orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 mar 2003 11:08

Rudolf Meuser schreef:orgel neemt ook thuis een grote plaats in bij refo's, is dat ook niet een beetje vreemd?

tis een heilig instrument.... voor sommige mensen :mrgreen:

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 11:09

Belachelijk! Als je dan die Martin Mans hoort kreunen achter z'n orgel: refo-house
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 mar 2003 11:12

...terug naar het onderwerp:

Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 11:15

een orgel heeft een zware klank! Overheerst iig wel!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2003 11:24

Ik heb weleens een bomvolle kerk begeleid bij de zang van verschillende soorten liederen, ook psalmen. Ik speelde blokfluit, met versterking en een ander speelde piano. Dat ging heel goed... En een band kan ook hard genoeg spelen door middel van versterkers.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 11:56

Lalage schreef:Ik heb weleens een bomvolle kerk begeleid bij de zang van verschillende soorten liederen, ook psalmen. Ik speelde blokfluit, met versterking en een ander speelde piano. Dat ging heel goed... En een band kan ook hard genoeg spelen door middel van versterkers.

Ja maar een zingende groep heeft steun nodig, lees: breedte en draagkracht, geen schreeuwend volume. Ik wist dat dit gezegd ging worden. Ik heb andere ervaringen met het begeleiden van een grote groep met uitversterkte instrumenten. Maar dan krijg je de discussie over wat goed gaan is.

Over de orgels in de huiskamer. Die dingen staan daar vaak met een aantal doelen. Veel gezinnen wilden thuis zingen en vinden dat prettig onder instrumentbegeleiding te doen, het harmonium werd vervangen door het EO (elect. orgel, niet de omroep :D ); anderen wilden een verantwoorde hobby, wat dat dan ook wezen mag, en kozen voor een instrument waarop ze klassiek/religieus konden spelen; organisten moeten ook oefenen; misschien vindt men het wel gewoon mooi.

Voordat Meuser begint te zeuren, ik signaleer alleen, het is niet mijn mening m.b.t. die orgels in de huiskamer. En dan het erbij slepen van Martin Mans, heel fijn, maar je maakt geen punt, in hoeveel huiskamers van de door jou bedoelde mensen, heeft hij achter het orgel zitten kreunen en steunen? Precies! Typische Meuser-retoriek.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: orgel

Berichtdoor Maranatha » 12 mar 2003 15:25

Lalage schreef:Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Ja dat is wel vreemd, want de liederen, die ze erbij zingen komen totaal niet overeen met de realiteit. Neem bv psalm 150, daar worden op zijn minst al 6 verschillende instrumenten genoemd.
1 Halleluja. Looft God in zijn heiligdom, looft Hem in zijn machtig uitspansel;
2 looft Hem om zijn machtige daden, looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
3 Looft Hem met bazuingeschal, looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans, looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen, looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE . Halleluja.

Tevens dat wij de Eeuwige kunen loven in reidans. Zie je dat al gebeuren in een kerk, dansen?

Het orgel is trouwens een vinding van na 1500 na chr. Het is dus erg vreemd dat ze dat hard zouden kunnen maken met de bijbel, dat je de Eeuwige alleen moet loven met het orgel. Trouwens niks kwaads over het orgel, want ik mag graag luisteren naar de schitterende klanken, die dit instrument voortbrengt. En het brengt de eeuwige net zo veel eer als elk ander instrument.

Dit is echt weer zo'n waardeloos onderwerp, waarmee binnen de kerken en gemeentes zoveel goeds om zeep is geholpen.
Het enige wat er mee is bereikt dat de duivel weer gewonnen heeft en de 'christenen' zich weer bezig houden met dingen die geen betrekking hebben op de bijbel of over de Eeuwige.

Mijn advies aan jullie stop met te discussieren over dit soort onderwerpen. Het is echt gebakken lucht.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Simson

Berichtdoor Simson » 13 mar 2003 21:13

jaop schreef:uit den boze... beetje wrang gekozen ;) een anekdote vermeldt overigens dat in de schotse kerken orgels vroeger geweerd werden als satans fluitenkasten.
Waarom het orgel wel, en andere instrumenten niet? Na de reformatie is er, vooral in de calvinistische lijn, gekozen voor een sobere, ingetogen liturgie. Daarin heeft muziek geen bijzondere plaats( in de lutherse lijn is dat inderdaad anders) en ook andere kunstvormen worden vanaf dat moment geweerd, logischerwijs. het verband hiertussen wordt aardig uitgelegd in de stone-lezingen van Kuyper, zojuist opnieuw uitgegeven
dat het orgel ondanks die lijn van soberheid toch een plaats heeft gekregen binnen de eredienst, is dan ook uitsluitend uit praktische overwegingen: de gemeentezang begeleiden en stimuleren. Dat daar geen geschikter instrument voor is, qua draagkracht, maar ook in verband met soberheid, lijkt me op het eerste gezicht in elk geval duidelijk.
maar misschien zie ik het verkeerd?

Vroeger werd in "onze" kerken gebeden of de boten/ schepen met orgels zouden zinken!!!
Vraag aan oma of anderen die oud zijn

Mzzl,
Simson

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 mar 2003 12:54

Belachelijk. Het is dat ik je niet goed genoeg ken om het recht te hebben dit te beweren, maar anders zou ik zeggen: je kletst uit je nek. Zeker in oma's tijd was het orgel in de wijde breedte van de reformatorische kerken al lang en breed geaccepteerd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 14 mar 2003 13:13

Traditie dus. Een ander instrument kan best!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 mar 2003 14:39

Rudolf Meuser schreef:Traditie dus. Een ander instrument kan best!

Ja inderdaad traditie, en dan nu even nagaan waarom die traditie is ontstaan, juist omdat dit instrument bij uitstek geschikt is voor het begeleiden van de zang van grote groepen en in die zin staan om praktische redenen in veel kerken nog zulke instrumenten.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2003 15:50

LAten we eerlijk wezen het was gewoon een draaiorgel en daarin zaten alle instrumenten. De spelien waren gewoon op.
Er ware gewoon niet genoeg lieden die op instrumenten konden spelen, en voor een orgel heb je maar 1 speler nodig.
Plus dan nog eens de soberheid. Alhoewel ik af en toe vind dat de organist zichzelf wel graag hoort spelen en de gemeent niet meer te horen is. Maar dat is weer een ander probleem.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 14 mar 2003 15:59

Tja dan kom je met de vraag (misschien voor een andere topic) van.....

Het bespelen van een orgel (/piano)

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 mar 2003 16:09

anna schreef:Tja dan kom je met de vraag (misschien voor een andere topic) van.....

Het bespelen van een orgel (/piano)

Niets zo moeilijk als op een artistiek verantwoorde, bescheiden en goede wijze kerkmuziek maken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2003 16:09

Soms zitten er wel heel Christelijke organisten achter het orgel hoor, van die mensen van wie de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet.

Terug naar “Archief”