Omgaan met borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Berichtdoor Pauline » 14 okt 2005 18:58

maar het zegt niet dat ze dat allemaal zo doen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 okt 2005 20:47

mm, ik heb een vriendin die wel verdacht veel dezelfde symptoonverschijnselen heeft..
Ze heeft 4 jaar bij een psychiater gelopen, en uiteindelijk gooiden ze het daar op een communicatiestoornis. (Waar ik dus geen barst van geloofde)

Maar idd, ze liegt heel erg veel. Ze is in staat om je voledig de grond in te trappen en dan op een wel zó bedekte manier (bijv. d.m.v. een 'geintje'), dat je niet weet of ze het meent of niet. Dit doet ze vooral in groot gezelschap. Persoonlijk denk dat ze dat vooral doet om bij mensen in een goed blaadje te komen.
oftewel, ze is zo onzeker als het maar zijn kan, want daar komt het uiteindelijk op neer.

Ze kwam altijd naar ons toe als ze problemen had( thuis, met haar vriend, of andere benarde situaties) Ze had minstens 2 keer per week ruzie met haar vriend..en dan kwam ze niet meer tot bedaren.
contacten kan ze nooit lang volhouden, want op den duur kwam iedreen er achter dat ze loog en niet te vertrouwen was.Ook vroeg ze ontzettend veel aandacht.

Ik ben 1 van de zéér weinigen die een sterke band met haar heeft, ondanks wat ze mij, en anderen van ons gezin, heeft aangedaan. Ik hou zielsveel van haar. Overigens merk ik wel, dat het liegen en vernederen van anderen afneemt. Dus uiteindelijk ben ik er nog steeds niet achter wat het geweest is. Was het gewoon pure onzekerheid? (waar iedereen in zekere zin wel eens last van heeft, maar zij in extreme mate? (en daar dus op een verkeerde manier probeerde overheen te komene) Of was het dan toch misschien een bepaalde vorm van bordeline?

Nogmaals, ik geef vreselijk veel om haar. En naarmate ik ouder werd, heb ik geleerd om met haar om te gaan. Dat wil zeggen; Als ze een lage opmerking maakte of iets in die zin, dan prikte ik er dwars door heen. Gewoon door de vingers zien. en verder: vooral háár laten praten..en ik luisterde. dan was ze tevreden, kon ze haar hart luchten.

Mijn vraag is: Wat denken jullie hiervan?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 okt 2005 21:39

Pauline schreef:maar het zegt niet dat ze dat allemaal zo doen.

gelukkig niet, dat zul je mij ook niet horen zeggen

@smurffie: echt heel fijn dat jij zo'n goede band met haar hebt. Volhouden! Ik vind het een toppe manier zoals jij met haar omgaat!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 okt 2005 21:48

@smurffie: echt heel fijn dat jij zo'n goede band met haar hebt. Volhouden! Ik vind het een toppe manier zoals jij met haar omgaat!

Dank je :) Maar ik bedoelde eigenlijk: zou dit een vorm van borderline kunnen zijn?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 okt 2005 21:57

Smurffie schreef:

Dank je :) Maar ik bedoelde eigenlijk: zou dit een vorm van borderline kunnen zijn?

zou kunnen, maar ga er niet te snel vanuit. Het kan zoveel zijn.
Mijn zus had ook veel symptomen. Een oom vond het verdacht veel op borderline lijken. Maar de arts vond het niet nodig om te onderzoeken: want dat was zomaar een etiketje op mn zus plakken. Om tekunnen aangeven wat het was. (voor als de mensen zouden vragen: wat heeft zij: zodat we niet met de mond vol tanden hoefden te staan). Later wilde hij dat toch onderzoeken... en kwam er borderline uit. Toen was zij al ruim 2,5 jaar psychisch ziek en was ze onder behandeling.
Dus wees voorzichting met het zeggen van borderline, het kunnen meer psychische ziekten zijn. Maar dat ze psychisch ziek is, staat wel vast (als ik je verhaal zo lees)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 14 okt 2005 22:11

ik denk niet dat dat perse borderline hoeft te zijn. het is lastig te zeggen, er zijn mensen die dwangmatig liegen. ofmensen op afstand houden en ze weer aanytrekken.

er zijn veel kenmerken van borderline, maar ieder mens heeft er wel een. in meerdere of in mindere mate. dat wil niet zeggen dat iedereen dan gelijk borderline heeft.

mijn broertje liegt enorm veel, maar hij heeft geen borderline. dat hebben ze wel onderzocht. hij heeft een andere stoornis.

het kan zooooo veel zijn. op angst gebaseerd gedrag komt in heel veel stoornissen voor. ik kan dan niet zo zeggen of zij borderline heeft of niet he.

maar hoe je er mee moet omgaan? zij is onzeker, daarom liegt ze zeg jij. het is wel minder geworden, maar ze blijft onzeker.

je moet duidelijk zijn in wat je wil en niet wil. geef goed je grenzen aan. grenzen geven veiligheid. onzekerheid is een soort van angst, en dus geen veiligheid. als jij gewoon duideljk bent in wat je wil en doet dan weet zij wat ze aan je heeft, en zal ze meer zichzelf zijn bij jou.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2005 18:39

Misschien mag ik wijzen op de stichting Labyrint-In Perspectief.
http://www.labyrint-in-perspectief.nl/
Dat is een organisatie op christelijke grondslag, die steun probeert te geven aan familieleden en naasten van psychisch zieke mensen.
Praten met lotgenoten is vaak een opluchting, want zij weten precies waar je het over hebt en ook is het fijn te weten hoe een ander ermee omgaat.
Via de website kun je adressen vinden - er is vast een groep bij jou in de buurt/regio...
Op 5 november is er een landelijke dag voor KOPP-kinderen.
KOPP = Kinderen van Ouders met Psychische Problemen.

ducky
Verkenner
Verkenner

een gedicht over borderline

Berichtdoor ducky » 16 okt 2005 20:35

Borderline is,
Van iemand houden
maar zeggen van niet.
De hele dag lachten,
ondertussen heb je verdriet.
Vast gehouden willen worden
maar roepen: raak me niet aan.
In woede uitbarsten
en plotseling iemand slaan.
De 1 minuut willen leven
de volgende wil je dood
Dan weer in je armen krassen
uit pijn en nood.
Ontzettend bang zijn
en in een hoekje kruipen
Of juist allemoed hebben
en het avontuur besluipen.
Borderline is angst
om alleen te zijn
Borderline is eenzaam,
en onbegrepen zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2005 21:19

Ducky schreef:Borderline is,
Van iemand houden
maar zeggen van niet.
De hele dag lachten,
ondertussen heb je verdriet.
Vast gehouden willen worden
maar roepen: raak me niet aan.
In woede uitbarsten
en plotseling iemand slaan.
De 1 minuut willen leven
de volgende wil je dood
Dan weer in je armen krassen
uit pijn en nood.
Ontzettend bang zijn
en in een hoekje kruipen
Of juist allemoed hebben
en het avontuur besluipen.
Borderline is angst
om alleen te zijn
Borderline is eenzaam,
en onbegrepen zijn.

Dank je Ducky - dit komt diep uit het hart!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 okt 2005 09:51

Riska schreef:Dank je Ducky - dit komt diep uit het hart!

Wat dan weer jammer is, is dat dit gedicht op zeker 10 verschillende websites te vinden is, en door iedereen gepresenteerd als 'eigen gedicht'...

Wat Borderline betreft, ik heb zelf op mijn werk met verschillende Borderliners te maken (gehad), geen van hen is hetzelfde, sommigen liegen inderdaad heel veel (en nee, niet bewust idd), anderen weer veel minder, maar die snijden zichzelf bijv. veel meer. Het is dan ook lastig om de diagnose te stellen, ieder mens heeft wel (in mindere mate) 1 of meer van de kenmerken, maar wanneer vertoont iemand er nu zoveel dat het wel Borderline móet zijn? Lastig aan te geven grens!
Wij proberen de borderliners te leren dat ze er mogen zijn, dat het niet normaal is als mensen je kwetsen etc en wat liefde/vriendschap is. Maar het is een bijzonder lang en moeilijk traject!
Het woord 'traject' suggereert dat er een eind is, helaas kan de stoornis echter niet worden weggenomen. Wel heb ik gezien hoe mensen met Borderline leren omgaan en redelijk normaal kunnen leren functioneren.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 17 okt 2005 10:03

LeChat schreef:Wat dan weer jammer is, is dat dit gedicht op zeker 10 verschillende websites te vinden is, en door iedereen gepresenteerd als 'eigen gedicht'...

Dat idee van 'eigen gedicht' zou dan weggenomen moeten worden. Maar ik kan me voorstellen, dat mensen met borderline dit gedicht herkennen als precies weergevend wat hun gevoelens betreft.
Borderline is een ernstige ziekte, waarbij de omstanders tot wanhoop gedreven worden soms. Maar veelal wordt vergeten, dat de borderliners zelf ook wanhopig zijn. Ze willen zo graag anders, maar het lukt ze niet.
Van heel nabij zie ik het gebeuren - het vragen om hulp en het net-zo-hard weer afstoten en zichzelf opsluiten.
LeChat schreef:Het is dan ook lastig om de diagnose te stellen, ieder mens heeft wel (in mindere mate) 1 of meer van de kenmerken, maar wanneer vertoont iemand er nu zoveel dat het wel Borderline móet zijn? Lastig aan te geven grens!

In het kader van een avond over borderline die gegeven werd door "Labyrint-In Perspectief" gaf een arts van een kliniek voor borderliners een lezing over de symptomen van borderline. Als geconstateerd kon worden dat iemand vier of vijf van die symptomen had dan...
In de pauze ben ik naar hem toegegaan. Want wat hij zei herkende ik bij mensen met een posttraumatische stress-stoornis, bij mensen die misbruikt/mishandeld zijn in hun jeugd etc. Die mensen hebben zeer beslist geen borderline en met goede therapie is daar wel sprake van 'genezing'. Kortom: ik geef je dus groot gelijk dat het vaststellen van borderline veel haken en ogen heeft.

zowie
Verkenner
Verkenner

Borderliners leugenaar??? En ten tweede dat gedicht!

Berichtdoor zowie » 10 nov 2005 12:12

Ik heb zelf borderline en ik woon samen met mensen die ook een persoonlijkheid stoornis hebben.
En niet alle borderliners liegen, laat je eerst beter in informeren voordat je dit soort eenzijdige uitingen doe. Je zou in het woordenboek het verschil tussen liegen en manipuleren op moeten zoeken en dan zie je het verschil. Je hebt verschillende soorten borderline en de mensen zijn ook individuen dus scheer ze niet allemaal over 1 kam door de opmerking te plaatsen borderliners liegen. Ik wordt hier erg boos om.
En dit is niet gelogen!!!!

Ten tweede, het gedicht wat hier boven benoemd wordt ales eigen gedicht is van MIJ. Je kunt het terug vinden op de borderlinechat, ik heb dit gedicht 4 jaar geleden geschreven en daar heb ik bewijs van.
Over liegen gesproken!!!!!!!!

Jammer dat ik dit soort uitingen en "veroordelingen" moet lezen op het refoweb.

:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x
Er zijn 2 woorden en die zijn, IK WIL.
Dat kan bergen verzetten.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2005 12:16

Zowie, ik ben blij dat de maker van het gedicht nu 'een naam' heeft...
En je hebt groot gelijk, er valt niet te generaliseren. Dat bedoelde ik ook aan te geven met het 'om hulp vragen en weer afstoten'.
Goed dat je nuances aanbrengt!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 nov 2005 12:19

Doe's ff rustig zowie!!

Het zijn allemaal gedachten wat je hier boven leest.
Geen veroordelingen op jouw gericht!
Goed dat je ook de andere kant laat zien :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 12:44

Ducky zegt ook helemaal niet dat het gedicht van haar is :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”