wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 03 okt 2005 12:50

waarom kan je daar niet bij dan?? (als het te persoonlijk is mag je me ook pb-en of niet reageren hoor)

Naar mijn idee staat het gewoon heel duidelijk in de bijbel, maar wie ben ik ;)
Laat je leiden door Hem!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 okt 2005 18:01

Ik ben het met Essieee eens. Want anders zou het zo zijn, dat als ik een christelijk leven leidt, zo heilig mogelijk enzo, dan zou ik automatisch een kind van God zijn. Dat geloof ik niet.
Je kunt heel veel bezig zijn met Gods Woord en er naar leven, maar dat is niet genoeg. Gods Geest maakt juist dat verschil.
En eigenlijk kun je daar ook juist heel goed Romeinen 8: 9 hierop betrekken:
U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.

Hier staat niet dat je alleen een christelijk leven kunt leiden als je de Geest hebt, maar wel dat je je alleen door God kunt laten leiden als je de Geest hebt.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik probeer te zeggen. :wink:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 06 okt 2005 19:42

Wat daalde eruit de Hemel neer in de gedaante van een duif toen Jezus gedoopt werd?
Zou jij dan geen kind van God zijn geworden toen je gedoopt werd in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 06 okt 2005 21:56

bloempie21 schreef:Ik ben het met Essieee eens. Want anders zou het zo zijn, dat als ik een christelijk leven leidt, zo heilig mogelijk enzo, dan zou ik automatisch een kind van God zijn. Dat geloof ik niet.
Je kunt heel veel bezig zijn met Gods Woord en er naar leven, maar dat is niet genoeg. Gods Geest maakt juist dat verschil.
En eigenlijk kun je daar ook juist heel goed Romeinen 8: 9 hierop betrekken:
U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.

Hier staat niet dat je alleen een christelijk leven kunt leiden als je de Geest hebt, maar wel dat je je alleen door God kunt laten leiden als je de Geest hebt.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik probeer te zeggen. :wink:

Nee sorry, maar ik snap je niet. Naar mijn mening ontvang je als je de keuze maakt om Jezus als verlosser te aanvaarden de heilige Geest in je leven. En Romeinen 8 vers 9 onderstreept dat juist. De uitlegging van die jij geeft op deze tekst daar ben ik het mee eens. Want als je Jezus niet hebt aangenomen als verlosser, maar wel een heilig leven probeert te leiden, dat dan de heilige Geest waarschijnlijk niet in je woont.
Laat je leiden door Hem!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 okt 2005 09:48

Tijn schreef:
Nee sorry, maar ik snap je niet. Naar mijn mening ontvang je als je de keuze maakt om Jezus als verlosser te aanvaarden de heilige Geest in je leven. En Romeinen 8 vers 9 onderstreept dat juist. De uitlegging van die jij geeft op deze tekst daar ben ik het mee eens. Want als je Jezus niet hebt aangenomen als verlosser, maar wel een heilig leven probeert te leiden, dat dan de heilige Geest waarschijnlijk niet in je woont.

Ik bedoel dat het crusiale punt ligt tussen of je dóór God of vóór God leeft.
Het ligt er aan met welk doel je een christelijk leven leidt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 okt 2005 09:50

André schreef:Wat daalde eruit de Hemel neer in de gedaante van een duif toen Jezus gedoopt werd?

De Heilige Geest.
Zou jij dan geen kind van God zijn geworden toen je gedoopt werd in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest?

Nee, Jezus onderging de volwassen doop en ik de kinderdoop.
Ik moet dus zelf de keuze maken of ik Zijn kind wil zijn of niet. Dit is niet automatisch bepaald door mijn doop.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 okt 2005 10:15

bloempie21 schreef:Ik moet dus zelf de keuze maken of ik Zijn kind wil zijn of niet. Dit is niet automatisch bepaald door mijn doop.

Nee, da's waar, maar ik geloof dat God het voorbestemd heeft dat je als kind gedoopt bent. En dan is dat wel een enorme stimulans. Of anders gezegd, een enorme steun. Toen ik belijdenis deed was dat met volle overtuiging. Maar er zijn tijden geweest dat dit overtuiging helemaal weg was. En toen was mijn enigste motivatie om te bidden nog het "simpele" feit dat God op de een of andere manier door mijn doop, een verbond had afgesloten. En Hij is een God niet niet op Zijn Woord terug komt. Wij, als mensen wel. Het klinkt misschien algemeen gelovig, maar dat intresseerd mij nu even niet. Mijn enorme stimulans is dat God heeft gezegd; Ik ben met jou begonnen."
Ben ik dan meer als iemand die niet als kind is gedoopt? Nee, absoluut niet, misschien ben ik juist wel veel minder.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 09 okt 2005 12:46

bloempie21 schreef:Ik bedoel dat het crusiale punt ligt tussen of je dóór God of vóór God leeft. Het ligt er aan met welk doel je een christelijk leven leidt.

dan zijn we het eens...
Laat je leiden door Hem!

André

Berichtdoor André » 09 okt 2005 13:02

bloempie21 schreef:Nee, Jezus onderging de volwassen doop en ik de kinderdoop.
Ik moet dus zelf de keuze maken of ik Zijn kind wil zijn of niet. Dit is niet automatisch bepaald door mijn doop.
Idd niet zo'n juiste vraag van mij, Jezus is God's zoon, ook voor zijn doop...........

Ik denk namelijk wel dat je kind van God bent, door je doop hoor je bij de 'kinderen' van Abraham, waar God die wel bekende belofte mee deed.
Pas als je later God de rug toekeert (bewust, eigen verantwoording) dan wordt het een ander verhaal.

Misschien moet ik dit onderbouwen met het doop formulier, maar misschien heb je dat zelf ook tot je beschikking?

En het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik hier dingen vertel die van geen kant kloppen met de Schrift...........

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 10 okt 2005 07:49

Hmm... ik wou net zeggen André, want zo'n doopformulier is wel leuk, maar ik zou in een discussie zoals deze liever citaten uit de Heilige Schrift zien. ;)

Maar dat is persoonlijk
Laat je leiden door Hem!

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 10 okt 2005 10:33

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 10 okt 2005 13:01

tja daarom vind ik het altijd zo lastig als mensen zeggen christen te kunnen zijn zonder kerk. maar in zekere zin verkondigen deze mensen dan dwaalleer, omdat ze dan niet de gemeente van christus erkennen, maar wat jij beschrijft voldoet daar wel weer aan, omdat je het verlangen hebt om contact te hebben met medechristenen...
Laat je leiden door Hem!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 okt 2005 13:50

Tijn schreef:waarom kan je daar niet bij dan?? (als het te persoonlijk is mag je me ook pb-en of niet reageren hoor)

Naar mijn idee staat het gewoon heel duidelijk in de bijbel, maar wie ben ik ;)

*skip*

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 21 feb 2006 08:55

André schreef:
Idd niet zo'n juiste vraag van mij, Jezus is God's zoon, ook voor zijn doop...........

Ik denk namelijk wel dat je kind van God bent, door je doop hoor je bij de 'kinderen' van Abraham, waar God die wel bekende belofte mee deed.
Pas als je later God de rug toekeert (bewust, eigen verantwoording) dan wordt het een ander verhaal.

Misschien moet ik dit onderbouwen met het doop formulier, maar misschien heb je dat zelf ook tot je beschikking?

En het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik hier dingen vertel die van geen kant kloppen met de Schrift...........

even een hele late reaktie van mij 8) maar met wat je zegt over de kinderen van abraham ,volgens mij is het dan wel zo dat je deel uit maakt van het genadeverbond maar dat is wel een algemeen verbond en niet een persoonlijk verbond dus niet een "persoonlijk verbond" tussen jouw en God .
ik bedoel het is niet zo dat als je gedoopt bent automatisch wedergeboren ben .
en zoals jij het schrijft misschien lees ik het verkeerd ,komt het wle over dat je automatisch bekeerd ben tot het moment dat je God de rug toekeerd
als je het anders bedoeld hoor ik het graag.

André

Berichtdoor André » 21 feb 2006 14:04

martin29 schreef:
André schreef:

even een hele late reaktie van mij 8) maar met wat je zegt over de kinderen van abraham ,volgens mij is het dan wel zo dat je deel uit maakt van het genadeverbond maar dat is wel een algemeen verbond en niet een persoonlijk verbond dus niet een "persoonlijk verbond" tussen jouw en God .
ik bedoel het is niet zo dat als je gedoopt bent automatisch wedergeboren ben .
en zoals jij het schrijft misschien lees ik het verkeerd ,komt het wle over dat je automatisch bekeerd ben tot het moment dat je God de rug toekeerd
als je het anders bedoeld hoor ik het graag.
Wat is het verschil tussen een genade verbond, algemeen verbond en een persoonlijk verbond?
Misschien kan ik je dan beter begrijpen.

Terug naar “Archief”