buitenlandse liefdes? kan dat volgens jullie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Berichtdoor Maaike » 26 sep 2005 07:41

Een vriend van mn broer is met een Iraans meisje(kgeloof dat ze daar vandaan kwam) getrouwd, en de broer van mn schoonzus(hoezo ingewikkeld) met een meisje uit Moldavie. En voorzover ik het kan volgen zijn beide stellen heel gelukkig.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 13:27

Dank jullie voor jullie reacties. Ik ben zelf namelijk al 4 jr. getrouwd met een egyptenaar die dus christelijk is. (van oorsprong egyptisch koptisch orthodoxe kerk) ik zelf kom oorspronkelijk uit de ger.gem. in ned. b.v. en ben daar dus uitgestapt. Wij zijn allebei nog zoekende welke kerk/geloofsleer bij ons past. Momenteel gaan we naar de hersteld herv. kerk. maar mijn partner begrijpt van de diensten niets, doordat er echt het dogmatische (zoals ik het noem) word gesproken. Dat vind ik ontzettend jammer en wij gaan nog verder zoeken qua (ned) kerken waarschijnlijk waar we ons allebei in thuis voelen.

de koptische kerk word het niet omdat ik me daar niet kon vereenzelvigen met de geloofsleer. Hoewel daar de verbondenheid onder elkaar veel groter is. b.v. na de dienst is er gezamelijk eten in de ruimte. Kleine kinderen (ook baby's) zitten daar in de dienst. Worden ze vervelend dan kan de moeder met de kinderen achterin de kerk in een hokje met een glazen raam de hele dienst nog volgen. Ook gebeuren er nog veel wonderen (waar ik zelf ook bij ben geweest) in egypte in de kerk, waar zieken door middel van gebed met abouna (voorganger van de kerk) genazen of vrouwen die onvruchtbaar waren (al 20 jr.) vruchtbaar werden.

Wij zullen nog wel regelmatig (zoals met de egyptische pasen & kerst) naar de koptische kerk gaan. ook als er kinderen komen zullen wij ze daar mee kennis laten maken.

Wij zijn ook niet in de kerk getrouwd, omdat mijn partner niet goed nederlands sprak en hij dus van de totale dienst niets kon begrijpen. Eerst wilden we een gezamelijke kerkdienst met de herv. kerk en koptische kerk houden, dit is alleen afgeblazen aangezien mijn ouders niet zouden komen als we dit wilden doen.

Doordat ik veel problemen heb gehad (en nog tegen aanloop) toen ik een relatie kreeg met hem vanuit het thuisfront maar ook onder de gereformeerde gezindte heb ik deze vraag gesteld wat jullie ervan vinden.

De (gereformeerde) vrienden die ik had voordat ik hem leerde kennen hebben mij laten vallen, want je kan je niet mengen met andere volkeren word er gezegd. Nog altijd als ik met gereformeerde mensen praat dan vragen ze van waarom ben je niet met je eigen soort getrouwd.
Ze veroordelen het vaak en moet mij dus altijd verdedigen. Dan denk ik en zeg het ook vaak echt van; lees eens goed de Bijbel, waar staat nederland in de Bijbel. Als je het goed bekijkt is Jezus ook een buitenlander. En Jezus zegt niet voor niets Laat alle kinderekens tot mij komen.

Zelf weet ik door gebed dat mijn partner de ware is voor mij. waarin ik het antwoord van God in de dienst bij mijn ouders in de kerk heb ontvangen. Heb veel strijd moeten leveren en als ik vertel aan de achterban van de gereformeerde gezindte hoe ik aan het antwoord ben gekomen, want word er gezegd dat is dan van de duivel geweest en niet van God. (dit is ook door de voorganger tegen mij gezegd en alles wat deze zegt volgt de gemeente hem in, waar mijn haren recht van overeind gaan staan). Dat mensen achter een dominee gaan staan zonder zelf de Bijbel eerst goed te lezen en zelf een mening te vormen, daar ben ik nog steeds niet over uit. Dat je zo klakkeloos zegt wat de dominee zegt is waar. Dit vind ik (is mijn mening, sorry als ik er iemand mee kwets) een dominee verering. Een dominee is geen God denk ik dan en ook een MENS met fouten. Maar merk toch dat er veel mensen in de gereformeerde gezindte er zo mee omgaan.

Dit is dus een stuk verhaal achter de vraag van mij. Reacties er op zijn welkom.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2005 16:01

Ontopic:
Ja waarom zou dat niet kunnen?
Liefde is universeel. Waarom zou God een relatie tussen mensen die uit verschillende landen komen niet zegenen?

habibi schreef:De (gereformeerde) vrienden die ik had voordat ik hem leerde kennen hebben mij laten vallen, want je kan je niet mengen met andere volkeren word er gezegd. Nog altijd als ik met gereformeerde mensen praat dan vragen ze van waarom ben je niet met je eigen soort getrouwd.

HUH? Hoor ik dit goed? Het doet me denken aan:
No more than Nature desires the mating of weaker with stronger individuals, even less does she desire the blending of a higher with a lower race, since, if she did, her whole work of higher breeding, over perhaps hundreds of thousands of years, night be ruined with one blow.
Historical experience offers countless proofs of this. It shows with terrifying clarity that in every mingling of Aryan blood with that of lower peoples the result was the end of the cultured people. North America, whose population consists in by far the largest part of Germanic elements who mixed but little with the lower colored peoples, shows a different humanity and culture from Central and South America, where the predominantly Latin immigrants often mixed with the aborigines on a large scale. By this one example, we can clearly and distinctly recognize the effect of racial mixture. The Germanic inhabitant of the American continent, who has remained racially pure and unmixed, rose to be master of the continent; he will remain the master as long as he does not fall a victim to defilement of the blood.

Weet je waar dit uit komt? Uit dit boek. MEIN KAMPF van Adolf Hitler.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 26 sep 2005 16:20

Javaca schreef:Ontopic:
Ja waarom zou dat niet kunnen?
Liefde is universeel. Waarom zou God een relatie tussen mensen die uit verschillende landen komen niet zegenen?

habibi schreef:De (gereformeerde) vrienden die ik had voordat ik hem leerde kennen hebben mij laten vallen, want je kan je niet mengen met andere volkeren word er gezegd. Nog altijd als ik met gereformeerde mensen praat dan vragen ze van waarom ben je niet met je eigen soort getrouwd.

HUH? Hoor ik dit goed? Het doet me denken aan:
No more than Nature desires the mating of weaker with stronger individuals, even less does she desire the blending of a higher with a lower race, since, if she did, her whole work of higher breeding, over perhaps hundreds of thousands of years, night be ruined with one blow.
Historical experience offers countless proofs of this. It shows with terrifying clarity that in every mingling of Aryan blood with that of lower peoples the result was the end of the cultured people. North America, whose population consists in by far the largest part of Germanic elements who mixed but little with the lower colored peoples, shows a different humanity and culture from Central and South America, where the predominantly Latin immigrants often mixed with the aborigines on a large scale. By this one example, we can clearly and distinctly recognize the effect of racial mixture. The Germanic inhabitant of the American continent, who has remained racially pure and unmixed, rose to be master of the continent; he will remain the master as long as he does not fall a victim to defilement of the blood.

Weet je waar dit uit komt? Uit dit boek. MEIN KAMPF van Adolf Hitler.

Welkom in de gereformeerde kringen. Ik werd ook met de nek aangekeken..jezelf verlagen tot een meisje met een donkere huidskleur..schande! M'n gereformeerde leeftijdsgenoten vonden me 'maar raar' ..of, degene die hun hokjesdenkende kop echt niet konden houden ' een landsverrader' . Toen vond ik het erg, nu ik uit die kringen wegben vind ik er een grote dosis aan humor in :mrgreen: :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 sep 2005 16:22

Nah, ik kom ook uit 'gereformeerde kringen', maar herken hier niets van.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 26 sep 2005 16:48

Javaca, reageer effe niet zo gefrustreerd alsjeblieft.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 16:48

Rock-G schreef:

Welkom in de gereformeerde kringen. Ik werd ook met de nek aangekeken..jezelf verlagen tot een meisje met een donkere huidskleur..schande! M'n gereformeerde leeftijdsgenoten vonden me 'maar raar' ..of, degene die hun hokjesdenkende kop echt niet konden houden ' een landsverrader' . Toen vond ik het erg, nu ik uit die kringen wegben vind ik er een grote dosis aan humor in :mrgreen: :mrgreen:

Ik kan er helaas geen grote dosis aan humor bij mijn geval in zien. omdat ik door een paar mensen bedreigd ben. wil daar niet verder op ingaan.

maar als ik het dus goed begrijp heb je een relatie met een meisje die ook uit een andere cultuur komt?

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 26 sep 2005 16:52

habibi schreef:
Rock-G schreef:

Ik kan er helaas geen grote dosis aan humor bij mijn geval in zien. omdat ik door een paar mensen bedreigd ben. wil daar niet verder op ingaan.

maar als ik het dus goed begrijp heb je een relatie met een meisje die ook uit een andere cultuur komt?

Uit Karachi (Pakistan)..3,5 jaar. (zei er een eindje terug ook al wat over)..
Ja bedreigingen zijn me ook niet vreemd. Gasten met Lonsdale jackies aan,kale kop,legerbroek,legerlaarsen,met witte veters. Witte veters betekende volgens hun dat ze al es 'een nikker hadden omgelegd'. Ach ja..
Gewoon in bepaalde buurten op bepaalde tijden niet komen met je geliefde. Raak je gauw genoeg gewend, ti's natuurlijk bizar dat et moet maar..aan de andere kant maakt het je relatie op een of andere manier een stuk sterker.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 16:59

Rock-G schreef:
habibi schreef:
Rock-G schreef:

Uit Karachi (Pakistan)..3,5 jaar. (zei er een eindje terug ook al wat over)..
Ja bedreigingen zijn me ook niet vreemd. Gasten met Lonsdale jackies aan,kale kop,legerbroek,legerlaarsen,met witte veters. Witte veters betekende volgens hun dat ze al es 'een nikker hadden omgelegd'. Ach ja..
Gewoon in bepaalde buurten op bepaalde tijden niet komen met je geliefde. Raak je gauw genoeg gewend, ti's natuurlijk bizar dat et moet maar..aan de andere kant maakt het je relatie op een of andere manier een stuk sterker.

sorry had even niet de vorige pag. gekeken of je gereageerd had.
mag ik je vragen hoe het ging qua kerken/geloofsleer? ik weet natuurlijk niet of zij al langer in ned. woont. Maar mijn echtgenoot kan er namelijk niets van begrijpen qua prediking. Dus ben benieuwd of jij die ervaring ook had?

btw. jammer voor je dat de relatie uit is. maar het is wel een verrijking geweest voor jou waarschijnlijk om in een andere cultuur terecht te komen.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2005 17:20

windekind schreef:Javaca, reageer effe niet zo gefrustreerd alsjeblieft.

Sorry, er zijn nou eenmaal een paar dingen waar ik giftig van wordt.
Rascisme is er daar één van, en zeker als het van mensen komt die zichzelf Christen noemen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 sep 2005 18:43

Er is denk ik wel een verschil tussen een in Nederland wonende buitenland(se)(der), of iemand die van oorsprong buitenlands is maar gewoon Nederlandse nationaliteit heeft, of een buitenlander die in het buitenland woont.

1 lijkt me erg moeilijk. Als diegene (nog) geen verblijfsvergunning heeft. Dan leef je zo in onzekerheid...
2. Tja, ik weet niet zo. Als je de Marrokaanse en Turkse gemeenschappen in Nederland bekijkt, dan zie je wel dat ze echt hun eigen cultuur enzo houden. En persoonlijk vind ik dat prima enzo, maar 2 culturen samen laten gaan in een relatie lijkt me zelf niet echt super. Er blijven die verschillen. De een vind ik iets doodnormaal, de ander vind het ontzettend abnormaal. En dan niet met kleine dingen, maar echt de wezenljke dingen...
3. Ik denk dat je voor een goede relatie het nodig hebt dat je elkaar ziet.
Dat geestelijk en lichamelijk naar elkaar toegroeien, hoe wil je dat doen als je elkaar eens in het half jaar ziet???

Een meisje dat ik ken kreeg verkering met een Canadees. Maar ze hebben toch de keuze gemaakt: zij naar Canada, want een goede relatie op afstand kun je niet onderhouden...

(maargoed, er zullen vast voorbeelden zijn van de enkele gevallen waarin het wel goed ging :D )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2005 19:03

MissF schreef:Er is denk ik wel een verschil tussen een in Nederland wonende buitenland(se)(der), of iemand die van oorsprong buitenlands is maar gewoon Nederlandse nationaliteit heeft, of een buitenlander die in het buitenland woont.

1 lijkt me erg moeilijk. Als diegene (nog) geen verblijfsvergunning heeft. Dan leef je zo in onzekerheid...
2. Tja, ik weet niet zo. Als je de Marrokaanse en Turkse gemeenschappen in Nederland bekijkt, dan zie je wel dat ze echt hun eigen cultuur enzo houden. En persoonlijk vind ik dat prima enzo, maar 2 culturen samen laten gaan in een relatie lijkt me zelf niet echt super. Er blijven die verschillen. De een vind ik iets doodnormaal, de ander vind het ontzettend abnormaal. En dan niet met kleine dingen, maar echt de wezenljke dingen...
Dat geestelijk en lichamelijk naar elkaar toegroeien, hoe wil je dat doen als je elkaar eens in het half jaar ziet???

Een meisje dat ik ken kreeg verkering met een Canadees. Maar ze hebben toch de keuze gemaakt: zij naar Canada, want een goede relatie op afstand kun je niet onderhouden...

(maargoed, er zullen vast voorbeelden zijn van de enkele gevallen waarin het wel goed ging :D )

Lekker positief zijn jullie over een relatie op afstand...
Esra gaat over een paar maanden voor een half jaar weg.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 26 sep 2005 19:13

habibi schreef:
sorry had even niet de vorige pag. gekeken of je gereageerd had.
mag ik je vragen hoe het ging qua kerken/geloofsleer? ik weet natuurlijk niet of zij al langer in ned. woont. Maar mijn echtgenoot kan er namelijk niets van begrijpen qua prediking. Dus ben benieuwd of jij die ervaring ook had?

btw. jammer voor je dat de relatie uit is. maar het is wel een verrijking geweest voor jou waarschijnlijk om in een andere cultuur terecht te komen.

Het grappige is dat ik in een gereformeerd gezin ben opgegroeit (ger.gem.) ..ik heb al 2 jaar geen kerk van binnen gezien,en zij gaat nogsteeds regelmatig naar de..pinkstergemeente geloof ik. Ze is van huisuit Hindoestaans,maar ze is gedeeltelijk door Nederlandse mensen opgevoed.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 21:38

MissF schreef:Er is denk ik wel een verschil tussen een in Nederland wonende buitenland(se)(der), of iemand die van oorsprong buitenlands is maar gewoon Nederlandse nationaliteit heeft, of een buitenlander die in het buitenland woont.

wilde even op je punten reageren;
1.) die onzekerheid kun je wegnemen als je gaat trouwen en hij naar zijn vaderland terug kan keren zonder dat met terugkeer zijn leven in gevaar is. Dan kun je een mvv verblijfsvergunning aanvragen voor je partner. In 5 jr. tijd zijn de regels wel aangepast en strenger geworden. Dit om te voorkomen bij de marokkaanse en turkse gemeenschappen dat ze met een meisje uit hun eigen cultuur trouwen en na kinderen gekregen te hebben de vrouwen weer terug sturen naar hun eigen land.

2.) Als je goed kijkt naar de cultuur en verschillen zit er tussen ons christelijke gezindte en de arabische cultuur niet veel verschillen wat ik merk. En het is absoluut normaal om aan je partner door te geven of te bellen als je ergens heen gaat. Dit zou je in een normale relatie ook doen, zodat als er wat met jou gebeurd je partner weet waar hij je kan zoeken. En 2 culturen samen laten gaan lukt heus wel als je allebei er voor open staat. Het is eerder een verrijking in je relatie dan een beknellende stuk.

3.)Ik heb niet gezegd dat ik hem 1 x in het half jr. hem ziet. Ben al lang getrouwd. maar ook van afstand kun je naar elkaar toegroeien, maar dat is aan jezelf of jij voor je relatie gaat of niet. En brieven schrijven naar elkaar kan juist ontzettend goed zijn ook. Je zegt ook sneller iets op papier dan als je soms elkaar in levende lijve ziet.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 21:41

Javaca schreef:[
Lekker positief zijn jullie over een relatie op afstand...
Esra gaat over een paar maanden voor een half jaar weg.

Hoi Javaca,

Ik zal aan je denken. Is ontzettend moeilijk om zo'n lange tijd zonder elkaar te zien. Dit hebben wij ook gehad toen mijn man terug moest zodat ik de verblijfsvergunning kon regelen. maar ik had geen datum wanneer dat rond zou komen en hij weer terug zou komen. min. 3 mnd. en max. 6 mnd. kon het antwoord van ind komen dat hij toestemming kreeg voor de verblijfsvergunning. Dat is erg zenuwslopend. Hou een dagkalender bij en streep de dagen af zou ik zeggen tegen je.

mag ik vragen waar zij naar toe gaat en waarom?

Terug naar “Archief”