De dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 10:41

Dat is toch altijd beter dan dat je nooit ergens over nadenkt en er maar op los leeft!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Rader

laatste vijand

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 12:36

Alhoewel de dood voor christenen een doorgang is tot het eeuwige leven, blijft de dood voor christenen toch laatste vijand.
God kan stervensgenade geven, zodat het sterven licht is.
De dood wordt vaak aangeduid als de koning der verschrikking.
Bunyan verwoord dat ook in de christenreis. Het verschil in het oversteken van de doodsjordaan door Christen en Hopende.

Een bekende spreuk om over na te denken:
"Een nauw leven geeft een ruim sterven; een ruim leven geeft een nauw sterven."
Wie zou dan niet vrezen? De dood zal nooit een vriend worden.

Rudolf

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 12:48

Als je sterft wordt je bepaald bij de realiteit van het leven en word je gedwongen om je schijnwereld te verlaten.
De beste manier om te leven is alsof je morgen dood zou gaan :!:

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 18:28

connie schreef:nu ik ben heelerg bang om naar de hel te gaan omdatik nog zo erg twijfelt in het geloof dus ik heb het ware geloof nof niet
en je komt alleen in de hemel als je waarlijk jezus hebt aangenomen
ik strijd zo erg met het geloof dat ik steeds wankelt

Wat brengt je aan het twijfelen, dat wat mensen zeggen?
Is wat God zegt niet veel belangrijker.

jeremia 29:11
Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.

Stop met dat strijden, want dat maakt alleen maar moe. Wat is volgens jouw het ware geloof? Is het vertrouwen op God niet het ware Geloof of denk je dat er nog andere criteria zijn. bv leef ik goed genoeg, doe ik goed genoeg. Zit mijn hoedje wel recht. is mijn jurk lang genoeg. moet ik 2x naar de kerk. enz. enz. Dat zijn juist de dingen waar we niet mee bezig moeten zijn, want wij kunnen het niet verdienen. Daarom is Jezus gekomen, om ons daarvan te verlossen.

Genade, Genade alleen genade en dat niet uit onszelf.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 feb 2003 16:01

connie schreef:nu ik ben heelerg bang om naar de hel te gaan omdatik nog zo erg twijfelt in het geloof dus ik heb het ware geloof nof niet
en je komt alleen in de hemel als je waarlijk jezus hebt aangenomen
ik strijd zo erg met het geloof dat ik steeds wankelt

Zelfs Jezus was bang. In gethsemanee bereidde hij zich voor op zijn dood, hij wist dat hij dood moest. Hij werd toen letterlijk door God verlaten, Hij was in de hel. Hij zweette zelfs bloed. Die angst die hij toen gevoeld moet hebben heeft nog nooit een mens op aarde ervaren. Hij weet dus hoe afschuwelijk het is om van God verlaten te zijn, in de hel. Hij wil niet dat je daar komt Connie. Maar Hij overwon die verlatenheid: de dood, zodat jij het nooit hoeft mee te maken. Hij neemt jouw straf opzich, als je schuld bekend en vergeving bij Hem zoekt. Erkent dat je zondig bent. Mensen kunnen je veel wijs maken, maar het blijven mensen. Ze kunnen zelfs hun eigen gevoelens aan God toeschrijven: een eigen religie ontwerpen. Ze denken soms precies te weten hoe God werkt en denkt en wie Hij wel en niet bij Zich zal nemen.

Maar God is zoveel groter en wijzer. Hij is rechtvaardig en zal ooit het Recht: het goede laten overwinnen. Hij kan alleen maar reine mensen in Zijn omgeving aanvaarden: daarom moet al het slecht uit ons, en dat kan alleen door Vergeving.

Ik denk daar veel over na. Ik weet dat alleen als je Jezus als jouw 'advocaat' hebt de Rechter me kan vergeven. Toch vlucht ik er voor weg in plaats dat ik Hem opzoek.

Dat idee heb ik met zoveel mensen als ik om me heen kijk, christen of niet: iedereen is op de vlucht maar niemand bekend het. Mensen jagen naar succes, aanzien. Mensen consumeren, winkelen, gaan stappen, doen van alles om hun leven zinvol te maken. Denken liever niet na over waar ze vandaan komen en waar ze naar toe gaan. Ik denk dat ten diepste iedereen op de vlucht is voor de Waarheid.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 20 feb 2003 16:16

Jullie mogen best weten dat ik best wel bang ben voor de dood. Omdat ik God niet kan ontmoeten, omdat ik Hem tekort schiet. Ik ben bang dat ik niet bij Zijn Kudde mag horen, straks voor goed bij Hem mag zijn in de Hemel....

Soms lig ik s avonds met angst in bed en denk, als ik vannacht moet sterven??

En dan bidt ik ook of God me wil helpen.

Ik lees wel in de Bijbel, maar soms snap ik het gewoon niet, en dan lees ik er gewoon over heen.....

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 20 feb 2003 16:19

Ik ben absoluut niet bang om te sterven... Het lijkt me heerlijk om voortaan bij God in de hemel te mogen zijn!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 feb 2003 16:20

Als je zeker weet dat je bekeerd bent kan je nog wel bang zijn voor de dood.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 20 feb 2003 16:21

Hoi Anna,

lees dan vooral veel in de evangelieën, en denk er steeds bij: Wat kan ik hier over de Heere Jezus leren. Probeer het te begrijpen, ook als het moeilijk is.
Lees bijvoorbeeld Lukas 15, over de verloren zoon.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 feb 2003 16:22

Rudolf Meuser schreef:Als je zeker weet dat je bekeerd bent kan je nog wel bang zijn voor de dood.

mmm, dit kan ik niet rijmen. leg uit?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 feb 2003 16:25

je blijft mens: dus bang voor de dood.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 20 feb 2003 16:26

Je hoeft echt niet bang te zijn hoor! Je mag het aardse leven inwisselen voor het eeuwige, er is toch niks mooier dan dat? Tot in eeuwigheid bij God zijn, ver weg van pijn en ellende...
Laatst gewijzigd door chickie op 20 feb 2003 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 feb 2003 16:28

Rudolf Meuser schreef:je blijft mens: dus bang voor de dood.

dat vraag ik me af. de angst voor de dood is een gevolg van de zonde, maar als je weet dat je zonden vergeven zijn, is die angst volgens mij weg. tenminste, de angst voor het dood zijn. angst voor het sterven als gebeurtenis is wel anders (zoals dat je in een auto zit, die bijna een ongeluk krijgt), dat kan ik wel begrijpen. maar ik denk niet dat je dat bedoelt?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 20 feb 2003 16:29

Ergens kan ik wel meevoelen met Rudolf. Maar ik geloof dat deze angst wel een gebrek aan geloof is, niet iets wat bij het geloof hoort...
Heb God lief en doe wat je wilt.

(Naar: Augustinus)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 feb 2003 16:38

Napoleon schreef:
Rudolf Meuser schreef:je blijft mens: dus bang voor de dood.

dat vraag ik me af. de angst voor de dood is een gevolg van de zonde, maar als je weet dat je zonden vergeven zijn, is die angst volgens mij weg. tenminste, de angst voor het dood zijn. angst voor het sterven als gebeurtenis is wel anders (zoals dat je in een auto zit, die bijna een ongeluk krijgt), dat kan ik wel begrijpen. maar ik denk niet dat je dat bedoelt?

Ik denk dat ik RM wel snap. Angst voor de dood hoeft niet gelijk zijn aan angst om God te ontmoeten. Mn overgroot oma, om en voorbeeld te noemen, leefde dicht bij God. Het was fantastisch om haar te horen vertellen over God. Ze keek ook erg uit om Thuis te komen. Maar vlak voor haar dood gaf ze toe toch wel bang te zijn voor de dood. Gewoon voor het moment dat je dit leven hier verlaat, het is zo ongrijpbaar. Je moet het 'alleen' doen. (met alleen bedoel ik: geen mens die je begeleid)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”