Veel clans zijn inderdaad egoistisch en je wordt eruit gegooid als je niet voldoet aan de eisen. Maar er zijn genoeg clans waar fun en attitude hoog in het vaandel staan. Fun first, de rest komt wel. Skill comes while playing.
Het is een spel, een kwestie van "wie is beter". Elkaar te slim af zijn. Verschillende manieren om je doel te bereiken, maar de basis blijft het efficienter hanteren van een stroom bits en bytes naar het oppervlak van de ander zodat die meer beinvloed wordt door jouw bits en bytes dan zijn stroom van bits en bytes jouw object beinvloeden. De grafische details geven de "oorlogssituatie", meer niet.
Praktisch alle spellen zijn gebaseerd op het uiteindelijke beter zijn of verslaan van je tegenstander.
Ik speel zelf shooters, maar het gaat me niet direct om het moorden, maar meer om het beter zijn dan de ander. Ja, ik kan genieten van de "oorlogssituatie", explosies, de adrenaline, de spanning, het opbrengen van geduld, concentratie, de explosies, het geweervuur.
Maar als je het puur gaat vergelijken met "moorden" dan heb je nog nooit echt goed zo'n spel gespeeld.
Voorbeelden van pubers die helemaal doordraaien tijdens het spelen van bijvoorbeeld Counterstrike is maar een klein elementje in de online gaming wereld. In elke scene heb je negatieve bijkomstigheden, maar het vervelende is dat die vaak worden uitvergroot en in de picture komen.
Porno is een kwestie van zelfbevrediging. De makers zelf genieten van elkaar, en ze delen dat met onbekenenden.
Ik zie een eenvoudig spelletje niet als zonde, maar er moet wel meer in zitten. Een shooter als Doom (de oude Doom spellen) vind ik veel agressiever en dom afslachten dan bijvoorbeeld high tech spellen als Call of Duty, of om een nieuwe grootheid te noemen: Battlefield 2.
Dan praat je echt over totale oorlog, maar zeker wel een "oorlog" waar ervaring, skill en een heleboel oefening vereist is. De grootste uitdaging is niet het afknallen van de ander, maar het in leven blijven en alles wat er bij komt kijken
