johannes de doper

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ialink

Berichtdoor ialink » 21 feb 2006 14:58

Ik heb deze discussie ook gevoerd en nu staat het onomwonden vast dat reincarnatie een bijbels feit is en dat johannes de doper de ziel van elia had

*link verwijderd*

Het was een flinke strijd maar het lukt wel en dan heb je ook wat

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 feb 2006 15:33

17 En hij zal voor Hem heengaan, in den geest en de kracht van Elias, om te bekeren de harten der vaderen tot de kinderen, en de ongehoorzamen tot de voorzichtigheid der rechtvaardigen, om den Heere te bereiden een toegerust volk.

In het Grieks staat er: εν πνευματι και δυναμει. Pneuma = geest en dunamis= kracht.

Als het over de ziel zou gaan, dan zou er staan ψυχης (psuche).

Johannes is dus bekleed met dezelfde geest en wel in dezelfde mate als Elia bekleed was. N.B. Elisa ontving ook 2 delen (dit duidt op de geestelijke erfenis) van de geest van Elia, zie 2 Kon. 2:9. De Septuagint geeft voor dit vers ook πνευματι i.p.v. ψυχης. Dus geen reincarnatie, wel de werking van dezelfde Heilige Geest.

Met het antwoord van ds. Paul ben ik het dan ook geheel eens. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ialink

Berichtdoor ialink » 21 feb 2006 16:15

Je geeft zelf het . Hoe antwoord. Dezelfe hijlige geest en niet dezelfde geest. Hoe zou elia immers zijn geest kunnen overdragen?

Boute stelling. Johannes de doper was God

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 feb 2006 16:26

ialink schreef:Je geeft zelf het . Hoe antwoord. Dezelfe hijlige geest en niet dezelfde geest. Hoe zou elia immers zijn geest kunnen overdragen?

Boute stelling. Johannes de doper was God

Je stelt pneuma en psuche aan elkaar gelijk, wat Bijbels gezien onjuist is.

De pneuma kan wonen in de psuche, maar is de psuche zelf niet. Hoe kan Paulus anders later schrijven:

Rom. 8:11 11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
1 Kor. 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

De Geest woont dus in de ziel, wat dus zeker niet wil zeggen dat de ziel de Geest is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ialink

Berichtdoor ialink » 22 feb 2006 10:35

zaals ik het lees wordt er in bijde teksten die je aanhaalt de Heilige geest bedoelt. Ik kan niet anders concluderen en al we gedoopt zijn in de heilige geest dan is deze overal dus in de ziel alswel in gemeenscchap met onze geest

ialink

Inbreng van Raido nav mail aan hem

Berichtdoor ialink » 22 feb 2006 10:35

Ik citeer Raido:

Handelingen 3:22
Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal.

Waarin terug gewezen wordt op Deuteronomium 18:15

Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;

Ik weet echter niet of die tekst eigenlijk wel geschikt is voor die uitleg (ik deed mijn uitspraak overigens als reactie op die van jou waarin je Jezus als gelijke neerzet van Mozes). Zoals ik hiet hier lees gaat het om de grootheid van de profeet of de gelijkheid van Mozes aan Jezus (en omgekeerd) maar om het volgende:

uit het midden van u, uit uw broederen, als mij
Volgens mij slaat het 'als mij' op het 'uit het midden van u, uit uw broederen'.
Laatst gewijzigd door ialink op 22 feb 2006 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2006 10:36

Je moet dat bovenste stukje nog wel even weghalen :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 feb 2006 11:59

De aanhalingen uit Hand. 3:22 en Deut. 18:15 geven aan dat Jezus een Profeet was op dezelfde wijze (nou ja, de Bijbel zegt daarnaast nog wel wat meer over Jezus) als Mozes. De grondtekst duidt daar ook op: in het Grieks staat er "hos eme", d.w.z. "op dezelfde manier als ik". Er is dus een overeenkomst in doel en gevolg, zie ook de uitleg van het woordje hos (vertaald met "gelijk").

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 feb 2006 12:43

ialink schreef:Ik heb deze discussie ook gevoerd en nu staat het onomwonden vast dat reincarnatie een bijbels feit is en dat johannes de doper de ziel van elia had

http://80.69.92.15/www/forum/viewtopic. ... &start=150

Het was een flinke strijd maar het lukt wel en dan heb je ook wat

Met alle respect, maar wat een kolder!
Ik heb er eerlijk gezegd niet eens de behoefte aan om dit bewijs voor te gaan lezen, de Bijbel is zooooo duidelijk m.b.t. de dood en het eeuwige leven!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 feb 2006 12:47

christenen krijgen toch een nieuw lichaam? dat is je reinste reincarnatie.
Maar zeker niet dezelfde insteek van "reincarnatie" zoals die onze wereld bekend is.
Ja, volgens Jezus had Johannes de Doper de geest van Elia.

Staat gewoon vast, en who cares eigenlijk? Wat wil men hiermee, bewijzen dat het hindoeisme/boedhisme hetzelfde is als het christelijk geloof?

Reincarnatie en reincarnatie zijn twee.
what the soul hides, blood tells

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 feb 2006 12:49

De geest van...staat voor mij niet gelijk aan; dezelfde ziel hebben/zijn!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 feb 2006 12:52

zou kunnen, maar ook daar geeft de bijbel weinig informatie over.

10 De leerlingen vroegen hem: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden toch dat Elia eerst moet komen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Elia zou inderdaad komen en alles herstellen. 12 Maar ik zeg jullie dat Elia al gekomen is, ze hebben hem alleen niet herkend, en ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ 13 Toen begrepen de leerlingen dat hij op Johannes de Doper doelde.

niet direct reincarnatie, het kan ook inderdaad "de geest" van Elia zijn. Wie weet.

Maar geen bewijs is nog geen bewijs.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 feb 2006 12:58

Voor mij wel....

Elia is eenmaal op aarde gekomen....
Jezus als Zoon ook eenmaal....

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 feb 2006 13:24

Jezus, als Zoon. Ook eenmaal.
Ja, maar hij komt als Rechter ook nog een keer, dat is niet iemand anders, maar nogsteeds dezelfde :)

Elia is eenmaal als profeet gekomen, en dus in het NT eenmaal als Johannes de Doper, om alles te herstellen :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2006 15:02

Even wat denksels..

Elia ging met ziel + lichaam naar de hemel
Johannes de Doper zou de ziel van Elia hebben
Elia's lichaam zou dan dus zonder ziel in de Hemel zijn.

of:

Johannes de Doper zou Elia zijn
Johannes werd als kind geboren niet als volwassen persoon.

of:

Johannes de Doper zou Elia zijn
Johannes werd als kind geboren niet als volwassen persoon. (okay, wonder)
Hoe kan het dan dat: Mozes, Elia en Jezus tegelijk aan 3 discipelen verschijnen tijdens de verheerlijking op de berg?

Trouwens: is het niet zo dat wij ook wel eens in ons taalgebruik spreken over: die man/vrouw heeft de geest van Pim Fortuyn, of draagt de geest van Pim Fortuyn uit (zijn denkwijze, manier van doen etcetra).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”