elbert schreef:
Als ik tegen god zeg dat ik hem niet nodig heb, gaat hij zich niet aan mij opdringen.
[/quote]
Dat is het beste bewijs dat je Hem nog niet gevonden hebt, nee. Of beter gezegd: dat Hij nog niet zo bezig met je is, dat je nog niet tot overgave gebracht bent.[/quote]
WOW!
wat een oordeel zeg! daar zou ik mee uitkijken als ik jou was
Probleem is wel dat die vrouw zelf niks van die man wil weten. Hoe komen ze dan toch bij elkaar? Dat komt omdat die man haar "verovert" met zijn liefde.
juist.
maar zij blijft vrij om daarop in te gaan of niet.
De vraag is hoe het komt dat sommigen wel in Hem geloven en sommigen niet. Komt dat door henzelf of door God?
dat is inderdaad de vraag. ik weiger te geloven dat dat door god komt
Dat is niet zo simpel. Als iemand eerst een gouden horloge van iemand te leen heeft gekregen en dat vervolgens stukmaakt, en die persoon vraagt dat later weer terug, mag je dan zeggen dat die persoon het niet meer in de oorspronkelijke vorm terug mag vragen? Zo is het ook met onze vrije wil, die we zelf hebben verkwanseld. Daarom kunnen we nog steeds verantwoordelijk worden gehouden voor onze daden. Want we hebben nog steeds een wil, al is die nu gevangen. En God komt ons daarvan bevrijden.
dit snap ik even niet
Laat ik het zo zeggen: de mens is niet geneigd tot enig goed, maar gelukkig wil god ons redden van de ondergang. Vervolgens hebben wij de vrije wil om die hulp af te slaan. zo beter?