Getallen gezien in licht en donker 8-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 dec 2005 19:27

Dan nog wat raars(?), als ik vooruitkijk naar de komende week zeg maar, dan zie ik de dagen 'naast elkaar staan', als vakjes, en de ochtend begint onderaan. Hebben jullie dat dan ook?
(als ik zo nadenk doet het me eigenlijk wel erg veel denken aan groep 1 / 2...)

Nou néé, maar dát doet mij weer meer denken aan een examenrooster oid. 8)
Soort van traumatische ervaringen die blijven hangen misschien :P

Maaike

Berichtdoor Maaike » 27 dec 2005 19:34

Ik heb het al sinds ik kan tellen, en die getallenlijn werd steeds groter en groter, maar ik had toen nog geen examenrooster gezien :wink:

wave
Verkenner
Verkenner

Re: Getallen gezien in licht en donker 8-)

Berichtdoor wave » 27 dec 2005 21:42

Tobbe schreef:Op een of andere manier zie ik bij leeftijden altijd een soort getallenlijn in mijn hoofd waarop kleuren, en dan met name donker en licht, zich afwisselen. Bij de jaren tot en met vijf is het bijvoorbeeld altijd heel licht terwijl het dan steeds donkerder wordt met een climax bij elf waarna het weer op zijn lichtst is bij veertien etc.

Ik heb er pas een stuk over gelezen dat sommige mensen dat hebben. Hebben er hier ook mensen dergelijke voorstellingen bij getallen? En zo ja, op welke manier?

Het schijnt anderen namelijk altijd vrij bizar in de oren te klinken, het wonderlijke is ook dat ik precies kan aangeven waar het donker en licht is etc. Trouwens, vrijwel altijd is de climax in donkerheid een oneven getal (bijvoobeeld elf, negentien en zevenendertig)...

Ja, maar wel iets minder duidelijk als jij, als ik het zo begrijp... :) maar ik zie bijna overal kleuren in...dagen hebben kleuren, maar ook leeftijden, seizoenen, maanden, gevoelens hebben kleuren...

Een meisje uit mn examenklas had er een werkstuk overgemaakt, ze had alle dagen, weken etc...met lijnen en stippels weergegeven...goed, tklinkt vaag, maar twas erg origineel en mooi!! :D

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Getallen gezien in licht en donker 8-)

Berichtdoor Javaca » 27 dec 2005 22:41

wave schreef:
Tobbe schreef:Op een of andere manier zie ik bij leeftijden altijd een soort getallenlijn in mijn hoofd waarop kleuren, en dan met name donker en licht, zich afwisselen. Bij de jaren tot en met vijf is het bijvoorbeeld altijd heel licht terwijl het dan steeds donkerder wordt met een climax bij elf waarna het weer op zijn lichtst is bij veertien etc.

Ik heb er pas een stuk over gelezen dat sommige mensen dat hebben. Hebben er hier ook mensen dergelijke voorstellingen bij getallen? En zo ja, op welke manier?

Het schijnt anderen namelijk altijd vrij bizar in de oren te klinken, het wonderlijke is ook dat ik precies kan aangeven waar het donker en licht is etc. Trouwens, vrijwel altijd is de climax in donkerheid een oneven getal (bijvoobeeld elf, negentien en zevenendertig)...

Ja, maar wel iets minder duidelijk als jij, als ik het zo begrijp... :) maar ik zie bijna overal kleuren in...dagen hebben kleuren, maar ook leeftijden, seizoenen, maanden, gevoelens hebben kleuren...

Een meisje uit mn examenklas had er een werkstuk overgemaakt, ze had alle dagen, weken etc...met lijnen en stippels weergegeven...goed, tklinkt vaag, maar twas erg origineel en mooi!! :D

Dat van die dagen van de week bedacht ik me vandaag ook. Vroeger als klein kind had ik het sterker dan nu.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 27 dec 2005 22:50

Is dit geen vorm van synesthesie?

(Synesthesie is een neurologisch verschijnsel, waarbij twee of meer zintuigen samenwerken.)

Synesthesie is het verschijnsel dat wanneer een zintuig geprikkeld wordt, bijvoorbeeld men hoort de klank van een woord, men ook gewaarwordingen van een ander zintuig ervaart, men ziet bijvoorbeeld tegelijkertijd de kleur blauw. In dit geval 'hoort men kleuren' en dit noemt men kleurwoordsynesthesie. Ook andere combinaties van zintuiglijke overdracht komen voor. Sommigen ervaren vormen bij het proeven van gerechten, weer anderen horen klanken bij geuren enzovoort. De combinatie kleur-woord lijkt het meest voor te komen en is het meest wetenschappelijk vastgesteld.

Hoe vaak komt synesthesie voor? Volgens recente schattingen van onderzoekers komt synesthesie bij ongeveer 1 op de 20 personen voor. Het komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

(bron: synesthesie.nl)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 dec 2005 23:07

annvisser schreef:Is dit geen vorm van synesthesie?

(Synesthesie is een neurologisch verschijnsel, waarbij twee of meer zintuigen samenwerken.)

Synesthesie is het verschijnsel dat wanneer een zintuig geprikkeld wordt, bijvoorbeeld men hoort de klank van een woord, men ook gewaarwordingen van een ander zintuig ervaart, men ziet bijvoorbeeld tegelijkertijd de kleur blauw. In dit geval 'hoort men kleuren' en dit noemt men kleurwoordsynesthesie. Ook andere combinaties van zintuiglijke overdracht komen voor. Sommigen ervaren vormen bij het proeven van gerechten, weer anderen horen klanken bij geuren enzovoort. De combinatie kleur-woord lijkt het meest voor te komen en is het meest wetenschappelijk vastgesteld.

Hoe vaak komt synesthesie voor? Volgens recente schattingen van onderzoekers komt synesthesie bij ongeveer 1 op de 20 personen voor. Het komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

(bron: synesthesie.nl)

In hoeverre houd dit verband met (hoog) sensitiviteit?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 27 dec 2005 23:11

heeft er volgens mij een sterke band mee.. sensitiviteit, dat is toch fijngevoeligheid van de zintuigen? Het lijkt me dat dan sterk op elkaar reageert..

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 29 dec 2005 10:43

annvisser schreef:heeft er volgens mij een sterke band mee.. sensitiviteit, dat is toch fijngevoeligheid van de zintuigen? Het lijkt me dat dan sterk op elkaar reageert..

Ik kan alles zijn, maar ik ben iig géén HSP! Daar kan het niet aan liggen in mijn geval...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2005 11:14

Tobbe schreef:
annvisser schreef:heeft er volgens mij een sterke band mee.. sensitiviteit, dat is toch fijngevoeligheid van de zintuigen? Het lijkt me dat dan sterk op elkaar reageert..

Ik kan alles zijn, maar ik ben iig géén HSP! Daar kan het niet aan liggen in mijn geval...
Je bent ook geen HSP, daarom kun je nog wel hoog gevoelig zijn..

Ik heb eens een boek gelezen over Synesthesie dat ging over een verkrachting in een schuur, een meisje werd verkracht door 4 mannen het broertje van dat meisje zag dat van achter het stro. Twintig jaar later lokt hij die mannen een voor een naar een loods waar ook stro ligt, die geur is bij hem voor eeuwig gelinkt naar die verkrachting en dan wordt hij intens boos, en vermoord hij die mannen een voor een in die loods..

Volgens mij was het een boek van Baantjer :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 29 dec 2005 11:38

Raido schreef:
Tobbe schreef:

Verklaar u nader..

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 29 dec 2005 11:42

Raido schreef:
Tobbe schreef:

Ik heb eens een boek gelezen over Synesthesie dat ging over een verkrachting in een schuur, een meisje werd verkracht door 4 mannen het broertje van dat meisje zag dat van achter het stro. Twintig jaar later lokt hij die mannen een voor een naar een loods waar ook stro ligt, die geur is bij hem voor eeuwig gelinkt naar die verkrachting en dan wordt hij intens boos, en vermoord hij die mannen een voor een in die loods..

Volgens mij was het een boek van Baantjer :)

volgens mij ook :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2005 15:33

Verklaar u nader..
een HSP'er klinkt alsof je geen mens meer bent.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 29 dec 2005 18:30

Raido schreef:
Verklaar u nader..
een HSP'er klinkt alsof je geen mens meer bent.

Je bent geen mens meer maar een person :P . Ik ben niet hooggevoelig, dat bedoelde ik er mee...

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 29 dec 2005 20:16

En, hoe weet jij dat zo zeker dan?

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 29 dec 2005 20:58

nee, met alleen de eigenschap cijfers in kleuren of iets dergelijks, ben je idd geen HSP-patient :wink:
Maar het heeft in ieder geval wel te maken met synesthesie volgens mij..

Terug naar “Archief”