Dogmatiek van de liefde: een verwaarloosd dogma

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:21

kleine stapjes en bij jezelf beginnen....

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 19:30

surfer schreef:kleine stapjes en bij jezelf beginnen....
:D

kleine stapjes en Jezus in jezelf laten beginnen ....

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:32

Dat was nou een onuitgesproken vooronderstelling die ik maakte, John! :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:35

het is trouwens niet mogelijk om over 'de dogmatiek van de liefde' te praten.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 19:37

surfer schreef:Dat was nou een onuitgesproken vooronderstelling die ik maakte, John! :wink:

Dat dacht ik al, jouw kennende, maar ik vond dat die vooronderstelling best wel uitgesproken mocht en mag worden :!:

Het wordt namelijk, helaas, maar al te vaak vergeten :!:

Het is immers niet "verbeter de wereld begin bij jezelf", maar "verbeter de wereld, laat Jezus in jou beginnen" :!:

Voor mij een wereld van verschil :wink:

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:39

laat Jezus in jou beginnen
dus toch wel degelijk een eigen keuze!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 20:00

surfer schreef:
laat Jezus in jou beginnen
dus toch wel degelijk een eigen keuze!

Exact :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 feb 2003 22:29

Thedudehimself schreef:Diep teleurgesteld zijn in kerken, ruzies om het wel of niet ritmisch zingen van psalmen, kerkverbanden die ontstaan zijn uit scheuring, van scheuring, van scheuring, van...

Hebben we ons niet teveel bezig gehouden, en houden we ons niet ook op dit forum bezig, met triviale zaken? Missen we niet de belangrijkste zaak oprechte liefde en eenheid naar elkaar en naar God?

Vanuit een computerzaal op een universiteit in den lande een dringende oproep tot eenheid!!!!

Maar, hoe gaan we die bereiken?

Graag reacties, opbouwende reacties. Want het gaat per slot van rekening om het opbouwen van eenheid.

Het 'probleem' is natuurlijk dat, als je het allemaal met elkaar eens bent, er geen discussies meer zijn.
Ik zit eigenlijk best wel vaak te genieten van jullie discussies, af en toe best heftig, maar dat moet toch wel kunnen?
Verder zie ik jullie allemaal als mede-christenen. Net zoals de mensen in mijn eigen gemeente. Allemaal verschillend.
En als al die mensen voor God Zijn moeite waard zijn, wie ben ik dan om daar anders over te denken?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 feb 2003 23:04

Maranatha:
Het probleem mijn inziens is dat binnen de kerk er twee groepen zij.

Het echte probleem is dat we in groepen denken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 feb 2003 09:30

De oorzaak van de verdeeldheid is dat:
a. niet alle christenen de Bijbel als volledig waar beschouwen. Degene die niet de volledige waarheid van de Bijbel onderstrepen kunnen vanzelfsprekend niet communiceren met christenen die iedere regel in de praktijk vertaald willen zien

Hier herken ik wel wat in. Persoonlijk noem ik me zeker Christen maar als ik dan bijvoorbeeld hier lees hoe mensen van gereformeerde en evangelische huize met de Bijbel omgaan dan frons ik wel even mijn wenkbrouwen... Dit is niet negatief bedoeld, ik wil er mee aangeven dat we dan spreken over twee totaal verschillende werelden.

Op termijn denk ik dat er twee grote groepen van Christenen zich gaan ontwikkelen en samenwerken.

Enerzijds zogenaamd Bijbelgetrouwe Christenen verspreid over heel verschillende kerken gaande van Katholiek, gereformeerd, evangelisch tot en Amish. Zij zullen binnen enkele decennia naar elkaar toe groeien met respect voor elkaars eigenheid. Het zijn die groepen die God vooral zien als een transcendente persoon, schepper en almachtig.

Anderzijds zal er een grote groep Christenen ontstaan die zullen samenwerken op basis van geheel andere criteria. Het zijn die groepen die je vind over de grenzen van protestants en katholiek heen die nu bekend staan als "vrijzinnig". Ik heb het hier onderandere over progressieve Katholieke basisbewegingen, bepaalde SOW-takken, Remonstranten, Unitariërs enz... Zij dragen de God der verdraagzaamheid en liefde uit zonder hem te willen vangen in dogma's. De Bijbel is voor hen niet letterlijk te nemen, het gaat om de diepste werkelijkheid van de mens die God ontmoet en dit wordt beeldend neergeschreven in de Bijbel.

Ik behoor tot die tweede groep van Christenen maar als ik hier zo soms opmerkingen lees of ik lees de antwoorden van de dominees dan denk ik soms dat ik in jullie ogen me zelfs geen Christen mag noemen.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 feb 2003 15:14

ik behoor bij geen enkele groep.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 11:17

Storyteller schreef:
DenKTenk schreef:
Het zou fijn zijn als de volgelingen van de God van liefde weer eens echt gingen liefhebben. Door andersdenkenden te accepteren. Onder andere.

Ik zou je stelling iets willen aanpassen:
Door andersdenkenden lief te hebben.

Vertel eens realistisch.... kunnen jullie dat?

Ja dat denk ik wel. Ik vind het onderscheid tussen acceptatie en liefde overigens wel mooi. Een voorbeeldje:

Als een kind geobsedeerd door het vuur dichterbij komt en denkt dit is mooi dit wil ik aanraken, zal een ouder het kind op een andere gedachte willen brengen. Hij/zij accepteert de gedachte dat het kind met vuur speelt niet. En toch heeft hij/zij liefde voor het kind. Want de ouders kennen wel het gevaar van vuur. Als het kind niet luistert en toch het weer probeert om bij het vuur te komen, kan het voorkomen dat de ouders onaardig doen tegen het kind. Niet omdat ze onaardig willen zijn, maar omdat ze weten dat als ze niet onaardig zijn het kind nog veel onplezierigere dingen zal beleven. Uit liefde straffen ze dus het kind.

Koppige mensen met andere gedachten accepteert Jezus niet. Maar Hij blijft koppige mensen wel liefhebben.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 11:34

Storyteller schreef:Ik heb gelezen dat het Christendom begon met Jezus Christus van Nazareth, die zo gigantisch veel hoop en moed kon geven aan gigantisch veel mensen.
Maar zoals Dudehimself als aangaf, van die liefde is weinig meer over. tegenwoordig gaan veel te veel religieuze discussies over kleine dingen. Misschien is het tijd dat iemand de tafels van de geldwisselaars in de tempels omver werpt. Bij wijze van spreken.
Het zou fijn zijn als de volgelingen van de God van liefde weer eens echt gingen liefhebben. Door andersdenkenden te accepteren. Onder andere.

Storyteller.... ik heb het idee dat je wel in Jezus Christus zou kunnen geloven! Doe ik ook. Zullen we het samen doen?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 21 feb 2003 23:58

zou kunnen geloven....??? :D

Er zijn ook mensen die geloven, maar het zelf nog niet weten.
Als ze de woorden uitspreken, dan komen ze erachter dat ze de
wereld in al zijn schoonheid al in zichzelf hadden. Storyteller zal
het niet om jou doen dude, want met roken stoppen doe je ook
niet voor een ander, dat hou je niet vol. Hij doet het voor zichzelf!
sol lucet omnibus

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 22 feb 2003 15:22

Ik geloof in de goede man Jezus. Of Hij een godenzoon was... ik denk van niet. Maar Hij is net zo'n groot voorbeeld vooraan in het rijtje van mensen als Ghandi, Boedha en dat soort mensen die ik bewonder om hun levenstijl en daden.
Ik neem wel afstand van het aanbidden van personen, maar niet van het leren van personen.

Terug naar “Archief”