elbert schreef:Opzicht houden over de verkondiging en over de orde in de dienst.
en de blaadjes die de dominee laat vallen aangeven zonder een dankjewel of zelfs een vriendelijk knikje te krijgen.
echt ik ben er nog boos over, die man kwam helemaal uit zn bank, raapte dat blaadje op, gaf het aan de dominee, en die man keek em amper aan! Naaa, echt erg, mja.
mijn vader wordt binnenkort weer ouderling, en heeft een donkergrijs pak gekocht

wel met een vrij sombere stropdas, maar toch, het is zelfs een streepjes pak. Bij ons in de (hervormde) kerk hebben ouderlingen ook zwart pak aan, maar stropdas mag je zelf weten, één heeft dus een groen met roze, eg cool. Hij heeft de mooiste van allemaal vind ik, maar goed, daar gaat het niet om. Het is dus best wel spannend of er niet over geroddeld gaat worden, over mn vaders grijze pak, mja, hij haat zwarte pakken gewoon.
om even op de dominee te reageren. Laten we dan zwarte overhemden met witte pakken eroverheen gaan dragen. Al klopt dat ook niet, omdat we juist van binnen gereinigd zijn. Hmmm, moeilijk.
iig, wat ik me afvroeg, in de GG word er zoveel nadruk gelegd op hoe zondig je wel niet bent. Maar dat klinkt mij vrij duivels in de oren om het even ongenuanceerd te zeggen. Ik bedoel, de duivel is de aanklager. De heilige Geest zorgt voor zondebesef, maar er wordt zo erg de nadruk op gelegd. Kun je nog wel zo functioneren als God het bedoeld heeft als er de hele tijd op getimmerd wordt hoe zondig je wel niet bent? Je bent rein en heilig en vanuit die wetenschap mag je gaan leven en je leven inrichten, als je van de zondekant uitgaat lijkt me dat je leven een beetje ja hoe zeg je dat, je beseft niet goed wie je bent in Jezus. Of zit ik fout?
Verder ben ik ervoor dat de ouderlingen in het wit gaan, juist om voorgenoemde reden, maar niet alleen de ouderlingen want zo zou het lijken alsof de ouderlingen heiliger zijn dan de rest van de gemeente. Ik stel voor, de hele gemeente in het wit

En de ouderlingen een wit pak!
Maar het schijnt dat blanke mensen wit niet goed staat, misschien zijn die zwarte pakken ook wel gewoon om die reden ingevoerd

de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas