Bloedworst en balkenbrij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 mar 2003 21:37

ha, grappig Edge,

toen ik de vorige reactie schreef dacht ik eerst ook dat Petrus niet echt gegeten heeft en dat het puur symbolisch bedoeld was. Maar toch denk ik u dat dat niet zo is. in handelingen 11 lees ik het verslag wat Petrus doet aan de gelovigen in Jeruzalem. daar noemt hij weer expliciet het eten en Gods reactie: wat God rein heeft verklard, mag jij niet als uitgesloten beschouwen. het was een visieon, dus petrus heeft niet echt gegeten denk ik. hEt was een soort 'gelijkenis'. Maar waarschijnlijk wel door te trekken, waarom niet?

Dat de wet niet afgeschaft wordt in matteus 4, leuk discussiepunt. ik denk dat je de zin ervoor goed moet lezen: ik ben gekomen om ze hun volle betekenis te geven. Maar de eetregels zijn leefregels en die maakten niet direct deel uit van de 10 geboden volgens mij. Jezus gaat in matheus 4 wel alle tien geboden bij langs (met uitzondering van hetsabbatsgebod, gelukkig)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 15 mar 2003 21:52

joris schreef:Dat de wet niet afgeschaft wordt in matteus 4, leuk discussiepunt. ik denk dat je de zin ervoor goed moet lezen: ik ben gekomen om ze hun volle betekenis te geven. Maar de eetregels zijn leefregels en die maakten niet direct deel uit van de 10 geboden volgens mij. Jezus gaat in matheus 4 wel alle tien geboden bij langs (met uitzondering van hetsabbatsgebod, gelukkig)

De wet is volgens mij ook alle andere regels, maar dat weet ik niet zeker. Ik zal het op dit forum even aan Kena moeten vragen (die is messiasbelijdende Jood). Wat Jezus mijns inziens heeft vervuld, zijn de offerwetten. De Joden moesten zich aan die regeltjes houden, en als het niet lukte moesten ze offeren.

Jezus heeft de wet vervuld zodanig dat je die wet niet meer als een juk hoeft te dragen. Maar... als je steeds dichter bij God gaat leven, ga je je automatisch (uit liefde) meer naar die regels leven. Zou ik dat zo kunnen zien, denk je?

Ps.: Ik waardeer je bijdrage, je zet me wel aan de bijbelstudie! (=tof!) :D
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 15 mar 2003 23:09

een mooi boek over de wet is "gij geheel anders"van Meint Roelof van de Berg. KEn je die? heel duidelijk geschreven en volgens mij erg goed.

nader tot God, en Hij zal tot u naderen is mijn lievelingstekst, jacobus 4. En uitervaring weet ik : een waarheid als twee koeien!

de rest van je reactie, edge, ga ik nog effe over nadenken.

bedankt voor het complimentje!

joris

Berichtdoor joris » 16 mar 2003 14:52

euh, ik heb mijn werkbijbel met onderstreepsels in de gemeente laten liggen, dus ik kan effe niet zo snel dat op zoeken wat ik wilde opzoeken in antwoord op Edge :( Maar goed.

ik denk inderdaad dat de wet vervuld is. We zijn gestorven in Christus dus is het testament, de wet, al geopend door de Notaris. Omdat we gestorven zijn hebben we geen alst meer van de wet!!!! Voor de wet zijn we gestorven want we zijn gestorven met Christus. Christus heeft de wet vervuld, Hij heeft de straf gedragen. (wij waren immers zondig en konden zonder de wet als richtlijn niet leven zoals God dat graag zag, daarom hebben we de wet gekregen) maar nu is de straf op onze zonde gedragen door Jezus. Dus hoeven wi niet meer te boeten, dus is het weer mogelijk om te leven op een manier zoals God het had bedoeld.
De Geest heeft de wet in je hart geschreven, daarom zijn we immers ook de tempel van de Heilige Geest.

De wet hoorde bij het vleselijk verbond wat God met abraham gesloten heeft: uit jouw zal de christus voortkomen. Nu hebben we een geestelijk verbond!
Door dat de Geest in je hart wil wonen (heb je Hem al uitgenodigd?) kan je nu dicht bij God leven en weer kiezen voor het goede.

Iemand die in het vlees is, kan alleen vleselijk leven. Iemand die geestleijk is , kan geestelijk leven maar ook vleselijk leven. Blijvend vleselijk leven is zonde en dooft de Geest.
Probeer geestelijk te leven met de hulp van de Geest!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 mar 2003 15:18

TheEdge schreef:........Maar.... nou las ik vanavond in Mattheus 5:18 dat Jezus zelf zegt dat de wet onveranderd blijft en dat je de wet moet blijven onderhouden. Hoe rijm ik dat dan met wat Paulus zegt?

Als je de wetten van God kunt zien als liefdevolle leefregels, is het toch niet moeilijk om je aan een aantal spijswetten te houden?
Natuurlijk mogen we alles eten, maar omdat ik Hem vertrouw eet ik niet alles.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 mar 2003 13:31

Cathy schreef:
TheEdge schreef:........Maar.... nou las ik vanavond in Mattheus 5:18 dat Jezus zelf zegt dat de wet onveranderd blijft en dat je de wet moet blijven onderhouden. Hoe rijm ik dat dan met wat Paulus zegt?

Als je de wetten van God kunt zien als liefdevolle leefregels, is het toch niet moeilijk om je aan een aantal spijswetten te houden?
Natuurlijk mogen we alles eten, maar omdat ik Hem vertrouw eet ik niet alles.

Wat eet je dan zoal niet?
Geen varkensvlees lukt me wel, er zijn genoeg alternatieven.
Maar voor de rest weet ik het eignelijk niet zo goed.
Ik eet ook geen biologische produkten, terwijl een christen juist biologische produkten zou moeten stimulerne, toch?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”