tips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2005 15:03

Och, uiteindelijk zeg ik er wel wat van hoor ;) Gelukkig geniet ik meestal heel erg van knuffelen, woei ik ben een knuffelbeest :)
Maar met gemeenschap heb ik nog geen problemen, omdat we dat nog niet hebben ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 15:06

Lalage schreef:Och, uiteindelijk zeg ik er wel wat van hoor ;) Gelukkig geniet ik meestal heel erg van knuffelen, woei ik ben een knuffelbeest :)
Wat mij persoonlijk wel moeilijk lijkt in het begin is om aan te duiden wat je wel fijn en niet fijn vind... omdat het totaal nieuw voor je is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2005 00:42

Raido schreef:
Lalage schreef:Och, uiteindelijk zeg ik er wel wat van hoor ;) Gelukkig geniet ik meestal heel erg van knuffelen, woei ik ben een knuffelbeest :)
Wat mij persoonlijk wel moeilijk lijkt in het begin is om aan te duiden wat je wel fijn en niet fijn vind... omdat het totaal nieuw voor je is.

Mjah, gewoon een kwestie van experimenteren toch? :) Maar idd, voor je kunt zeggen wat je wel en niet fijn vindt moet je wel weten wat dat is.

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Liefde moet je leren-zei de dominee al tegen ons-maar ho

Berichtdoor *Annet* » 29 okt 2005 23:52

Roechama schreef:We zijn allebei zonder ervaring - het vrijen blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Wat zouden we volgens u / jou moeten doen om te leren vrijen? Wie heeft er goede (christelijk-medische) literatuurtips? Ik vind het eigenlijk de taak van de man om zich daar in te verdiepen, maar hij heeft een drukke baan... Ik heb wel enkele boekjes tijdens de verkeringstijd gelezen, maar die gingen in het algemeen over hoe elkaar te dienen, over het christelijk huwelijk.

Ik vraag om literatuurtips om het gesprek niet al te concreet te hoeven voeren. Of hoeft die omzichtigheid niet?

Vrijen leer je in de praktijk, hoe beter je elkaar en elkaars lichaam leert kennen hoe leuker het word!

Ik denk als je het met een boekje vol voorbeelden of theoretische verhalen gaat proberen dat het technisch wel eens erg ingewikkeld word, maar misschien kan je dan juist ook wel erg lachen.

Waarom zou het een taak van de man zijn? Je moet het toch met elkaar fijn hebben?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 okt 2005 11:33

ik heb even gesneden in dit topic.. laten we het nu houden bij het onderwerp van de topicstarter!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 okt 2005 11:39

Raido schreef:

Hmz. Iets voelt toch fijn of niet? Ook al is het nieuw?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 31 okt 2005 14:15

Lijkt mij een beetje raar om er boekjes over te moeten gaan lezen...
Zoiets kom je toch samen achter? Je gaat gewoon dingen proberen, vraagt wat zij/hij fijn vind en wat niet en houdt daar rekening mee.
Lijkt me leuker dan samen in bed van die standaard dingen uit een boekje gaan proberen. Dan komt het ook zo plichtmatig over lijkt me.
Nee, ik redt het zonder boekjes ook wel. Zeker als je al 4 jaar verkering hebt gehad. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2005 14:22

nou Annet en Markie, de topicstartster geeft nou juist aan dat het niet altijd helemaal vanzelf gaat. Dus dan kan het handig zijn om eens te lezen hoe anderen daarmee omgaan. Ik vind het juist goed dat er boeken over bestaan. Natuurlijk probeer je het eerst zelf uit te vinden, maar blijkbaar lukt dat niet altijd naar tevredenheid.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 01 nov 2005 10:40

-Doe vooral rustig aan.
-Als je ineens van niets naar 'all the way' gaat is dat volgens mij een veel te grote stap. Bouw het rustig op. Geef je eigen tempo aan en pas je aan aan dat van de ander. Leer elkaar op dit vlak geleidelijk kennen.
-Zet er geen druk achter. Zie het niet als een wedstrijd of iets waarbij je moet presteren.
-Zie het niet als een "huwelijkse plicht". Het is geen verplichting, als je er niet achter staat gaat het ook niet.

Geef elkaar de ruimte, probeer er over te praten, experimenteer, lach om komische situaties, en bovenal: houd van elkaar.
Dat laatste klinkt misschien gek. Maar het is wel een steunpilaar van je relatie.

Leg het neer bij God. Vraag hem jullie relatie te leiden.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2005 10:50

Goede reactie javaca, kort gezegt is het gewoon: seks moet je doen uit liefde niet uit de zin om seks te hebben (telt mee, natuurlijk).

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 nov 2005 10:53

Raido schreef:Goede reactie javaca, kort gezegt is het gewoon: seks moet je doen uit liefde niet uit de zin om seks te hebben (telt mee, natuurlijk).

idd
Afbeelding

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 01 nov 2005 11:31

Raido schreef:Goede reactie javaca, kort gezegt is het gewoon: seks moet je doen uit liefde niet uit de zin om seks te hebben (telt mee, natuurlijk).

Inderdaad ja, en het moet vooral ook niet een plicht zijn omdat je nu eenmaal getrouwd bent. Dat hoop je nog heeeeeel lang te zijn toch? Van niets naar alles is geen optie. Kan ook niet lijkt me. De liefde bovenaan, dat is het belangrijkste en dan groei je echt wel verder.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2005 13:10

Markie schreef:Lijkt mij een beetje raar om er boekjes over te moeten gaan lezen...
Zoiets kom je toch samen achter? Je gaat gewoon dingen proberen, vraagt wat zij/hij fijn vind en wat niet en houdt daar rekening mee.
Lijkt me leuker dan samen in bed van die standaard dingen uit een boekje gaan proberen. Dan komt het ook zo plichtmatig over lijkt me.
Nee, ik redt het zonder boekjes ook wel. Zeker als je al 4 jaar verkering hebt gehad. :wink:

Nou, of het standaard dingen zijn ligt er natuurlijk aan welk boek je leest. :wink:

Dus als je zin in seks hebt doe je het niet als op dat moment liefde niet je eerste drijfveer is ofzo? Je begint ergens toch mee omdat je er zin in hebt? En ja, dan kan je natuurlijk besluiten dat alleen te doen met iemand waar je van houdt.. :P

Je creeert zo wel een beetje een valse tegenstelling.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 01 nov 2005 13:14

Aragorn schreef:

Dus als je zin in seks hebt doe je het niet als op dat moment liefde niet je eerste drijfveer is ofzo? Je begint ergens toch mee omdat je er zin in hebt? En ja, dan kan je natuurlijk besluiten dat alleen te doen met iemand waar je van houdt.. :P

Je creeert zo wel een beetje een valse tegenstelling.

Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat het niet goed is seks te hebben als er geen liefde in het spel is.

Als er geen liefde is is seks ook een lege bezigheid. Als er geen liefde bij is is het niet meer dan zelfbevrediging. Met liefde richt je je juist op de ander.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2005 13:16

Dus als je zin in seks hebt doe je het niet als op dat moment liefde niet je eerste drijfveer is ofzo?
Als ik zin in seks heb om het zin in seks hebben en ik dus gewoon seks wil hebben met iemand (maakt niet uit met wie) dan zou ik dat inderdaad niet doen.

Je begint ergens toch mee omdat je er zin in hebt?
Zoals ik al zei, liefde is de basis, zonder liefde geen seks, maar zonder zin ook geen seks.

Terug naar “Archief”