onderscheidt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2003 16:28

maar waarin onderscheiden we ons nu eigenlijk van niet-kerkelijke mensen?

Een christen hoort allereerst op God-drie-enig gericht te zijn, daarna op de naaste en zichzelf.
Daar zit het grote verschil met een niet christen, die kan wel een heel goed mens zijn, maar is niet op God-drie-enig gericht.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 05 mar 2003 18:10

Ik vind de discussie m.b.t. uiterlijke kenmerken eigenlijk niet aan de orde. ok, je moet er natuurlijk niet als een %$# bij gaan lopen, maar je zou jezelf in eerste instantie moeten onderscheiden door je [b]doen en laten.[/b] Uiterlijk ekenmerken zijn slechts een bijzaak, het zou heel erg zijn als dat hetgene was waar je je door zou moeten onderscheiden....

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 mar 2003 18:27

Normaliter gooi ik niet zomaar met teksten, maar deze vond ik onweerstaanbaar om niet te plaatsen.
Mattheus 23:25-28
25 Wee u, schriftgeleerden, Farizeeen, (en kerkmensen) , gij huichelaars, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en van de schotel, maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid.
26 Gij blinde Farizeeer, reinig eerst de inhoud van de beker; dan zal hij ook van buiten rein worden.
27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeen , gij huichelaars, want gij gelijkt op gewitte graven, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen vol zijn van doodsbeenderen en allerlei onreinheid.
28 Zo ook gij, van buiten schijnt gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en wetsverachting.

Tussen haakjes is van mij. :mrgreen:
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: onderscheidt

Berichtdoor Ikke21 » 08 okt 2003 12:25

johannes1 schreef:als je kritiek hebt op mensen die door de week alles doen wat niet hoort, maar die iedere zondag netjes in de kerk zitten zeggen ze altijd een tekst.
in de wereld, maar niet van de wereld. alles kan tegenwoordig. vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.

Ik denk dat je onderscheidt moet zien in kleding, taalgebruik.....niet alles kan als we een ware christen willen zijn, vaak gebeurt dit inderdaad wel... we weten alles goed te vertellen, maar het zelf nou is echt naar buiten dragen doen we eigenlijk helemaal niet.
Mensen die niet naar de kerk gaan mogen best aan mij zien dat ik naar de kerk ga, daar schaam ik me absoluut niet voor, ben er eigenlijk juist blij mee!! Alleen het moet niet inderdaad niet zo zijn van o, ze loopt nou wel in een rok, maar voor de rest zie of merk je niks aan haar.
Nee ik denk dat er ook een stukje liefde bij komt, uit liefde vermaan je mensen, dat doe je niet met harde woorden of gelijk beginnen te schelden, nee dat doe je met liefde en dat is bij de meeste mensen ook ver te zoeken.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 13:25

Simson schreef:
johannes1 schreef: vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.
mensen?

He,
ik word er moe van. Mogen vrouwen geen broek aan?
Jij heb toch ook geen bijbels gewaad aan!
En jij heb denk ik ook geen baart. Ga eens lezen wat die Spurgeon er van zecht.
Je moet je onderscheiden met je doen en laten.
Met je uitstraling!
Niet om er oudbollig bij te lopen zo berijk je geen onchristelijke.
Die hebben dan zoiets van: Als het zo moet hoeft het niet.
Zorg er voor dat JIJ in je gedrag onchristelijke mensen intereseert in het geloof.

Als je dat kan heb je je goed onderscheiden van de massa.

Mzzl,
Simson

Denk eens aan Christen en Getrouwe uit het boek van John Bunyan. Die vielen toch ook op door hun kleding? Als je van God houdt wil je je ook altijd netjes voor hem kleden. Laatst sprak ik een Moslim (hij is ook 2x bij ons in de kerk geweest). Hij kon die evangelische mensen maar niet begrijpen. Zij kwamen in vrijetijdskleding in de kerk. Bij ons in de kerk (ger. gem.) was volgens hem veel meer eerbied.

Inderdaad, het gaat om hoe je van binnen bent, maar kun je aan de buitenkant dan niet zien hoe je van binnen bent? Of ga je ook in vrijetijdskleding o.i.d. naar een begrafenis of bruiloft?

lorit

Berichtdoor lorit » 08 okt 2003 21:06

Tuurlijk moet er eerbied zijn, aan de andere kant moet er ook het besef zijn dat het uiterlijk ook niet meer is dan het uiterlijk. Als mensen op grond van het uiterlijk van iemand dingen gaan zeggen over zijn innerlijk, ben je volgens mij verkeerd bezig.
Ik ben gewoon bang dat er te veel nadruk gelegd wordt op het uiterlijk. Volgens mij moet ieder dat voor zich weten. Wil een vrouw wel een broek aan en vindt zij daarvoor grond in de Bijbel? Fijn voor haar, dan trekt zij lekker een broek aan. Vindt een ander dat het op grond van de bijbel niet kan? Geen punt, dan doet diegene het toch niet?

Laten we elkaar alstjeblief gewoon met 'rust' laten op dit gebied

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 okt 2003 07:24

Stop alstublieft met dat gezeur over een broek of rok, laat iedereen in zn waarde. Ik ben er van overtuigd dat je zeker onderscheidt moet zien, maar moet er dan zo'n drama gemaakt worden over een broek en rok?!

joris

Berichtdoor joris » 09 okt 2003 10:18

johannes1 schreef:als je kritiek hebt op mensen die door de week alles doen wat niet hoort, maar die iedere zondag netjes in de kerk zitten zeggen ze altijd een tekst.
in de wereld, maar niet van de wereld. alles kan tegenwoordig. vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.

het grote verschil tussen mij en mijn ongelovige buurman is dat ik weet dat Jezus voor mij gestorven is. Hij weet dat niet, nou ja hij gelooft het niet.

d eovereenkomsten zijn groter en dat is net zo prettig want dan heb je tenmisnte aansluiting bij mijn buurman:
- ik ben zondig, hij ook
- ik ben vaak sjagarijnig, hij ook
- ik ben op zoek naar een beter leven, hij ook
- ik denk dat ik het gevonden heb, hij ook

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 13:44

En je loopt in dezelfde kleren als je buurman...? :mrgreen: (ik ook hoor). Volgens mij moet het verschil zitten in 'geloof, hoop en liefde', niet in uiterlijke verschillen. Ik vind het juist enigszins wereldvreemd overkomen dat we zonodig andere kleren zouden moeten dragen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2003 14:02

Ikke21 schreef:Stop alstublieft met dat gezeur over een broek of rok, laat iedereen in zn waarde. Ik ben er van overtuigd dat je zeker onderscheidt moet zien, maar moet er dan zo'n drama gemaakt worden over een broek en rok?!

Ik weet niet wie hier nu over begint? :?:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 okt 2003 14:07

caprice schreef:
Ikke21 schreef:Stop alstublieft met dat gezeur over een broek of rok, laat iedereen in zn waarde. Ik ben er van overtuigd dat je zeker onderscheidt moet zien, maar moet er dan zo'n drama gemaakt worden over een broek en rok?!

Ik weet niet wie hier nu over begint? :?:

Ik had het over kleding niet over een broek of een rok......!!! Verder geldt dit voor mezelf en niet voor de mensen om me heen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 okt 2003 14:30

Dat zit hem niet in de uiterlijke mens maar in de innerlijke mens. Alles wat door God in de schepping gelegd is mag gebruikt worden, dus ook t.v. Het gaat erom hoe je het gebruikt met wat voor INtentie je het gebruikt. Alles mag je gebruiken, hoe je het gebruikt daar maak je als christen het verschil.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 okt 2003 14:34

maar ga je je in dit gebruik niet aanpassen?

de mens is geneigd tot het kwade.

lorit

Berichtdoor lorit » 10 okt 2003 20:53

Ja, de mens is geneigd tot het kwade. Daarom zijn de dingen op zich niet verkeerd, maar de manier waarop wij met de dingen omgaan. Dat is juist het punt

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 10 okt 2003 21:33

caprice schreef:Denk eens aan Christen en Getrouwe uit het boek van John Bunyan. Die vielen toch ook op door hun kleding? Als je van God houdt wil je je ook altijd netjes voor hem kleden. Laatst sprak ik een Moslim (hij is ook 2x bij ons in de kerk geweest). Hij kon die evangelische mensen maar niet begrijpen. Zij kwamen in vrijetijdskleding in de kerk. Bij ons in de kerk (ger. gem.) was volgens hem veel meer eerbied.

Inderdaad, het gaat om hoe je van binnen bent, maar kun je aan de buitenkant dan niet zien hoe je van binnen bent? Of ga je ook in vrijetijdskleding o.i.d. naar een begrafenis of bruiloft?

Tja, die kleding... Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet met dat verhaal van Bunyan en de kleding. Wat zou ik dan als man aan moeten trekken?

Een pak? Dat vind ik meer wat voor brallende studenten, verkopers en managers. Iedereen vind dat natuurlijk wel netter staan, maar het zegt gewoon niks over hoe iemand is. De grootste a-sociale, niet-christelijke yuppen lopen ook dagelijks in pak.

En wat de begrafenis en bruiloft betreft; Dat zijn een soort van uitzonderingssituaties. De kerk is iets wat bij een gewone zondag en het gewone leven hoort.

Ik zit zelf ook in de Ger Gem en ik weet dat een heel aantal mensen vind dat je een pak aan moet als man. Ik heb dat nooit zo goed begrepen.
Bovendien komt het zo massief over op een willekeurige buitenstaander.

Terug naar “Archief”