naomi schreef:Even een vraag tussendoor: wat is het nut van dogma's? Waarom hebben wij dogma's zo hard nodig.
Ik moet zeggen dat ik in zijn geheel niet bezig ben met dogma's en er ook een gevaar in vind zitten. Het gevaar van dogma's lijkt mij dat het misschien wel een waarheid kan zijn en gebaseerd op de bijbel, maar toch heel eenzijdig. We hebben een bijbel, een heleboel hoodstukken e.d. Die is compleet, waarom moeten we dogma's "maken"? We hebben de bijbel toch en dat is toch niet voor niets zo'n dikke verzameling van boeken?
De dogmatiek is eigenlijk niks meer dan onze eigen verwoording van de geloofsleer.
Het nut van dogmatiek ligt denk ik in het helder verwoorden van bepaalde zaken en lijnen die in de Bijbel te vinden zijn.
Het gevaar is om gemakzuchtig bij die dogma's te gaan leven, en de Bijbel er zelf minder op te onderzoeken. Er treedt dan een soort van versimpeling op, en dat doet juist afbreuk aan het werkelijk begrijpen van de geloofsleer. De dogma's worden pas goed begrepen als je de bronnen goed kent waaruit ze voortgekomen zijn, het OT en het NT dus.
naomi schreef:Ik heb het idee dat dogma's je passief kunnen maken in het onderzoeken van de bijbel, want je "kent de waarheid al".
Dat denk ik dus ook. Ik denk dat er nogal wat christenen zijn die meer bij een dogmatisch systeem leven dan bij het levende getuigenis van de Bijbel, en dat werkt niet.
Het is de kunst om de dogma's goed te gebruiken: in het besef dat zij voortkomen uit een bron, de Bijbel. Dat zij weergeven wat daarin staat, en dat zij dus geen bron op zichzelf vormen. Dat je niet mag redeneren vanuit de dogma's zelf. Want als je dat gaat doen, krijg je volgens mij een problematiek zoals je die heden tendage in de Gereformeerde Gemeenten volop aantreft, om eens een voorbeeld te noemen.