Een Westers christen is een slaaf van eigen zelfontplooiing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 feb 2003 11:23

Concurrentie is inderdaad iets wat niet bij een ideale wereld past. We hebben echter niet te maken met een ideale wereld maar met deze wereld. Ook Jezus leefde niet in een ideale wereld. Als ik zeg dat Hij mens was zoals God de mens bedoeld heeft dan bedoel ik ditt uiteraard binnen de gegeven omstandigheden.

Concurrentie is onze wereld domweg een gegeven. En concurrentie is echt niet iets van de laatste tijd. Paulus was indertijd tentenmaker. De tenten die hij maakte konden niet door andere tentenmakers gemaakt worden. Dat is een heel simpel principe. De knollen die de ene jager-verzamelaar opgroef waren niet meer voorradig voor de andere. enz.

Het is m.i. dan ook niet zo zeer de vraag of concurrentie goed of fout is. De vraag is hoe jij omgaat met concurrentie. Gun je elkaar het licht in de ogen en neem je genoegen met genoeg of ga je alleen voor meer ten koste van..?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 feb 2003 12:14

Yep Klaas,

Dat meende ik ook te zeggen.
Daarvoor heb ik iets geoppert. Zie > Politiek > "Minister P.I."
Zonder een realistisch oogpunt te verliezen er toch "iets" aan willen doen.
sol lucet omnibus

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: Een Westers christen is een slaaf van eigen zelfontplooi

Berichtdoor Thedudehimself » 28 feb 2003 13:35

Cybercurse schreef:
Thedudehimself schreef:Mijns inziens is dit de grootste leugen van deze tijd: jezelf ontplooien. Wij zijn slaaf geworden van ons eigen ik. Ik moet dit bereiken... Ik wil een glansrijke carriere, kinderen, geld, mooie vrouw (of man), gelukkig zijn. Herken jij dit ook in jezelf. Ik in ieder geval wel. Wat is het christelijke antwoord hierop?

Ja dat probeer ik te ontplooien. Een mooie vrouw heb ik al, het geld, de glansrijke carriere en de kinderen liggen nog in de planning ;)

Mijn antwoord: benut je talenten! ;)

De vraag is waarom benut je ze??? Doe je het voor je eigen profilering of doe je het omdat je weet dat God dit voor jou in petto heeft...

Stelling: Christenen, ook christenen die denken veel gaven van de geest te hebben, hebben in eerste beginsel de eerste motivatie.

Stelling: De eerste motivatie maakt je diep ongelukkig en teleurgesteld, de tweede maakt je volmaakt gelukkig.

Stelling: Zonder toewijding is er geen plaats voor de tweede motivatie
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 feb 2003 13:41

je moet de talenten gebruiken die je gekregen hebt. in mattheus 25 14-30 gaat over de talenten. de uitleg van deze tekst is dat je de talenten die je gekregen hebt moet gebruiken, en niet moet na laten die te gebruiken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 28 feb 2003 14:11

johannes1 schreef:je moet de talenten gebruiken die je gekregen hebt. in mattheus 25 14-30 gaat over de talenten. de uitleg van deze tekst is dat je de talenten die je gekregen hebt moet gebruiken, en niet moet na laten die te gebruiken.

Wat betreft die talenten... volgens mij is dat het probleem niet zozeer. Iedereen wil zijn talenten wel ontplooien, behalve intens luie mensen misschien. De intentie daar wil ik het over hebben. Waarvoor doe je het?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 feb 2003 17:18

Die motivatie bepaalt ook wat je wel en niet als talent ziet.

Als je succes in je carriere op het oog hebt, denken veel mensen al snel daar heb ik kortgezegd the guts en brains niet voor ofzo. Dus een dikbetaalde baan of veel aanzien/respect afdwingen zit er voor mij niet in. Gevolg is een beetje matige tevredenheid, want je kijkt toch op tegen mensen die het schijnbaar wel hebben of kunnen berijken.

De lat ligt voor iedereen waar hij/zij echt wel bij kan :!: Die talenten passen daar precies bij als je ze maar inziet. Mijn eigen ervaring en die van anderen waarvan ik weet, is dat ze de lat te hoog leggen voorzichzelf. Terwijl goed voor je gezin zorgen al iets prachtigs is als talent dacht ik zo. Daar komt echt een hele hoop bij kijken en er is geen handboek waaruit je ff haalt dat het zo moet en niet anders. Dat noem ik iets als ontplooien, terwijl velen denken dat het de normaaltse zaak van de wereld is dat je dat moet kunnen.
Als ik de lat niet te hoog leg, kom ik er ook steeds meer achter dat ik dingen die ik van te voren niet voor mogelijk hield, later wel tot mijn verbazing uitkomen. En dat met mijn talenten :D
sol lucet omnibus

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 feb 2003 17:26

Terwijl goed voor je gezin zorgen al iets prachtigs is als talent dacht ik zo. Daar komt echt een hele hoop bij kijken en er is geen handboek waaruit je ff haalt dat het zo moet en niet anders. Dat noem ik iets als ontplooien, terwijl velen denken dat het de normaaltse zaak van de wereld is dat je dat moet kunnen.
Ik schat een geslaagde vader of moeder veel hoger in als een geslaagde zakenman die een matige vader is. Als je kinderen trots op je zijn en blijven, ik denk dat je het dan prima gedaan hebt!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 01 mar 2003 17:55

Interessante wending... als je motivatie niet goed is, zie je ook andere talenten in je, die je gaat ontplooien terwijl het slechts ijdelheid is... nog niet zo over gedacht. Maar, je zou best eens een punt kunnen hebben!

Terug naar “Archief”