"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 01 jul 2005 19:57

Ik weet niet of je het bewuste boek gelezen hebt, maar er wordt iniedergeval niet in gezegd dat het alleen aan het geloof van de bidders ligt. Dat KAN het geval zijn, zoals het soms aan zeer veel dingen kan liggen, maar het mooie van het bewuste boek vindt ik juist dat het niet verabsolutiseert, waar veel christenen wel goed in zijn.

André

Berichtdoor André » 01 jul 2005 21:08

Cathy schreef:Of de genezers deugden niet......ach en zo blijf je naar oorzaken zoeken om het toch maar weer te kunnen verklaren....
Even menselijkerwijs gedacht, het grafopschrift: "geboren voor de hemel" dat was niet een mogelijkheid waar de gebedgenezers aan gedacht hadden in hun gebeden, blijkbaar.
(misschien heb ik makkelijk praten omdat wij ook een baby 1 week van God mochten hebben, maar ons geloof in God is daardoor niet ingestort, wel hebben we in het begin een paar keer de waarom vraag gesteld, en dat is ook menselijk, want een kind hoort in ieders ogen te leven, toch?)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 01 jul 2005 23:17

Ik heb het programma ook gezien of nou ja heb het begin gemist maar goed ik vond het echt zo tragisch....
Aan de ene kant was ik echt boos...ik bedoel voor God is echt een eitje om dat kindje te laten leven...
Maar aan de andere kant vond ik het allemaal erg opgefokt. Helemaal toen zijn ergens een keer zei van ik wil niet dat mijn kindje niet leeft omdat ik niet genoeg geloof, nou ja dan ben je een btje doorgeslagen denk ik. Natuurlijk moet je geloven maar ik denk dat God ht bst begrijpt als je soms twijfelt. Ik kan me niet voorstellen dat God een kindje niet laat leven alleen omdat je misschien een keer twijfelt. Ik vind het allemaal erg gedwongen, als we maar nog meer gaan bidden nog meer gaan geloven dan...eigenlijk is dat gewoon een kwestie van iets proberen af te dwingen en zo wrkt het natuurlijk niet bij God.
Maar ik vind het echt zo triest voor die mensen...

Maar wat ik nog ff waou vragen, omdat ik dus het begin miste, of iemand wet wat nou de aanleiding was dat ze zo geloofden? Hoe kwamen ze er zo bij? Hadden ze een woord gekregen van God ofzo of wat? Dat hebik nl gemist...
stomp niet af, blijf slijpen

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jul 2005 11:54

Ik zie de documentaire meer als een waarschuwing tegen dit soort gebedsgenezing. Al moest je die conclusie er zelf aan verbinden omdat het vrij abrupt eindigde. Thema van die avond was volgens mij 'U wil geschiede'.
Dat gevoel kreeg ik nou net niet bij die groep. (wel herkenbaar overigens)
Tot in het bizarre (bidden om de opstanding van het kind) bleven ze bidden.

We hebben toch ook ons verstand gekregen. Op de echo kon je al zien dat het kind ernstige complicaties had.

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 12:01

Ja, maar wat ik wel geloof is dat God het kàn! Dat kun je lezen in de bijbel, maar er zijn ook echt verhalen genoeg van mensen die miraculeus genezen (aangroeiende benen ed.) of zelfs weer levend worden!

Ik denk niet dat het ligt aan de verwachting die je van Gods genezing hebt, maar aan de dwingende en onvrije (manipulerende) manier waarop het gebeurt, soms/vaak.

Als er gezegd wordt (wat in dit geval steeds gebeurde) dat ze alle ongeloof uit de weg moeten gaan omdat dat invloed heeft op de genezing van het kind, dan word ik echt misselijk... Hoe klein denken ze over de kracht van God! Alsof ook maar één demoon of individu af kan doen aan de genezing van God?!
Dat maakte dat de ouders zich in een hoek gedreven voelden en in angst vasthielden aan een hoop zonder te vertrouwen op God...

Ik kan het erg aanbevelen om het interview met de maakster te beluisteren (staat ergens op de 1e pagina vermeld). Daar werd mij iig veel uit duidelijk. Ik had alleen wel graag gewild dat dat ook duidelijk in de afloop van dat programma werd gezegd...

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 13:27

Is God verplicht om altijd naar mensen te luisteren? Moet Hij gedwongen worden om iets voor een mens te doen? Het zou een zegen zijn als we het met Hem eens mochten worden.

We moeten bij zoiets niet vragen 'waarom', maar 'waartoe'?

De Heere is recht in al Zijn weg en werk.

Zegt Hij het niet zelf in Jesaja 55?
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.

En Prediker 3 vers 14:
Ik weet, dat al wat God doet, dat zal in der eeuwigheid zijn, en er is niet toe te doen, noch is er af te doen; en God doet dat, opdat men vreze voor Zijn aangezicht.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 13:55

Aan deze documentaire ging iets vooraf en het is ontzettend jammer dat de meesten dat kennelijk niet hebben gezien.Ik doel op het gespreksprogramma "Na de diagnose".
Daarin waren mensen, die genezen waren, maar ook mensen die dat niet waren. Er waren twee mensen bij, voor wie om genezing gebeden was. Ze zeiden: "Niet genezen, wel geheeld zijn wij". Daarmee werd bedoeld, dat de ziekte er nog was - in alle hevigheid - maar dat men geleerd heeft het te aanvaarden, dat men zover is gekomen er vrede mee te hebben, anders te gaan leven, in grotere afhankelijkheid bv. van God.
De vraag werd gesteld, of wij God mogen dwingen. Ds. Rob van Essen - jarenlang heeft hij ervaring met oa. ziekenzalving - was daar heel duidelijk in: nee. Dan lopen we God voor de voeten.
(Overigens: ziekenzalving wordt door hem - en anderen die dat hadden ontvangen - niet als 'zaligmakend' of iets dergelijks gezien, maar als een uiterlijk teken van troost en nabijheid, wat God voor ons wil zijn).
Daarna kwam dus die documentaire en vandaag was er een gesprek (op Radio 747) van de presentratrice met Ds. v.d. Veer en Willem Ouweneel. Ds. v.d.Veer vertelde, dat deze documentaire al geruime tijd op de plank lag en dat er heel veel over gesproken is, of deze mocht worden uitgezonden. Willem Ouweneel had zijn twijfels.
Persoonlijk vind ik gebedsgenezing op deze manier gevaarlijk.
Deze mensen (Dorien en Jeroen) hebben uiteindelijk hun geloof behouden, maar ik vrees dat er velen zullen zijn die afhaken. Wat is dat voor een God - dat soort vragen.
Maar ik denk ook dat we gezond verstand hebben gekregen. Als het volstrekt duidelijk is dat er iets grondig fout zit, dan zou het voor mij persoonlijk troostender zijn geweest als de gemeente gebeden had of dit leed te dragen zou zijn, dan om te vragen om een gezond kindje. Mag van mij, maar ik ben denk ik te nuchter hiervoor.
Ik hoor zeggen: "Geloof dat bergen verzet". Jaja, ik weet het. Maar ik zie dat meer als: in geloof, in onwankelbaar geloof, uit alle macht, onrecht te veranderen in recht, leefsituaties te veranderen.

Gebedsgenezingsdiensten zijn gevaarlijk. Waarom wordt meneer of mevrouw A wel genezen en meneer of mevrouw B niet? Geloof dat goed was? Of juist niet?
Waarom overleed mijn moeder, op 31-jarige leeftijd, terwijl de hele kerkelijke gemeente, de 'hemel stukgebeden' heeft. Geloofde ze niet goed genoeg?

Donderdagavond viel in het voorafgaande gespreksprogramma het woord 'overgave'. Geen waarom, geen waartoe, maar: God, U bent er, U weet van mijn angst, van mijn verdriet, ik vertrouw mij aan U toe. Ik val nooit zo diep (bv. in een depressie vanwege de ziekte) of Uw hand vangt mij op.
En of dat dan genezing betekent of niet, doet er niet meer toe.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:02

Inderdaad Riska.......je laatste woorden zijn waar, soms kan ik het ook wel eens nazeggen al ervaar ik wel dat God me dat moet geven, anders kan en wil ik niet berusten...
(bedoel dit niet passiefhoor)

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guinevere » 02 jul 2005 14:54

ik heb het ook gezien, iig het laatste stuk..
ik ook heb geen antwoord op die vraag waarom de ene keer wel genezing, waarom de andere keer niet..
Wat me wel opviel, is dat het zo voor gehouden werd: als je niet genoeg gelooft, gebeeurt het ook niet waar je om vraagt. En, toen het babytje inmiddels was overleden, en naast mama's bed in een koelcel lag, gingen die bidders nog bidden van 'God kan het kindje nog levensadem inblazen, met zijn heilige Geest, zelf in de koelcel'. Wat ik echt kon proeven uit die laatste gebeden was hun eigen wanhoop, hun eigen teleurstelling. Ik vond dat ze op een gegeven moment echt voor god gingen spelen, God gaat over leven en dood, dat betekent ook dat Hij daarover beslist, en niemand anders.. Hoe triest het ook is, het lieve kind is bij God nu, en dat is een heel geruststellend feit..
-Guin.
May your life be like toiletpaper, long and useful...

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 02 jul 2005 16:06

Ik heb het programma ook gezien en heb er de laatste dagen veel over nagedacht. Opvallend sterk was de moeder overtuigd van haar eigen gelijk en zelfs tegen het advies van de artsen in wilde zij niet nadenken over wat ze zou doen als het kindje niet gezond geboren werd. Het kind zou gezond geboren worden, daar was geen discussie over mogelijk...

Het heeft mij er weer van overtuigd dat je altijd nuchter moet zijn en niet voor God in gaat vullen wat hij met jouw leven doet. Hoewel dat soms natuurlijk ontzettend moeilijk is, zeker in situaties als deze. Ik ben er zelf ook niet zo sterk in om altijd op God te vertrouwen.

En in hoeverre je dus moet geloven in de kracht van het gebed... dat zou ik ook zo gauw niet weten.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 16:54

Dat iemand die zielsveel van z'n kind houdt blijft bidden zelfs na het sterfuur.....is mijns inziens heeeeel normaal......
Oftewel...heel menselijk!

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 17:59

essieee schreef:Dat iemand die zielsveel van z'n kind houdt blijft bidden zelfs na het sterfuur.....is mijns inziens heeeeel normaal......

Nochtans moeten we voor de doden niet bidden. Hun lot voor de eeuwigheid is al beslist, en dat is een onveranderlijke beslissing van een onveranderlijke God.

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 18:04

caprice schreef:
essieee schreef:Dat iemand die zielsveel van z'n kind houdt blijft bidden zelfs na het sterfuur.....is mijns inziens heeeeel normaal......

Nochtans moeten we voor de doden niet bidden. Hun lot voor de eeuwigheid is al beslist, en dat is een onveranderlijke beslissing van een onveranderlijke God.

Oei, dan maakte Jezus toch n misstap...

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 18:06

miss t schreef:
caprice schreef:

Oei, dan maakte Jezus toch n misstap...

Dat doet Hij nooit. Waar dan, volgens jou?

Als Hij een dode opwekt zei Hij toch altijd dat hij slechts sliep?

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 18:33

Mattheus 4; En het is geschied, toen Jezus geëindigd had Zijn twaalf discipelen bevelen te geven, dat Hij van daar voortging, om te leren en te prediken in hun steden. En Johannes, in de gevangenis gehoord hebbende de werken van Christus, zond twee van zijn discipelen; En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen? En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet: De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd. En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden

Lukas 7; En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weder de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, den armen het Evangelie verkondigd wordt.

Hand. 9; 37 En het geschiedde in die dagen, dat zij krank werd en stierf; en als zij haar gewassen hadden, legden zij haar in de opperzaal. En alzo Lydda nabij Joppe was, de discipelen, horende, dat Petrus aldaar was, zonden twee mannen tot hem, biddende, dat hij niet zou vertoeven tot hen over te komen. En Petrus stond op, en ging met hen; welken zij, als hij daar gekomen was, in de opperzaal leidden. En al de weduwen stonden bij hem, wenende, en tonende de rokken en klederen, die Dorkas gemaakt had, als zij bij haar was. Maar Petrus, hebbende hen allen uitgedreven, knielde neder en bad: en zich kerende tot het lichaam, zeide hij: Tabitha, sta op! En zij deed haar ogen open, en Petrus gezien hebbende, zat zij over einde.

Daar staat het dan toch... Je zou kunnen zeggen dat ze niet ècht gestorven waren, maar aangezien iedereen (incl. artsen van toen) niet anders wist dan dat ze gestorven waren, lijkt het me niet vreemd als dat nu nog steeds het geval zou kunnen zijn...

Ik weet dat God nog steeds mensen die dood waren (zover wij mensen daar zicht op hebben, bv. 2 uur lang niet ademen en geen hartslag) weer levend maakt...

Terug naar “Archief”