Refoweb en homoseksualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 aug 2005 12:41

Smurffie schreef:Een site waar jij het niet mee eens bent bedoel je.
Misschien zitten er hier ook mensen die zich er wel in kunnen vinden? :roll: (misschien wel meer dan jij denkt...)

Ja klopt. Maar gelukkig werken er veel meer mensen mee en we overleggen regelmatig. Als ik het alleen zou doen, zou het een grote puinhoop worden ;-)
Maar je mag mij er op aanspreken. Geen probleem.

Het gaat er natuurlijk niet primair om wat ik vind. Dit is een site met een bepaalde achtergrond en daar houden we rekening mee.

froske schreef:Stel dan een duidelijke regel dat er geen 1 site meer gepromoot mag worden, dan heb je in ieder geval een duidelijk standpunt.

Dat het duidelijk is, ben ik met je eens. Maar ik zie niet in waarom we geen onderscheid mogen maken tussen sites. Sites waar we achter kunnen staan, kunnen een vermelding krijgen. Is dat niet zo dan mag de link niet geplaatst worden.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 25 aug 2005 12:41

Smurffie schreef:
Raido schreef:
Een site waar jij het niet mee eens bent bedoel je.
Misschien zitten er hier ook mensen die zich er wel in kunnen vinden? Rolling Eyes (misschien wel meer dan jij denkt...)

Zal ik dan maar eens wat links naar sites van hezbollah plaatsen of de satanskerk, er zijn er vast wat die het er mee eens zijn, maar gezien het algemene karakter van dit forum, is dat gewoon niet gewild. (PUNT)

en henkie is de boss

"Het algemene karakter van dit forum" Er zitten hier honderden mensen met een verschillend karakter en geaardheid
Homofielen lijken niet welkom.
Ongelovigen lijken niet welkom.
Als die weg zouden blijven of niet geaccepteerd zouden worden, blijft er weinig meer over van de discussies hier.
Wees blij dat die mensen er zijn, ze laten je nadenken en houden de discussies gaande.

Verder vind ik het diep, maar dan ook diep triest, dat mensen zo aangevallen worden dat ze bijna verplicht worden, niet meer aan de discussies deel te nemen. :cry:

Waar blijven we dan met onze christelijke opvoeding?
Stap asjeblieft is uit dat wereldje. Ik zie het zo:
Het is als een computer, met heel veel verschillende mappen (standpunten/denkwijzen) Je hebt de standaardmappen (jouw opvoeding/stanpunten) Maar misschien moet je eens wat nieuwe mappen aanmaken?(nadenken over standpunten van anderen)
Natuurlijk hoef je de standaardmappen niet meteen naar de prullenbak te verplaatsen! :wink:

Als ongelovige voel ik me hier toch wel geaccepteerd hoor :wink:

Je laatste alinea vind ik echt d:)b

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 aug 2005 12:50

Als ongelovige voel ik me hier toch wel geaccepteerd hoor

Gelukkig! Maar daarom zei ik al: lijken niet welkom..soms komt het zo over in elk geval :?

Je laatste alinea vind ik echt

Dank je :wink:

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 25 aug 2005 13:10

Smurffie schreef:
Als ongelovige voel ik me hier toch wel geaccepteerd hoor

Smurffie, ik denk wel dat er soms onderwerpen worden behandeld waarin voornamelijk een groot deel van de wat strengere Christenen een bepaalde mening heeft. Op het moment dat mensen dan een dergelijk onderwerp aankaarten en deze Christenen geven hun mening, dan vinden de anderen dat ze niet worden geaccepteerd o.i.d. Dat is ook niet helemaal eerlijk hè.

Als Christenen op een forum waar verder geen of weinig Christelijke mensen zijn hun mening geven over een bepaald onderwerp, kunnen ze er ook op rekenen veel kritiek te krijgen, die soms echt heel hard is. Uit eigen ervaring sprekend nu. Veel Christenen geven juist hun mening nog erg genuanceerd omdat ze vaak beseffen dat ze zelf ook absoluut niet volmaakt zijn.

Wat het onderwerp van dit topic betreft heb ik mijn mening al bij het topic over de tiener op het anti-homokamp gegeven.

Ik ben overigens wel benieuwd ondertussen naar de inhoud van de site die pureimmortalsoul hier had neergezet. Kunnen we een topic daar over openen :D

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 25 aug 2005 14:15

"Het algemene karakter van dit forum" Er zitten hier honderden mensen met een verschillend karakter en geaardheid
Homofielen lijken niet welkom.
Ongelovigen lijken niet welkom.

m.b.t. tot homofilie. Ik denk dat diverse postings in deze topic duidelijk maken dat de persoon niet wordt afgewezen om zijn geaardheid. Wel dat men het er niet mee eens is wanneer deze geaardheid ook in de praktijk wordt gebracht. Dan nog hebben wij niet te oordelen maar men mag wel een mening geven -en onderbouwen- .
We moeten ook zaken afwijzen die tegen dit forum ingaan.

Ik denk dat je afwijzing van geaardheid niet moet verwarren met het afwijzen van mensen.
Iedereen op dit forum heeft eigen ideeën bij opmerkingen. De mening van iemand maakt die persoon niet ‘beter’ dan een andere persoon.
Een ‘ongelovige’ is hier welkom maar zal wel moeten accepteren dat het een christelijk forum is en zich dan ook ten dele moeten aanpassen.

Zo ook m.b.t. tot homofilie. Ik denk dat diverse postings in deze topic duidelijk maken dat de persoon niet wordt afgewezen om zijn geaardheid. Wel dat men het er niet mee eens is wanneer deze geaardheid ook in de praktijk wordt gebracht. Dan nog hebben wij niet te oordelen, maar men mag wel een mening geven -en onderbouwen-
.
Het is noodzakelijk om bepaalde dingen te weigeren of te veranderen om de lijn van dit (christelijke/reformatorische) forum vast te houden.
Time flies when you have none!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 aug 2005 16:02

Dan nog hebben wij niet te oordelen maar men mag wel een mening geven -en onderbouwen- .

okeej, ik begrijp het. Maar homofielen hebben net zoveel recht om hun mening te geven -en onderbouwen dan. Eerlijk is eerlijk.

PureImmortalSoul

Een overpeinzing van Arend

Berichtdoor PureImmortalSoul » 25 aug 2005 16:52

Hé lieve mensen,

Het 'hele gedoe' zat me bepaalt niet lekker, en vandaag tijdens mijn werk liep ik er de hele tijd mee in mijn hoofd!

Bij thuiskomst dook ik toch maar weer refoweb op, om te kijken of er reakties waren... Nou , die waren er! Wel twee pagina's vol.

Ik heb ze gelezen. Allemaal!
En weet je? Ik ben de kluts volledig kwijt!

Ik heb in die twee weken dat ik hier kom geprobeerd mijn steentje bij te dragen in de discussie. Ik heb geprobeerd eens 'andere kanten' te schetsen. Ik heb jullie ideeën gelezen waar ik soms ook weer leerpunten uit kon trekken!

Maar weet je?
Sommige dingen zitten zo oneindig veel dieper, dan menigeen van jullie doorheeft!

Henkie,... je kunt dit niet alleen maar afdoen met de opmerking: "volgens mij wordt het nu allemaal te dramatisch bekeken".
Er wordt onderscheid gemaakt in mensen en meningen. Vooral in meningen. Dat kun je naar mijn idee niet maken op een discussie forum.

Jeroen promoot op pagina 1 een site (refohomo). Prima! Wordt geaccepteerd. Waarschijnlijk vanwege het feit dat hij vind dat je als homo een strijd moet voeren en alleen moet blijven.

Ik open een site, namelijk Christho, en de link naar die site wordt gelijk verwijdert. Waarom? Ik promoot toch geen vrije seks? Ik stel me niet eens pro homoseksualiteit op! De enige doelstelling van Christho is om mensen die christen zijn én homo zijn de mogelijkheid te geven elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen! Ze zitten immers in hetzelfde schuitje! Waar ligt dan het bezwaar? Wat is er op de site van Christho te vinden wat té erg is, zodat de link naar de site niet langer op refoweb/forum kan staan? Dat zou ik graag nog eens horen!

Als mensen dan uiteindelijk gaan melden dat ze ook wel links kunnen plaatsen naar websites van satanskerken e.a. dan denk ik: goh, ik dacht dat we elkaar serieus namen, maar ik heb me blijkbaar vergist!
Wat is dat voor een vergelijking!

Ook de opmerking: "als het je hier niet bevalt, ga je toch lekker weg"
verbaasde me ontzettend! Helaas is het wel een bekend beeld, want binnen de kerk zien we het ook vaak zo gaan! Vandaar al die afsplitsingen.. En zo staan mensen steeds minder voor elkaar (en elkaars gedachtengoed) open en bewandelt een ieder zijn eigen weg!

Iemand van hier, stuurde me een bemoediging! Het was een bijbelgedeelte wat me raakte. Ik zal het jullie tot slot meegeven:

1 Petrus 4

Wat ik er treffend aan vond was vers 8. Lees het maar eens! Ik hoop dat we op een dag die vurige liefde allemaal bezitten, waar het in dat vers over gaat! Vurige liefde tot elkaar!

Groeten
en het gaat een ieder van jullie goed!

Arend (PureImmortalSoul) pureimmortalsoul@hotmail.com

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 aug 2005 21:23

Henkie schreef:
Dat het duidelijk is, ben ik met je eens. Maar ik zie niet in waarom we geen onderscheid mogen maken tussen sites. Sites waar we achter kunnen staan, kunnen een vermelding krijgen. Is dat niet zo dan mag de link niet geplaatst worden.

Van mij mag je gerust onderscheid maken in sites, heb ik geen problemen mee. Maar dan moet het wel een eerlijk onderscheid zijn. PueImmortalSoul heeft m.i geen site geplaatst waar jullie niet achter kunnen staan. Ik vraag me btw af of je ooit al weleens hebt gekeken op die site? Dan was dit zeker niet nodig geweest en had die site hier nog steeds gestaan!
- Home is in my head -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2005 07:21

Serenity schreef:zo'n soort discussie beslaat alleen 40 bladzijden als men niet accepteert wat de bijbel erover zegt, en dat is vaak het geval.

Nee, dat gebeurt als men niet accepteert wat een ander denkt dat de bijbel zegt. En dat gebeurt altijd en overal.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 26 aug 2005 07:29

froske schreef:Van mij mag je gerust onderscheid maken in sites, heb ik geen problemen mee. Maar dan moet het wel een eerlijk onderscheid zijn. PueImmortalSoul heeft m.i geen site geplaatst waar jullie niet achter kunnen staan. Ik vraag me btw af of je ooit al weleens hebt gekeken op die site? Dan was dit zeker niet nodig geweest en had die site hier nog steeds gestaan!

Mee eens froske, vind de site van dhr. puur onsterfelijke ziel absoluut niet tegen de principes van het forum ingaan. Ik zie ook weinig verschil tussen die site en de site die aan het begin van dit topic werd genoemd. Vind ze beide redelijk objectief.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 aug 2005 11:39

Smurffie schreef:okeej, ik begrijp het. Maar homofielen hebben net zoveel recht om hun mening te geven -en onderbouwen dan. Eerlijk is eerlijk.

Heel eerlijk. En waar kan dat precies niet?

PureImmortalSoul, Jos123 en Froske: Wat de site betreft het volgende.
Vanzelfsprekend heb ik de site goed bekeken en zag dat er nog niet zoveel opstond.
Ik heb de afweging gemaakt om de links te laten staan totdat er daadwerkelijk zaken op zouden staan, die in strijd zijn met de lijn die we op Refoweb aanhouden.
Op basis van de mening van PureImmortalSoul hier en bijv. ook de link op z'n site naar CHJC (die ook geen problemen zien tussen christelijk geloof en homoseksualiteit) heb ik besloten om de link alvast weg te halen. Het is mijns inziens duidelijk in welke richting de site zal gaan.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2005 12:23

Henkie schreef:
PureImmortalSoul, Jos123 en Froske: Wat de site betreft het volgende.
Vanzelfsprekend heb ik de site goed bekeken en zag dat er nog niet zoveel opstond.
Ik heb de afweging gemaakt om de links te laten staan totdat er daadwerkelijk zaken op zouden staan, die in strijd zijn met de lijn die we op Refoweb aanhouden.
Op basis van de mening van PureImmortalSoul hier en bijv. ook de link op z'n site naar CHJC (die ook geen problemen zien tussen christelijk geloof en homoseksualiteit) heb ik besloten om de link alvast weg te halen. Het is mijns inziens duidelijk in welke richting de site zal gaan.

Het CHJC staat open voor verschillende meningen. quote van de site:
De uitgangspunten van het CHJC

Regelmatig wordt het CHJC geconfronteerd met vragen naar de mening van de vereniging. Die vraag is niet verwonderlijk als je vanuit de statuten redeneert. Het doel van het CHJC staat immers zo omschreven:

"De vereniging heeft als doel mensen met een christelijke levensovertuiging, die homoseksueel zijn, samen te brengen en daarnaast de integratie van homoseksuelen binnen kerk en samenleving te bevorderen."

Wil je het tweede deel van de doelstelling handen en voeten geven, dan moet je als vereniging een aantal uitgangspunten hebben.

Wij hebben de volgende punten geformuleerd:

Het CHJC is van mening dat geloof en homoseksualiteit kunnen samengaan. Bijbelse argumenten, die worden aangedragen om het tegendeel te 'bewijzen', blijken bij zorgvuldige bestudering van de context geen stand te houden We maken allemaal deel uit van Gods goede schepping. Ja, wij ervaren, dat Hij ons Zijn zegen geeft.

Het CHJC is daarom van mening dat homoseksualiteit geen zonde is en dat homoseksuelen en lesbiennes een gelijkwaardige plaats in de kerk kunnen innemen.

Het CHJC is een brede vereniging, zeker in geloofsopzicht. Variërend van vrijzinnig tot orthodox, op (Rooms-) Katholieke dan wel Protestants Christelijke grondslag. Dit verschil komt tot uitdrukking in verschillende ideeën over hoe je je leven inricht. Binnen het CHJC is het regel en uitgangspunt dat wij met elkaar omgaan op basis van wederzijds respect.

Het CHJC is van mening dat elke vorm van discriminatie in gezin, familie, werk en samenleving niet geoorloofd is. Deze mening stoelt zowel op het Bijbelse getuigenis als op artikel 1 van de Nederlandse grondwet. Wij weten dat veel homoseksuelen en lesbiennes, al dan niet op grond van het geloof, niet of minder geaccepteerd worden en daardoor belemmerd worden in hun menszijn. Het CHJC wil hier een tegenwicht aan bieden.

Het CHJC biedt homoseksuelen en lesbiennes de helpende hand. Dat gebeurt in alle activiteiten, die in verenigingsverband worden georganiseerd, maar krijgt bijzondere aandacht in onze coming-out weekenden. Dit soort weekenden wordt ook wel door anderen georganiseerd, maar onze weekenden onderscheiden zich, doordat aan de combinatie geloof en homoseksualiteit nadrukkelijk aandacht wordt besteed.
Bij CHJC gaan we dus van twee zaken uit: de eigen homoseksuele geaardheid en belangstelling voor geloof, kerk of christelijke levensbeschouwing. Deze combinatie, "homo-mèt", dient als basis om zoveel mogelijk gelijkgestemden bij elkaar te brengen.
Daarom vind je bij CHJC mannen en vrouwen, jongens en meiden in alle soorten en maten. Ook de spreiding over het "geloofslandschap" is groot: we hebben leden van katholieke en protestantse komaf, leden uit de sociaal-christelijke hoek en uit de diverse evangelische stromingen. Sommigen zijn zelf actief in een kerk, anderen interesseren zich in meer algemene zin voor geloof of religie.

De site is bedoeld om christen homo's samen te brengen. Niet om een mening op te dringen of wat dan ook. Er is plaats voor alle christen homo's die ook verschillend zullen denken over hoe hun leven moet worden ingericht. Ook de integratie van homo's in de kerk komt naar voren. Mij lijkt het beter dan het probleem stilzwijgen in de kerk en sites van forums af te plukken. Het probleem is er nou eenmaal dus waarom zou je daar omheen gaan draaien? En het lijkt mij belangrijk dat mensen zien dat er verschillende meningen over zijn. Alles van 1 kant belichten heeft totaal geen nut. Je moet daarin dus ook een duidelijk standpunt hebben en refoweb heeft daarin geen speciaal beleid gemaakt wat ook gepubliceerd word hier op deze site. m.i. moet refoweb dus eerst een duidelijk standpunt innemen over deze discussie voordat dergelijke sites verboden worden. Ik hoop van harte dat het standpunt dan ook wordt gevormd door het bestuderen van de bijbelgedeeltes. Als jullie daarna een standpunt hebben ingenomen, dan wil ik er ook wel begrip voor opbrengen dat jullie dergelijke sites verbieden.

Verder hebben de meeste mensen hier al een mening gevormd over homosexualiteit dus ik neem aan dat ze, ook al komen ze op die sites, niet zomaar overstappen op een andere mening. Ik vind het gewoon belangrijk dat mensen dingen van 2 kanten bekijken en dan voor zichzelf een mening besluiten. Dan zal er ook pas een eerlijke mening ontstaan.
- Home is in my head -

sela

Berichtdoor sela » 26 aug 2005 12:32

hmm.. het valt, zo lijkt het, behoorlijk verkeerd bij sommigen, het verwijderen van die site. .
schieten we er wat mee op als het ene kamp of het andere kamp z'n gelijk krijgt? :|

PureImmortalSoul

Dus....

Berichtdoor PureImmortalSoul » 26 aug 2005 12:34

Hey mensen,

Eigenlijk had ik voor mijn gevoel min of meer afscheid van jullie genomen! Ik was het hier even spuugzat!

Wat stonden we hier voor mijn gevoel toch ZO ONTZETTEND NIET VOOR ELKAARS MENING OPEN!

Maar goed,.... mensen beginnen hier dingen toe te geven, dat siert hen!

Henkie, dank dat je zo openlijk toegeeft dat je de links naar mijn sites verwijdert hebt zonder daar een daadwerkelijke reden voor gevonden te hebben! Op de sites bevonden zich geen zaken die jou overtuigden van het feit dat je de links moest verwijderen! Nee,......je trok je eigen conclussies alvast! Vind ik best slordig! Mijn mening hier, staat totaal los van een fenomeen als 'Christho'
Christho is in het leven geroepen om christenen die te kampen hebben met een homofiele geaardheid de mogelijkheid te geven elkaar te ontmoeten, te bemoedigen, te discussieren e.a.
Wat voor een mening die mensen hebben (over alleen blijven, samenwonen of wat dan ook, is aan hen!)

Froske, dank voor je bijdrage m.b.t. het CHJC. Fijn dat er ook eens een andere kant wordt geschetst!!!

Daarnaast wil ik nog 1 ding duidelijk schetsen!

Mensen, jullie zien vaak NIET het verschil tussen homofilie en homoseksualiteit!

Dat een CHJC of bijvoorbeeld mijn site CHRISTHO openstaat voor mensen die christen én homofiel zijn wil niet gelijk zeggen dat men propeganda maakt voor homoseksualiteit! Dat je christen en homo bent, daar kies je niet voor. Dat je christen en homoseksueel bent wel!

Naar mijn idee moeten mensen zelf de afweging maken of ze het bij hun homofiele geaardheid houden of denken prima een relatie te kunnen hebben waarin ook seksualiteit aan bod komt. Zo leggen wij allen dan verantwoording af, over onze eigen werken! En Hij die mij beoordeeld is de Heer alleen!

Groeten,
(misschien tot ziens, ik heb het tot nu toe ook niet kunnen laten om even terug te komen!)

Arend

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2005 12:39

Ik zou mensen ook naar het CHJC sturen (doe ik weleens op christelijke forums), juist omdat je daar gestimuleerd wordt dingen van beide kanten te bekijken. En ook omdat ze daar goed kunnen uitleggen dat bijbelteksten op verschillende manieren interpreteerbaar zijn. Ik denk dat het juist voor een refohomo een bevrijding zou zijn om ook 's de andere kant te zien: dat je geaccepteerd wordt met geaardheid en al. En dan kunnen ze zelf heel goed met God bespreken hoe ze dat zullen invullen.

Terug naar “Archief”