Muziek, tot Gods eer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 13 mar 2003 16:28

Waar gaat dat liedje heaven dan over wat weten wij nu van de hemel!
Zing er dan ook niet over. En ik weet zeker dat het niet over God gaat!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 mar 2003 16:31

Frederik, voor jou de songstekst:

Vers 1
OoOh...Thinking about our younger years
there only you and me we were young and wild and free
Now nothing can take you away from me
We've been down that road before
But thats over now
You keep, me coming back for more....

(Chorus)
Baby you're all that I want
When you're lying here in my arms
I'm finding it hard to believe we're in heaven
And love is all that I need and I found it there in your heart
It isn't to hard to see were in heaven....

Vers 2
OoOh... Once in your life you find someone
He will turn your world around
Pick you up when you're feeling down
Now nothin can change what you mean to me
There's alot that I can say just hold me now
Cause our love will light the way....

(Chorus)
It isn't to hard to see were in heaven.....

Vers 3
I've been waiting for so long
Something do right
Love to come along
Now my dreams are coming true
through the good times and the bad
I'll be standing there by you.........

(Chorus)
It isn't to hard to see were in heaven.....

OoOoOoOhhhhhhhh.........
OoOoOoOhhhhhhhh.........

We're in heaven.................................
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 mar 2003 16:33

(1)* Oftewel een lied kan geschreven zijn tot Zijn eer, maar kan dan nog net zo goed gezongen worden waarbij het Hem geen eer aandoet.
(2) En een lied niet geschreven om Hem eer te bewijzen, kan ook bezongen worden met een eerbaar gevoel.

* nummering is van mij

van beiden een voorbeeld:
(1) Een mooie duitse(?) legende:
Er was een dorp waar op kerstnacht altijd dezelfde man het "Ere zij God" zong. De man begon echter oud te worden, en zijn stem verloor zijn glans. De koorleider vond dit niet zo geweldig, maar ja, die oude man kon je het toch ook niet ontnemen.
Toen op een jaar was de oude man ziek, zodat hij absoluut niet kon zingen. De koorleider was er blij mee, want nu kon hij tenminste iemand anders vragen. Hij zocht de beste tenor uit zijn koor, en vroeg het hem te doen. De man was zeer vereerd met het verzoek.
Op de kerstavond deed hij zijn uiterste best en de mensen in de kerk waren vol verwondering: zo mooi was het nog nooit gezongen. Dit was een hele verbetering...
Die nacht kwam er een engel bij de koorleider. Hij vroeg: "Waarom is het "Ere zij God" niet gezongen?" "Niet gezongen?", vroeg de koorleider, "onze beste tenor heeft het gezongen!" "O, maar Boven is het niet gehoord," was het antwoord van de engel.

(2) Vanuit het leven van de dichteres van psalm 42 in de oude (1773) berijming komt nu niet echt naar voren dat ze christen was, maar hoeveel mensen zijn niet gesticht door deze psalm in deze berijming?

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 13 mar 2003 16:37

Volgens mij Rudolf wordt baby hier verheerlijkt en niet God!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 mar 2003 19:33

Thanx voor de voorbeelden TK :wink:

Het liedje heet dan wel heaven, maar is idd geen tekst mbt de hemel en eerder een geliefde.
Het gaat in dit geval ook meer om de oren van de luisteraar, dan de tekst van het liedje waar het probleem zou liggen lijkt mij.
sol lucet omnibus

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 mar 2003 09:33

Het leuke van een forum is dat bepaalde onerwerpen geregeld terugkomen. Onderstaande schreef ik een tijd terug als reactie op het standpunt van Vreugdenhil in de vraag en antwoord rubriek. Komt ie.

Vreugdenhil zet in met het intrappen van een open deur: "Ten eerste, als je buiten Christus bent is alles mis en in gevaar."
Wellicht een waarheid als een koe, maar ik zie even niet in waarom dit nou specifiek bij een vraag over muziek genoemd moet worden. Je kunt elke vraag immers wel met dit voorbehoud beginnen? Maar goed, ik zal niet op elke slak zout leggen...

Wat daarop volgt is wel op muziek te betrekken, ook al raakt het aan veel meer zaken: "Vaak houden we ons zelf voor de gek, door bijvoorbeeld als we een muzieksoort te gek vinden en we horen daar ook nog door ons goedgekeurde teksten in, dan denken we dat het God wel behagen kan.Maar we keren de zaak dan eigenlijk om. Eigenlijk moet het zo zijn dat we verwonderd en vervuld zijn met de liefde tot de Heere en dat we vanuit die gestalte muziek luisteren en spelen tot Gods eer."

Hij onderbouwt dit met 1 Korinthe 10:31: "Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."

Alweer een waarheid als een koe, maar....ik heb een tweetal bezwaren bij deze insteek. Mijn eerste bezwaar is vooral van praktische aard. Hoe moet ik me dat voorstellen: vanuit het verwonderd en vervuld zijn van de liefde tot God muziek luisteren? En waarom moet het zo hoog gespeeld worden? Persoonlijk luister ik naar muziek omdat ik van muziek geniet. Ik vind het gewoon lekker, om het maar eens simpel te zeggen. Net zoals ik een wijntje of een gebakje op zijn tijd 'gewoon lekker' vind. Geen mens echter die me verteld, dat ik van dat gebakje moet genieten vanuit een gestalte van verwondering en vervuld zijn van Gods liefde... Groot kans dat iemand er aanstoot aan zou nemen als ik dat zo zou zeggen. Die kans is helemaal groot als ik die gestalte van verwondering en vervuld zijn van Gods liefde zou betrekken op de lichamelijke liefde tussen man en vrouw. "Ik heb gisteravond gevreeën tot eer van God", hoor je het jezelf al zeggen? Niet dat dat niet kan, om misschien zelfs wel moet, maar het klinkt enigszins bizar om dat zo expliciet als voorwaarde te noemen.

Ik herinner me nog een bijbelstudie met ds. Baas of Baars (dat vergeet ik steeds), waarin deze de vraag stelde of je een gezelschapsspel kon spelen tot eer van God. Er waren er maar weinig die dachten dat dat mogelijk was, maar volgens de dominee kon dat prima. Paulus roept ons immers op om ALLES wat we doen tot eer van God te doen? Hoe dat dan werkt: een spel tot eer van God doen? Ik weet het niet, maar ik geloof vast dat als ik op de jeugdclub een spel met de jongelui doe, dat dit dan tot eer van God is. Als je dus zou stellen dat ook het luisteren van muziek tot eer van God moet zijn, dan kan ik daar prima in mee. Het wordt alleen een beetje vreemd als je dat expliciet als voorwaarde gaat vermelden: en nu ga ik tot eer van God muziek luisteren. Of: nu ga ik tot eer van God dit gebakje eten....

Ik bedoel dat helemaal niet spottend, maar ik wil enkel aangeven dat blijkbaar het luisteren naar muziek van een heel andere orde is. Waarom dat zo is vermeldt Vreugdenhil jammer genoeg niet...

Mijn tweede bezwaar is wat theologischer. Vreugdenhil stelt verderop nl: Verder ben ik van mening dat God niet geëerd wil worden met een muzieksoort die de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis.

Juist in het licht van 1 Kor. 10 is dit een vreemde uitspraak. Op het eerste gezicht misschien niet: dat God van zo'n muzieksoort niet gediend is, zou je je voor kunnen stellen. In 1 Kor. 10 betoogt Paulus m.i. echter precies het tegenovergestelde. Hij heeft het daar o.a. over vlees dat geofferd is aan de afgoden. In de lijn van Vreugdenhil zou je dan verwachten dat Paulus zou zeggen: "Verder ben ik van mening dat God niet geëerd wil worden met vlees dat de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis."

Dat vlees is gewijd aan afgoden en daarmee ten diepste aan Satan, nietwaar? Wat zou er logischer zijn dan het eten van dat soort vlees te verbieden? Vreemd genoeg is dat niet wat Paulus zegt. Hij stelt dat het geen probleem is om dat vlees te eten. Als je met een oprecht geweten dat vlees kunt eten, doet dat niets af aan de eer van God. Of je nou wel of niet eet, stelt hij, doe het tot eer van God.

Ik ben benieuwd naar de Vreugdenhils motieven om de strekking van Paulus' uitspraak 180 graden om te draaien. Of denkt hij soms dat door de heidense offerdiensten Satan de mensen niet probeerde te strikken? M.i. maakt Paulus hier duidelijk dat het niet om het ding an sich gaat (of dat nu vlees is of een muzieksoort), maar om de reden en de manier waarop je het gebruikt. En dan zijn we weer terug bij die houding die we eerder noemden...

Nog wat kleine bezwaren tot besluit.

Vreugdenhil: Al deze muzieksoorten leiden bij de meeste mensen in de wereld tot grof drank- en drugsmisbruik en een goddeloze levensstijl.

Dat lijkt me een gedurfde uitspraak. Drank- en drugsmisbruik gaan inderdaad vaak samen met diverse muzieksoorten. Maar om nou te zeggen dat die muziek de oorzaak is van dat misbruik? Dat lijkt me een pseudo-wetenschappelijke bewering, die verdraaid lastig te onderbouwen zal zijn.

Vreugdenhil: Muzikanten uit Amerika die tot geloof zijn gekomen waarschuwen zeer nadrukkelijk dat er in hedendaagse muziekstijlen (zoals hiervoor genoemd ) demonische krachten aan het werk zijn.

Ik zal niet ontkennen dat dergelijke demonische machten gebruik maken van bepaalde muziekstijlen. De vraag is echter of dit het gebruik van deze muziekstijlen per definitie uitsluit. Er zijn voldoende muzikanten uit Amerika die die demonische machten net zo goed onderkennen, maar toch van mening zijn dat ze met moderne muziek God kunnen eren. Zijn deze artiesten dan misschien nog nooit écht tot geloof gekomen?

Vreugdenhil: Natuurlijk zullen er groepen (band's) zijn die het echt menen met bijvoorbeeld gospelrock of gospelhouse, enz. Maar naar mijn bescheiden mening is het heel gevaarlijk. Het is als het lopen op het randje van de afgrond.

Jammer dat hij niet aangeeft waarom het, naar zijn bescheiden mening, lopen op het randje van de afgrond is. Zijn er zo veel gevallen bekend van mensen die door b.v. christelijke rockmuziek onder invloed van Satan zijn gekomen? Of bedoelt hij misschien dat de stap van gospelrock naar 'gewone' rock niet zo groot is, met alle gevolgen van dien? Daar zou ik me nog wat bij voor kunnen stellen, maar waarom noemt hij dat dan verder niet? De argumenten die hij wel naar voren brengt zetten volgens mij weinig zoden aan de dijk.

Tenslotte: het gaat me er niet om Vreugdenhil aan de gospelrock te krijgen. Als hij het gevoel heeft dat hij daar beter van vandaan kan blijven, dan lijkt me dat voor hem de beste weg. Een ieder zij voor zichzelf ten volle overtuigd... Maar breng dan niet je persoonlijke mening als een objectief bijbels te onderbouwen standpunt, dat gaat me net een stapje te ver...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 17 mar 2003 09:59

Hartelijk dank mannen (en vrouwen) voor jullie reacties. Kon er wat mee!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2003 11:41

volgens mij moet je als het over muziek gaat dicht bij jezelf en de bijbel blijven. Niet e muziek van een ander proberen af te raden. Ik wil uitgaan van de volgende standpunten:

1. God vindt muziek te gek gaaf! Hij heeft door Mozes heen immers het eerste orkest samnen gesteld
2. muziek is een taal die God gebruikt om mensen te bereiken (veel profeten vroegen om een lier voordat ze begonnen te profeteren, daaruit maak ik op dat profeten zongen/rapten.
3. muziek is een taal die satan gebruikt om mensen te bereiken.
4. God geeft ons zijn Geest en als we geestelijk leven kunnen we op die manier wetenwat God wel of niet fijn vindt. Onze geest is dan afgestemt op Gods Geest. (niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij). Zo kunnen we ook aanvoelen wat er mis is met bepaalde muziek en er zodoende van afblijven.
5. God is een God van vrijheid en wij mogen de vrijheid gebruiken om Hem te dienen en mensen tot God te leiden: wees creatief met de mogelijkheden die God gegeven heeft! probeer produktief te zijn inplaats van reductief.
6. overwin het kwade door het goede. Dus: niet het kwaade afkraken, maar een fijn opbouwend alternatief bieden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mar 2003 22:23

De belangrijkste vraag die je denk ik moet beatwoorden is:

Welke muziek kan jij voor God verantwoorden.
Dit ligt denk ik meer persoonlijk.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 14:19

hijwel schreef:De belangrijkste vraag die je denk ik moet beatwoorden is:

Welke muziek kan jij voor God verantwoorden.
Dit ligt denk ik meer persoonlijk.

dat vraag ik mij af hoor. we lezen toch allemaal dezelfde bijbel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2003 19:43

Staat er wat in de bijbel of de muziek keuze..
God heeft jou en iedereen ook een geweten gegeven.
Niet aleen de bijbel.

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 19:49

euh, lieve vriend,

ik bedoel dat we op grond vna de bijbel dezelfde normen en waarden zouden moeten hebben en dat er dus niet zo veel te praten valt over persoonlijke smaak.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2003 20:01

Allerliefste vriend :D

niet alle normen en waarden zijn uit de bijbel te halen...

Om dat er verschillende opvattingen zijn over verschillende texten zijn er ook verschillende gewetens
De ene kan met een ander opvatting meer verantwoorden voor God dan de andere dus het gaat er volgens mij wel over het volgen van je geweten zolang je niks kan vinden in de bijbel.
Er zijn ook verschillende wegen tot de weg naar Christus.
Mensen in afrika kunnen met een andere muziek keuze ook de weg naar Christus vinden.

Welke normen en waarden zou jij willen hanteren op grond van de bijbel.

Ik heb het niet echt over smaak trouwens meer over je geweten.

[/i]

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 20:13

maar nog lievere schat, dan moet je een andere topic openen volgens mij!!!!

oVer het geweten is een hoop te vertellen lijk tmij!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2003 20:23

Alerliefste en hardverwarmende schat.

Ben je het nou zomaar met mij eens. Dat de muziek keuze toch wel gedeeltelijk afhankelijk is van je geweten.

Als je het daarmee eens bent hoef ik natuurlijk ook geen nieuwe topic te starten

joris schreef:maar nog lievere schat, dan moet je een andere topic openen volgens mij!!!!

oVer het geweten is een hoop te vertellen lijk tmij!

Terug naar “Archief”