Zwarte pakken voor ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jan 2006 10:50

Ik heb over die zwarte pakken maar een apart topic aangemaakt.

Bij ons in de gemeente (gereformeerde bond) worden door kerkenraadsleden ook zwarte pakken gedragen. Bij een catechisatieles waar ik ook bij aanwezig was, werd die vraag ook eens gesteld waarom dat nou zo was.
Het antwoord kwam ongeveer hierop neer:
- om uitdrukking te geven aan het ambt dat men bekleedt (een vorm van onderscheidende kleding en bovendien geeft het een zekere stemmigheid die bij het ambt past)
- om eenstemmigheid weer te geven van de kerkenraad

Niet zo heel bijzonder dus en zeker niet iets om je al te druk over te maken. In een bevestigingsdienst van ambtsdragers een paar weken terug verwoordde de predikant het als volgt (in mijn woorden): "dat zwarte pak mag dan hier in de kerk wel op z'n plek zijn, maar als u straks bij mensen op bezoek gaat, dan hoort u het ambtsgewaad van het Evangelie aan te hebben". En daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 jan 2006 11:23

In onze GB-gemeente dragen de ambtsdragers ook een zwart pak als ze dienst hebben.

Daar zit trouwens meteen al een punt: in de GG hebben ambtsdragers altijd dienst, in de GB kunnen ze ook regelmatig gewoon bij vrouw en kinderen zitten. En dan dragen ze hun gewone (zondagse) pak.

Op de cursus Theologische vorming voor gemeenteleden die ik volg, werd uitdrukkelijk gesteld dat je als ambtsdrager op huisbezoek géén zwart pak moet dragen, omdat dat afstand schept: het kan mensen blokkeren!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 11:30

In de GB-gemeente waar ik ben opgegroeid waren het niet echt zwarte pakken. Wel donker maar niet echt zwart. ;-)

Maar goed, zoals ik in het andere topic ook al zei: als het gewoon een keuze is die je als kerk maakt dan vind ik het allemaal prima. Probleem is dat het voor veel mensen niet een 'gewone keuze' of onderlinge afspraak is. Als je aan dit soort zaken komt (b)lijken het ineens hoofdzaken te zijn i.p.v. bijzaken.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 18 jan 2006 14:45

Het gaat niet om het pak an sich. Het antwoord m.b.t. het zwarte pak is m.i. typerend voor de manier waarop 'gewone tradities' overgoten worden met wezenlijk niets-zeggende vrome sausjes als gevraagd wordt naar de achtergrond van de verschillende vormen.

Zeg wat je wilt, maar ondanks het feit dat met de mond beleden wordt dat andere keuzes mogelijk zijn is de erkenning dat een wit pak gelijkwaardig is aan een zwart pak een illusie.

Mee eens, het stukje kwam dan ook enigszins schijnheilig op me over. Het is dus ook niet het zwarte pak waar kritiek op is, maar de houding van de schrijver en de manier waarop hij dit stukje schrijft. Symboliek is oké, maar door deze inlegkunde, waardoor de traditie (van zwarte pakken) een soort heiligverklaring krijgt vind ik wel zeer bedenkelijk. Het gaat hier dus niet zozeer om 'de zwarte pakken' maar om het verhaal er achter.

En waarom is er alleen een eindeloos en oeverloos gediscussieer over de kleur van het pak van de ambtsdragers, en wordt niet de zwarte kleur van een begrafenisondernemer, een gothic, of een willekeurige persoon met voorkeur voor zwart,onder vuur genomen?

We behoeven niet de zwarte kleur van een begrafenisondernemer, een gothic of iemand met voorkeur voor zwart onder vuur te nemen, omdat het in deze discussie niet gaat over voorkeuren, maar over (de aard van de) verdediging van een traditie op grond van de symboliek erachter (in dit geval het zwart van de pakken van ambstdragers).
Casae Sentum Quoque Habent

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 18 jan 2006 15:09

Ik zou de discussie niet zozeer willen voeren over het zwart-zijn van de pakken. (of een andere kleur).

Maar: wie wil je zijn als ambtsdrager? hoe wil je overkomen? wat wil je bereiken? wat zijn je waarden?

Als ik ambtsdrager zou zijn, dan zou ik zo willen zijn zoals Paulus Titus oproept om te zijn: Geef zelf met goede daden het voorbeeld, laat je leer zuiver en waardig zijn, en verkondig de heilzame, onbetwistbare boodschap, zodat onze tegenstanders beschaamd staan en niets kwaads over ons weten te zeggen. (2:7-8)

Ik zou primair de weg van/in het licht gaan (1Joh. 1:7). Ik weet dat ik geheiligd en witgewassen ben! Als symboliek zou ik het mooi vinden om in het wit te gaan, maar dat volgt niet noodzakelijkerwijs. In het wit kleden als symboliek is absoluut bijbels gezien te verdedigen, maar het is de vraag of het al voor nu is (Wie overwint zal zich ook in het wit kleden... Openbaring 3:5)
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 jan 2006 15:14

aurora schreef:Ik zou de discussie niet zozeer willen voeren over het zwart-zijn van de pakken. (of een andere kleur).

Maar: wie wil je zijn als ambtsdrager? hoe wil je overkomen? wat wil je bereiken? wat zijn je waarden?

Als ik ambtsdrager zou zijn, dan zou ik zo willen zijn zoals Paulus Titus oproept om te zijn: Geef zelf met goede daden het voorbeeld, laat je leer zuiver en waardig zijn, en verkondig de heilzame, onbetwistbare boodschap, zodat onze tegenstanders beschaamd staan en niets kwaads over ons weten te zeggen. (2:7-8)

Heel mooi, zo moet het inderdaad zijn.

aurora schreef:Ik zou primair de weg van/in het licht gaan (1Joh. 1:7). Ik weet dat ik geheiligd en witgewassen ben! Als symboliek zou ik het mooi vinden om in het wit te gaan, maar dat volgt niet noodzakelijkerwijs. In het wit kleden als symboliek is absoluut bijbels gezien te verdedigen, maar het is de vraag of het al voor nu is (Wie overwint zal zich ook in het wit kleden... Openbaring 3:5)

Volgens mij is wit evengoed of evenslecht te verdedigen als zwart.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 15:16

In het wit kleden als symboliek is absoluut bijbels gezien te verdedigen, maar het is de vraag of het al voor nu is (Wie overwint zal zich ook in het wit kleden... Openbaring 3:5)

Dan kiezen we toch voor rood als tussenweg: het bloed van het Lam dat onze zonden bedekt?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 18 jan 2006 15:29

Ik ben het met PeterD eens...

Door het zwarte pak onderscheiden de kerkeraadsleden zich van de gemeente. Waarom niet?

Het is anders als je een discussie gaat voeren over mensen die persoonlijk kiezen om zwart te dragen. Dan zou je de argumenten van die dominee kunnen gebruiken. (wat is overigens een vreselijk slecht stukje vond, sorry)
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 15:51

Door het zwarte pak onderscheiden de kerkeraadsleden zich van de gemeente. Waarom niet?

Waarom wel? Waarom zou je je willen / moeten onderscheiden?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 18 jan 2006 16:03

Ok, waarom loopt een politieagent in een politiepak rond?

Een ambstdrager heeft een taak in de gemeente, het is daarom goed dat ze herkenbaar zijn..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 16:18

Ik kan me Paulus niet in een speciaal apostelpak vooorstellen, jij wel?

Trouwens, wat is de taak van een ouderling tijdens de dienst? En wordt de uitoefening van die taak bevorderd door een zwart (of wit of rood) pak?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jan 2006 16:41

Klaas schreef:Ik kan me Paulus niet in een speciaal apostelpak vooorstellen, jij wel?

Daar heb je tegenwoordig van die mooie computerprogramma's voor, waarbij je mensen op het beeldscherm verschillende kleren kunt aanmeten. :mrgreen:

Maar serieus: sommige kerkgenootschappen kiezen er bij wijze van orde voor om ambtsdragers onderscheiden te kleden en sommige kerkgenootschappen kiezen daar niet voor. Het is geen principiele kwestie.

Trouwens, wat is de taak van een ouderling tijdens de dienst?

Opzicht houden over de verkondiging en over de orde in de dienst.

Klaas schreef:En wordt de uitoefening van die taak bevorderd door een zwart (of wit of rood) pak?

Niet. Maar daar is zo'n pak ook niet primair voor bedoeld. Eerder een soort van signaalfunctie naar de gemeente toe (net zoals dat een predikant een toga aanheeft -> "dat is dus de dominee").
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 17:00

Maar serieus: sommige kerkgenootschappen kiezen er bij wijze van orde voor om ambtsdragers onderscheiden te kleden en sommige kerkgenootschappen kiezen daar niet voor. Het is geen principiele kwestie.

Gelukkig ;-)

Opzicht houden over de verkondiging en over de orde in de dienst.

Ah, vandaar dat sommigen zo instemmend zitten te knikken :mrgreen:

Niet. Maar daar is zo'n pak ook niet primair voor bedoeld. Eerder een soort van signaalfunctie naar de gemeente toe (net zoals dat een predikant een toga aanheeft -> "dat is dus de dominee").

En waarom zou je dat tijdens de dienst moeten kunnen onderscheiden? (Nog afgezien van het feit dat iemand in de kerkenraadbank allicht lid is van de kerkenraad).

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 18 jan 2006 17:12

elbert schreef:Opzicht houden over de verkondiging en over de orde in de dienst.

en de blaadjes die de dominee laat vallen aangeven zonder een dankjewel of zelfs een vriendelijk knikje te krijgen.

echt ik ben er nog boos over, die man kwam helemaal uit zn bank, raapte dat blaadje op, gaf het aan de dominee, en die man keek em amper aan! Naaa, echt erg, mja.

mijn vader wordt binnenkort weer ouderling, en heeft een donkergrijs pak gekocht :oops: wel met een vrij sombere stropdas, maar toch, het is zelfs een streepjes pak. Bij ons in de (hervormde) kerk hebben ouderlingen ook zwart pak aan, maar stropdas mag je zelf weten, één heeft dus een groen met roze, eg cool. Hij heeft de mooiste van allemaal vind ik, maar goed, daar gaat het niet om. Het is dus best wel spannend of er niet over geroddeld gaat worden, over mn vaders grijze pak, mja, hij haat zwarte pakken gewoon.

om even op de dominee te reageren. Laten we dan zwarte overhemden met witte pakken eroverheen gaan dragen. Al klopt dat ook niet, omdat we juist van binnen gereinigd zijn. Hmmm, moeilijk.

iig, wat ik me afvroeg, in de GG word er zoveel nadruk gelegd op hoe zondig je wel niet bent. Maar dat klinkt mij vrij duivels in de oren om het even ongenuanceerd te zeggen. Ik bedoel, de duivel is de aanklager. De heilige Geest zorgt voor zondebesef, maar er wordt zo erg de nadruk op gelegd. Kun je nog wel zo functioneren als God het bedoeld heeft als er de hele tijd op getimmerd wordt hoe zondig je wel niet bent? Je bent rein en heilig en vanuit die wetenschap mag je gaan leven en je leven inrichten, als je van de zondekant uitgaat lijkt me dat je leven een beetje ja hoe zeg je dat, je beseft niet goed wie je bent in Jezus. Of zit ik fout?

Verder ben ik ervoor dat de ouderlingen in het wit gaan, juist om voorgenoemde reden, maar niet alleen de ouderlingen want zo zou het lijken alsof de ouderlingen heiliger zijn dan de rest van de gemeente. Ik stel voor, de hele gemeente in het wit :D En de ouderlingen een wit pak!
Maar het schijnt dat blanke mensen wit niet goed staat, misschien zijn die zwarte pakken ook wel gewoon om die reden ingevoerd :D
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2006 17:12

PeterD schreef:Wat een oneindig gezever hier over een zwart pak. In de GG en veel kerken daarbuiten is het traditie dat een zwart pak ambtskleding is. Punt uit.

Wie gaat het topic openen over het uniform van de politie of dat niet lichtblauw mag zijn? Of over de toga van de trouwambtenaar of dat niet felrood mag zijn? Of over het verpleegsterduniform of dat niet lichtgeel mag zijn? Of over de postbode met zijn bruine pakje aan, rood zou toch mooier zijn?
Maar het is een slechte traditie omdat de Schrift zegt : "en zij zullen met Mij wandelen in witte klederen, overmits zij het waardig zijn."
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”