Rock-G schreef:Ze bedoelen het goed hoor, maar niemand kent je beter dan jezelf, het klinkt misschien een beetje controversieel in een politiek correcte tijd maar : ergens heb ik et idee dat je dingen beter zelf kunt verwerken. Mensen om je heen noemen je dan depressief..je ziet jezelf gewoon een aantal problemen hebben,en je ziet dingen veranderen die de rest van je leven beinvloeden, ja, de verzamelnaam daarvoor is depressie, maar je denkt niet ' help ik ben depressief' je denkt 'help het leven zit me weer es tegen' ..
Je denkt niet: "help, ik ben depressief, maar help het leven zit me weer eens tegen" - dat is een grove onderschatting van wat depressie echt is.
Je realiseert je helemaal niet meer dat het een depressie is - alles is grijs, je bent lichamelijk geen fluit meer waard etc.
Het is zoals Cisca ook zegt: het gaat erom dat je een psycholoog, therapeut tegenkomt, waarmee het klikt.
Er waren in mijn leven dingen zó weggestopt, dat bleek dat ik mijzelf voor geen meter kende. Je doet dan dingen, waarvan je geen idee hebt waarom je ze doet. Daar komt nog bij, dat overlevingsstrategieën uit je kinderjaren tegen kunnen gaan werken als je volwassen bent. Alleen moet je dat wel duidelijk gemaakt worden.
Kortom: soms is het absoluut noodzakelijk het verleden door te lichten en te verwerken. Dat vergt vertrouwen - en dat alleen al is soms ontzettend moeilijk, wanneer je geleerd hebt dat mensen überhaupt niet zijn te vertrouwen. Een goede hulpverlener breekt door patronen heen, maar is bepaald geen automaat met dezelfde oplossingen, antwoorden.
Ik persoonlijk ben dankbaar, dat ik én een goede therapeut heb gehad én dat ik in therapie ben gegaan.