De eer van God, nogmaals Anselmus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 17 jun 2003 23:05

God en zijn eer zijn 1. Gods liefde is de liefde tot Zichzelf, die de mensheid nodig heeft, die hem eren zullen. Dat maakt de cirkel rond

God heeft de Kerk lief en zij zullen hem eren. In dat uiteinde valt de tegenstelling tussen gerechtigheid en liefde, die er onomstotelijk naar de schijn is, weg.

Psalm, 85:
'de vrede met een kus van het recht begroet!'

God heeft 4 hoofdeiegenschappen aldus Bernard van Claitveux. Gerechtigeheid en waarheid, liefde en vrede.

Met eerbied gesproken: God had een probleem toen de mens viel. God dreigde zelf te vallen, het uiteindelijke doel van de slang. De duivel wilde verdeeldheid zaaien in de Goddelijkheid. Hij wilde God verscheuren. Want er driegde een 'burgeroorlog in de Goddelijkheid' recht en waarheid schreeuwden om voldoening, liefde en vrede pleitten voor barmhartigheid. Het uiteindelijke doel van de satan was niet de val van de mens, maar de val van God zelf!

Dan volgt er een rare paradox. Het mens worden van Christus redt niet alleen de mens, maar is ook nodig om de Godheid zelf voor de door de duivel gewenste burgeroorlog in de Goddelijkheid te voorkomen.

Ook op dat punt is Gods verzoeningsweg gericht op het uiteindelijke doel: Zij eigen bestaan en eer!

Dat brengr de dwaasheid aan het licht van de leer dat God de mens op de eerste plaats heeft staan. de mens dient God op de eerste plaats te hebben, maar God zelf ook!
Alleen Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen! het draait alleen om hem.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2003 09:04

Arthur:
Met eerbied gesproken: God had een probleem toen de mens viel. God dreigde zelf te vallen, het uiteindelijke doel van de slang. De duivel wilde verdeeldheid zaaien in de Goddelijkheid. Hij wilde God verscheuren. Want er driegde een 'burgeroorlog in de Goddelijkheid' recht en waarheid schreeuwden om voldoening, liefde en vrede pleitten voor barmhartigheid.

Met alle respect Arthur, maar hier geloof ik dus helemaal niets van. God heeft geen probleem, had geen probleem en zal nooit een probleem hebben. Hij staat daar ver boven. Gods begroting kent geen post 'onvoorzien'.

Met alle eigenschappen die jij tegen elkaar uit wilt spelen vergeet je er 1 nl. dat God één is. Een God die in zichzelf verdeeld is kan nooit de God van de christenen of de Joden zijn. Mijn God is niet schizofreen, die van jou komt er aardig dicht bij. Jij schets een beeld van God dat door de Kuiterts van deze wereld aangegrepen wordt om aan te tonen hoe dom het traditionele christendom is. En op basis van dit beeld kan ik ze nog geen ongelijk geven ook. Ik geloof er echter niets van dat dit een juist beeld van God is. Ik vind het meer een soort Hans-en-Grietje-God.

Arthur:
Het mens worden van Christus redt niet alleen de mens, maar is ook nodig om de Godheid zelf voor de door de duivel gewenste burgeroorlog in de Goddelijkheid te voorkomen
.

Dus God moest gered worden? Je zit nu toch echt op het randje van de ketterij. Aan de verkeerde kant welteverstaan. God is niet degene die verzoend moet worden. Wij dienen verzoend te worden met God en niet andersom.

Arthur:
Ook op dat punt is Gods verzoeningsweg gericht op het uiteindelijke doel: Zij eigen bestaan en eer!

Gods bestaan is volgens mij geen moment in het geding geweest. Vreemde gedachte van jouw kant...
En uiteraard is het verzoeningswerk tot Zijn eer. Maar zoals jij het omschrijft verwoord je precies het probleem dat ik in deze serie aankaart. Naast de eigenschap schrizofreen wordt God nu ook nog egoïstisch...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 09:29

Arthur: Quote:

Gods bestaan is volgens mij geen moment in het geding geweest. Vreemde gedachte van jouw kant...
En uiteraard is het verzoeningswerk tot Zijn eer. Maar zoals jij het omschrijft verwoord je precies het probleem dat ik in deze serie aankaart. Naast de eigenschap schrizofreen wordt God nu ook nog egoïstisch...
juist Klaas. Welkom terug overigens.

Het verzoeningswerk is tot Gods eer zoals alles wat Hij doet tot Zijn eer is. Maar absoluut niet met opzet! Als dat zo was, zou het ook meteen niet meer tot Zijn eer zijn, dat mag duidelijk zijn.

Denk toch niet dat God van te voren zit in te calculeren waar Hij het maximum aan eer behalen kan. Wat een gruwelijke gedachte!
Het zal Hem een zorg zijn......God's redding van de mens is puur op basis van liefde en zorgzaamheid.

Bij mensen zie je dat (op de wat langere termijn) juist de mensen die niet meer in hun eigen ego geinteresseerd zijn uiterst aangenaam in de omgang zijn en aantrekkelijk gevonden worden. Niet diegenen die zorgvuldig en angstvallig aan hun ego bouwen.

George MacDonald zegt: de mens creeert zich een god op basis van zijn eigen armoedige ideeen en beperkte belevingswereld (even vrij vertaald)

En mijn stelling is (ook op basis van GMD): God kan nooit minder mooi zijn dan de mooiste gedachten die een mens over Hem kan hebben.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 18 jun 2003 15:08

Van God uit is die deling geen gevar. Zijn overleven heeft nooit ter discussie gestaan. Vanuit eeuwigheidsperspectie zijn mijn gedachtenkrinkes totaal zinloos. Weet ik.

De onmogelijkheid van God om van zijn voetstuk te vallen is een axioma.
Het is een ontleding van menselijke kant. Een samenloop van omstandigheden die wel aantoont dat het verlosiingswerk van Christus een werk van God is, dat hoe dan ook, nooit in het honderd lopen kon. Ik geef toe dat ik een beettje ketters ben, het is dan ook gewoon een gedachtegang waar ik verder voor mijn persoonlijk belijden geen consequenties uit trek.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2003 15:27

Gefeliciteerd Arthur,

Het is je gelukt een bijdrage te leveren die er erg geleerd uitziet maar die werkelijk nergens over gaat.
Ik zie allereerst geen logische samenhang tussen de zinnen onderling en daarnaast kan ik (vooral aan het laatste deel) geen touw vastknopen aan de zinnen op zich. Tenslotte lijk je alles wat je in je vorige bericht schreef nu tegen te spreken.

Hoewel ik geen eeuwigheidsperspectief heb krijg ik toch de indruk dat je gedachtenkronkels inderdaad totaal onzinnig zijn. Dat geeft niet, experimenteren is wat mij betreft toegestaan, maar ik dacht even dat je het serieus bedoelde...

Klaas

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 18 jun 2003 17:04

Is natuurlijk een drogreden. Iemand weerleggen door te stellen dat iets nergens over gaat. Kzou zeggen herlees het nog maar eens. Uitermate onsymphatieke reactie.

Met mijn stellingen heb ik getracht het complot en de opzet van de duivel te ontrafelen.

Nogmaals: de causaliteiten die ik stel zijn absoluut niet aan de orde. Ik spreek mezelf echter niet tegen, ik ben geen Marcionist ofzo,

Uit mijn stelling volgt idd een vreemde conclusie: namelijk dat wanneer God de mensheid had laten vallen, Zijn Goddelijkheid ook in het geding zou zijn gekomen.

Toch is mijn gedachtengang echt niet nieuw! Hij is laat scholastisch gebaseerd op het denken van Bernhard van Clairveaux, die ook binnen de reformatorische kerken nog aanzien geniet, die ook die roepende eigenschappen in God ten tonele brengt. Misschien moet je zijn preek over psalm 85 eens gaan lezen.

Surfer,
een calculerend God, idd banale gedachte. Maar denk er om dat Gods vijand niet onderschat moet worden. Christus zweet bloed in Zijn strijd met hem!
Deze vijand wil Gods eer afnemen en zal doorgaan tot de laatste snik van de tijd. Dus God komt in zijn verlossingswerk, waarin hij de duivel wil verslaan en de schepping verlossen wil, wel degelijk ook voor zijn eigen eer op! Das geen calculeren. Das noodzaak!

Jij stelt:
de mens creeert zich een god op basis van zijn eigen armoedige ideeen en beperkte belevingswereld (even vrij vertaald)

Idd en daarom, omdat men de werkelijke dimensie s van Gods liefde en eer. Omdat men in de synthese van deze niet komen kan, daarom wordt er een liefdevol God gecreeert die Zij eigen eer als bijzaak ziet. wat een blasfemie!

God is wel degelijk egoistisch! Gelukkig wel! Als hij zichzelf eens op de tweede plaats zou zetten? Hij is toch het hoogste wat er is. Ik vat die ondergraving van Gods eigenliefde van jullie niet. Echt niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2003 21:04

Arthur,

Blijkbaar ben je niet echt gecharmeerd van mijn bijdrage. Maar zeg nou zelf, wat moet ik nou met de uitspraken van iemand die ze zelf bestempeld als 'totaal zinloos'? Moet ik daar serieus op ingaan? Als ik dan ook nog eens zie dat je jezelf (in ieder geval schijnbaar) tegenspreekt en ik de verbanden die je legt niet zie?

Als jij meent dat je bijdrage toch meer is dan 'totaal zinloos' ben jij in feite aan zet om toe te lichten wat je bedoelt. Maar wellicht vind je het het ook weer flauw als ik de bal bij je terug leg. Ik zal dan ook je berichtjes voorzien van commentaar.

Arthur:
Van God uit is die deling geen gevar.

Van wie uit dan wel? In je bericht hiervoor gaf je aan dat er kans was op een soort burgeroorlog binnen God. Gods eigenschappen riepen om verschillende dingen. Dat lijkt me toch geen eenheid.

Arthur:
Zijn overleven heeft nooit ter discussie gestaan.

Jij zegt zelf dat de verzoening nodig is voor Zijn bestaan.

Arthur:
De onmogelijkheid van God om van zijn voetstuk te vallen is een axioma.

Een axioma dat we delen neem ik aan?

Arthur:
Het is een ontleding van menselijke kant.

Ik weet niet of het een ontleding is. Een axioma is volgens mij eerder een fundament dan een ontleding. Vanuit dat fundament van Gods onwankelbaarheid leid ik af dat de door jou gesuggereerde val van God onmogelijk is. Dat is precies andersom.

Arthur:
Een samenloop van omstandigheden die wel aantoont dat het verlosiingswerk van Christus een werk van God is, dat hoe dan ook, nooit in het honderd lopen kon.

Deze zin begrijp ik werkelijk niet. Hoezo samenloop van omstandigheden? Dat klinkt me in de oren als een eufemisme voor 'toeval' en ik geloof niet dat daar bij God sprake van is. Hier blijkt duidelijk dat je het over zuiver hypothetische mogelijkheden hebt. Je hebt het over de hypothetische mogelijkheid dat God Zijn eer zou verliezen, maar eigenlijk is dat onmogelijk want Zijn werk faalt niet. Ik heb het niet zo op dat soort hypotheische veronderstellingen.

Arthur:
Ik geef toe dat ik een beettje ketters ben, het is dan ook gewoon een gedachtegang waar ik verder voor mijn persoonlijk belijden geen consequenties uit trek.

Dit is volgens mij je reinste onzin. In je hart ben je overtuigd van A maar je belijdt B? Wat dat betreft je je waarschijnlijk een God naar je eigen beeld geschapen.

Arthur:
Met mijn stellingen heb ik getracht het complot en de opzet van de duivel te ontrafelen.

En je verhaal bevatte zoveel onzin over God dat ik het niet serieus kan nemen. Wellicht dat de duivel zo dom is om te denken dat God zou kunnen vallen, maar zelfs dat betwijfel ik.

Arthur:
Nogmaals: de causaliteiten die ik stel zijn absoluut niet aan de orde.

Weer zo'n zin waar ik alleen maar vraagtekens bij kan stellen. Je stelt iets maar eigenlijk is het onzin? Waarom stel je het dan in de eerste plaats?

Arthur
: Ik spreek mezelf echter niet tegen, ik ben geen Marcionist ofzo,

Er zijn een heleboel mensen die zichzelf tegenspreken. Of er nog Marcionisten zijn weet ik niet eens. Is dit weer zo'n causaal verband dat er niet is?

Arthur:
Uit mijn stelling volgt idd een vreemde conclusie: namelijk dat wanneer God de mensheid had laten vallen, Zijn Goddelijkheid ook in het geding zou zijn gekomen.

Als, als, als Arthur. 'Als God de mensheid had laten vallen' Maar dat kan niet omdat God dan geen God zou zijn. Keer het nou gewoon om: God laat de mensheid niet vallen, juist omdat Hij de God is die Hij is!

Arthur:
Toch is mijn gedachtengang echt niet nieuw!

Oudheid is geen garantie voor juistheid.

Arthur:
Hij is laat scholastisch gebaseerd

Het is juist dat (laat-)scholastieke Godsbeeld waar door Kuitert en consorten kritiek op wordt geleverd. Ik geloof ook dat dat terecht is. De scholastiek beredeneerde niet zelden zaken vanuit hypothetische uitgangspunten. Ik begin liever bij God zoals Hij zich openbaart. Liever een God van 'vlees en bloed' dan een hypotethisch denkkader.

Arthur:
op het denken van Bernhard van Clairveaux, die ook binnen de reformatorische kerken nog aanzien geniet, die ook die roepende eigenschappen in God ten tonele brengt.

Prachtig dat die beste man nog steeds aanzien geniet binnen bepaalde kerken. Helaas zegt me dat niet zoveel.

Arthur:
Misschien moet je zijn preek over psalm 85 eens gaan lezen.

Heb je die zo beschikbaar?

Arthur:
Omdat men in de synthese van deze niet komen kan, daarom wordt er een liefdevol God gecreeert die Zij eigen eer als bijzaak ziet.

Dat is je reinste onzin. Natuurlijk draait het om de eer van God. De vraag is echter wat we ons dienen voor te stellen bij dat begrip 'eer van God'. Dat is wat ik met deze serie wil onderzoeken. Als je bovenstaande aandachtig gelezen hebt zul je gezien hebben dat de 'eer van God' gezien als iets in God zelf nogal wat problemen oplevert. Jouw visie stuit op precies diezelfde problemen.

Arthur:
God is wel degelijk egoistisch! Gelukkig wel! Als hij zichzelf eens op de tweede plaats zou zetten?

Als Jezus Christus daadwerkelijk het beeld van God is dan is God dus per definitie degene die zichzelf niet op de eerste plaats zet.

Groet,
Klaas

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 18 jun 2003 21:42

Je hebt gelijk dat ik zaken tegenover elkaar zet die op onderdelen elkaar lijnrecht bestrijden.

Misschien gelooft de duivel niet dat hij God ten val kan brnegen, hij probeert het wel! Lees bijv. openbaring 12 eens. De strategie zou dan de door mij geschetste kunnen zijn.
Het is dan idd. de strategie van een strijder wiens ondergang al is bewerkstelligd en daarom is zij ook niet meer aan de orde nu. Is zij vanuit God gezien nooit aan de orde geweest. De duivel echter heeft tot aan de troonsbestijging van Christus, nogmaals openbaring 12, gepoogd het heilswerk te blokkeren. Zijn opzet heb ik probreren te ontrafelen.

Mijn redenatie heeft vervolgens niets met mijn belijden te maken Ik ben niet onder indruk van het door mij geschetste. Tis meer een ontrafeling van de Duivel-strategie en Gods antwoord daarop. Het heeft geen consequenties voor mijn geloven omdat het Geloof een vetrouwen op God inhoudt en een zeker weten behelst dat hij Zijn bruid zal binnenhalen.

Mijn redenatie is vanuit menselijk vetrekpunt gestart. het eeuwigheidskenmerk van God heeft tot gevolg dat God deze causalitieten die ik zit te oreren niet zou ondergaan. Dát is het axioma, inderdaad! Toch probeerde satan het!

psalm 85 heb ik ooit van een vriend van mij gehad. Ik spreek hem zaterdag, kzal proberen hem voor je te pakken te krijgen.

er is een weg van God uit, die van de reconstructie. (herschepping) Er is een weg van de duivel, met in het kielzog de hem toegevallen mens, de weg van de destructie. De laatste heb ik geschetst. Die weg heeft gefaald, kon niet anders dan falen omdat de weg van God uit, die van de reconstructie, de weg van de destructie tot een doodlopende heeft gemaakt.

Met marcionisme bedoel ik het geloof in de goede schepper God en de boze wraakzwerende God van het Oude testament. Ik vreesde dat mijn woorden, daar men mij verweet een chizofrene God te hebben gepresenteerd, tot die beschuldiging konden leiden.

Klaas,
ik heb wat zitten orakelen. Ik geeft toe. Het was laag-bij-grondse scholastiek. Het was van mijn kant een pogen om de strategie van de Satan, met als vooronderstelling dat hij God ten val wilde brengen, te ontrafelen. je snapt toch wel dat ik die heilloze weg verre van mijn belijden wens te houden?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 jun 2003 15:47

Deze vijand wil Gods eer afnemen
onmogelijk! God kan in theorie alleen Zijn eer verliezen als Hij iets zou doen wat God niet waardig is... Maar op dat moment is Hij geen God meer....
De duivel heeft God niet Zijn eer afgepakt maar zijn schepping!

Jij stelt:
de mens creeert zich een god op basis van zijn eigen armoedige ideeen en beperkte belevingswereld (even vrij vertaald)

Idd en daarom, omdat men de werkelijke dimensie s van Gods liefde en eer. Omdat men in de synthese van deze niet komen kan, daarom wordt er een liefdevol God gecreeert die Zij eigen eer als bijzaak ziet. wat een blasfemie!
Nee hoor. Dat is geen blasfemie, dat is waarheid! Dat kun je toetsen aan wat Jezus zegt over Zichzelf en God de Vader en aan het feit van het verlossingswerk. God is strikt genomen niet geinteresseerd in Zijn eer, Hij doet het goede (Hij is goed) en daar komt die eer automatisch uit voort. Maar dat is niet het doel!

En zie je niet dat God's gerechtigheid niet naast God's liefde bestaat maar juist daaruit voortkomt?

God is wel degelijk egoistisch! Gelukkig wel! Als hij zichzelf eens op de tweede plaats zou zetten? Hij is toch het hoogste wat er is. Ik vat die ondergraving van Gods eigenliefde van jullie niet. Echt niet.
Hoe kun je ZOIETS zeggen :cry: En hoe rijm je dat met het feit dat God ons oproept om juist NIET egoistisch te zijn (zie de openbaring van Jezus over God Zijn Vader?)

Of haal je zelfrespect en zelfbewustzijn door elkaar met egoisme??

Met mijn stellingen heb ik getracht het complot en de opzet van de duivel te ontrafelen
Is niet mogelijk Arthur, om dat te kunnen begrijpen zou je de duivel zelf moeten zijn... :?

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 21 jun 2003 20:13

Ach. misschien begrijp ik de duivel soms beter dan God.
kweet dat wel zeker. Immers jij zegt dat de duivel de schepping van God heeft afgenomen. Welaan ik ben een onderdeel van de schepping.

Ken jezelf, zo houd ik mezelf voor!

Ik denk dat die kenneis ook noddzakelijk is om de redding van God écht nodig te leren krijgen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2003 11:08

Arthur,

Met al je gissingen t.a.v. de gedachtengangen en plannen van Satan komen we volgens mij niks dichter bij het antwoord op de vraag waar deze discussie om draait: wat moeten we verstaan onder de (geschonden) eer van God?

Surfer schreef:

De duivel heeft God niet Zijn eer afgepakt maar zijn schepping!

Toch hoor/lees je vaak over de geschonden eer van God (die hersteld dient te worden). In Anselmus' theorie draait het zelfs om die eer. En omdat die theorie de basis is voor veel hedendaagse theoriën over het werk van Jezus vind ik het interessant eens naar die theorie te kijken. Nou kun je al dat soort theoriën over boord gooien, maar ik geloof niet dat dat nodig is. Ik geloof dat we die 'eer van God' moeten interprteren in het licht van de schepping. Surfer komt naar mijn idee heel dicht bij mijn gedachten. God zelf is inderdaad niet geschonden maar Zijn schepping wel degelijk. Als Zijn eer gelegen is in Zijn schepping dan kan er dus wel degelijk sprake zijn van een geschonden eer en kun je je ook voorstellen dat dit om hertsel roept.

Groet,
Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jun 2003 11:15

Als Zijn eer gelegen is in Zijn schepping dan kan er dus wel degelijk sprake zijn van een geschonden eer en kun je je ook voorstellen dat dit om hertsel roept.
Maar ik denk dus niet dat Zijn eer alleen in de schepping gelegen is. Zijn eer is er, denk ik, in gelegen dat Hij altijd het goede doet. Zo kan de schepping verloren gaan, maar daarom nog niet God's eer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2003 11:31

Surfer:
Maar ik denk dus niet dat Zijn eer alleen in de schepping gelegen is.

Dat is ook niet wat ik wil zeggen. Ik wil alleen zeggen dat als we spreken over Gods geschonden eer die hersteld moet worden door Jezus' lijden en sterven we niet moeten denken aan iets in God zelf (Zijn eergevoel of zo) maar aan de geschondenheid van de schepping. In dat verband stel ik dat Gods eer gelegen is in de schepping.

Surfer:
Zijn eer is er, denk ik, in gelegen dat Hij altijd het goede doet.

Wat ons aangaat heeft dat 'altijd het goede doen' altijd te maken met de schepping, domweg omdat dat ons referentiekader is. Wat God buiten de schepping doet is voor ons niet waarneembaar. Ik beperk me dan ook maar tot die 'dimensies' waarbinnen er een relatie ligt tussen ons (schepselen) en God.

Surfer:
Zo kan de schepping verloren gaan, maar daarom nog niet God's eer.

Dat zou ik niet zo willen zeggen. Ik geloof niet dat de schepping verloren gaat. Ik geloof dat God tot Zijn doel komt met de schepping. Als dat niet zo zou zijn (hypothetisch geval) zou God ophouden God te zijn. Maar ik denk eigenlijk dat we het daarover wel eens zijn ;-)

Klaas

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 23 jun 2003 13:15

klaas,
Opnieuw heb ik kritiek op je manier van discussievoeren.
Het kan zijn dat ik of topic was, daarover aan het eind van mijn reactie meer. Toch daag je me uit m,e nader te verklaren omtrent die zaken die ik had aangetipt. Ik deed dus wat je van me vroeg en vervolgens verwijt je me dat ik geen antwoord geef op de hoofdvraag

twee tips:

a. Zeg dat dan direct, hadden we onze verschillende gedachtengangen voor onszelf gehouden.

b. Mijn punten hebben wel degelijk te maken met de eer van God. Dat is zonder meer een feit. Ook ben ik ingegaan op de manier waarop Gods eer hersteld wordt. Zo ver afgweken ben ik dus niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2003 13:49

Arthur,

Allereerst verwijt ik je niets. Wat mij betreft mag een discussie af en toe best wat off-topic zijn. Soms kom je via een omweg tot nieuwe inzichten.
In jouw geval concludeer ik echter dat jouw omweg ons niet veel verder brengt. Dat kan gebeuren toch? Als jij echter meent dat jouw insteek wel nieuwe inzichten oplevert moet je dat duidelijk maken. Ik heb redelijk gedetailleerd gereageerd op jouw bijdragen(n) waarbij ik telkens op problemen stuitte als het gaat om het beeld van God dat daaruit voortvloeide. Jij gaat dan niet inhoudelijk in op deze bezwaren maar komt met een verklaring over het na willen gaan van Satans gedachtengang. Wat wil je dan verder nog van me horen?

Arthur:
a. Zeg dat dan direct, hadden we onze verschillende gedachtengangen voor onszelf gehouden.

Jij wekte de indruk wel degelijk in te willen gaan op de hoofdvraag. UIt niets bleek dat je een zijstraat insloeg. Mijn tip: als je off-topic gaat meldt dat dan, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk. Ik ben (nog) niet paranormaal begaafd. Uitbreiding is in bestelling.

Arthur:
b. Mijn punten hebben wel degelijk te maken met de eer van God. Dat is zonder meer een feit. Ook ben ik ingegaan op de manier waarop Gods eer hersteld wordt.

En ik heb met redenen omkleed aangegeven waarom ik de dingen die jij zegt over de eer van God niet plausibel acht. Als je het daarmee niet eens bent is het aan jou weer inhoudelijk te reageren.

Klaas

Terug naar “Archief”