Liturgie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 13:09

Marnix schreef:Heej, zou je dan alsjeblieft aan alle gissingen en speculaties een einde willen maken door ons mee te delen van welke kerk je wel bent? Zou natuurlijk een hoop misverstanden voorkomen. Alvast bedankt!

;) Helemaal mee eens... :D
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 28 jun 2005 20:31

Lichtzwaard schreef:Het is nog maar de vraag of ik Rooms zou zijn.
Elladan schreef:
Marnix schreef:Heej, zou je dan alsjeblieft aan alle gissingen en speculaties een einde willen maken door ons mee te delen van welke kerk je wel bent? Zou natuurlijk een hoop misverstanden voorkomen. Alvast bedankt!
Helemaal mee eens...
Ook helemaal mee eens!
Maakt niet uit van welke kerk je bent - als ik het er niet mee eens zou zijn, dan heb ik pecht (en niet jij ), maar je kerk en/of je gedachtegoed bepalen wel je uitgangspunten. Je die bij je stellingen erbij vermeld, dan begrijpen we jouw beter en is het gesprek zivol(ler). Bedankt alvast!

Mijn stelling: liturgie is een middel, geen doel. Er zijn meerdere goede middelen om hetzelfde doel te breiken.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 jun 2005 08:36

De Liturgie is de Liturgie,onovertroffen ,zal altijd onovertroffen blijven .

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jun 2005 08:41

Lichtzwaard schreef:De Liturgie is de Liturgie,onovertroffen ,zal altijd onovertroffen blijven .

Ja, en koeien zijn koeien en schapen zijn schapen. :?

Maar kun je ook eens inhoudelijk erop ingaan i.p.v. platitudes te posten?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 29 jun 2005 09:46

Lichtzwaard schreef:De Liturgie is de Liturgie,onovertroffen ,zal altijd onovertroffen blijven .

Da's geen zinnig antwoord.
Geef je 'tactische voordeel' op, en verlicht ons.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 09:50

En wat is dan volgens jou (Lichtzwaard) DE Liturgie?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 30 jun 2005 17:50

Elladan schreef:
Lichtzwaard, van welke kerk ben je lid/ga je naar toe? In welke traditie sta je?
En, welke uitgangspunten hanteer je? Bijv. is alleen de bijbel het richtsnoer, of ook de traditie? Of nog iets anders? Zijn die gelijkwaardig, of is de een onderworpen aan de ander?

Kort om, van waaruit denk je.

Mara
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mara » 04 jul 2005 14:11

Nathanael schreef:
Elladan schreef:
Lichtzwaard, van welke kerk ben je lid/ga je naar toe? In welke traditie sta je?
En, welke uitgangspunten hanteer je? Bijv. is alleen de bijbel het richtsnoer, of ook de traditie? Of nog iets anders? Zijn die gelijkwaardig, of is de een onderworpen aan de ander?

Gaat in deze draad toch over de Liturgie waar we allemaal mee te maken hebben ,dus een discussie die de moeite waard is als mensen weten waar ze over praten. Dus de Liturgie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 14:40

Tja. De liturgie is door een kerk bepaald. Prima... maar men moet er niet teveel waarde aan hechten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 jul 2005 13:53

Elladan schreef:Ik denk wel dat engelen meevieren met mensen tijdens een eredienst, als dat ongeveer is wat je bedoelt?

Onder anderen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2005 14:19

My gosh, Lichtzwaard, je wilt een normale en zinnige discussie maar de enige die zinloze one-liners plaatst zonder enige inhoud dat ben jij zelf. Wat wil je nu?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Liturgie.

Berichtdoor Maja de Bij » 05 jul 2005 14:29

Lichtzwaard schreef:STELLING.voor hen die op de hoogte zijn.

Als de Heilige Liturgie gevierd wordt-----KOMEN HEMEL EN AARDE SAMEN -------.
Graag een serieuse discussie ,zonder hatelijkheden .

Met de Heilige Liturgie zul je wel de kerkelijke liturgie van Rome bedoelen. De kerk -lees eventueel: Maria- staat dus tussen mij en de zaligheid in.
Hoe anders leert ons die Man uit Nazareth als Hij zegt : waar twee of drie in Mijn naam bijeen zijn, daar ben ik in hun midden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 10:04

Mara schreef:
Nathanael schreef:
Elladan schreef:

Gaat in deze draad toch over de Liturgie waar we allemaal mee te maken hebben ,dus een discussie die de moeite waard is als mensen weten waar ze over praten. Dus de Liturgie.
OK, blijkbaar heb je een reden om te zeggen dat "Liturgie" iets is "waar we allemaal mee te maken hebben" en dat "een discussie de moeite waard is als...". De reden die hierachter ligt (of vaker nog de reden van de reden van de reden), dat is je uitgangspunt. Als je elkaars uitgangspunten niet kent, kan het zijn dat het gesprek niet effectief is. En dat is in deze discussie het geval - dus vraag ik naar de uitgangspunten.

Maar goed, wat is jouw uitgangspunt en jouw mening over Liturgie? Wat is jouw definitie van liturgie? En waar baseer je deze op? Ik ben nieuwsgierig naar je mening.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 10:12

Waarom schrijven mensen liturgie met een hoofdletter? Misschien vannuit het uitgangspunt van bijv. de leer van de Roomse kerk. Kan ook een andere zijn.

In de reformatorische or evangelische traditie heeft men een ander uitgangspunt, en daarom zien ze geen aanleiding om dit met een hoofdletter te schrijven.

Dus, waarom? Heeft dit een relatie met de essentie van liturgie?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jul 2005 10:17

Nathanael schreef:In de reformatorische or evangelische traditie heeft men een ander uitgangspunt, en daarom zien ze geen aanleiding om dit met een hoofdletter te schrijven.

Kun je eigenlijk stellen dat er een ("de") gereformeerde liturgie bestaat? Ik neig er naar om dat te ontkennen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”