Gods leiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 00:26

Night schreef:Soms zie je dingen pas achteraf, overigens is dat met veel dingen die God je geeft zo...

Toen ik verkering had wist ik wel dat het deze keer heel anders was dan de keer ervoor. Maar of het de ware was... En of ik nu door God daar gebracht was...ik dacht van wel, maar zeker weten? Nee.

Nu pas ervaar ik (vanwege bepaalde redenen) waarom ik nu wel zeker weet dat het toch God was die ons toen al bij elkaar bracht...nooit wetend dat het pas ongeveer 10 jaar later echt duidelijk zou worden.

En hoe plaats je dat dan in het idee dat God álles leidt?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 08:51

Ik heb daar wel een idee bij... het is wat filosofisch misschien :)

Als je God neerzet als de eeuwige beslisser, dat Hij dus alle keuzes van eeuwigheid heeft gemaakt heb je een probleem. God zou dan een Boom in het paradijs hebben gezet, Hij zou de val gewild hebben, Hij vind zonde goed Hij had de val nodig omdat Hij niet alle mensen had uitgekozen tot het eeuwige leven enzovoort. God weet wel alles, maar dat wil niet zeggen dat alles dan vast heeft gelegd, geplanned heeft..

Ik zie God die dingen gebruikt in je leven, bij mij overleed een vriendin ik had toen een ander Godsbeeld, God had haar laten sterven, dat wilde God, dat deed Hij expres, ik ben toen aardig afgeknapt. Nu zie ik dat anders, die vriendin overleed God liet dat toe, en heeft die dingen gebruikt om andere dingen te bewerkstelligen, het lag in zijn plan.

Zo is dat denk ik met alle dingen, ook met relaties, het is allemaal achtaf gepraat maar dan zie je ook de leiding niet. Dat is IRL ook zo, ik heb een hekel aan documentatie maken, achtaf gezien is een documentatie heel handig. Kortom, God wil vast in jou relatie werken als jij later sterft en je kunt terug kijken op een goed leven, een goede relatie etcetra mag je concluderen dat God daarin gewerkt heeft. Maar de andere kant, je kunt ook niet trouwen en zonder kinderen/man sterven. Dan is dat ook Gods weg..

Leiden is aan de handnemen en meelopen, niet meesleuren :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 dec 2005 10:54

Wij zijn ook als schapen, die lopen gewoon maar ergens heen en pas als ze echt de verkeerde kant oplopen, komt de herder om ze met de stok een duw te geven. (er is ook een tekst uit Jesaja die zegt dat als je de verkeerde weg neemt, je een stem zult horen zeggen: nee dit is de goede weg, hier moet je lopen).

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 30 dec 2005 10:58

Gods leiding, dat is een moeilijke vraag. Echter ik heb in mijn relatie wel Gods leiding ervaren. Ervaren vind ik lastig woord bij het geloof, want geloof is niet enkel ervaren en geloof is ook niet zonder ervaren.

Toen ik mijn vriendin pas ontmoet had, had ik wel een goed gevoel over haar. Kortom ik vond haar leuk.

Wat erg bijzonder was is dat de eerste zondag nadat ik haar ontmoet had ging over Richteren 4. In Richteren 4 staat de geschiedenis van Debora en Barak. Nu, de naam van mijn vriendin is Debora.

Toen ik dat vertelde tegen haar vertelde zij dat zij een preek gehoord had, diezelfde zondag, over de tekst 'Wat God samenvoegt scheidde de mensen niet'.

Voor ons stond en staat het als een paal boven water dat God ons heeft samengebracht.

Ook erg opvallend was dat de eerste jeugdverenigingsavond waarbij Debora aanwezig was bij mij ging ook over Debora en Barak.

Met alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd heb ik gezien dat het allemaal zo moest gebeuren. God heeft mij verblijdt en gezegend met een vrouw. Daarbij vind ik de tekst die staat in Spreuken 18:22 erg mooi: 'Wie een vrouw gevonden heeft, heeft een goede zaak gevonden, en hij heeft welgevallen getrokken van den Heere'.

God heeft ook haar gezegend. Haar wereld had er heel anders uitgezien zonder mij en God wilde dat niet. God zei als het ware: 'Tot hier en niet verder'. God is een God van rechtvaardigheid en een God van liefde.

'Ik wil U mijn God mijn dank betalen'
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 dec 2005 11:04

Ik geloof wel in het idee dat God alles leidt. Dus geen eigen willetje ofzo. Naja, ik vind het altijd moeilijk te omschrijven, maar ik weet zeker dat God de goede keuzes in mijn leven maakt, en niet ik. Want van mezelf kan ik dat echt niet.
Want als ik het even echt bekijk bijbels bekijk dan had ik als mens een vriend gezocht en gevonden waar ik niet eens nadacht of gemeenschap voor het huwelijk goed of fout is, die zich lekker zo af en toe bezat enz.
Maar nu heb ik een relatie waarin we beiden geloven en waarin voor ons het geloof soms best moeilijk is, omdat we dan keuzes maken die de wereld om ons heen NIET maakt, en dat is echt niet altijd simpel.

Ik geloof dat God alles in mijn leven leidt, maar helaas ligt de duivel ook op de loer die mij de foute keuzes laat maken en die nog steeds in mijn ouder mens wroet waardoor ik steeds weer zonden doe.
Maar ik durf echt niet te zeggen in mijn relatie met mijn vriend: deze relatie is zo geweldig mooi, allebei voluti christen, samen aan het Heilig Avondmaal, samen bidden enz, dat heb ik gedaan. nee, dat heeft God gedaan, want zonder God was het echt zover nooit gekomen.

Ik vind het altijd moeilijk om uit te leggen waarom ik niet geloof dat je van God lekker zelf alles uit mag kiezen. Je kunt al wel snel krijgen dat je jezelf wegcijfert omdat je zelf toch niks goeds kunt doen, maar je moet je wel blijven realiseren dat je een zondig mens bent, en dus van jezelf echt niet zo goed bent dat je God zoekt ofzo. En dat maakt mij ontzettend dankbaar tegenover God en dat maakt dat ik geloof dat God mijn vriend bij mij heeft gebracht.

Wow, eigenlijk nooit gedacht dat ik er echt zo over dacht :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 12:25

Raido schreef:Ik heb daar wel een idee bij... het is wat filosofisch misschien :)

Als je God neerzet als de eeuwige beslisser, dat Hij dus alle keuzes van eeuwigheid heeft gemaakt heb je een probleem. God zou dan een Boom in het paradijs hebben gezet, Hij zou de val gewild hebben, Hij vind zonde goed Hij had de val nodig omdat Hij niet alle mensen had uitgekozen tot het eeuwige leven enzovoort. God weet wel alles, maar dat wil niet zeggen dat alles dan vast heeft gelegd, geplanned heeft..

Ik zie God die dingen gebruikt in je leven, bij mij overleed een vriendin ik had toen een ander Godsbeeld, God had haar laten sterven, dat wilde God, dat deed Hij expres, ik ben toen aardig afgeknapt. Nu zie ik dat anders, die vriendin overleed God liet dat toe, en heeft die dingen gebruikt om andere dingen te bewerkstelligen, het lag in zijn plan.

Zo is dat denk ik met alle dingen, ook met relaties, het is allemaal achtaf gepraat maar dan zie je ook de leiding niet. Dat is IRL ook zo, ik heb een hekel aan documentatie maken, achtaf gezien is een documentatie heel handig. Kortom, God wil vast in jou relatie werken als jij later sterft en je kunt terug kijken op een goed leven, een goede relatie etcetra mag je concluderen dat God daarin gewerkt heeft. Maar de andere kant, je kunt ook niet trouwen en zonder kinderen/man sterven. Dan is dat ook Gods weg..

Ja ja, maar als je nu met een heel vervelend iemand een relatie hebt, daar onverhoopt ook nog mee trouwt, etc etc. dan is het opeens niet meer Gods leiding? Het wordt voor mij wel erg willekeurig geneuzel als Gods leiding alleen maar erbij wordt gehaald als het goed gaat..

Leiden is aan de handnemen en meelopen, niet meesleuren :)

Hoe bedoel je?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 12:57

Ja ja, maar als je nu met een heel vervelend iemand een relatie hebt, daar onverhoopt ook nog mee trouwt, etc etc. dan is het opeens niet meer Gods leiding? Het wordt voor mij wel erg willekeurig geneuzel als Gods leiding alleen maar erbij wordt gehaald als het goed gaat..
Ik denk gewoon dat er heel veel dingen gewoon gebeuren in je leven zonder doel of zonder oorzaak, uiteraard wist God dat, dat die dingen zouden gebeuren, ook als jij trouwd met een kijfachtige huisvrouw ;)

Hoe bedoel je?
Nou dat je samen met God een relatie in gaat, God maakt geen touw aan je vast en sleurt je naar een persoon toe en zegt dan deze is voor jou Aragorn..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 13:05

Raido schreef:
Ik denk gewoon dat er heel veel dingen gewoon gebeuren in je leven zonder doel of zonder oorzaak, uiteraard wist God dat, dat die dingen zouden gebeuren, ook als jij trouwd met een kijfachtige huisvrouw ;)

Hm, dat is niet geheel in lijn met het reformatorische idee dat alles een Goddelijke bedoeling heeft toch?

Hoe bedoel je?
Nou dat je samen met God een relatie in gaat, God maakt geen touw aan je vast en sleurt je naar een persoon toe en zegt dan deze is voor jou Aragorn..

Maar dan kun je dus ook niet meer spreken van Gods expliciete leiding, dan is het vooral een eigen keuze, wellicht gemaakt op Gods voorwaarden voor een goede relatie, maar niet meer door God bestuurd dan andere dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 13:07

Hm, dat is niet geheel in lijn met het reformatorische idee dat alles een Goddelijke bedoeling heeft toch?
Hooguit benadruk ik wat anders ja :) ik ben denk ik ook niet zuiver reformatorisch :D

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 dec 2005 13:55

Hmm, heb meerdere relaties gehad, hoe moet ik dat zien? Soort oefenrondjes ofzo? Sindsdien ben ik er niet meer zo op om te zeggen dat God achter deze of gene relatie zit, tenzij de relaties per definitie niet als levenslang worden beschouwd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 14:25

Katlheen schreef:Hmm, heb meerdere relaties gehad, hoe moet ik dat zien? Soort oefenrondjes ofzo? Sindsdien ben ik er niet meer zo op om te zeggen dat God achter deze of gene relatie zit, tenzij de relaties per definitie niet als levenslang worden beschouwd.
Nee als keuzes van je eigen vrije wil waarmee God niet een directe bedoeling had? dat kan ook gewoon in een relatie die wel aanblijft (trouwen enzo), dat hoeft ook niet direct Gods leiding te zijn..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 16:34

En wat is dan wél Gods leiding? :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 16:38

Aragorn schreef:En wat is dan wél Gods leiding? :roll:
Dat hij dingen gebruikt om jou tot Hem te brengen :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 16:41

I don't believe in an interventionist God
But I know, darling, that you do
But if I did I would kneel down and ask Him
Not to intervene when it came to you
Not to touch a hair on your head
To leave you as you are
And if He felt He had to direct you
Then direct you into my arms

Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms

And I don't believe in the existence of angels
But looking at you I wonder if that's true
But if I did I would summon them together
And ask them to watch over you
To each burn a candle for you
To make bright and clear your path
And to walk, like Christ, in grace and love
And guide you into my arms

Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms

And I believe in Love
And I know that you do too
And I believe in some kind of path
That we can walk down, me and you
So keep your candles burning
And make her journey bright and pure
That she will keep returning
Always and evermore

Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms

*ik deel de mening van de zanger niet helemaal hoor* :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 16:43

Oh, maar niet om mij bij m'n vriendin te brengen dus. :)

Anyway, het maakt mij eigenlijk ook weinig uit of God het nu wel of niet zo bedoeld heeft. Ik weet voor mezelf dat ik me er goed bij voel en dat het goed is, dat vind ik belangrijker. Als God er ook een mening over zou hebben had ik dat vast wel gehoord.

Terug naar “Archief”