elbert schreef:naomi schreef:1 kor 14:8??
Daar gaat het om of er tongentaal/klanktaal/vreemde onverstaanbare taal gesproken mag worden tijdens een samenkomst of niet. Lijkt me niet helemaal van toepassing. Ik kon Kees en Constantijn prima verstaan. (of ik moet toevallig de gave van uitleggen van tongentaal/klanktaal/vreemde onverstaanbare taal hebben gekregen

)
Niet helemaal. Het gaat om de verhouding profetie-tongentaal. Duidelijk is dat Paulus de voorkeur geeft aan profetie. En dan gaat het er natuurlijk wel om dat die profetie een helder (dat is: volledig Bijbels) geluid bevat.
N.B. ik geef hiermee geen inhoudelijk commentaar op de toespraken van de EOJD, simpelweg omdat ik die niet heb beluisterd, alleen een toelichting op de opmerking van Mapleleaf.
Hm de discussie gaat zo misschien nogal een andere kant op.... omdat deze tekst nogal uit het verband wordt gerukt.
Even de NBV erbij:
6 Broeders en zusters, welk nut zou ik voor u hebben als ik bij u in klanktaal zou spreken zonder u tegelijk iets te openbaren, zonder kennis door te geven of iets te profeteren, of zonder u te onderwijzen? 7 Het is als met een instrument, bijvoorbeeld een fluit of citer. Als er geen verschil tussen de tonen is, hoe kan men dan horen welke melodie er wordt gespeeld? 8 En als een trompet een onduidelijk signaal geeft, wie maakt zich dan gereed voor de strijd? 9 Voor u geldt hetzelfde: hoe moet men u begrijpen als u in onverstaanbare klanken spreekt? Uw woorden verdwijnen in het niets. 10 Er zijn ik weet niet hoeveel talen in de wereld en ze hebben allemaal betekenis. 11 Als ik de taal van iemand die tot mij spreekt niet ken, blijven we vreemdelingen voor elkaar.
Ik zie niet in hoe dit van toepasing is op deze discussie. Het gaat hier over klanktaal, niet eens over een vergelijking met profetie. Paulus geeft duidelijk aan in 1 Cor 14 dat klanktaal niet verkeerd is maar dat het wel moet worden uitgelegd, anders is het als een onduidelijk signaal. Uit deze tekst kan in ieder geval niks worden duidelijk gemaakt over volledige bijbelse juistheid van wat er gezegd wordt...
Natuurlijk is het belangrijk dat wat gezegd wordt bijbels juist is. Volgens mij is dat ook het geval, in de discussie over de toespraak van Constatijn Geluk heb ik alleen kritiek gehoord dat het ene gedeelte naar voren kwam en een andere gedeelte wat minder aandacht kreeg. Maar ik heb geen bijbelse onjuistheden gehoord. En zelfs al zou dat zo zijn, dan geeft de tekst die in het openingstopic aangehaald is, aan dat we dan nog blij mogen zijn met een dergelijke toespraak, in plaats van dat we een overdenking waarin Jezus Christus / het evangelie wel degelijk centraal staat veroordelen / afwijzen.