Computergames niet onschuldig!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 17:23

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 17:33

Jerryman schreef:Jazeker zijn veel dingen terug te brengen naar de zondeval. Dan blijkt pas hoe verkeerd bepaalde dingen kunnen zijn. Moeten spelbeelden op de PC ook niet steeds realistischer worden wil het aangenaam blijven om te blijven spelen? Waar ligt het punt van verzadiging?

Tja de graphics worden inderdaad telkens verbeterd. Maar is dat niet met alles zo? Steeds snellere computers enz. De ontwikkeling gaat door, niet alleen in de game industrie. Ik heb geen idee waar het punt van verzadeging ligt, er moet toch een keer een moment komen dat men niet hoger meer komt?
Even terugkomend op die WO II spellen:
Waarom zouden wij lust moeten vinden in het nabootsen van het vermoorden van mensen?Gij zult niet doodslaan, dat geldt toch zeker niet alleen voor de ECHTE daad, maar ook voor de gedachte?

Het spijt me maar ik zie een groot verschil tussen iemand werkelijk vermoorden, een mens van vlees en bloed, dan pixels op een scherm.
Of dat ook een overtreding is van het gebod ''gij zult niet doden''. --> volgens mij verwijst dat naar mensen van vlees en bloed. net zo goed het denken eraan. het is mens tov mens. In een spel heb je niemand voor je met een ziel.

Waarom zouden wij de WO II moeten nabootsen? Wat voor positieve invloed heeft dat (ook in geestelijke zin)?

Tja je bent zelf ook gamer (geweest). Het zal bij ieder wel verschillen.
Of het postitieve invloed heeft in geestelijke zin: nou nee.

Ik blijf altijd bij alles maar afvragen: wat is het doel? Is dat het Doel?

Hoe bedoel je?

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 09 nov 2005 17:45

Ik heb nogal eens het gevoel om eens lekker af te reageren, na het studeren. En na een potje Cod2 en battlefield lucht dat gewoon lekker op. Ik zie er eigenlijk niet veel verkeerds in.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 18:08

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 18:34

vraag jij je dat af bij alles? als je naar de wc gaat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 18:34

Daar herken me eerlijk gezegt niet in. Misschien dat dat wel mee kan spelen als je online speelde, dat deed en doe ik eigelijk nooit. :wink:

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 18:42

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 09 nov 2005 20:09

Jerryman schreef:
Even terugkomend op die WO II spellen:
Waarom zouden wij lust moeten vinden in het nabootsen van het vermoorden van mensen?Gij zult niet doodslaan, dat geldt toch zeker niet alleen voor de ECHTE daad, maar ook voor de gedachte?

Het spijt me maar ik zie een groot verschil tussen iemand werkelijk vermoorden, een mens van vlees en bloed, dan pixels op een scherm.
Of dat ook een overtreding is van het gebod ''gij zult niet doden''. --> volgens mij verwijst dat naar mensen van vlees en bloed. net zo goed het denken eraan. het is mens tov mens. In een spel heb je niemand voor je met een ziel.

Ja, daar heb je gelijk in.. Maar is de intentie niet je eigen IK? Je moet zelf zo hoog mogelijk scoren.. je eigen imago staat op het spel. Er zelf beter van worden. Is dat ook vaak niet juist hetgene waar het om draait in een echte moord? Je eigen IK? Is dan de strekking niet hetzelfde, ook al is er geen ziel bij betrokken?

Ja oke daar heb je dan ook wel gelijk in, maar op dat moment besef je dat gewoon niet.Of denk je als je battlefield speelt, shit weer iemand vermoord daar moet ik niet aan denken nee toch?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2005 21:59

Jerryman schreef:Het hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. Maar wat voor spel doen wij en met wat voor doel spelen wij het spel? In wat voor leefwereld kom je terecht? Ik heb ook veel spellen gedaan in het recente verleden die gerelateerd waren aan moord en doodslag (Battlefield 1942, Medal of Honor etc). Nu ik er de laatste tijd serieuzer over na ga denken stel ik mijzelf wel eens de vraag : Zijn schietspellen (moord & doodslag) ook geen gevolg van de zondeval? Maken wij dan geen lust van iets waarvan God ten diepste heel erg verdriet heeft?

Precies. En als je eerlijk naar jezelf kijkt zul je vaak moeten concluderen dat het doel ontspanning is en dat theorieën aangaande het uitleven van moordlust en het zo hoog mogelijk laten scoren van het eigen ik in de praktijk niet op blijken te gaan. Of zullen we de kindertjes ook maar niet meer stimuleren hun best te doen op school en tijdens het voetballen?

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 22:22

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 22:55

Voetballen en school zijn een heel ander verhaal. Ontspanning vinden in het doodschieten van is nog wel heel iets anders tog? Niet iedere vorm van ontspanning is Bijbels verantwoord..
Ik heb nog nooit iemand vermoord, of dood geschoten.. wat is je punt?

Voetbal is oorlog!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 09 nov 2005 23:10

Jerryman schreef:Ik blijf altijd bij alles maar afvragen: wat is het doel? Is dat het Doel?

Als je dat blijft doen, dan kom je nergens meer en kun je niks meer doen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2005 00:08

Big Mac schreef:
Jerryman schreef:Ik blijf altijd bij alles maar afvragen: wat is het doel? Is dat het Doel?

Dat is geen argument natuurlijk.

Bovendien is het ook niet waar. Als je maar serieus kijkt naar het doel van iets en ook ontspanning als een aanvaardbaar doel ziet ipv het soort loze beweringen dat Jerryman hier uit.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 10 nov 2005 08:47

Big Mac schreef:

Nix meer doen? haha, zoveel :) Je moet het alleen wel willen zien.

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 10 nov 2005 08:53

Ik ben zelf sinds kort gestopt met het spelen van bepaalde games, het gaat hier vooral om games als COD BF2 etc gebaseerd op oorlog dus.

Natuurlijk kan het gezien als ontspanning, en dat kan ik me ook erg goed voorstellen, want dat vond ik dus ook.

Maar ik heb eigenlijk nu meer zoiets van joh dat spel is wel gebaseerd op een waar verhaal (WO2), en dat was echt niet prettig, en wij hebben er nu een lolletje om met dit leuke ontspannende spelletje. (heeft de oorlog toch nog iets goeds gebracht, ontspanning voor de 20e eeuw)..

Het zou namelijk (iig voor mij) ook niet normaal zijn om nu in Irak te gaan zitten en daar (War on IRAK) games te spelen. Ze hebben het namelijk net meegemaakt, en de aanslagen zijn er nog in volle gang, dus die mensen kunnen er vast niet zo goed over. (Omdat het namelijk hartstikke erge gebeurtenissen zijn).

Maar goed dit is alleen mijn persoonlijke insteek waarom ik gamen (voornamelijk oorlog spellen) niet juist vind.

Daarnaast kan gamen opzich wel heel goed en is het eigenlijk net als alle dingen, doe het met mate want teveel gamen maakt mensen echt kapot.

Grtz Bart
Christianity without discipleship is always Christianity without Christ.

Terug naar “Archief”