weet niet of dit een persoonlijke voorkeur is of niet...

edit: Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben dat ze in de Bijbel de beenderen opgroeven en meenamen bij een verre verhuizing.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: "Het maakt niet uit waar je begraven wordt"

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 09:44

ahuibers schreef:
Annemieke86 schreef:Ik heb een stelling voor jullie: Het maakt niet uit waar je begraven wordt, je verkrijgt daarna toch eeuwig leven.

Brandt maar los! Wie mee eens en wie niet? Zet er dan wel je argumenten waarom wel/waarom niet. (Geen ruzie maken a.u.b. :P )

In de bijbel lees je op diverse plekken dat bekeerde mensen vragen om op een bepaalde plek begraven te worden.
Jozef is onderkoning geworden in een ander land en heeft zijn vader Jakob laten halen wegens die hongersnood. Als deze in Goser heeft gewoond en daar op het sterfbed ligt, vraagt hij uitdrukkelijk of ze heb in het beloofde land willen begraven.
Hij vond het blijkbaar belangrijk om later bij zijn nageslacht begraven te liggen. Ik weet niet of dit een persoonlijke voorkeur is of niet...

edit: Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben dat ze in de Bijbel de beenderen opgroeven en meenamen bij een verre verhuizing.

Hm dat heb ik nog nooit gehoord... eens even nazoeken. .. ik weet wel dat ze dat bij Jozef inderdaad deden. De reden daarvoor is volgens mij dat Jozef in het beloofde land, in Kanaan dus, begraven wilde worden en waarschijnlijk ook in het familiegraf, wat toendertijd de gewoonte was. Jakob gaf op zijn sterfbed ook de wens te kennen in het familiegraf begraven te worden (slot Gen 47) Dat werd toen meteen gedaan met toestemming van de Farao, bij Jozef was dat niet zo. Waarom? Wilde hij met het volk Israel op het moment dat ze uit het land zouden wegtrekken? Of was er inmiddels al een andere farao die Jozef en zijn familie minder goed gezind was?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 28 jun 2006 15:01

Ik dacht niet dat dat de reden was van hun vertrek. Ze gingen gewoon naar het beloofde land verhuizen.

Nu je het zegt geloof ik dat de beenderen van Jozef opgegraven en toen meegereisd zijn naar het beloofde land. Ik weet dit niet zeker maar dacht het wel.

Dat Jozef toestemming aan Farao vroeg was volgens mij meer uit beleefdheid. Ook ten opzichte van Farao is dit natuurlijk een beetje vreemd dat hij niet hier maar in kannaan begraven wilde worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 16:38

Het enige wat daarover in de Bijbel staat is:

Mozes had het lichaam van Jozef meegenomen, omdat Jozef de Israëlieten plechtig had laten zweren dat te zullen doen. ‘God zal zich jullie lot aantrekken,’ had hij gezegd, ‘en dan moeten jullie mijn lichaam van hier met je meenemen.

Overigens werden zijn beenderen waarschijnlijk niet opgegraven, het was in Egypte gewoon om hooggeplaatste personen te balsemen. Dit was bij Jakob ook gebeurd... en hoogstwaarschijnlijk ook bij Jozef. Daarnaast werden hooggeplaatste personen ook niet in de grond begraven, volgens mij werden daarvoor sarcofagen gebruikt. De bijbel zegt ook dat ze het lichaam van Jozef meenamen, en gebruikt hier duidelijk een woord dat niet op beenderen of zo duidt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 29 jun 2006 09:38

Klopt.
Ik las het.

Genisis 50:
25 En Jozef deed de zonen van Israel zweren, zeggende: God zal u gewisselijk bezoeken, zo zult gij mijn48) beenderen van hier opvoeren!
26 En Jozef stierf, honderd en tien jaren49) oud zijnde; en zij balsemden hem,50) en men legde hem in een kist in Egypte.51)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 01:23

Toen mijn pa in '95 overleed in Engeland werd hij terug naar Nederland gehaald, ze hadden 'm gebalsemd, 't was net Kermit de Kikker, zo groen als hij was. Mijn broer die de begrafenis op zich nam vroeg ons waar of pa graag begraven wilde worden. Ik noemde de begraafplaats maar zei niet het waarom, en dus werd hij aldaar ter grave gelegd. Nadien vroegen ze me waarom juist daar?

Nou euh, toen we er, pa en ik, voorbij fietste destijds, zei hij: "Daar wil ik begraven worden, want het hek staat elk weekend open, zodat ik lekker naar de kroeg kan!"

Mij maakt het geen sier uit waar ik begraven lig, desnoods in zee, dan hebben de vissen nog wat te bunkeren.

Terug naar “Archief”